Gå til innhold

Alkohol blant studenter


Anbefalte innlegg

For meg virker det ærlig talt som om du bare hører på de som støtter ditt opprinnelige synspunkt, bartimeus, uten å ta i betraktning argumentene til Herr Brun og andre. Når det gjelder Ås så kan jeg ikke forestille meg at det er særlig annerledes der enn ved de andre universitetene - i så fall er det helst mer alkoholfokusert da Ås ikke er en by. At det er mange utenlandske studenter ved Ås betyr ingenting, da det er mange utenlandske studenter også ved de andre universitetene. Ikke minst er det mildt sagt en dårlig idé å velge utdannelse på grunn av forutinntatte holdninger om at et universitet har "mindre alkoholfokus" enn et annet, og noe du uten tvil kommer til å angre på når du finner ut at ting ikke var helt slik som du trodde.

 

Jeg hører ikke bare på avholdsfolk, hvor du fikk noe annet vet jeg ikke. Men det er lettere å spørre de som ikke drikker så mye, fordi det ser fra en annen vinkel enn de som er fulle hele tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hører ikke bare på avholdsfolk, hvor du fikk noe annet vet jeg ikke. Men det er lettere å spørre de som ikke drikker så mye, fordi det ser fra en annen vinkel enn de som er fulle hele tiden.

 

Vel, da kan jeg fortelle deg at jeg er medlem av gruppen "de som ikke drikker så mye", litt avhengig av hva du definerer som "mye".

Lenke til kommentar

Yvonne, du som er så sjenert hadde kanskje hatt godt av et par drammer sånn at du løsner litt opp? Ellers synes jeg diskusjonen fokuserer veldig mye på valg av skoler basert på forutinntatte bilder som det ovenfor fokuseres på. De som drikker har ikke pesten og man trenger på ingen måte gjemme seg vekk fra disse av den grunn. Du vil hele livet ditt møte folk med ulike synspunkter enn deg selv og velger du å ikke drikke synes jeg du bør kunne stå for valget du har tatt å tørre å si dette hvis noen f.eks. spør ved en anledning i fadderuken. Bare du ikke er en skikkelig tørrpinn av en festbrems ser jeg ikke problemet med å skaffe deg et litt variert nettverk. Det er faktisk mulig å være venner trass at den ene drikker og den andre ikke. Jeg drikker men en av mine beste kompiser drikker ikke. Jeg respekterer han fullt for hans valg, men han liker også godt å være med meg ut på fest. Han er en veldig åpen og imøtekommende person og han er invitert rundt om på fester og sosiale aktiviteter trass hans valg.

 

Jeg føler meg generelt ikke vel med alkohol, ikke synes jeg det er spesielt godt (med unntak av enkelte drinker) heller.

 

Uansett, jeg er sjenert, ja, spesielt i helt nye settinger, men allikevel har jeg vært flink til å presse meg selv til å bygge nettverk, f.eks gjennom at jeg har vært politisk aktiv, vært trener/trent aktivt osv, drevet med frivillig arbeid og jobben jeg nå har.

 

I situasjoner som derimot involverer alkohol, som i de fleste tilfeller jeg har vært borti ofte innebærer fyll, gjør at jeg ikke føler meg spesielt vel, og det gjør meg faktisk utrygg. For meg er ikke dét det idelle sted å bygge nettverk. Forøvrig drikker kjæresten min, og jeg har ikke problemer med det, men så drikker ikke han seg snydens heller hver eneste gang drikker - og det er jo en person jeg er trygg på fra før.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Å herregud. Du er mere fordomsfull en den jevne frper

 

Haha , tråden er så vidt 5 sider. Og du allerede driver med Ad hominem. Jaja noen måtte jo starte, så nå føler du deg veldig stolt, ha? :roll:

At du kjenner meg som person etter 5-6 innlegg er en stor mysterium for meg. For det første så vet du ingenting om min personlighet eller hva annet det måtte være.

 

For det andre , grunnen til jeg startet denne tråden var å diskutere hvordan situasjonen er med alkohol blant studenter og ikke om min virkelighets oppfatning stemmer med din!!!

At folk har forskjellige holdninger og meninger er jeg fullstendig klar over, tror du jeg var født igår eller? :D

 

For det tredje når du skriver prøv å se det objektiv og ikke bare på denne siden. Dette fører til at vi slipper "den barnslig diskusjon om hvem sin far er bedre". Hvis du skjønner hva jeg mener. :cool:

Lenke til kommentar

Jeg er også ikke spesielt begeistret for fyll. Jeg er av natur litt sjenert og verken gjør, eller ønsker å gjøre mye ut av meg. Det er bare sånn jeg er og jeg har faktisk ikke noe imot å være sånn. Jeg er ikke en usosial person, men å være på fest med andre, samtidig som jeg ikke drikker selv, gjør meg ganske usikker. Og vær så snill og ikke spør hvorfor drikker du ikke da? Da sier jeg bare fordi. Grunnen til det er at jeg ikke vet helt hvorfor. Det er nok en kombinasjon av flere ting; 1. Jeg har ikke behov for å være så sosial hele tiden som mange har. Jeg trives godt i eget selskap. 2. Kanskje er jeg litt kontrollfreak? 3. Jeg har aldri skjønt vitsen med å tvinge meg selv i saker jeg ikke liker!? JA, jeg har smakt alkohol og jeg utelukker ikke at med årene så vil jeg drikke litt vin og øl, men jeg vil aldri ha ambisjoner om å drikke meg full. Personlig ser jeg ikke vitsen.

 

Når det er sagt har jeg lært å respektere alle de som faktisk gjør det. Før så så jeg kanskje litt ned på dem, men nå gjør jeg ikke det lenger, fordi jeg har møtt så mange koselige og kule mennesker som liker å drikke også.

 

Nå går jeg på universitetet. Jeg var så heldig å ha en utrolig hyggelig fadder som var veldig forståelsesfull og det var også veldig ulikt opplegg i fadderuka, noe jeg, og flere, satt stor pris på. I klassen min er det faktisk en del som ikke drikker, flere av dem er muslimer, men de går jeg ikke mye med uansett (har ingenting med å gjøre at de er muslimer, hehe. De i klassen min som drikker har jeg vært på fest med en gang i blant. Jeg har drukket lite eller ingenting. De fleste er forståelsesfulle og flere har sagt at de synes det er kult at jeg er med allikevel. Så jeg har nok vært heldig sånn sett.

 

Jeg vil anbefale deg å ikke tenke så mye på dette på forhånd bartomeus og heller ta det som det kommer. Du vet ikke hva som vil skje, før det skjer. Dette er ikke noe du kan kontrollere, selv om du gjerne vil. Du får heller gjøre det beste ut av den situasjonen du havner i.

 

Lykke til!

 

JNå

Lenke til kommentar

er også avholds, har aldri rørt alkahol eller andre former for rusmiddler,er student på høyskole, og er aktiv idrettes utøver innen maraton, rører ikke alkahol eller annet av prinsipp, er ikke KRISTEN eller på annen måte religøs.og om man skal sjekke opp en dame så er det bare og være seg selv, er man trygg på seg selv så går alt bra uansett, og om man får negativ svar, så hva så? det finns massevis av andre damer!

 

Herregud, så snusfornuftig.

 

DREKKA MER!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...