Gå til innhold

Hvordan få spart opp 10 mill ganske raskt?


StatusQuo

Anbefalte innlegg

Jess. Jeg lurer på hvordan man rett og slett ganske raskt kan klare å få spart opp 10 mill ganske raskt.

 

Jeg har en plan på hvordan raskt få tak i en del penger, men å få tak i 10 mill på ca 8-10 år som er målet, virker svært vanskelig. Har noen forslag?

 

 

Mine planer så langt er :

 

Næringseiendom, shipping, aksjer, aksjefond, obligasjoner, valuta, utleie, mye jobbing/overtidsjobbing, redusere utgifter, gambling

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gambling er nok en sikker vinner :w00t:

 

Det å ikke ha et bredt spekter av alternativer når en velger vriene mål er ikke bra. :) Innsatsen er såpass liten i forhold til hva en kan få. Men det er vel ikke mer enn 1% av kapital som går med til gambling da :D Har du tips eller? :D

Lenke til kommentar

Vanskelig uten å vite hvordan din nåværende økonomiske situasjon er.

Er særdeles mye vanskeligere å starte med 0 kr for å jobbe seg opp til 10 mill enn å gå fra 1 mill til 11 mill liksom...

 

Jeg regner med at jeg kan tjene ca 500.000 i året. Jeg har relativt få utgifter. Jeg har heldigvis ingen dame eller unger som brenner pengene mine. Antar at jeg kanskje har 10.000-15.000 til overs hver mnd.

 

Jeg har verdier for ca 1 mill i bolig.

Lenke til kommentar

15 000 i måneden blir 1,8 mill på 10 år. Skal du ha noen sjanse til å tjene 10 mill må du gjøre noe drastisk, som å starte et firma som går unormalt bra. Du kan også gamble på å ha veldig flaks i aksjespekulasjon eller Lotto. Ved å ta slik risiko vil du imidlertid mest sannsynlig ende opp med mindre penger enn om du bare beholder jobben og sparer i trygge aksjer og fond.

Lenke til kommentar

15 000 i måneden blir 1,8 mill på 10 år. Skal du ha noen sjanse til å tjene 10 mill må du gjøre noe drastisk, som å starte et firma som går unormalt bra. Du kan også gamble på å ha veldig flaks i aksjespekulasjon eller Lotto. Ved å ta slik risiko vil du imidlertid mest sannsynlig ende opp med mindre penger enn om du bare beholder jobben og sparer i trygge aksjer og fond.

 

Jaja min venn. Hva med å lånfinansiere ? Jeg kan dekke opp ca 2.000.000 i gjeld med 15000

 

Det kommer altfor mange forslag med begrensninger her og ingen gode. Har ingen gode tips? Er det derfor hvermansen lever fra hånd til munn?

Lenke til kommentar
Jaja min venn. Hva med å lånfinansiere ? Jeg kan dekke opp ca 2.000.000 i gjeld med 15000

Selvsagt kan du det, og det går under spekulasjon. Det vil gjøre at du tjener mye fortere hvis du har flaksen jeg nevnte, men det gjør det også mye raskere å bare ende opp med 2 mill i gjeld hvis du ikke har det. Da vil du være tilbake i null igjen etter 10 år som gjeldsslave.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen "sikre" måter for raskt å tjene 10 mill hvis du starter med lite. Aksjer kan være en vinner om du er sikker, men kan fort gå til helvete, ergo usikker investering. Det samme gjelder vel for det meste som kan ha store kurssvingninger. Greia er for at du skal tjene nok penger på de "sikre" investeringene innen feks aksjer så trenger du en meget god startkapital, penger avler penger som sagt.

 

Er det en grunn til at du vil ha 10 mill innen et år?

 

Et sikrere tips som vil ta lengre tid er å investere i eiendom. Kjøp feks en leilighet i bergen/oslo med 4 soverom, lei ut til 4000 kr rommet. På et år er det 192 000 i lommen (forutsatt at du tar opp lån slik at du har råd til å kjøpe leiligheten). Denne prosessen tar litt lengre tid, da du etter 10 år vil sitte igjen med ca 1.9 - 2 mill i leieinntekter.

 

Men da kan du ha råd til å kjøpe en ny leilighet, og se for deg at den har likt antall rom + lik leie så vil du da ha en årlig inntekt fra leie på 384 000 noe som etter 10 nye år vil resultere i 3.8 mill

 

Da kan du kjøpe deg to nye leiligheter så du tilsammen har 4. Da vil du ha en årlig leieinntekt på 768 000, og på 10 nye år vil du da tjene 7.7 mill ca.

 

Jeg tipper du er rundt 20, la oss 20 for en rundt tall. I en alder av 50 kunne selge alle leiligheten dine, nedbetale lånet og sitte igjen med ca 13.7 mill. Ev kan du kjøpe leiligheter for de 7.7 mill og ha en årlig leieinntekt på godt over 1 mill.

 

Forutsetter mye i denne hypotesen men den fungerer. Den er treg i starten men når den først er igang er det en skikkelig snøballeffekt. (Og ja, jeg vet det fungerer i praksis)

 

Ville nok heller gått for noe alá dette enn å prøve noe risky for å skaffe seg 10 mill innen 10 år. Mitt eneste tips kan være å skaffe deg en meget god utdanning og ha litt flaks i arbeidsmarkedet.

Endret av drz
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Et sikrere tips som vil ta lengre tid er å investere i eiendom. Kjøp feks en leilighet i bergen/oslo med 4 soverom, lei ut til 4000 kr rommet. På et år er det 192 000 i lommen (forutsatt at du tar opp lån slik at du har råd til å kjøpe leiligheten). Denne prosessen tar litt lengre tid, da du etter 10 år vil sitte igjen med ca 1.9 - 2 mill i leieinntekter.

 

4000kr*4 rom = 16 000 kr * 12 = 192 000 kr. Så skal du betale 28% inntektsskatt, da sitter du igjen med 138 000.

 

En slik leilighet med 4 rom koster nok over 3 mill (som du nok ikke får låne uten endel sikkerhet):

 

Gir 3 mill * 5% (feks) = 50 000kr i renter i året, skattefradraget gir da netto 36 000kr i renter.

 

Dvs man sitter igjen med ca 100 000 kr / år dersom man ikke betaler ned på lånet (+ verdiendring på leilighet) som er omtrent halvparten av opprinnelig plan.

Lenke til kommentar

Jeg har slettet noen innlegg som fortalte hvor fantastisk Lars er. Ikke fordi han ikke er det, men fordi det er off topic.

 

Det kjedelige svaret på trådstarters spørsmål er selvsagt at det ikke finnes noen lovlige snarveier til 10 millioner. Om det gjorde det, ville mange gjøre det, og så ville fortjenesten dale. Tilbud og etterspørsel.

 

Den eneste måten man kan bli rik på er der tilbudet er mindre enn etterspørselen. Lotterier er et godt eksempel: En million mennesker ønsker å vinne i Lotto hver uke, bare 2-3 gjør det.

 

Aksjer, aksjefond kan være gunstige, men det kommer alltid et krakk. Det er kjedelig om det kommer om 9 1/2 år mens du har alle pengene i den neste IT-boblen...

 

Shipping blir man ikke fort rik på. Man må ha mye penger når man starter, og god tid. Det er redernes barn som blir rike. Du kan ta en Røkke, men det betyr å jobbe på fiskebåt i 10 år før du begynner å tjene penger.

 

Og ja, du kan minske risikoen ved å spre investeringene. Det betyr bare at den potensielle fortjenesten minsker også. Satser du bare 10% på Lotto har du bare en tiendel så stor sjanse for å vinne. (At den uansett er mikroskopisk er en annen sak.)

 

Valuta er det bare de store aktørene som tjener på. Har du råd til å gjøre det på heltid så kanskje. Men fortjenesten er ikke garantert. Amatørene kjøper irakisk valuta og ender opp med papir som bare kan brukes som tapet på veggen.

 

Det finnes noen godt betalte jobber som ikke krever evig lang utdannelse. Forballspiller (om du har talent) og skipsmegler (om du har BI) er to av dem. Felles for dem begge er at du er brukbar i bare noen få år, så det gjelder å investere pengene fornuftig mens du tjener dem.

 

Eventuelt kan du ta en sjans på at du har ideen til den neste FaceBook eller Google. Da må du bo 5-10 år på hybel i New York og spise suppe mens du håper at ideen tar av og blir kjøpt opp. Hvis den ikke gjør det er du ti år eldre og gjeldsslave.

 

Jeg skulle ønske det fantes en enkel måte. Så langt satser jeg på Lotto. Det har ikke virket hittil, men det er lov å håpe...

 

Den eneste reelle muligheten er å skaffe seg en utdannelse hvor etterspørselen er større enn tilbudet, og så være innmari dyktig. Desverre så tar det mer enn ti år bare å få utdannelsen, og noen år til før du har jobbet deg opp i hierarkiet.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jess. Jeg lurer på hvordan man rett og slett ganske raskt kan klare å få spart opp 10 mill ganske raskt.

 

Jeg har en plan på hvordan raskt få tak i en del penger, men å få tak i 10 mill på ca 8-10 år som er målet, virker svært vanskelig. Har noen forslag?

 

Mine planer så langt er :

 

Næringseiendom, shipping, aksjer, aksjefond, obligasjoner, valuta, utleie, mye jobbing/overtidsjobbing, redusere utgifter, gambling

Vær smart og nytenkende, lag et firma som selger et produkt som mange vil ha, krever lite ressurser, flytter mye penger, har god margin og enkel logistikk.

 

Da har du fort 10 millioner på noen år.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Kort og godt, det går ikke.

 

Oppnår du 13% avkastning hvert år (etter skatt og kostnader), må du spare 41000 hver måned (490 000kr i året). Sparer du 10 000 kr i måneden må du oppnå en avkastning hvert år på 34%.

 

Sparer du 10 000kr i mnd, og investerer ganske hardt (mye aksjer) kan det være realistisk (men ikke garantert) å oppnå 10 % p.a. Da vil du sitte igjen med rundt 2 millioner. Er du uheldig og oppnår 0 avkastning (slik som de siste 10 årene i aksjemarkedet) vil du sitte igjen med 1,2 millioner. Skal du spare opp 10 millioner må du nok øke tidshorisonten din til rundt regnet 22 år, og spare mesteparten i aksjer.

Lenke til kommentar

Å starte sitt eget firma og legge ned mye arbeid i dette over lang tid er nok den mest sannsynlige måten å oppnå dette på. Men som mange allerede har påpekt er dette en vei hvor du tar på deg stor risiko, du kan oppnå stor fortjeneste eller du kan sitte igjen med ingenting eller gjeld etter de ti årene, ofte på grunn av faktorer utenfor din egen kontroll. De fleste som blir rike blir det som resultat av at de har vært heldige, arbeidssomme og tatt stor risiko over en lengre periode.

 

Hvorfor er det viktig for deg å ha 10 millioner etter 10 år, forresten?

Lenke til kommentar

Ble også nysjerrig hva du trenger 10 mill på 10 år til ?

 

Jeg er enig med de fleste her i følgende ting

 

A: Det er ingen garantert vei å tjene/spare opp så mye penger på så liten tid for folk flest, da hadde alle gjort det.

 

B: Aksjesatsing er risikabelt. Dersom du setter av 15 000 i månden til akser og har mye flaks så kan det tjenes mye penger på det. Har ikke peiling på detaljene selv så vet ikke om 10 år kan bygge opp 10 mill med 15 000 i innskudd i året. Jeg kjenner noen som driver med akjser som en hobby ved siden av studier, det er veldig mye arbeid med det dersom en skal gjøre det bra på kort tid, en må hele tiden selge/kjøpe når kursne svinger og en må selvsagt følge godt med i markedet om en skal gjøre det virkelig bra.

 

C: Ny genial foretningside. Legg deg i tenkeboksen og kommer du opp med noe genialt så kan du vurdere å satse på det. Men å satse på et nytt konsept som skal gjøre en rik på kort tid er selvsagt en stor risiko for å sitte etter 10 år med et konkurs firma, mye gjeld og 10 år eldre.

 

D: For de som har telanter innen musikk, kunst, sport, skuespill osv kan fort bli sykt rik, men det er ekstremt mange band, skuespillere, malere, idrettsutøvere osv osv som prøver knall hardt men aldri får utbetalt mer enn det så vidt går ann å leve av (eller ingenting) fordi det er så stor konkuranse. Regner med en bør ha genetisk telent for å gjøre det stort der.

 

Eventuelt finn deg en rik dame :)

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Vet ikke om du har sjangs til å klare 10mill på 10 år på denne måten, og risikoen for at du ikke klarer noe som helst er jo og til stede. Men om du klarer å spare opp minumums belöpet til en eller annen finansinstans som lar deg åpne investor-konto og låne mot sikkerhet i innskudded så kan du geare opp innvesteringa i markedet. Og så selvsagt fortsette og sette inn sparepenger og så geare opp etterhvert som innvesteringa öker i verdi, og etterhvert som innskudded ditt öker ved sparinga.

 

Blir sikkert mye feil forklart av meg dette men pröver likevel. Satte selv inn 391K verdier i ymse fond i en slik konto i fjor sommer. Deretter ble det tatt opp lån mot verdiene (nesten 2x) og jeg hadde da 1M å innvestere i ymse fond/aksjer.

 

Etter litt over et halvår passerte egenkapitalen (investeringene minus lån) 530K mot 460K som var samme dagens verdi på fondene ifölge morningstar. Da ble lånet ökt til 1M for totalt 1.5M å investere. En del av det står i pengemarkedsfond som har liten risiko (og liten avkastning) som "sikkerhet" og for å väre tilgjengelig for kunne utnytte de senere ved fall i markedet. Finansmannen driver litt spekulering med deler av lånet i annen valuta som så langt har gått meget bra. Men ting kan jo snu fort som vi har sett de siste ukene.

 

Jeg bruker et finansfirma/rådgiver til alt dette siden jeg ikke har nok interessei ökonomi, markedsfunksjoner, tall og valutaer og greier til å gjöre noe fornuftig med det selv. Har faktisk ikke sjekka kontoen for å se hvordan ting har gått på noen uker nå. Har vel egentlig kun som mål å passere millionen kjappere enn om de sto i de opprinnelige fondene. Og enda viktigere at om mesteparten av pengene blir borte så banner/depper jeg kraftig og tömmer ei flaske vodka, men har fremdeles jobb, bil, hus + nok ei veldig dyrt kjöpt livserfaring :-)

 

edit: setter inn mer nöyaktige verdier nå som jeg har fått sjekket papirene.

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...