Gå til innhold

Ferdig med stronglifts 5x5, hva nå?


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har trent rundt et halvt år nå, og har brukt det velkjente stronglift 5x5-programmet. Jeg var som nybegynner å regne når jeg begynte, men har kommet meg litt opp nå (så og si 1.5x kroppsvekt i knebøy f.eks)

 

Grunnen til at jeg vil skifte er at jeg gjerne vil ha et program som vektlegger armer og bryst enda mer. Stronglifts er genialt med sitt fokus på knebøy, men jeg føler at jeg vil ha mer å tjene på å skifte til et program som har litt mer konsentrerte øvelser for biceps, triceps osv osv. I tillegg har jeg etter mange års fotballspilling ganske så stive ledd og utsatte muskler i beina, så knebøy hver eneste dag virker ikke lenger forsvarlig nå som jeg har kommet opp i vekt. (Ligger på 110 kg)

 

Store øvelser som knebøy, markløft og benkpress vil jeg også gjøre selvsagt, men kanskje i tillegg til andre øvelser.

 

Jeg likte veldig godt progresjonsmetoden for programmet (5x5, øke litt mellom hver økt) og har egentlig litt troen på denne. Det er ikke en nødvendighet at opplegget er det samme dog.

 

Jeg ser gjerne at programmet er ordentlig gjennomført, med en ordentlig nettside og gjerne litt tips og slikt. Stronglift har jo en rå nettside, med både videoer og gratis nettbøker. Det spørs jo om det finnes noe lignende, men det er i alle fall det ideelle.

 

Takker for tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken vei har du lyst å gå da? Råstyrke, muskelmasse, utholdenhet?

 

Når du først har funnet ut hvilken vei du har lyst mer å gå så kan du begynne å søke litt rundt:

 

Råstyrke:

5-3-1 (Jim Wendler Program)

Ulike typer 5x5 programmer som madcow, bill perl osv

 

Muskelmasse:

HIIT program (high intensity training) - Les om hvordan anrold, jay cutler, Mike Mentzer trener/trente.

3x10

 

Uendelige valg.

 

Ellers om du har kunnskap til det så kan du lage et program som tilpasser deg.

Lenke til kommentar

Er ekstremt med valgmuligheter, ja. Derfor jeg spør her for å forhåpentligvis få hjelp fra folk med litt peil :)

 

Målet med treningen er på ingen måter å bli superbuffa, eller noe slikt. Jeg trener for å bli sterkere absolutt, men jeg er egentlig mest opptatt av hvordan kroppen min ser ut, for å være ærlig. Jeg er ute etter en muskuløs, men også slank kropp mao., med markerte muskler. Har ikke tenkt å bli noen bodybuilder ;)

Lenke til kommentar

5/3/1 er skikkelig bra og i min mening en naturlig fortsettelse på SL5x5. 531 sikrer progresjon i baseløfta, men hovedløfta opptar kun en liten del av det man faktisk gjør. Med 531 trener man kun et hovedløft per økt, med tre sett. Programmet sier hvor tungt disse skal være, basert på maksløfttesting. Utover dette velger man øvelser selv, utifra hvilke målsetninger man har.

 

Og det er også ulempen, for man må ha peiling nok til å velge riktige støtteøvelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...