Gå til innhold

5DII "dilemma" - skal - skal ikke?


Anbefalte innlegg

På en måte et dilemma:

 

Får et helt nytt 50D av Canon i posten pga at de ikke klarer å fikse mitt gamle 50D. Har og Canon 7D og bruker dette til fugler og da med sigma 150-500 som nær fastmontert. 50D'n har så hatt et Sigma 10-20 montert som standard til landskap.

 

Spørsmålet blir: Har fått tilbud om å bytte inn det nye 50D mot et nytt 5DII og betale 10400,- i mellom. 5DII er da tenkt å erstatte 50D som fast landskapskamera. Jeg har alltid med 2 kamera og det ene for landskap og det andre for fugler.

 

Aktuelle objektiver: Bruker Sigma 10-20 i dag, men må ved bytte til 5DII i såfall og kjøpe et et nytt vidvinkel. Har da sett på Sigma 12-24 som har en pris på rundt 6000,- nytt. Som vanlig er det blandete erfaringer med Sigmaobjektivet. Men antar at dette og kan brukes på 7D(?) Sigma 150-500 går på 5DII dersom det er aktuelt.

 

Ellers:

Et Canon 70-300 som vel og kan brukes på 5DII.

Et Sigma 18-200 som ikke går på 5DII.

 

Sigma 10-20 kan jeg bytte inn og få ca 2500,- for. Spørsmålet er vel om jeg da egentlig vil ha bruk for dette ved overgang til 5DII og da kan like greit kvitte meg med det, det har jeg enda ingen sterke meninger om.

 

Hovedspørsmålet blir om det er et godt kjøp å betale ca 10.000 i mellom, jeg føler det - for jeg får dagens pris for 50D'n ca.

 

Men:

5DII har ikke egen blits, så da må eventuelt det og kjøpes, dog ingen hast for det er sjelden jeg bruker blits, og kan forløpig da bruke 7D. Batterier, kan sjekke selv, men bruker ikke 5DII og 7D samme batterier?

 

Jeg hadde jo den tråden om ff kontra crop på landskap som jeg vel til slutt satt med en følelse av usikre konklusjoner der jeg forventet sikre. Men tanken har uansett vært å til slutt sitte med et ff og et crop. Til hvert sitt bruk.

 

Noen meninger her? Og noe jeg har glemt?

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.

 

Noen faktorer som jeg antar spiller inn:

  • Penger. 10000 er jo en del penger. I tillegg kommer kost for flere objektiver etc.
  • Nytteverdi. Blir du bedre fotograf med 5D, eller fjerner den hindirnger du har støtt på før (teknisk).
  • Personlig godgjøring; er du kåt på nytt utstyr, og vil 5DII gi deg en god følelse (og kanskje inspirasjon)?

annet: Du lever bare en gang. Hvordan vil det føles å sitte der med et 50D og tenke at du kunne hatt et 5DII?

Lenke til kommentar

Hmm.

 

Noen faktorer som jeg antar spiller inn:

  • Penger. 10000 er jo en del penger. I tillegg kommer kost for flere objektiver etc.
  • Nytteverdi. Blir du bedre fotograf med 5D, eller fjerner den hindirnger du har støtt på før (teknisk).
  • Personlig godgjøring; er du kåt på nytt utstyr, og vil 5DII gi deg en god følelse (og kanskje inspirasjon)?

annet: Du lever bare en gang. Hvordan vil det føles å sitte der med et 50D og tenke at du kunne hatt et 5DII?

 

Penger er alltid en faktor. For å ta huset så hadde jeg i planene å bytte det ut med 5DII før eller senere. Åsaken til at dette kanskje skjer nå (før beregnet) i stedenfor senere, er at jeg plutselig sitter med et nytt erstatningshus for min gamle 50D. Dermed får jeg best pris ved innbytte ved å gjøre det før jeg tar det i bruk. Jeg får nå ca full pris for 50D'n, brukt ikke mer enn 3000-3500.

 

Så kan man si at ja, men 5DII vil sikkert falle i pris enda mer. Jo, men da må det ned på ihvertfall under 14000,- De fleste i dag har det til rundt 17000,- et sted. Og fremdeles ville mellomlegget vært rundt 10000,-

 

Brukte 5DII er det få av, og de få er såpass høyt priset at jeg synes det da er like greit å kjøpe et nytt. Neppe vil de falle særlig heller før 5DIII kommer, for det blir vel ikke mange brukte på markedet før den tiden. 5DIII for min del tror jeg at jeg kan si blir uaktuell når den kommer, antar at prisen vipper godt de 20.

 

Objektiver. Tja, i første omgang er det kun snakk om vidvinkel. Den kan jeg f.eks få for rundt 3.500 ved å bytte inn mitt Sigma 10-20 som jeg da antagelig ikke vil få særlig bruk for mer. Jeg samler ikke på objektiver som ikke vil bli brukt.

 

I tillegg kan begge mine telzoomer brukes på ff. Det eneste jeg så mangler er eventuelt et normalobjektiv, men det er ikke noe som er krise. Jeg kan dersom det er nødvendig bruke 18-200'n på 7D'n inntil videre. Men sjeldent jeg bruker normalobjektiv.

 

Bedre fotograf blir jeg kun med tiden uavhengig av kameratyper. Dog kan man vel si at ff gir noe ekstra i dunkel belysning, noe som da kan sies å være utstyrsavhengig.

 

Filosofien min er at jeg ønsker best mulig utstyr til den prisen jeg synes jeg kan strekke meg slik at det ikke blir helt på trynet. Mitt 7D dekker behovet for kjappe skudd og lang rekkevidde, dvs på fugler som en mål nr 1 hos meg. Kamera 2 brukes så fast til landskap. Når så utstyret er der, så vil resten stå på meg, og ikke utstyret uansett.

 

Tor

Lenke til kommentar

annet: Du lever bare en gang. Hvordan vil det føles å sitte der med et 50D og tenke at du kunne hatt et 5DII?

Solgt til herren på første benk.

 

I denne situasjonen ville jeg faktisk vurdert sterkt å legge imellom de pengene.

 

Fornuften sier ja (dersom man kan kalle kjøp av fotoutstyr for "fornuftig") - å få full pris for 50D'n i innbytte var mer enn jeg regnet med. Og siden det først i går ble avgjort at jeg fikk et nytt 50D i stedenfor det gamle, så dukket denne "poblemstillingen" litt opp som et eller annet på ei kjerring.

 

Generelt kan man uten tvil si at 5DII er et bedre kamera enn 50D, vi snakker ikke kun om marginaler for da ville det ikke hatt særlig hensikt. 5DII er vel maks av hva jeg vil anse som en grense for min del i pris. Og et hus man kan leve lenge med.

 

Edit: Å handle nå betyr at konsekvensene blir at jeg må utsette et A2 printerkjøp til høsten, noe som er å leve med da min gamle A3+ printer enda funker sånn passe.

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Enig med de som sier at her bør du benytte sjansen og bytte til 5DMk2. Jeg har selv blant annet et 7D og et 50D og kunne jeg fått tilnærmet nypris for mitt 50D i dag mot at jeg kjøpte et nytt 5D Mk2 så ville jeg gjort det uten å nøle. 5D Mk2 vil antakelig holde seg lengre i pris på bruktmarkedet også etter at Mk3 er lansert mens 50D vil falle ganske raskt ned mot "lommerusk" ettersom utskiftningstakten er veldig høy for kameraer i den klassen og det finnes så mange ulike APS-C kameraer å velge mellom.

 

Men husk Tor at når du først kaster deg på FF bølgen så drar det ene med seg det andre så totalkostnaden blir nok veldig fort ganske så mye mer enn mellomlegget du må betale for å få en 5DMk2, men det vet du helt sikkert så alt for godt.... kanskje det beste er å fortrenge det inntil byttet er gjort :)

Lenke til kommentar

Enig med de som sier at her bør du benytte sjansen og bytte til 5DMk2. Jeg har selv blant annet et 7D og et 50D og kunne jeg fått tilnærmet nypris for mitt 50D i dag mot at jeg kjøpte et nytt 5D Mk2 så ville jeg gjort det uten å nøle. 5D Mk2 vil antakelig holde seg lengre i pris på bruktmarkedet også etter at Mk3 er lansert mens 50D vil falle ganske raskt ned mot "lommerusk" ettersom utskiftningstakten er veldig høy for kameraer i den klassen og det finnes så mange ulike APS-C kameraer å velge mellom.

 

Men husk Tor at når du først kaster deg på FF bølgen så drar det ene med seg det andre så totalkostnaden blir nok veldig fort ganske så mye mer enn mellomlegget du må betale for å få en 5DMk2, men det vet du helt sikkert så alt for godt.... kanskje det beste er å fortrenge det inntil byttet er gjort :)

 

Er vel mye av tanken min dette med prisene du nevner, og derfor jeg vurderer å gjøre byttet tidligere enn beregnet.

 

Objektiver, tja - på telesiden er jeg dekket. Og hvis jeg bytter inn 10-20'n og betaler etpar-tre tusen mellom på 12-24 så har jeg da et videvinkel til 5DII, og det er det som blir standardobjektivet på dette.

 

Normalzoom er det som vil mangle, men antar at det vil ordne seg senere, og er ikke noe som haster særlig. Batteriene er visst like på 7D og 5DII - noe som jo er en stor fordel. Blits har jeg ikke særlig bruk for, men den kan kjøpes en gang når lommen er full.

 

Tor

 

Skal du ha et normalobjektiv kan du jo vurdere å gå for kitobjektivet - mellomlegget for kit er en god pris for en 24-105L!

 

Kikket litt på prisene der og fant ut at det var ikke så mye å spare som jeg hadde trodd. Og tror jeg venter med de ekstra tusenlappene.

 

Tor

Lenke til kommentar

så dukket denne "poblemstillingen" litt opp som et eller annet på ei kjerring.

 

Tor

 

Vorte tror jeg det var :)

 

 

Hvorfor er du så stressa på om telezoomene dine passer,du har jo et crop-kamera.

 

Ville nok kjøpt en 20mm eller 24mm til og begynne med da bruksområdet høres begrenset ut,eller kanskje slå på stortromma med en gang :w00t:

 

Nei, jeg er en zoomman og ville fått angst i felten uten zooom ;)

 

Tor

Lenke til kommentar

annet: Du lever bare en gang. Hvordan vil det føles å sitte der med et 50D og tenke at du kunne hatt et 5DII?

Solgt til herren på første benk.

 

I denne situasjonen ville jeg faktisk vurdert sterkt å legge imellom de pengene.

 

Enig, om det ikke er noe problem å legge ut de pengene så hadde jeg ikke nølt , har selv 7D og kunne godt tenkt meg en 5D MK ll i tillegg .

Lenke til kommentar

annet: Du lever bare en gang. Hvordan vil det føles å sitte der med et 50D og tenke at du kunne hatt et 5DII?

Solgt til herren på første benk.

 

I denne situasjonen ville jeg faktisk vurdert sterkt å legge imellom de pengene.

 

Enig, om det ikke er noe problem å legge ut de pengene så hadde jeg ikke nølt , har selv 7D og kunne godt tenkt meg en 5D MK ll i tillegg .

 

Problem, nei ikke slik at jeg må i etpar måneder leve på selvfisket mort og det som ligger limt fast i bunnen på fryseboksen ;)

 

Men behaget med å ha de berømte reserver krymper da etpar måneder, dvs reservene krymper i etpar måneder, ikke nulles ut.

 

Det handler om hva som er fornuftig, handle nå med godt tilbud på en enda ikke åpnet eske med ny 50D i, eller åpne esken og vente et halvt år. Men fornuften sier mer og mer at om et halvt år er et brukt 50D lite verd. Kanskje er 5DII da nede på 14000,- men mellomlegget vil bli det samme antagelig(?) Objektivproblematikken er den samme ved begge tilfeller.

 

Forhandleren sa forresten at Canon hadde satt ned prisene for 14 dager siden.

 

Tor

Lenke til kommentar

Nei, jeg er en zoomman og ville fått angst i felten uten zooom ;)

 

Tor

 

17-40L da,sånn bare for å ikke utløse en klaustrofobi :)

 

Bare 17mm :ohmy:

 

Nei jeg må bare ha den videste :dribble: , kan ikke krympe vinkelen nå når jeg er vant med 10-20'n.

 

Tor

 

Jo men husk at 10 mm på crop er det samme som 16mm på FF :cool:

 

jepp, og 12mm på ff må bli helt maks. Hvis det blir handel må jeg velge det viktigste objektivet først, og da blir det antagelig sigma 12-24. Har ikke råd til 2 objektiver samtidig med huset akkurat nå. Korrigert: Fornuften sier det, ikke kontoen :innocent:

 

Men som nevnt i innlegget har jeg 70-300 og 150-500 som begge og går på ff, så helt uten annet enn 12-24 blir 5DII'n ikke. Så får jeg heller vurdere senere et normalobjektiv, og en blits, dog er vel ISOegenskapene såpass på 5DII at blits er lite nødvendig. Ihvertfall etter alt skrytet som har vært ;)

 

Tor

Lenke til kommentar

Liker som deg å kjøre en konfigurasjon med to hus. Har pr i dag 30D og 50D, men 50'n blir til sommeren bytta ut med en 7D. Men i litt våtere drømmer så blir 30'n bytta ut med en 5DII. Dessverre så er realiteten den at det forblir en våt :( drøm, hvis ikke det der selskapet på Hamar klarer å trekke ut dei rette tallene :cool:

 

Hadde jeg vore i din situasjon, så hadde jeg seriøst vurdert å oppgradere.

Lenke til kommentar

2 hus er en genial kombinasjon. Men jeg er usikker på om det lønner seg å ha samme crop-faktor eller ikke på de to.

 

Dvs. Jeg er usikker på om det er noe vits i velge Canon crop sammen med Canon fullformat. Det er litt for liten forskjell. Jeg har valgt å gå for Olympus på crop, for å få best mulig fordeler med crop, og så vil jeg erstatte min 30D med en 5D Mk II for å få fordelene til et FF hus. Canon (og Nikon og Sony osv) sine crop-løsinger synes jeg blir litt hverken eller. Men det er ut ifra mitt ståsted.

 

Men nå er trådstarter sin interesse for fuglefotografering slik at 7D er det ideelle kamera ut ifra pris og ytelse. Og ut ifra fra de andre interessene som har vært nevt her tidligere, så kan det godt hende at en 7D nr. er like lurt ;)

 

For en 5D Mk II blir en dyr fornøyelse ettersom trådstarter sverger til zoom-optikk.

Lenke til kommentar

2 hus er en genial kombinasjon. Men jeg er usikker på om det lønner seg å ha samme crop-faktor eller ikke på de to.

 

Dvs. Jeg er usikker på om det er noe vits i velge Canon crop sammen med Canon fullformat. Det er litt for liten forskjell. Jeg har valgt å gå for Olympus på crop, for å få best mulig fordeler med crop, og så vil jeg erstatte min 30D med en 5D Mk II for å få fordelene til et FF hus. Canon (og Nikon og Sony osv) sine crop-løsinger synes jeg blir litt hverken eller. Men det er ut ifra mitt ståsted.

 

Men nå er trådstarter sin interesse for fuglefotografering slik at 7D er det ideelle kamera ut ifra pris og ytelse. Og ut ifra fra de andre interessene som har vært nevt her tidligere, så kan det godt hende at en 7D nr. er like lurt ;)

 

For en 5D Mk II blir en dyr fornøyelse ettersom trådstarter sverger til zoom-optikk.

 

Vel, har hatt og har samme tanken, altså 2 crop som i dag, men da et til av det beste, dvs 7D. Nr 2 brukes kun til landskap etc, og slik sett har ikke behov for 7D's speed, men bildekvalitet. Man kunne jo da strengt tatt sagt at 550D er bedre enn 50D på ren bildekvalitet/støy. Men å gå ned er ikke aktuelt.

 

Man kan strengt tatt og si at "eneste" problemet med å ha ff i tillegg vil bli objektiver. Dog, for egen del så vil det antatt kun bli to objektiver antar jeg, et vidvinkel, og et normal. Begge zoom selvsagt. Og begge kan brukes på 7D'n og.

 

Økonomisk er det slettes ikke i mitt tilfelle, skal jeg tenke økonomisk så beholder jeg den nye 50D'n og heller bytter inn sigma 10-20 med canon 10-22 for å få antatt mindre flare.

 

Eller bytter inn 50D'n og tar et mellomlegg på et 7D, som da burde bli noen tusen mindre. I tillegg til de 10.400 her må jeg jo ut med et mellomlegg mellom cropvidvinkelen og ffvidvinkelen med en gang. Så det blir lett 2-3 tusen oppå der igjen.

 

Summen av alle spørsmål blir litt back igjen til det jeg prøvde å finne ut med ff kontra crop på landskap til mitt bruk. Som kjent ble der vel ikke noe entydig konklusjon.

 

Så.. hvorfor ff? Vel.. gullrene landskapbilder? Vet da søren jeg snart..

 

Grunnen til denne noe nå forvirrete tråden er at jeg må bestemme meg kjapt, altså om jeg skal åpne og bruke den nye 50D (og da tape halve summen) eller ikke åpne og bytte. Men.. med hva..

 

(sikkert et luksusproblem for noen, men.. men)

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg hadde gjort det Tor :) Pengemessig virker det som den beste løsningen også på sikt, nå tenker jeg kun kamerahus, du får jo full pris for 50D'en. Bytter du ett 1/2 år frem i tiden så gjør du helt sikkert like bra deal hvis du kjøper ett brukt 5D mk II, men da starter du med ett brukt kamera.

 

Objektiv messig så hadde jeg kvittet meg med alt som du ikke bruker, eller planlegger å bruke mye, og brukt de pengene på ett standard objektiv til 5D mk II, eventuelt lagt til litt for å oppnå den biten.

 

Lykke til med valget :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...