Gå til innhold

Alkohol blant studenter


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal snart søke til universitet. Derfor er det naturlig for meg å tenke på studiemiljø.

Det som bekymrer meg er , alkoholbruken i sosiale sammenhenger. Jeg drikker ikke , ikke på grunn av religion , men på grunn av mitt holdning til denne type livsstil. Ikke misforstå meg, jeg generelt har ingenting imot folk som drikker, men det er den norske drikkekulturen som jeg har problemer med. Så spørsmålet mitt er om alkoholen kommer til å være involvert i alle typer sosiale aktiviteter? Sosiale biten av studie er veldig viktig for meg. Derfor blir det dumt at jeg kommer til å miste stor del av den.For hvis det er tilfellet så er mitt alternativet å ta studie i utlandet. Annet enn det så har jeg ikke så mange muligheter.Til nå har jeg iallefall ikke møtt så mange 18 åringer som er avholds( som også ikke er kristne). Hva synes dere om saken eller eventuelt hva kan jeg gjøre.

 

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er enorme muligheter for å bli kjent med alle slags mennesker i studentmiljøene. Jeg kan garantere deg at blant de tusenvis av studenter som går på et universitet kommer du garantert til å finne noen som har samme holdning til alkohol som deg og ikke er kristne.

Lenke til kommentar

Vel, alkohol inngår i ganske mange sammenhenger, så du kan få et problem der. Men så lenge du er tydelig på valget du har tatt vil du nok bli godtatt.

 

Forøvrig mener jeg det er ukristelig å være avholds, da Jesus tross alt gjorde vann til vin. Avholdsfolk er overhodet ikke gode kristne, tvert imot. Så jeg skjønner godt at du ikke vil treffe kristne avholdsfolk.

Lenke til kommentar

Vil helst ikke diskutere, men det er ikke ukristelig å være avholds. Det er dog ikke noe i bibelen man kan forsvare det med. Finnes ikke noe i bibelen som sier man skal være avholds, bibelen lærer måtehold. Jeg respekterer avholds noe helt sykt da. Det er SÅ respekt, alkoholmisbruk har ødelagt utallige liv, kvelder og vennskap. Jeg tror forøvrig ikke at Jesus hadde gjort vann til vin hadde han levd i år 2010, hvertfall ikke i Norge. Det var en helt annen alkoholkultur før.

 

Min politikk på det er å aldri søke rusen i det, det er det jeg syns blir feil og det blir for meg å gå over streken. Av erfaring er det lettere å være på studentfester o.l. hvis du tar deg ei øl eller 2 som du f.eks. bare blir tilbudt enn å måtte forklare deg til alle og enhver om at du ikke drikker. Så jeg vil anbefale deg å vurdere det om du skal studere i Norge.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Vil helst ikke diskutere, men det er ikke ukristelig å være avholds. Det er dog ikke noe i bibelen man kan forsvare det med. Finnes ikke noe i bibelen som sier man skal være avholds, bibelen lærer måtehold. Jeg respekterer avholds noe helt sykt da. Det er SÅ respekt, alkoholmisbruk har ødelagt utallige liv, kvelder og vennskap. Jeg tror forøvrig ikke at Jesus hadde gjort vann til vin hadde han levd i år 2010, hvertfall ikke i Norge. Det var en helt annen alkoholkultur før.

Noe av problemet med en del avholdsfolk, særlig de kristne er at de kan virke like tolerante mot "oss som drikker" som mange muslimer er mot jøder.

Lenke til kommentar

En av de mest pådrivende partyfikserene på skolen jeg gikk, var avholds. Han festet oss alle under bordet. Så lenge du er klar og sikker i ditt valg, skal det ikke by på problemer. For meg virker det som problemene kommer når man møte folk som tror du er avholds fordi du ikke har lært deg drikke, eller som mener å hvite hva som er best for deg angående alkohol. Dette er uansett folk du kan ha et avslappet forhold til når det kommer til positive påvirkninger i ditt liv.

 

Jeg tror (jeg er langt fra erfaren/ekspert) at det går bedre om man ikke føler en trang til å unnskylde sitt valg. Du er avholds, sånn er det bare. De du omgås med burde respektere dine valg, det er tross alt de som gjør deg til den du er. Det skal ikke være noen grunn til å grave masse om hvorfor, eller å lage en diskusjon av det hele.

 

I snitt er folk på universitetet/høgskoler ganske oppegående. Selv om alkohol er en katalysator for å bli kjent, er det ikke hva du gjør i fylla du blir husket eller respektert for - hverken mens du studerer eller i ettertid.

Lenke til kommentar

Er ikke student selv, så hvordan miljøet er vet jeg ikke. Men går ut i fra at det nytes en god del alkohol og de fleste sosiale happenings vil i det minste tillate alkohol (og trolig missbrukes av flere..)

 

Når det gjelder avholds, er det vanskelig for noen å forstå. Pga trening, så drikker jeg ikke selv for tiden. Det største problemet er at folk automatisk ser på deg som kjedelig. Men det flere folk som er der, det mindre vil det ha å si.. Spørs veldig på hvilken person du er, drar du ned stemningen ved å være avholds, er det ikke noe noen ønsker..

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvorfor de ikke kan være kristne?

 

Jeg har glemt å presisere at jeg er ikke så religiøs. Min familie er veldig passiv religiøse.Det vil si de ikke følger regler slavisk. Min grunn for å ikke drikke er som sagt ikke religiøs. Derfor føles det feil for meg å henge med de kristne som har en annen begrunnelse for å være avholds.

Lenke til kommentar

Det er vel fordi holdningen din virker rimelig kunnskapsløs. Misforstå meg rett, å være avholds av helsemessige grunner er fornuftig, men den rangeringen din er ganske håpløs. Det finnes mange rare ting man kan putte i seg som kan konkurrere med både alkohol og narkotika.

 

"Narkotika" er forresten ikke et stoff, det er en samlebetegnelse for de stoffene som står på narkotikalisten. Det er en lang og variert liste, både mtp. effekt og skadelighet. Hvis man skulle rangert denne listen etter hvor farlig stoffene er, og inkludert alkohol, kan jeg garantere at alkohol ville havnet høyt oppe. Det ville også mange andre ting vi ukritisk plukker med oss fra butikkhyller og apotek.

Lenke til kommentar

Det tror jeg ikke, men det regnes da som et legemiddel.

 

Poenget er at narkotikalisten ikke sier noe om faren ved inntak av disse stoffene, og at selv om et stoff regnes som et narkotikum fordi det står på denne listen, trenger det ikke å være et narkotikum hvis man snakker om de etymoligiske eller medisinske definisjonene.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Jeg kjenner et par studenter som ikke drikker, men som allikevel er mye ute på fester, konserter og slikt med andre. Men det er klart: man mister jo en del sperrer og hemninger når man drikker, og den som sitter klink edru på fest, vil risikere å bli oppfattet som en kjip tørrpinn hvis han/hun ikke er veldig lystig av natur. Man er liksom ikke med på moroa.

Lenke til kommentar

alkoholmisbruk har ødelagt utallige liv, kvelder og vennskap.

Trafikkulykker har ødelagt mange liv, så la oss forby bilkjøring.

Jeg liker argumentene dine i denne diskusjonen, Nimrad (og du er sitert så jeg får en fin intro til innlegget mitt). Jeg er definitivt for måtehold fremfor å avstå fullstendig. Mange mennesker som er avholds har heller aldri (og da mener jeg aldri) prøvd å være rennesteinsdrita, ikke engang litt brisen. Det blir utrolig dumt, men det finnes heldigvis også en del avholdsfolk som har testet ut "the dark side", og disse alene sørger for at jeg har en smule respekt for avholdsdelen av befolkningen.

 

Som student vil du kunne delta på 99,9% av de samme arrangementene som alle andre om du er avholds eller ikke, men i en del (sannelig ikke alle) av disse arrangementene tror jeg du kanskje vil føle deg malplassert hvis du selv er edru og befinner deg i en suppe av fyll og rølp. Jeg vet ikke hvor tolerant du er, kanskje er du flink til å ha det gøy på fest i edru tilstand, men det er ikke jeg. Det er hvertfall sant som nevnes tidlig i tråden at studentmiljøet rundt et universitet er veldig mangfoldig, og jeg tror du kan finne deg venner med like holdninger (nesten) uansett hvor radikal/konservativ du er, på med tanke på alkohol og andre ting. Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Jeg kjenner et par studenter som ikke drikker, men som allikevel er mye ute på fester, konserter og slikt med andre. Men det er klart: man mister jo en del sperrer og hemninger når man drikker, og den som sitter klink edru på fest, vil risikere å bli oppfattet som en kjip tørrpinn hvis han/hun ikke er veldig lystig av natur. Man er liksom ikke med på moroa.

 

Det er dette jeg kan ikke forstå :hmm: , hvorfor bli man stemplet enten som ekstrem kristen (on ofense til kristne) eller som kjedelig person :thumbdown: ,hvis man ikke drikker. At det er 96 prosent av studenter som har drukket sjokker meg(noe jeg har lest, har ikke kilder). Er det virkelig så lite studenter som ikke følger den hjernedød strømmen. :ohmy: Og jeg som trodde studie tida var gullalderen :dribble: , den tiden du skal bli klokere og mer reflektert over verden istedenfor sløse det vekke i minner som man ikke husker noe av uansett :dontgetit:

Lenke til kommentar

den tiden du skal bli klokere og mer reflektert over verden istedenfor sløse det vekke i minner som man ikke husker noe av uansett :dontgetit:

Her støter du meg. Av alle de gode minnene som bygger opp mitt liv er overraskende mange opplevd i alkoholrus og jeg ville ikke endret dem om jeg fikk 100 millioner kroner. Så spør du kanskje om ting ville vært uforandret om jeg var edru da jeg opplevde de ulike tingene? Jeg tror ting ville vært fullstendig annerledes.

 

Studietiden er som du sier gullalderen, men vi to har muligens forskjellig syn på det.

Lenke til kommentar

den tiden du skal bli klokere og mer reflektert over verden istedenfor sløse det vekke i minner som man ikke husker noe av uansett :dontgetit:

Her støter du meg. Av alle de gode minnene som bygger opp mitt liv er overraskende mange opplevd i alkoholrus og jeg ville ikke endret dem om jeg fikk 100 millioner kroner. Så spør du kanskje om ting ville vært uforandret om jeg var edru da jeg opplevde de ulike tingene? Jeg tror ting ville vært fullstendig annerledes.

 

Studietiden er som du sier gullalderen, men vi to har muligens forskjellig syn på det.

 

Sorry hvis du føler deg støtet for innlegget var ikke rettet mot deg :!:

 

At du har hatt dine beste stunder i full tilstand betyr ikke at dette har en verdi i seg. Man kan spørre en narkoman, og han vil jo si at noen av de beste minuttene han hadde var med narkotika.Men det fører jo ikke noe verdifullt for han. Han forbedrer seg ikke på noen måte, han degraderer som det heter fint :D

Lenke til kommentar

Man kan spørre en narkoman, og han vil jo si at noen av de beste minuttene han hadde var med narkotika.Men det fører jo ikke noe verdifullt for han. Han forbedrer seg ikke på noen måte, han degraderer som det heter fint :D

Ja, jo. For det første tror jeg ikke at en narkoman kan se tilbake på seg selv og betegne en rustopp som den beste tiden i vedkommendes liv. I tillegg har ikke jeg minner AV alkohol, men minner MED alkohol. Alkoholrus har hjulpet meg til å bli kjent med mennesker på måter som var fullstendig utenkelig for meg for bare noen år siden.

Er du fullstendig avholds forresten, bartemus?

Lenke til kommentar

er også avholds, har aldri rørt alkahol eller andre former for rusmiddler,er student på høyskole, og er aktiv idrettes utøver innen maraton, rører ikke alkahol eller annet av prinsipp, er ikke KRISTEN eller på annen måte religøs.og om man skal sjekke opp en dame så er det bare og være seg selv, er man trygg på seg selv så går alt bra uansett, og om man får negativ svar, så hva så? det finns massevis av andre damer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...