Gå til innhold

Alkohol blant studenter


Anbefalte innlegg

Man kan spørre en narkoman, og han vil jo si at noen av de beste minuttene han hadde var med narkotika.Men det fører jo ikke noe verdifullt for han. Han forbedrer seg ikke på noen måte, han degraderer som det heter fint :D

Ja, jo. For det første tror jeg ikke at en narkoman kan se tilbake på seg selv og betegne en rustopp som den beste tiden i vedkommendes liv. I tillegg har ikke jeg minner AV alkohol, men minner MED alkohol. Alkoholrus har hjulpet meg til å bli kjent med mennesker på måter som var fullstendig utenkelig for meg for bare noen år siden.

Er du fullstendig avholds forresten, bartemus?

 

Ja,jeg er enig i at alkohol fungerer bra som sosial magnet, som gjør det lette å bil kjent med mennesker. Men det betyr ikke at det er den beste metode (ikke sunnere heller når jeg tenker meg om). Når du var barn var det lett å få venner og snakke med ukjente. Hvorfor har vi plutselig vokst fra denne naturlige måten å kommunisere?

 

Angående din spørsmål: Er du fullstendig avholds? Nei, du må ikke tro at jeg ikke drikker bare fordi jeg har ikke prøvd det. Jeg har prøvd å smake det meste og drukket for å holde noen med "company". Dette passet ikke for meg , jeg har aldri hatt problemer med å sosialisere, derfor mistet jeg interesse. Men kanskje jeg har feil bilde av den drikke kulturen? Hvis det er tilfellet kan du vise meg andre sider jeg har ikke sett. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som du har prøvd det meste ja, og det gjør at jeg respekterer deg som meddebattant.

 

Barn er ærlige, naive og godtroende, og jeg deler i bunn og grunn din forundring om hvorfor ikke også det voksne liv kan fungere som om vi var barn. Etter litt tankevirksomhet tror jeg svaret må bli at "slik er det bare".

 

Til sist synes jeg det er kjempebra at du er en sosial skapning, men glem ikke alle nervevrakene som sliter veldig med å gjøre noe så enkelt og naturlig som å sosialisere. Litt alkohol kan sette dem i det perfekte sinnelaget.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner et par studenter som ikke drikker, men som allikevel er mye ute på fester, konserter og slikt med andre. Men det er klart: man mister jo en del sperrer og hemninger når man drikker, og den som sitter klink edru på fest, vil risikere å bli oppfattet som en kjip tørrpinn hvis han/hun ikke er veldig lystig av natur. Man er liksom ikke med på moroa.

Det er dette jeg kan ikke forstå :hmm: , hvorfor bli man stemplet enten som ekstrem kristen (on ofense til kristne) eller som kjedelig person :thuown: ,hvis man ikke drikker. At det er 96 prosent av studenter som har drukket sjokker meg(noe jeg har lest, har ikke kilder). Er det virkelig så lite studenter som ikke følger den hjernedød strømmen. hmy: Og jeg som trodde studie tida var gullalderen :ibble: , den tiden du skal bli klokere og mer reflektert over verden istedenfor sløse det vekke i minner som man ikke husker noe av uansett :doetit:

Hva i all verden er dette slags tøvete, fordomsfull holdning? Jeg drikker, ganske mye i perioder, ganske lite i andre. At du kaller det å følge "den hjernedød strømmen" og insinuerer at jeg ikke husker store deler av min studietid er ganske frekt. Hva slags grunnlag har du for å vite hvorfor folk drikker? Og ikke minst, hva i all verden vet du om hva folk husker og ikke?

 

Med den innstillingen der blir du nok ikke særlig populær blant dine medstudenter, og med rette. Trangsynthet er upopulært.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner et par studenter som ikke drikker, men som allikevel er mye ute på fester, konserter og slikt med andre. Men det er klart: man mister jo en del sperrer og hemninger når man drikker, og den som sitter klink edru på fest, vil risikere å bli oppfattet som en kjip tørrpinn hvis han/hun ikke er veldig lystig av natur. Man er liksom ikke med på moroa.

 

Det er dette jeg kan ikke forstå :hmm: , hvorfor bli man stemplet enten som ekstrem kristen (on ofense til kristne) eller som kjedelig person :thumbdown: ,hvis man ikke drikker. At det er 96 prosent av studenter som har drukket sjokker meg(noe jeg har lest, har ikke kilder). Er det virkelig så lite studenter som ikke følger den hjernedød strømmen. :ohmy: Og jeg som trodde studie tida var gullalderen :dribble: , den tiden du skal bli klokere og mer reflektert over verden istedenfor sløse det vekke i minner som man ikke husker noe av uansett :dontgetit:

 

For svingende. Les hva jeg skriver før du svarer på det. Jeg skriver IKKE at man blir "stemplet som kjedelig" hvis man ikke drikker; jeg skriver derimot at man som klink edru på fest kan virke kjipere enn de som drikker og derved blir mer løsslupne. Greit?

 

De du kaller "den hjernedøde strømmen" er forresten de som i studietiden skal utgjøre ditt sosiale nettverk. Med denne holdningen din vil du dessverre gi deg selv en dårlig start.

Lenke til kommentar

Det er to ting som kan gjøre at du vil ha "problemer" med å få venner på disse sosiale hendelsene hvor alkohol inntas.

 

- Holdningen du uttrykker ved å si at de som drikker sløser bort studietiden sin og at dem er sauer som følger resten av den hjernedøde flokken.

 

- Være en stivpinne når du er på festene; Hvis du ikke har en personlighet som er sosial og lystig, vil du fort bli sett på som sær og derfor en av de "edru" typene som ingen liker..

Lenke til kommentar

Jeg kjenner et par studenter som ikke drikker, men som allikevel er mye ute på fester, konserter og slikt med andre. Men det er klart: man mister jo en del sperrer og hemninger når man drikker, og den som sitter klink edru på fest, vil risikere å bli oppfattet som en kjip tørrpinn hvis han/hun ikke er veldig lystig av natur. Man er liksom ikke med på moroa.

Det er dette jeg kan ikke forstå :hmm: , hvorfor bli man stemplet enten som ekstrem kristen (on ofense til kristne) eller som kjedelig person :thuown: ,hvis man ikke drikker. At det er 96 prosent av studenter som har drukket sjokker meg(noe jeg har lest, har ikke kilder). Er det virkelig så lite studenter som ikke følger den hjernedød strømmen. hmy: Og jeg som trodde studie tida var gullalderen :ibble: , den tiden du skal bli klokere og mer reflektert over verden istedenfor sløse det vekke i minner som man ikke husker noe av uansett :doetit:

Hva i all verden er dette slags tøvete, fordomsfull holdning? Jeg drikker, ganske mye i perioder, ganske lite i andre. At du kaller det å følge "den hjernedød strømmen" og insinuerer at jeg ikke husker store deler av min studietid er ganske frekt. Hva slags grunnlag har du for å vite hvorfor folk drikker? Og ikke minst, hva i all verden vet du om hva folk husker og ikke?

 

Med den innstillingen der blir du nok ikke særlig populær blant dine medstudenter, og med rette. Trangsynthet er upopulært.

 

Jeg er iallefall ikke trangsyn, hvis du leste nøye så ville du sett at jeg skrev:

"Men kanskje jeg har feil bilde av den drikke kulturen? Hvis det er tilfellet kan du vise meg andre sider jeg har ikke sett. "

 

Hva slags grunnlag har du for å vite hvorfor folk drikker?

 

Jeg har mine meninger om hvorfor folk drikker, men kanskje du kan fortelle selv hvorfor du drikker eller hvorfor folk generelt drikker?

 

Til syvende og sist prøver jeg ikke snakker dritt om folk som drikker, men heller diskutere hvorfor det er sånt. :yes:

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg heller å ikke bry deg som mye om hva andre gjør, og heller fokusere på å ha det gøy uten alkohol, sammen med de som velger å nyte alkohol. Folk har forskjellige grunner til å drikke, men i all hovedsak går "studentfylla" ut på at veldig mye er morsommere når du er beruset.

Lenke til kommentar

Jeg var avholds fram til for rundt to år siden, nå drikker jeg sjeldent eller aldri. Jeg har derimot ikke noe problem med de som velger å drikke. Hater forøvrig fyll.

 

For min del har det gått fint ift studentmiljøet, jeg har bare sagt at jeg ikke drikker, og valgt å holde meg unna aktiviteter hvor folk drikker for å bli fulle. Jeg har klart å få venner gjennom andre kanaler, f.eks jobb eller andre aktiviterer. Oppfordrer deg til å lete litt utover bare studiekretsen din for å finne likesinnede.

 

Og nei, jeg er overhodet ikke kristen.

Lenke til kommentar

Går ut i fra at du ikke liker å høre dette yvonne, men du er jente. En smule lettere for en jente å få venner enn gutter..

 

En "fuktig" gutt som møter en gutt som ikke drikker, vil prøve å mobbe fyren. En "fuktig" jente som møter en edru gutt, vil lett se på fyren som merkelig. En "fuktig" gutt som møter en jente som ikke drikke vil trolig bli litt mer edru og sette seg ned. Hvordan jente mot jente blir er jeg usikker på ... :p

 

 

OG JA! Jeg er veldig generell og stygg mot de fleste, men sånn er det ofte..

Lenke til kommentar

Går ut i fra at du ikke liker å høre dette yvonne, men du er jente. En smule lettere for en jente å få venner enn gutter..

 

En "fuktig" gutt som møter en gutt som ikke drikker, vil prøve å mobbe fyren. En "fuktig" jente som møter en edru gutt, vil lett se på fyren som merkelig. En "fuktig" gutt som møter en jente som ikke drikke vil trolig bli litt mer edru og sette seg ned. Hvordan jente mot jente blir er jeg usikker på ... :p

 

 

OG JA! Jeg er veldig generell og stygg mot de fleste, men sånn er det ofte..

 

Og du er den "fuktige" gutten , jeg antar hehe

Lenke til kommentar

Går ut i fra at du ikke liker å høre dette yvonne, men du er jente. En smule lettere for en jente å få venner enn gutter..

 

En "fuktig" gutt som møter en gutt som ikke drikker, vil prøve å mobbe fyren. En "fuktig" jente som møter en edru gutt, vil lett se på fyren som merkelig. En "fuktig" gutt som møter en jente som ikke drikke vil trolig bli litt mer edru og sette seg ned. Hvordan jente mot jente blir er jeg usikker på ... :p

 

 

OG JA! Jeg er veldig generell og stygg mot de fleste, men sånn er det ofte..

 

Med tanke på at jeg er ganske sjenert, så kan jeg ikke akkurat si det har vært lett, så nei, det kjenner jeg meg absolutt ikke igjen i. Etter ni måneder på nytt sted (flyttet fra familie og venner som nå bor 5 timer unna) har jeg endelig blitt kjent med noen jenter på forelesninger. MEN, jeg har blitt litt kjent med folk på jobben og slikt, men det er kun fordi vi jobber i team og er nødt til å samarbeide. Ellers synes jeg generelt sett ikke det er lett å få venner.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

@bartimeus25

Nei, jeg drikker selv ganske lite. Ingenting for tiden faktisk.. Jeg har heller ikke noe i mot folk som ikke drikker, det er et valg folk tar. Så lenge dem ikke har noe i mot dem som drikker (på det grunnlaget) eller at dem ødelegger stemningen. Så er det deres eget valg.

 

@yvonne2

Det at du er sjenert betyr ikke at gutten som prøver seg er det ;) Og igjen, det er masse på påvirker og avviker fra min generalisering, men det er relativt korrekt..

Lenke til kommentar

@yvonne2

Det at du er sjenert betyr ikke at gutten som prøver seg er det ;) Og igjen, det er masse på påvirker og avviker fra min generalisering, men det er relativt korrekt..

 

Nå har jeg aldri opplevd at noen har prøvd seg, så nei, for meg er dette absolutt ikke korrekt.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner et par studenter som ikke drikker, men som allikevel er mye ute på fester, konserter og slikt med andre. Men det er klart: man mister jo en del sperrer og hemninger når man drikker, og den som sitter klink edru på fest, vil risikere å bli oppfattet som en kjip tørrpinn hvis han/hun ikke er veldig lystig av natur. Man er liksom ikke med på moroa.

Velkommen til Norge, hvor du blir sett ned på om du ikke drikker og selv om du er avholds bør du forsatt være med på fyllefestene. Vanskelig å forstå at noen har andre interesser enn drikking og festing.

 

Hvis du ikke ønsker å drikke, vil jeg foreslå at du studerer på Universitetet i Oslo, fordi de har et langt mer variert miljø enn andre universiteter i Norge, og det er mye lettere å finne likesinnede. Husk på at "godt studiemiljø", betyr mye drikking.

 

Enda bedre er nok å stikke til utlandet. De fleste land har et langt større avholdsmiljø enn du finner i Norge, med noen unntak. Du må nok titte litt rundt selv, for å finne ut hvor du ønsker å dra.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Var dette din mening , eller er det sånt du oppfatter studenter generelt mener.

Det er slik mange studenter tenker. Det kan du se helt klart fra forumresponsene, men jeg har også studert litt på NTNU, og snakket litt med folk der. De har nevnt hvordan de mener de som ikke blir med dem og drikker er kjipe og sa at selv de som er avholds kan jo bli med å være sosial, som om den eneste måten å være sosial på er ved å drikke.

 

Orenteringsopplegget på NTNU og sannsynligvis UiO består bare av drikking. På UiO var det noen som ba om alkoholfrie faddergrupper, men det ble ikke akseptert. http://universitas.no/nyhet/53511/ingen-alkoholfrie-faddergrupper-i-ar/

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Var dette din mening , eller er det sånt du oppfatter studenter generelt mener.

Det er slik mange studenter tenker. Det kan du se helt klart fra forumresponsene, men jeg har også studert litt på NTNU, og snakket litt med folk der. De har nevnt hvordan de mener de som ikke blir med dem og drikker er kjipe og sa at selv de som er avholds kan jo bli med å være sosial, som om den eneste måten å være sosial på er ved å drikke.

 

Orenteringsopplegget på NTNU og sannsynligvis UiO består bare av drikking. På UiO var det noen som ba om alkoholfrie faddergrupper, men det ble ikke akseptert. http://universitas.no/nyhet/53511/ingen-alkoholfrie-faddergrupper-i-ar/

 

 

Det der var helt sykt urettferdig. Dette er prakt eksempel der demokrati blir tyranni over minoriteter.

 

Jeg siterer deg:

"Husk på at "godt studiemiljø", betyr mye drikking. "

Haha, var det brosjyrer mente. Dette må jeg huske neste gang jeg blir bombardert med reklame om at f.eks NTNU har det beste "studiemiljø"

Lenke til kommentar

Tøv og vas. Det er mye du kan gjøre i Trondheim som overhodet ikke fokuserer rundt drikking. Samfundet-miljøet er veldig alkoholfokusert osv., og linjeforeningene likeså, så joda, det er mye alkohol i aktivitetene "fyrtårnene" til Trondheim som studentby. Det sagt, så er det uproblematisk å være gjengis på samfundet og være edru, og drikkepresset varierer veldig fra gjeng til gjeng.

Men ellers er det MASSE du kan engasjere deg i som student. Teater, utdanningspolitikk, røde kors, naturvern, BEST/IAESTE og den slags greier som jeg ikke vet så mye om, ISU (international student's union), studentidrett, musikk... Det er det jeg kommer på her og nå. Ja, jeg skal ikke si noe på at det er mye alkohol i studentmiljøet, men det er vel så mye drikkepress i hjembyen min blant de som ikke studerer, men er på min alder, enn jeg opplever her i Trondheim.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...