Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil til fartsglad ungdom med 70k som budsjett.


Gjest Slettet+13412342564

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+13412342564

Ja, jeg veit hva dere tenker. Tråd nummer 15648358946256864528645 om førstegangsbiler, men jeg fyrer løs allikavæl.

Bilen skal bli brukt på noen langturer i ny og ne sammen med kameratene samtidig som den skal kunne lekes med på fritida https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/smile.gif

Dette er kriteriene mine:
 

  • Budsjett: foreløpig 60k
  • Motor: 110hk og oppover.
  • Størrelse: Ikke mindre enn en Golf, men ikke like stor som en E-klasse
  • Utseende: Sportslig og/eller pent (stilreint)
  • Platform: Coupé eller Sedan (Ikke engang tenk på SUV eller pickup), Stasjonsvogn går hvis det er en Audi.
  • Girkasse: Manuell
  • Hjuldrift: Helst RWD eller Firehjulsdrift, men har du ett forslag som er FWD så kom med det, er åpen for det meste!
  • Forbruk: Nedprioritert, dyrt blir det uansett
  • Drivstoff: Helst bensin, med mindre dieselmotoren er god (som Audis 1.9TDI)

Biler jeg har funnet så langt:
 

  • Honda Civic (bare noen årsmodeller som ser ålreit ut)
  • Audi A4 1.8T (helst Quattro, men nå er det litt dyrt)
  • Audi A3 (1.8 eller 1.8T)
  • Volkswagen Golf (1.8 iallefall)
  • Ford Probe (2,5L V6)
  • Honda Prelude (helst V-tech)
  • BMW 318is/320i/325i (E36)
  • Toyota MR2
  • Nissan 200SX S13
  • Mercedes CLK (litt uttafor budsjettet foreløpig)

Håper på mange gode forslag, og hvis jeg er heldig: en diskusjon rundt de forskjellige modellene.


mvh
'''

Endret av Slettet+13412342564
Anonymisering
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt råd er å kjøpe en gammal volvo 240 eller noe i den gata, og heller kjøpe noe bedre når du har lært å kjøre.

Med ditt budsjett får du ikke noe du kan leke så mye på bane med, for det er det eneste stedet du kan leke lovlig. Og kjøre idiot på vanlig vei, er bare dumt, men det er sikkert det du sikter til ;)

Lenke til kommentar

En Civic, som du nevner, kan du ihvertfall leke deg litt med. En 1,6 eller 1,8 liters motor med Vtec, skal jeg love deg går bra. Vtec'en gjør at det er en turtallsmotor fra helvete, ikke mange sekunder det tar før den når 9000 o/min med 125hk og en bil som er lettere enn et tonn. Og da drar det skikkelig.

 

Vel, ja, jeg er blitt litt Vtec-felst som du kan se på avataren, men dette er faktisk kanskje den råeste fabrikkmonterte motor jeg har kjørt, med untak av Audi A6 3,0l TDI.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Oi, oi. Mange svar. Takker for det :)

 

 

Mitt råd er å kjøpe en gammal volvo 240 eller noe i den gata, og heller kjøpe noe bedre når du har lært å kjøre.

Med ditt budsjett får du ikke noe du kan leke så mye på bane med, for det er det eneste stedet du kan leke lovlig. Og kjøre idiot på vanlig vei, er bare dumt, men det er sikkert det du sikter til ;)

 

Hehe, med leking mener jeg ikke kappkjøring i 170 i en 30-sone, mener en bil som er litt morsom å kjøre (kjøreglede rett og slett). 240 og andre rustholker har jeg egentlig ingen interesse av å eie :p

 

En Civic, som du nevner, kan du ihvertfall leke deg litt med. En 1,6 eller 1,8 liters motor med Vtec, skal jeg love deg går bra. Vtec'en gjør at det er en turtallsmotor fra helvete, ikke mange sekunder det tar før den når 9000 o/min med 125hk og en bil som er lettere enn et tonn. Og da drar det skikkelig.

 

Vel, ja, jeg er blitt litt Vtec-felst som du kan se på avataren, men dette er faktisk kanskje den råeste fabrikkmonterte motor jeg har kjørt, med untak av Audi A6 3,0l TDI.

 

Hørt mye bra om VTECH-motorene, og hvis den er skikkelig turtallsvillig er dette et stort pluss :)

 

Se på BMW E34 istedet for E36, de er billigere i innkjøp og forsikring pga. at det ikke er den typiske ungdomsbilen.

 

subaru legacy går overraskende godt (2l legacy går like godt som 320i)

 

E34 og Legacy er notert :)

 

Eneste jeg ser er at jeg hadde rygget fint vekk fra Ford Probe, er ikke verdens mest lettsolgte bil med mindre du vil ha den resten av livet, noe jeg tviler på.

 

Ettersalg hadde jeg faktisk ikke tenkt på.

 

Jeg personlig ville valgt noe à la Mazda MX-5 eller Toyota MR2. Dette er biler hvor kjøreglede prioriteres framfor baksete og bagasjeplass – i tillegg til at det er mange modifikasjoner man kan gjøre med dem uten at de ser glorete eller harry ut.

 

Har sett litt på MX-5, men synes den er litt femi :p

 

Er forsikringa utanom budsjettprisen? Eller er 60k det du maks kan betale?

 

Forsikringa er uttafor budsjettet ja, da dette er en månedlig kostnad så har jeg regna det med i det månedlige budsjettet, og ikke innkjøpet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Haha, lagde den sånn for å understreke at jeg ikke vil ha en treig rustholk, ikke noe annet :p

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

For det tror du ikke jeg veit, og om jeg er umoden veit vel egentlig ikke du noe om?

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar

Mange tror MX5 er femi, men tror ikke noen klager om du kjører MX5 som 18 åring. Faktum er at det er en bil som kjører bra. Har du vurdert Golf GT TDI? Den går faktisk ganske bra. Det samme kan vel sies om A3 1.9 TDI.

 

Men må jo nevne at kjøreopplevelse kanskje ikke er det første jeg hadde sett etter om jeg var 18. Forsikring og sikkerhet (i motsatt rekkefølge) hadde nok vært topp på min liste. Med Golf burde jo det passe med det du er ute etter.

Lenke til kommentar

Hadde selv en 525i(E34) i mine "lekne dager" veldig fornøyd med den og hadde mye moro ;)

 

Dessverre kjørte jeg den i stykker(ikke ulykke), var nok litt for røff mot stakkaren :/

 

Det var starten av 2000 tallet da veldig mange hadde E36 og jeg gadd rett og slett ikke følge "trenden", personlig syns jeg E34 ser bedre ut og.

 

Men kan bekrefte at den drar ganske greit sånn fartsmessig(er jo en relativt tung bil). Holdt meg naturligvis til fartsgrensa og det oppfordrer jeg alle freske unge til å gjøre og :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Takker for svar, ikke verst at så mange gadd å ta turen innom for å gi tips :)

 

Mange tror MX5 er femi, men tror ikke noen klager om du kjører MX5 som 18 åring. Faktum er at det er en bil som kjører bra. Har du vurdert Golf GT TDI? Den går faktisk ganske bra. Det samme kan vel sies om A3 1.9 TDI.

 

Men må jo nevne at kjøreopplevelse kanskje ikke er det første jeg hadde sett etter om jeg var 18. Forsikring og sikkerhet (i motsatt rekkefølge) hadde nok vært topp på min liste. Med Golf burde jo det passe med det du er ute etter.

 

Har vurdert TDI'ene til VAG, ja. Sparer jo suppe :)

 

Kan du skrue no selv? Husk at de fleste biler som er billig å går godt må ha en del vedlikehold :p

 

Jeg kan ikke stort mer enn å skifte dekk og sånne vanlige ting :p (noe som visstnok er mer enn gjennomsnittet skal man tro journalistene), men er veldig bilinterresert og satser på haynes og god lærervilje (lærer veldig fort).

 

kjøp deg en audi a4 1.8q eller en mb clk(bakhjulsdrift)

 

Anbefalingen er notert :) Tenker du da på 200K-motoren eller 200? (230K blir vel for dyrt)

 

Hadde selv en 525i(E34) i mine "lekne dager" veldig fornøyd med den og hadde mye moro ;)

 

Dessverre kjørte jeg den i stykker(ikke ulykke), var nok litt for røff mot stakkaren :/

 

Det var starten av 2000 tallet da veldig mange hadde E36 og jeg gadd rett og slett ikke følge "trenden", personlig syns jeg E34 ser bedre ut og.

 

Men kan bekrefte at den drar ganske greit sånn fartsmessig(er jo en relativt tung bil). Holdt meg naturligvis til fartsgrensa og det oppfordrer jeg alle freske unge til å gjøre og :)

 

Den står nå på lista over biler som skal prøvekjøres, takker for info :)

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...