Gå til innhold

Alkohol blant studenter


Anbefalte innlegg

Tøv og vas. Det er mye du kan gjøre i Trondheim som overhodet ikke fokuserer rundt drikking. Samfundet-miljøet er veldig alkoholfokusert osv., og linjeforeningene likeså, så joda, det er mye alkohol i aktivitetene "fyrtårnene" til Trondheim som studentby. Det sagt, så er det uproblematisk å være gjengis på samfundet og være edru, og drikkepresset varierer veldig fra gjeng til gjeng.

Men ellers er det MASSE du kan engasjere deg i som student. Teater, utdanningspolitikk, røde kors, naturvern, BEST/IAESTE og den slags greier som jeg ikke vet så mye om, ISU (international student's union), studentidrett, musikk... Det er det jeg kommer på her og nå. Ja, jeg skal ikke si noe på at det er mye alkohol i studentmiljøet, men det er vel så mye drikkepress i hjembyen min blant de som ikke studerer, men er på min alder, enn jeg opplever her i Trondheim.

Vel, ingen her som har sagt at alt man kan gjøre i Trondheim involverer drikking. Men et annet spørsmål, hva tror du de foreningene du snakker om gjør når de skal gå ut og være sosial etterpå? Det er sikkert like mye drikking i hjembyen din, men Oslo er en lettere by for de som ikke drikker.

 

bartimeus25: Jeg er faktisk ikke avholdsmenneske. Jeg liker rett og slett å gjøre mye annet som ikke involverer drikking. Her i Auckland har jeg stukket ut flere ganger på byen, men jeg gjør mye annet også. F.eks. sist torsdag stakk jeg ut med noen venner, spiste litt mat og stakk dereter til et arkadested og spilte billiard og noen andre ting. På lørdag stakk jeg på easter hunt med en gruppe jeg er medlem av og etterpå tok med meg en jente(som er avholdsmenneske, BTW) jeg liker hjem til hyblen min.

 

Det er rett og slett mye lettere å drive med sosiale aktiviteter som ikke involverer alkohol her enn det er i Trondheim.

 

PS: Best av alt, orienteringsopplegget involverte ikke drikking.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drikker, ihvertfall er det min erfaring..

Nemlig.

 

For øvrig kjenner jeg mange folk som spiller brettspill, har quiz-kvelder, drar på fototurer sammen osv. (altså forskjellige grupper med mennesker, ikke en og samme gruppe) som sjeldent/alri drikker. Det er overhodet ikke noe problem å være avholds i Trondheim.

Lenke til kommentar

Camlon: Hva gjør så medlemmer i alle mulige slags foreninger i Oslo når de skal være sosiale etterpå?

Forskjellen i Oslo er 2 ting.

1. Oslo er en større by

2. Oslo har et langt større avholdsmiljø per capita

 

Det kommer i stor grad av innvandring og at trønderkultur er drikkekultur, fordi det er så kaldt og mørkt der at det er lite annet å gjøre. Oslo har ganske mye mer aktiviteter å by på enn du vil finne i Trondheim.

 

Dermed blir det mye enklere å finne seg bekjente med samme interesser i Oslo, enn det er i Trondheim.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Camlon: Hva gjør så medlemmer i alle mulige slags foreninger i Oslo når de skal være sosiale etterpå?

De går ut og drikker vel. Finnes sikkert noen unntak, men mange av dem gjør det. Det er ikke sånn at det er enten eller, mange av de som drikker til vanlig blir med i forskjellige foreninger. For dem er det naturlig at de inviterer folk ut til å drikke etter de organiserte oppleggene.

 

Og egentlig er det litt synd at man tar det som selvfølge at drikking alltid skal være en del av sosiale aktiviteter.

 

Uansett, i den politiske foreningen jeg var medlem i, så var det slik at drikking ikke var tillat under de politiske aktivitene, eller på turer i politisk regi. Dette var kun tillat etter at møter og andre tilsetninger var over. Og det er jeg kjempeglad for, ellers hadde jeg aldri giddet å være aktiv politisk. Og politikken var faktisk en av de få sosiale aktivtene som fremsto som et alternativ for meg som ikke drakk. En befrielse på mange måter, men som jeg aldri opplevde som vanlig etter å ha oppvokst i Oslo og studert der i fire år.

 

Forskjellen i Oslo er 2 ting.

1. Oslo er en større by

2. Oslo har et langt større avholdsmiljø per capita

 

Det kommer i stor grad av innvandring og at trønderkultur er drikkekultur, fordi det er så kaldt og mørkt der at det er lite annet å gjøre.

 

Dermed blir det mye enklere å finne seg bekjente med samme interesser i Oslo, enn det er i Trondheim.

 

Ikke slik jeg opplevde det. Jeg opplever faktisk at drikkekulturen var mye mer utbredt i Oslo enn her jeg nå bor. Jeg droppet ut av fadderuka av den enkle grunn at drikkingen fremsto som bindeleddet i alle aktiviteter.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Ikke slik jeg opplevde det. Jeg opplever faktisk at drikkekulturen var mye mer utbredt i Oslo enn her jeg nå bor. Jeg droppet ut av fadderuka av den enkle grunn at drikkingen fremsto som bindeleddet i alle aktiviteter.

Fadderuken i Oslo og Trondheim er prikk lik. Drikking for alle penga, men det var mye lettere for meg å bli kjent med folk som ikke drakk i Oslo enn i Trondheim. I tilegg i begge byer drikker de fleste. I Trondheim møtte jeg faktisk ikke en eneste person som ikke drakk, og de eneste jeg kunne se som ikke drakk var de som drev med brettspill og lignende og var dønn kjedelige.

 

I Oslo er det mye lettere. Blandt mine 4 nærmeste venner i Oslo, drakk 3 av dem aldri. En var muslim, hun andre var kristen og hun tredje vet jeg ikke. Hun drakk rett og slett ikke. Felles for dem alle var at de ikke var etnisk norske. Jeg måtte ikke lete etter dem, de var rundt meg.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Man blir jo ikke akkurat alkis av å ta seg tre til fire halvlitere i løpet av en kveld. Man trenger heller ikke gjøre dette annenhver dag.

 

Og når du absolutt skal være avhold så bør du sørge for å ha et naturlig høyt energinivå for å kompensere. Når 97% av de du kommer i klasse med kommer til å ha helga som høydepunkt for sosiale aktiviteter så bør du tilpasse deg dette.

 

Har du i det hele tatt noengang drukket alkohol?

 

Jeg forstår ganske enkelt ikke hva som er kluet med å være total avhold uten en religiøs eller alkisfamile bakgrunn. Dør man av å drikke god rødvin til god mat eller noe sånt?

Lenke til kommentar

Fadderuken i Oslo og Trondheim er prikk lik. Drikking for alle penga, men det var mye lettere for meg å bli kjent med folk som ikke drakk i Oslo enn i Trondheim. I tilegg i begge byer drikker de fleste. I Trondheim møtte jeg faktisk ikke en eneste person som ikke drakk, og de eneste jeg kunne se som ikke drakk var de som drev med brettspill og lignende og var dønn kjedelige.

 

I Oslo er det mye lettere. Blandt mine 4 nærmeste venner i Oslo, drakk 3 av dem aldri. En var muslim, hun andre var kristen og hun tredje vet jeg ikke. Felles for dem alle var at de ikke var etnisk norske. Hun drakk rett og slett ikke. Jeg måtte ikke lete etter dem, de var rundt meg.

 

Da er du heldig. Jeg kjenner få folk i Oslo, foruten min bestevenninne, som ikke drikker.

 

Man blir jo ikke akkurat alkis av å ta seg tre til fire halvlitere i løpet av en kveld. Man trenger heller ikke gjøre dette annenhver dag.

 

Og når du absolutt skal være avhold så bør du sørge for å ha et naturlig høyt energinivå for å kompensere. Når 97% av de du kommer i klasse med kommer til å ha helga som høydepunkt for sosiale aktiviteter så bør du tilpasse deg dette.

 

Har du i det hele tatt noengang drukket alkohol?

 

Jeg forstår ganske enkelt ikke hva som er kluet med å være total avhold uten en religiøs eller alkisfamile bakgrunn. Dør man av å drikke god rødvin til god mat eller noe sånt?

 

Jeg har drukket og smakt alkohol, men jeg liker generelt ikke smaken. Nå drikker jeg litt, men det er kun drinker jeg liker smaken på. Jeg har aldri forstått hvorfor man skal drikke noe man synes smaker pyton.

 

Hvorfor må vi tilpasse, sånn egentlig? Folk dør ikke av aktiviterer som ikke inneholder alkohol heller en gang i blant. Generelt har jeg inntrykk av at nordmenn generelt ser på alkohol som et must for å kunne ha det sosialt og gøy. Og det er feil at man "bare" drikker tre øl, som ofte eksalerer det til fire-fem-seks-sju øl, og da sitter man der med en haug av fulle folk. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har "brent" meg og ender opp med å være den som passer på alle som fyller. Nordmenn kan jo ikke å drikke, og aner ikke når de skal stoppe. Rølp og fyll all the way var det som kjennetegnet blant annet hele fadderuken.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Ja, det er mye drikking involvert i sosiale sammenhenger som student, men drikkekulturen er forskjellig fra den du opplever på videregående.

 

Det man kan få "problemer" med som avholds student, er fadderperioden, hvor det stort sett er alkohol involvert hele veien. Uansett er det ikke påbudt å drikke. Folk respekterer ditt valg. Hvis ikke bør du finne en annen omgangskrets.

Men hvis man ikke er veldig utadvendt, forstår jeg selvfølgelig at man kan føle seg noe malplassert i situasjoner hvor alle andre drikker.

 

Det er mye man kan engasjere seg i i Trondheim som ikke bygger på alkoholkonsum, men man bør kunne være med på enkelte arrangement hvor det nytes alkohol for å ikke henge etter sosialt.

 

Det er vel ikke mange som synes øl smakte særlig godt første gang de drakk det. Det er som med kaffe og grønnsaker, man lærer å like det :p

Endret av TWA
Lenke til kommentar

Det trenger ikke være noe stort problem å være avholds. Da jeg havnet i faddergruppe var det alkohol ti dager i strekk. Fadderne kom og dro oss med på butikken og polet for å kjøpe det vi skulle ha av drikkevarer, samt at de kjøpte noen flaske Tequila som fadderungene skulle shotte på dems regning. Slik er det hver dag, men ulike aktiviteter i alkoholens rus avhengig av hvor du er.

 

På min faddergruppe havnet det en avholds. Folk stusser litt på det i førsten, men det er likevel ikke noe problem. Han var med på alle de samme aktivitetene og ga mye av seg selv slik at han ikke ble den "kjedelige avholdsen".

 

Pr dags dato er jeg og han i samme gjeng, og gjengen drikker forholdsvis mye og ofte. Dette er null problem for avholdsen. Jo mer beruset vi andre blir, jo mer gir han av seg selv. Han sier det er lettere for han selv å gi mye av seg selv når andre er beruset, og det tror jeg det er et poeng i.

 

Spørsmålet trådstarter bør stille seg er om han er villig til å være med på fyllefestene og ha det moro der som edru, for det er fullt mulig, eller om han vil gjøre andre ting med likesinnede.

 

Jeg kan i hvert fall si at avholdsen i gjengen min settes god pris på til tross for at han er avholds.

Lenke til kommentar

På min faddergruppe havnet det en avholds. Folk stusser litt på det i førsten, men det er likevel ikke noe problem. Han var med på alle de samme aktivitetene og ga mye av seg selv slik at han ikke ble den "kjedelige avholdsen".

Du kan ikke tenke deg at noen synes fester er egentlig ganske kjedelige og har lyst til å gjøre noe annet? For min del synes jeg festing er greit av og til, men festing hver dag er gørrkjedelig. Spesielt uten alkohol.

 

For min del virker det som om du mener at alle som ikke går ut og fester er kjedelige mennesker. Det er ikke mulig å ha det gøy uten alkohol, ikke sant?

Lenke til kommentar

Drikker selv, men er litt kjei av at alt må involvere det. Liker godt å være sosial uten å måtte drikke seg sørpe hver gang.. :)

Jeg har det likedan. Selv har jeg tenkt med på UIO til neste år og håper jeg klarer å finne meg en del sosiale aktiviteter sånn at jeg har mye å drive med utenom drikking. Er spent på hvordan det kommer til å gå.

Lenke til kommentar

Herregud for et bilde som males her. Dere kommer til å få dere en positiv overraskelse, hele gjengen.

 

Hvordan kan du garantere det , når du har helt annen utgangspunkt.

 

Exactly. Det blir for dumt å si at man "maler et bilde", når det faktisk er realiteten for enkelte. Det viser jo egentlig hvordan folk også ser på "oss" som ikke drikker, og at man egentlig degraderer våre opplevelser. Vel, jeg hatet fadderukene og følte meg ekstremt utilpass med all drikkingen. Det er sannheten, og det er vel på tide at noen hører oss også.

Lenke til kommentar

Herregud for et bilde som males her. Dere kommer til å få dere en positiv overraskelse, hele gjengen.

 

Hvordan kan du garantere det , når du har helt annen utgangspunkt.

 

Exactly. Det blir for dumt å si at man "maler et bilde", når det faktisk er realiteten for enkelte. Det viser jo egentlig hvordan folk også ser på "oss" som ikke drikker, og at man egentlig degraderer våre opplevelser. Vel, jeg hatet fadderukene og følte meg ekstremt utilpass med all drikkingen. Det er sannheten, og det er vel på tide at noen hører oss også.

 

Akkurat , er enig med deg. Det blir bare idiotisk å prøve å vise realiteten til personen som har farge syn.

 

Du yvonne hvor var det du studerte? Vil vite sånt at jeg slipper den "superalkoholfokuserte" fadderuka du nevner.

Lenke til kommentar

Herregud for et bilde som males her. Dere kommer til å få dere en positiv overraskelse, hele gjengen.

 

Hvordan kan du garantere det , når du har helt annen utgangspunkt.

 

Exactly. Det blir for dumt å si at man "maler et bilde", når det faktisk er realiteten for enkelte. Det viser jo egentlig hvordan folk også ser på "oss" som ikke drikker, og at man egentlig degraderer våre opplevelser. Vel, jeg hatet fadderukene og følte meg ekstremt utilpass med all drikkingen. Det er sannheten, og det er vel på tide at noen hører oss også.

 

Akkurat , er enig med deg. Det blir bare idiotisk å prøve å vise realiteten til personen som har farge syn.

 

Du yvonne hvor var det du studerte? Vil vite sånt at jeg slipper den "superalkoholfokuserte" fadderuka du nevner.

Mens Yvonne har ikke et farget syn? Ingen her kan komme med noe annet enn sin personlige opplevelse.

 

Herregud for et bilde som males her. Dere kommer til å få dere en positiv overraskelse, hele gjengen.

 

Hvordan kan du garantere det , når du har helt annen utgangspunkt.

 

Exactly. Det blir for dumt å si at man "maler et bilde", når det faktisk er realiteten for enkelte. Det viser jo egentlig hvordan folk også ser på "oss" som ikke drikker, og at man egentlig degraderer våre opplevelser. Vel, jeg hatet fadderukene og følte meg ekstremt utilpass med all drikkingen. Det er sannheten, og det er vel på tide at noen hører oss også.

 

Akkurat , er enig med deg. Det blir bare idiotisk å prøve å vise realiteten til personen som har farge syn.

 

Du yvonne hvor var det du studerte? Vil vite sånt at jeg slipper den "superalkoholfokuserte" fadderuka du nevner.

Men Yvonne har ikke et farget syn? Ingen her kan komme med noe annet enn sin personlige opplevelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...