Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil til fartsglad ungdom med 70k som budsjett.


Gjest Slettet+13412342564

Anbefalte innlegg

BMW har vel gått ned to sylindre på 2-liters motorene sine, slik at disse ikke lenger er rekkeseksere?

Ser visst ut til at du har rett i det. Vet ikke hvorfor de har gjort dette, men det kan jo ligge økonomiske argumenter bak. Uansett faller vel disse nye modellene utenfor den aktuelle prisklassen.

 

Videre er det vel sjeldent man har bruk for å gire så fryktelig mye på motorveien, såfremt det ikke er kø selvfølgelig. Med overladet motor på 200 hester har du heller ikke store behovet for å gire ned for å komme deg opp i hastighet på motorveien.

 

Du har helt sikkert mer greie på temaet enn meg, men allikevel tror jeg at en 18-åring heller ser på effekt, akselerasjon, utseende og mange andre ting før han bekymrer seg over forskjellen på gangen på en fire- kontra sekssylindret motor.

Jeg kan selvfølgelig ikke snakke for trådstarter men om jeg hadde hatt valget mellom for eksempel 2-litern som sitter i BMW E39 eller 2-litern som sitter i S14a da jeg var 18 år hadde valget vært såre enkelt.

Nå tilhører jo disse bilene to helt forskjellige klasser, så det er vel mer nærliggende å sammenligne med BMW E36. Men skal ikke nekte for at 200SX ser tøff ut. For en 18-åring er kanskje utseende, senk og felger det mest spennende. Jeg ville bare nevne noe som en førstegangskjøper ennå ikke har forutsetninger for å vite, men det har kanskje begrenset betydning uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+13412342564

Okei, funnet to biler av stor interesse i Tyskland, og lurer på om noen har noen innvendinger på hvilken hadde valgt i min situasjon?

 

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=133497320&pageNumber=1

 

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=132519409&pageNumber=1

 

 

Er forøvrig litt usikker på om den første kan være en Sportline.

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Okei, funnet to biler av stor interesse i Tyskland, og lurer på om noen har noen innvendinger på hvilken hadde valgt i min situasjon?

 

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=133497320&pageNumber=1

 

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=132519409&pageNumber=1

 

 

Er forøvrig litt usikker på om den første kan være en Sportline.

Du vett hva engangsavgiften koster på slike biler?

Finregnet litt på det på denne siden: http://www.toll.no/templates_tad/registrationtax.aspx?id=79

 

200 000 + pris på bilen.

 

Vett ikke om den er helt nøyaktig, men det er vel en liten pekepinn?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

I forhold til billån på biler som er kjørt 200 000 + .

Vist du kjøper en bil som er kjørt f.eks. 240 000km til 60 000 og råkjørt den 12 000km i løpet av 1 år, da har nok verdien på bilen synket så pass drastisk, at vist du ikke har betalt ca. 3500-4000 på lånet hver måned, er sjansen for at du går i minuset når du skal selge bilen, STOR.

På en så gammel bil som du ser etter hadde jeg ikke hatt så mye mer nedbetalingstid enn 1-2år

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Okei, funnet to biler av stor interesse i Tyskland, og lurer på om noen har noen innvendinger på hvilken hadde valgt i min situasjon?

 

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=133497320&pageNumber=1

 

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=132519409&pageNumber=1

 

 

Er forøvrig litt usikker på om den første kan være en Sportline.

Du vett hva engangsavgiften koster på slike biler?

Finregnet litt på det på denne siden: http://www.toll.no/templates_tad/registrationtax.aspx?id=79

 

200 000 + pris på bilen.

 

Vett ikke om den er helt nøyaktig, men det er vel en liten pekepinn?

 

Akk så feil du tar, hehe.

 

Engangsavgiften koster mellom 75k og 80k (da er moms inkludert) avhengig av årgang, du kan nemlig bruke motorvolum som beregningsmåte på biler som er førstegangsregistrert før 01.01.2001, noe som gjør det billigere.

 

EDIT:

 

Link 1:

 

Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:

Avgift for egenvekt: 50 349,30

Avgift for motoreffekt: 113 446,79

Avgift for slagvolum: 65 747,40

Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 229 543,49

Bruksfradrag (76%): -174 453,05

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt 56 390,00

MVA: 20 000,00

Engangsavgift + MVA: 76 390,00

 

Link 2:

 

Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:

Avgift for egenvekt: 50 349,30

Avgift for motoreffekt: 113 446,79

Avgift for slagvolum: 65 747,40

Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 229 543,49

Bruksfradrag (70%): -160 680,44

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt 70 163,00

MVA: 14 000,00

Engangsavgift + MVA: 84 163,00

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

I forhold til billån på biler som er kjørt 200 000 + .

Vist du kjøper en bil som er kjørt f.eks. 240 000km til 60 000 og råkjørt den 12 000km i løpet av 1 år, da har nok verdien på bilen synket så pass drastisk, at vist du ikke har betalt ca. 3500-4000 på lånet hver måned, er sjansen for at du går i minuset når du skal selge bilen, STOR.

På en så gammel bil som du ser etter hadde jeg ikke hatt så mye mer nedbetalingstid enn 1-2år

 

 

200k+? Gidder ikke å låne til noe sånt, har jo 70k allerede, så hvorfor låne til en bil som koster 60k da?...

 

De to bilene jeg linket til har gått hhv 91k og 147,9k

 

Dessuten må du tenke på at dette er en noget spesiell bil som holder seg latterlig godt i pris, og dessuten så er det elementært at man taper penger på bil...

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

I forhold til billån på biler som er kjørt 200 000 + .

Vist du kjøper en bil som er kjørt f.eks. 240 000km til 60 000 og råkjørt den 12 000km i løpet av 1 år, da har nok verdien på bilen synket så pass drastisk, at vist du ikke har betalt ca. 3500-4000 på lånet hver måned, er sjansen for at du går i minuset når du skal selge bilen, STOR.

På en så gammel bil som du ser etter hadde jeg ikke hatt så mye mer nedbetalingstid enn 1-2år

 

 

200k+? Gidder ikke å låne til noe sånt, har jo 70k allerede, så hvorfor låne til en bil som koster 60k da?...

 

De to bilene jeg linket til har gått hhv 91k og 147,9k

 

Dessuten må du tenke på at dette er en noget spesiell bil som holder seg latterlig godt i pris, og dessuten så er det elementært at man taper penger på bil...

Det var mest hintet til fyren ovenfor meg.

 

Jeg brukte eksempel, kunne like greit stått 70 000 vist det gjør dagen din bedre.

Legg også merke til "råkjørt den 12 000km i løpet av 1 år".

Da lover jeg deg at bilen ikke holder seg like fint som gubben som har kjørt den fint i 240 000, slitedeler får større påkjenninger og du kan fort risikere at både det ene og det andre ryker. Alle stor påkostninger på en bil så gammel og kan også gå rett i boken over "tap", ettersom du neppe får noe igjen for det når du selger bilen.

Et eksempel er vist du kjøper et sett med felger og dekk for 20 000, bruker de i et år og de er helt hele og pene (litt slitte dekk logisk nok), du regner ca. et 50% verditap på de, altså 10 000 igjen. Skal love deg at du ikke kan selge bilen for 10 000 ekstra pga. de felgene sitter på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

I forhold til billån på biler som er kjørt 200 000 + .

Vist du kjøper en bil som er kjørt f.eks. 240 000km til 60 000 og råkjørt den 12 000km i løpet av 1 år, da har nok verdien på bilen synket så pass drastisk, at vist du ikke har betalt ca. 3500-4000 på lånet hver måned, er sjansen for at du går i minuset når du skal selge bilen, STOR.

På en så gammel bil som du ser etter hadde jeg ikke hatt så mye mer nedbetalingstid enn 1-2år

 

 

200k+? Gidder ikke å låne til noe sånt, har jo 70k allerede, så hvorfor låne til en bil som koster 60k da?...

 

De to bilene jeg linket til har gått hhv 91k og 147,9k

 

Dessuten må du tenke på at dette er en noget spesiell bil som holder seg latterlig godt i pris, og dessuten så er det elementært at man taper penger på bil...

Det var mest hintet til fyren ovenfor meg.

 

Jeg brukte eksempel, kunne like greit stått 70 000 vist det gjør dagen din bedre.

Legg også merke til "råkjørt den 12 000km i løpet av 1 år".

Da lover jeg deg at bilen ikke holder seg like fint som gubben som har kjørt den fint i 240 000, slitedeler får større påkjenninger og du kan fort risikere at både det ene og det andre ryker. Alle stor påkostninger på en bil så gammel og kan også gå rett i boken over "tap", ettersom du neppe får noe igjen for det når du selger bilen.

Et eksempel er vist du kjøper et sett med felger og dekk for 20 000, bruker de i et år og de er helt hele og pene (litt slitte dekk logisk nok), du regner ca. et 50% verditap på de, altså 10 000 igjen. Skal love deg at du ikke kan selge bilen for 10 000 ekstra pga. de felgene sitter på.

 

Nei, men bilen blir mye lettere å selge med et par pene hjul, det er jo også noe du må tenke på :p

 

 

 

og btw, tenkte mer på at jeg ikke så poenget med å låne penger til noe som har gått over 200k.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Nei, men bilen blir mye lettere å selge med et par pene hjul, det er jo også noe du må tenke på :p

 

 

 

og btw, tenkte mer på at jeg ikke så poenget med å låne penger til noe som har gått over 200k.

Selvfølgelig, du kan jo trekke litt ekstra kunder + noe ekstra får du jo får de.

 

Var egentlig det som var poenget mitt, at vist du låner til noe som har gått over 200 000, så bæsjer du på leggen.

 

Edit: quote rot

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Nei, men bilen blir mye lettere å selge med et par pene hjul, det er jo også noe du må tenke på :p

 

 

 

og btw, tenkte mer på at jeg ikke så poenget med å låne penger til noe som har gått over 200k.

Selvfølgelig, du kan jo trekke litt ekstra kunder + noe ekstra får du jo får de.

 

Var egentlig det som var poenget mitt, at vist du låner til noe som har gått over 200 000, så bæsjer du på leggen.

 

Edit: quote rot

 

Hehe, ja da er vi ganske enige :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Har settlitt på de, ja. Ulempen er at de er gamle og har gått ganske langt til den prisen. Liker ikke tanken på å låne til en så gammel bil, noe jeg antageligvis må for å få en i god stand.

Lenke til kommentar

Se på denne: Min lenke

 

Koster deg:

 

Pris bil: 5.900 Euro = 47150,-

25% moms = 11800,-

Reg omk./vrakpant 4800,-

Godkjenning 450,-

 

Til sammen < 65.000,- ferdig på veien.

 

I tillegg kommer reise for å hente bilen samt kjøring hjem.

 

Fordeler: Veteranbil med 400,- i årsavgift + ca. 1.000,- i året i veteranforsikring.

Ulemper: Umulig å få tak i deler brukt (nye er svindyre) + alle tullinger du treffer skal kappskjøre med deg i alt fra kassevogner til "gatebiler" (selv vet jeg hvor fort min 928 går så jeg overser alle tullinger :cool: ).

 

Lykke til med valg av bil!

Lenke til kommentar

Se på denne: Min lenke

 

Koster deg:

 

Pris bil: 5.900 Euro = 47150,-

25% moms = 11800,-

Reg omk./vrakpant 4800,-

Godkjenning 450,-

 

Til sammen < 65.000,- ferdig på veien.

 

I tillegg kommer reise for å hente bilen samt kjøring hjem.

 

Fordeler: Veteranbil med 400,- i årsavgift + ca. 1.000,- i året i veteranforsikring.

Ulemper: Umulig å få tak i deler brukt (nye er svindyre) + alle tullinger du treffer skal kappskjøre med deg i alt fra kassevogner til "gatebiler" (selv vet jeg hvor fort min 928 går så jeg overser alle tullinger :cool: ).

 

Lykke til med valg av bil!

 

Det er sikkert kjempemoro med en veteranbil, men i mine ører klinger ikke ordene "veteranbil" og "1900,- igjen på konto til alle utgifter" så veldig godt sammen.

Lenke til kommentar

Har ennå ikke møtt noen som tror meg når jeg sier at min 928 er veteran :thumbup:

 

Vil også tro at du kunne klart å prute ned ca 1000 euro (det gjorde jeg for en måned siden på min).

 

Glemte en liten detalj (ulempe)...

 

Forbruk på ca. 1.6 l/mil :!:

 

Igjen: Lykke til!

 

 

Cato

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...