Gå til innhold

grafikk motorer


Anbefalte innlegg

Ofte når jeg leser artikkler om spill så ser jeg ofte at spill er bygd opp på samme grafikk motor ..

 

har ikke produsentene enerett på den spesielle grafikk motoren eller kan hvem som helt bruke de...

 

synes det er litt rart hvis to spill som konkurerer har samme grunn grafikk....

 

kan hende det er en logisk forklaring som jeg bare er for dum til å skjønne =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja...

De har jo enerett på en måte, men de som lager motoren kan lisensiere den ut til andre utviklere.

 

Et eksempel er jo id Software, som lisensierte ut Q3 motoren til Raven som lagde Star Trek Voyager: Elite Force.

 

Og så har vi jo Unreal Warfare motoren, som har blitt utallige ganger, som f.eks Splinter Cell.

 

EDIT fra moderator: id Software er riktig staving. ID, Id og alskens andre stavinger er fyfy :)

Lenke til kommentar

OK, skal prøve gjøre det enkelt...

 

Utviklerfirma1: " Hey, grafikk- motoren vår ruler! "

Utviklerfirma2: " Ja...Vi vil bruke den også... Kan vi, kan vi?! "

Utviklerfirma1: " Greit, men da må dere gi oss masse penger først! "

Utviklerfirma2: " Ja...OK da... "

Utviklerfirma1: " Greit... da har vi en deal! "

 

The End

Lenke til kommentar
OK, skal prøve gjøre det enkelt...

 

Utviklerfirma1: " Hey, grafikk- motoren vår ruler! "

Utviklerfirma2: " Ja...Vi vil bruke den også... Kan vi, kan vi?! "

Utviklerfirma1: " Greit, men da må dere gi oss masse penger først! "

Utviklerfirma2: " Ja...OK da... "

Utviklerfirma1: " Greit... da har vi en deal! "

 

The End

 

:yes: kunne ikke sagt det bedre selv...

Lenke til kommentar

WHO CARES? ID - id, tomato-ketschup :o :-? Ehh, ja

Og for å dra tråden litt mer back on topic:

 

Det er sant som nevnt ovenfor at en kjøper muligheter til å bruke allerede eksisterende motorer. Grunnen til at mange lisensierer grafikkmotorer er at det generelt tar lengre tid å utvikle spill fra bunnen av idag (med alle de grafiske nødvendighetene som dagens gamere stiller), og flere utviklere har ikke denne tiden (og ressursert til å fylle tiden) til rådighet. Ved å lisensiere kan man fokusere på spillinnholdet istedet for gjenskape det andre har skapt tidligere, muligens også skapt bedre enn de selv ville klart. Finnes fordeler og bakdeler (bakdel er et SÅ mye kulere ord enn ulempe) med begge veier å gå. I tillegg kan utviklerne ofte bygge videre på disse eksisterende motorene slik at det bare er grunnbasen som er felles.

Lenke til kommentar

um, nei..id Software har laget iallefall 5 gode grafikk motorer (doom(1-2), quake1-3, doom 3) til bruk i fps spill...

 

valve, så hvidt jeg vet, har modifisert en, og laget en...

 

det sier seg selv.. :)

 

id Software er bedre på motorer, når det gjelder selve spillene, hvem vet? valve har fremdeles bare gitt ut Half-Life...id har gitt ut...Wolfenstein3D, doom 1-2, quake 1-3, RTCW, RTCW-ET osv...

Lenke til kommentar
um, nei..id Software har laget iallefall 5 gode grafikk motorer (doom(1-2), quake1-3, doom 3) til bruk i fps spill...

 

valve, så hvidt jeg vet, har modifisert en, og laget en...

 

det sier seg selv.. :)

 

id Software er bedre på motorer, når det gjelder selve spillene, hvem vet? valve har fremdeles bare gitt ut Half-Life...id har gitt ut...Wolfenstein3D, doom 1-2, quake 1-3, RTCW, RTCW-ET osv...

 

Pratet generellt---> ikke om motorer... Half-Life er det beste spillet jeg har spillt. (punktum)

Lenke til kommentar
um, nei..id Software har laget iallefall 5 gode grafikk motorer (doom(1-2), quake1-3, doom 3) til bruk i fps spill...

 

valve, så hvidt jeg vet, har modifisert en, og laget en...

 

det sier seg selv.. :)

 

id Software er bedre på motorer, når det gjelder selve spillene, hvem vet? valve har fremdeles bare gitt ut Half-Life...id har gitt ut...Wolfenstein3D, doom 1-2, quake 1-3, RTCW, RTCW-ET osv...

 

Pratet generellt---> ikke om motorer... Half-Life er det beste spillet jeg har spillt. (punktum)

Vel, half-life grafikken e møkk dårli. Visst du tenker deg om kom unreal samtidig. Og eg vil dessverre si at Unreal motoren e mye mye bedre en half-life sin. Bare prøv å stå inntil en vegg i half-life, også snur du bare musen, veggen flytter seg lenger vekk :S d e bare sucky altså... sorry hl folk, men d er sånn.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...