Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil til fartsglad ungdom med 70k som budsjett.


Gjest Slettet+13412342564

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, det har jo frosåvidt noe med saken å gjøre, men greia er jo at 2k ikke akkurat er over min betalingsevne når jeg tjener 5900 i måneden. ;)

 

Det kommer an på øynene som ser. tjener du 5.900 i måneden vil du måtte gå noen runder med banken for å overbevise dem om at du da har 5.900 i "lommepenger" i måneden. De ser på slike standardoppsett ut i fra din alder og andre kriterier og at du vil da gjennomsnittlig bruke x antall kroner på klær, mat, bolig osv. Hvis disse x antall kronene overstiger din inntekt minus månedlige avdrag har du i bankens øyne i utgangspunktet ikke betjeningsevne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Tja, det har jo frosåvidt noe med saken å gjøre, men greia er jo at 2k ikke akkurat er over min betalingsevne når jeg tjener 5900 i måneden. ;)

 

Minus bensin, forsikring, slitasje, buffer ved skade (anlegg, styling, dildall) og andre sosiale ting..

 

Forsikring kommer på 2k, og da har 1900kr igjen til bensin og andre ting. (Anlegget har jeg tatt med i lånet allerede, så det inngår i de 2k kronene.

Lenke til kommentar

Tja, det har jo frosåvidt noe med saken å gjøre, men greia er jo at 2k ikke akkurat er over min betalingsevne når jeg tjener 5900 i måneden. ;)

 

Minus bensin, forsikring, slitasje, buffer ved skade (anlegg, styling, dildall) og andre sosiale ting..

 

Forsikring kommer på 2k, og da har 1900kr igjen til bensin og andre ting. (Anlegget har jeg tatt med i lånet allerede, så det inngår i de 2k kronene.

 

Som Sluquet sier; bankene har kalkyler de regner seg etter. Det er faste satser på hvor mye du som ungdom bruker på klær, mat, kino, drikke osv i mnd. Dette er satser du kommer til å slite hardt med å overbevise om at ikke er en realitet for deg. Det du burde gjøre nå, er å sette opp hvor mye penger du bruker på hva og spare "alt". Har du bevis på at dette går bra, dvs at du faktisk har x antall kroner til lånet, så kan du kanskje få det ;)

Lenke til kommentar

Forsikring kommer på 2k, og da har 1900kr igjen til bensin og andre ting. (Anlegget har jeg tatt med i lånet allerede, så det inngår i de 2k kronene.

 

Ikke for å pisse på paraden din her, men 1.900 kroner i måneden for å drifte både en bil og deg selv er svært, svært lite. Jeg kjenner ikke til hvordan du er som person, men da jeg selv var 18 og hadde fått lappen kjørte jeg mye. Skal du være litt sosial i tillegg koster jo det også penger. Jeg bruker ikke bil på langt nær like mye nå som jeg gjorde før, men allikevel koster det meg ca. 1.000,- i måneden bare i drivstoff.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Forsikring kommer på 2k, og da har 1900kr igjen til bensin og andre ting. (Anlegget har jeg tatt med i lånet allerede, så det inngår i de 2k kronene.

 

Ikke for å pisse på paraden din her, men 1.900 kroner i måneden for å drifte både en bil og deg selv er svært, svært lite. Jeg kjenner ikke til hvordan du er som person, men da jeg selv var 18 og hadde fått lappen kjørte jeg mye. Skal du være litt sosial i tillegg koster jo det også penger. Jeg bruker ikke bil på langt nær like mye nå som jeg gjorde før, men allikevel koster det meg ca. 1.000,- i måneden bare i drivstoff.

 

La meg si det sånn, det sosiale for min del blir bra sponsa av foreldra, mens jeg må fikse alt med bilen selv (noe jeg regna med uansett)

 

Bedre å prate sant enn å juge, så piss i vei, du ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Nå skal det legges til at 5900 er det minste jeg kan tjene i måneden, da det er vaktordninger på jobben hvor søndag er mer verdt enn ukedager osv, så det kan bli opptill 7500 (litt utenkelig, da), men det er fortsatt ikke så alt for mye.

Lenke til kommentar

Kom med mer konkrete ting. Nå gidder jeg ikke lese de resterende 7 sidene av tråden, men hva bil har du tenkt? Fremdeles S14 som er i øynene? Isåfall vil det ikke være store tapet mtp videresalg spes vis du importerer fra Tyskland da biler ruster mindre der. Finner du et godt eksemplar så hvorfor ikke? :) Meget pene biler i mine øyne, og jeg syns at man skal kjøpe noe man liker og som er litt mer spenstig en A4 med 1.6 som VEELDIG mange ungdommer nå har gått i innkjøp av.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Hva faen har det med saken å gjøre? :S Kom med mer konkrete ting. Nå gidder jeg ikke lese de resterende 7 sidene av tråden, men hva bil har du tenkt? Fremdeles S14 som er i øynene? Isåfall vil det ikke være store tapet mtp videresalg spes vis du importerer fra Tyskland da biler ruster mindre der. Finner du et godt eksemplar så hvorfor ikke? :) Meget pene biler i mine øyne, og jeg syns at man skal kjøpe noe man liker og som er litt mer spenstig en A4 med 1.6 som VEELDIG mange ungdommer nå har gått i innkjøp av.

 

Ja, fortsatt S14 som er i siktet. Funnet en som ser ganske bra ut i Tyskland: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=132519409&pageNumber=1

 

Den har kanskje gått litt langt i forhold til prisen, men mtp alder er det jo ingenting :)

Lenke til kommentar

Ja, fortsatt S14 som er i siktet. Funnet en som ser ganske bra ut i Tyskland: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=132519409&pageNumber=1

 

Den har kanskje gått litt langt i forhold til prisen, men mtp alder er det jo ingenting :)

 

Dette spør jeg om bare fordi jeg er nysgjerrig: Hvordan stiller banken seg til finansiering av en bruktimportert S14? Jeg aner ikke hvordan det vil fungere om du skal ha pant i bilen (hvis du skal det da), men jeg ser for meg at det er litt av en papirmølle du må igjennom.. Har du hørt med en bank?

 

Ang. økonomi så er det jo bare å prøve seg. Det verste som skjer er at en bank sier nei, da kan du bare gå videre til neste bank. Jeg kjenner veldig godt til følelsen av å ønske seg en ålreit sprek bil i 18-års alderen. Da jeg var 19 kjøpte jeg helt fabrikkny bil med ålreit motor og jeg hadde det helt nydelig.

Hos meg har prioriteringene blitt litt annerledes nå som jeg har blitt eldre, men det er allikevel nydelig å ta seg råd til ny bil. Gjorde det selv for tre uker siden.

 

Kjør på, går det helt skjærings er det bare å selge bilen, du sitter igjen med en lærepenge og litt minus på konto i verste fall.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Får du tak i pengene og kjøper en fin S14 fra tyskland som er venstreratta så tror jeg ikke bilen i seg selv synker så mye i pris.. Eneste er jo såklart det du må ut med i engangsavgift såklart.

 

Men får du kjøpt deg en så håper jeg du kommer en tur ned til sandefjord :D

Lenke til kommentar

Får du tak i pengene og kjøper en fin S14 fra tyskland som er venstreratta så tror jeg ikke bilen i seg selv synker så mye i pris.. Eneste er jo såklart det du må ut med i engangsavgift såklart.

 

Men får du kjøpt deg en så håper jeg du kommer en tur ned til sandefjord :D

 

Han må ut med engangsavgiften ja, men det vil han jo få igjen for ved et salg.

Lenke til kommentar

Bare et generelt tips: Spesielt på langturer kan en rekkefirer oppleves som litt kjip i lengden. I så måte er visse modeller fra Audi, BMW og Volvo spesielt interessante (fem- og sekssylindrede motorer).

 

Hva mener du er forskjellen på en firesylindret motor kontra fem- og sekssylindret på langtur? Har aldri tenkt på at det skal være noe forskjell der, og jeg har mange mil bak meg i både fire- og sekssylindrete motorer.

Lenke til kommentar

Hva mener du er forskjellen på en firesylindret motor kontra fem- og sekssylindret på langtur? Har aldri tenkt på at det skal være noe forskjell der, og jeg har mange mil bak meg i både fire- og sekssylindrete motorer.

Det er en betydelig forskjell etter min mening. En sekssylindret motor gir jevnere motorkultur og bredere turtallsregister, noe man får spesielt utbytte av på langturer. En rekkefirer har ingen overlapping mellom kraftimpulsene, noe som gir en mer rykkete gange.

Lenke til kommentar

Det er en betydelig forskjell etter min mening. En sekssylindret motor gir jevnere motorkultur og bredere turtallsregister, noe man får spesielt utbytte av på langturer. En rekkefirer har ingen overlapping mellom kraftimpulsene, noe som gir en mer rykkete gange.

 

Nå er jeg ikke sikker på hvordan man måler / definerer motorkultur, men jeg tviler på at en overladet firesylindret motor som det er snakk om her har så veldig snevert turtallsregister. Jeg har aldri merket at firesylindrete motorer skal være rykkete.

 

Jeg vil faktisk driste meg til å si at det er på langturer du trenger bredt register minst. På langturer er det stort sett sluking av mil på motorvei / hovedveier i mest mulig konstant hastighet man snakker om, i hvert fall der jeg kjører.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke sikker på hvordan man måler / definerer motorkultur, men jeg tviler på at en overladet firesylindret motor som det er snakk om her har så veldig snevert turtallsregister. Jeg har aldri merket at firesylindrete motorer skal være rykkete.

 

Jeg vil faktisk driste meg til å si at det er på langturer du trenger bredt register minst. På langturer er det stort sett sluking av mil på motorvei / hovedveier i mest mulig konstant hastighet man snakker om, i hvert fall der jeg kjører.

Kjøreopplevelsen vil alltid være subjektiv, men arbeidssyklusen til en firetakter vil i hvert fall avsløre noen av fordelene med flere sylindre. Det er jo en grunn til at f.eks. BMW's rekkeseksere starter helt nede på 2 liter. Med færre sylindre blir man straks mer avhengig av svinghjuleffekten.

 

En sekssylindret motor går jevnere i høye hastigheter på motorveien, og man er generelt ikke avhengig av å gire så mye. Jeg synes i hvert fall dette er mer avslappende enn en bråkete rekkefirer, men folk oppfatter som sagt ting forskjellig.

Lenke til kommentar

BMW har vel gått ned to sylindre på 2-liters motorene sine, slik at disse ikke lenger er rekkeseksere?

 

Videre er det vel sjeldent man har bruk for å gire så fryktelig mye på motorveien, såfremt det ikke er kø selvfølgelig. Med overladet motor på 200 hester har du heller ikke store behovet for å gire ned for å komme deg opp i hastighet på motorveien.

 

Du har helt sikkert mer greie på temaet enn meg, men allikevel tror jeg at en 18-åring heller ser på effekt, akselerasjon, utseende og mange andre ting før han bekymrer seg over forskjellen på gangen på en fire- kontra sekssylindret motor.

Jeg kan selvfølgelig ikke snakke for trådstarter men om jeg hadde hatt valget mellom for eksempel 2-litern som sitter i BMW E39 eller 2-litern som sitter i S14a da jeg var 18 år hadde valget vært såre enkelt.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...