Gå til innhold

Boikott Peppes Pizza!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husk at moderatorene også er brukere, og poster som vanlige brukere, med mindre de sier noe annet.

 

Legg merke til dette :)

 

Føringer og kritiske/oppmerksomme brukere gjør at dette fungerer svært godt på diskusjon.no, der vi baserer oss på frivillig arbeid fra moderatorene, som er hentet inn fra ildsjelene som frekventerer forumet. Føringer og retningslinjer er konkrete og åpner sjeldent for moderering ut i fra et personlig synspunkt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Står veldig mye interessant her, som kan forklare en god del da jeg syntes Peppes Pizza de siste årene har dalt vannvittig i kvalitet og smak sammenlignet med hva jeg husker for noen år tilbake.

 

Selv "klassikere" som er "samme" pizza som jeg spiste for noen år tilbake smaker nå helt livløst og uinspirert, og dette blir litt for mye "meh" for meg når vi ser på prisene som Peppes kjører per idag.

 

Eneste gangene jeg spiser Peppes nå er til fotballkamper osv, da bestiller jeg på forhånd og skal ha levert ti et gitt tidspunkt, noe de aldri klarer så til halv pris så syntes jeg resultatet er greit nok.

 

 

Dette er utrolig synd for jeg likte Peppes svært godt før i tiden, men nå syntes jeg de har falt helt igjen.

Har noen prøvd den nye de har med pommes frites osv.. Denne er skuffende dårlig, alt for mye bernaisesaus og pommes frites som er alt for slapp i fisken?

 

Har i de siste to gangene hvor jeg har spist pizza i Oslo heller tatt Dolly Dimples ved Stortingen, har aldri hatt noen større sans for Dollies før, og har stort sett alltid foretrukket Peppes men etter jeg prøvde King of the Road som er Dollies svar på den pizzaen med pommes frites og bernaisesaus fra Peppes og jeg må si at de er mye flinkere med mengden saus og Sørlandschips istedenfor pommes frites fungerer mye bedre, samtidig som de ikke overdriver like jævlig med peppermix og har faktisk noe som smaker som mørt biffkjøtt istedenfor papp / plastikk som Peppes har begynt med.

 

 

Så har blitt utrolig skuffet over Peppes og ganske imponert over Dollies, selv om de har mange kjedelige pizzaer.

 

Men har noen tips til "skikkelige" pizzarestauranter i Oslo området? Kunne godt tenkt meg å prøvd noen som lager skikkelig pizza fra bunnen av for å sammenlignet, smake hvordan det "egentlig skal smake" om vi kan kalle det det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Jobber selv på Peppes. At vi selger frossenbunner er løgn. Bunnene blir bakt på Westend Bakerier for så å bli tilsatt Peppes' pizzasaus. Visse avdelinger baker fortsatt bunnene på avdelingen (Gamlebyen i Fredrikstad gjør hvertfall det). Bunnene fra bakeriet fryses ned før gjæringen virker. Så leveres disse bunnene hvor de blir lagt i oljesmurte bunner. Først tines de, så hever de et varmeskap med en luftfuktighet på litt under 80 % og temperatur på 38-40 grader i ca 2 timer.

 

Ingen av grønnsakene til Peppes fryses ned. Hermetisk champignon og paprika finnes ja, men kokkene kutter frisk paprika og champignon som veldig enkelt kan velges på pizzaen din. Jalapenos fryses hvertfall ikke ned... Kjøttet leveres som frysevare og tines opp over natta i kjøl. Man kan mene at knockout-kjøttet var bedre før, men nå har man hvertfall en standardisert smak på kjøttet.

 

Vil si det er godt med fyll på pizzaene våres. Osten fordeles jevnt og det skal ikke aldri være mer enn 2 cm skorpe. Bunnene skal alltid være minst 3,5 cm høye og bunnene våre pleier å være luftige.

 

Rømmedressing lages alltid for hånd, og det finnes ikke avdelinger som kjøper ferdiglaget rømmedressing. På avdelingen min er det stort sett alltid dagsfersk rømmedressing som leveres.

Endret av sntm
Lenke til kommentar

Hvorfor er det løgn at Peppes selger frossenbunner når bunnene fryses?

 

Ellers, betyr dette at man får hermetisk sopp og paprika på pizzaen om man ikke husker på å si fra om at man vil ha frisk sopp og paprika, eller ikke vet at man får det om man spør? Jeg var ikke klar over at man kunne få bedre ingredienser på Peppes om man man bare spurte om det.

Lenke til kommentar

Jobber selv på Peppes. At vi selger frossenbunner er løgn. Bunnene blir bakt på Westend Bakerier for så å bli tilsatt Peppes' pizzasaus. Visse avdelinger baker fortsatt bunnene på avdelingen (Gamlebyen i Fredrikstad gjør hvertfall det). Bunnene fra bakeriet fryses ned før gjæringen virker. Så leveres disse bunnene hvor de blir lagt i oljesmurte bunner. Først tines de, så hever de et varmeskap med en luftfuktighet på litt under 80 % og temperatur på 38-40 grader i ca 2 timer.

 

Ingen av grønnsakene til Peppes fryses ned. Hermetisk champignon og paprika finnes ja, men kokkene kutter frisk paprika og champignon som veldig enkelt kan velges på pizzaen din. Jalapenos fryses hvertfall ikke ned... Kjøttet leveres som frysevare og tines opp over natta i kjøl. Man kan mene at knockout-kjøttet var bedre før, men nå har man hvertfall en standardisert smak på kjøttet.

 

Vil si det er godt med fyll på pizzaene våres. Osten fordeles jevnt og det skal ikke aldri være mer enn 2 cm skorpe. Bunnene skal alltid være minst 3,5 cm høye og bunnene våre pleier å være luftige.

 

Rømmedressing lages alltid for hånd, og det finnes ikke avdelinger som kjøper ferdiglaget rømmedressing. På avdelingen min er det stort sett alltid dagsfersk rømmedressing som leveres.

Ikke fornærm oss ved å kalle de ansatte for kokker a. Vertfall ikke etter at du bekrefter at

-Bunnene er frossne

-Kjøttet er frossent

-Grønnsaker er hermetisk

 

Og atpåtil sier du det er en fordel at smaken er standardisert.

 

Og hvis rømmedressing lages for hånd, så hvorfor kommer de nå i sammensveisede begere?

 

 

Dette betaler dere 300 kroner for folkens.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke fornærm oss ved å kalle de ansatte for kokker a. Vertfall ikke etter at du bekrefter at

-Bunnene er frossne

-Kjøttet er frossent

-Grønnsaker er hermetisk

 

Og atpåtil sier du det er en fordel at smaken er standardisert.

 

Og hvis rømmedressing lages for hånd, så hvorfor kommer de nå i sammensveisede begere?

 

 

Dette betaler dere 300 kroner for folkens.

Jeg må innrømme at jeg begynner å bli lei av ditt uendelige korstog mot Peppes pizza, og spesielt når du angriper motstanderen på en såpass useriøs og uhøflig måte og attpåtil anklager de for å lyve. Hvis du virkelig ikke har noe annet å klage på her i verden, så er det mye du ikke får med deg.

 

Jeg spiste faktisk en Peppes pizza i går, og både jeg og min kamerat syntes det smakte godt. Og ikke kom med påstanden om at du har en så mye mer "presis og veltrent smaksevne" enn alle andre nok en gang, for det er rett og slett bare kvalmt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke fornærm oss ved å kalle de ansatte for kokker a. Vertfall ikke etter at du bekrefter at

-Bunnene er frossne

-Kjøttet er frossent

-Grønnsaker er hermetisk

 

Og atpåtil sier du det er en fordel at smaken er standardisert.

 

Og hvis rømmedressing lages for hånd, så hvorfor kommer de nå i sammensveisede begere?

 

 

Dette betaler dere 300 kroner for folkens.

Jeg må innrømme at jeg begynner å bli lei av ditt uendelige korstog mot Peppes pizza, og spesielt når du angriper motstanderen på en såpass useriøs og uhøflig måte og attpåtil anklager de for å lyve. Hvis du virkelig ikke har noe annet å klage på her i verden, så er det mye du ikke får med deg.

 

Jeg spiste faktisk en Peppes pizza i går, og både jeg og min kamerat syntes det smakte godt. Og ikke kom med påstanden om at du har en så mye mer "presis og veltrent smaksevne" enn alle andre nok en gang, for det er rett og slett bare kvalmt.

Skjønner at du blir kvalm hvis du spiste Peppes pizza i går.

Det er ikke noe uendelig korstog, og hvis du leser gjennom tråden så ser du at de fleste anklagene mine nå har blitt bekreftet av flere Peppes-ansatte.

 

Alt annet som ikke er bekreftet, er det god grunn til skepsis rundt. Og hvis du enda ikke har skjønt hvilke kriterier som gir grunnlag for skepsis i matlaging, "så er det ikke mye du får med deg".

Lenke til kommentar

Hvorfor er det løgn at Peppes selger frossenbunner når bunnene fryses?

 

Ellers, betyr dette at man får hermetisk sopp og paprika på pizzaen om man ikke husker på å si fra om at man vil ha frisk sopp og paprika, eller ikke vet at man får det om man spør? Jeg var ikke klar over at man kunne få bedre ingredienser på Peppes om man man bare spurte om det.

Fordi prosessen ivaretar en ferdighevet bunn som ville hatt akkurat samme kvalitet hvis den ikke var frosset ned. Frossenpizza er en ferdig garnert pizza laget i en fabrikk som bare settes i ovnen før steking, jeg vil si det er VESENTLIG forskjell mellom en luftig pizzabunn på 3,5-4 cm høyde og en frossenbunn på 1 cm.

 

Nei, det betyr det ikke. De er tre pizzaer vi selger som har hermetiske grønnsaker, det er klassikerne American Way, Pig's Knuckle og Pepper Steak som også er våre billigste pizzaer. Disse pizzaene har vært med fra starten til Peppes. Synes jeg så Ramius skrøt av "gamle Peppes", vel... det er her hermetikken stammer fra. Og den vil nok også fortsatt gjøre det. Alle andre pizzaer med paprika og champignon blir laget med friskkuttede grønnsaker.

 

 

 

Ikke fornærm oss ved å kalle de ansatte for kokker a. Vertfall ikke etter at du bekrefter at

-Bunnene er frossne

-Kjøttet er frossent

-Grønnsaker er hermetisk

 

Og atpåtil sier du det er en fordel at smaken er standardisert.

 

Og hvis rømmedressing lages for hånd, så hvorfor kommer de nå i sammensveisede begere?

 

 

Dette betaler dere 300 kroner for folkens.

 

Hvordan faktumet at bunnene og kjøttet lagres på frys skal gjøre Peppes' kokker mindre begavede må du gjerne forklare. Du er klar over at kjøtt og deig i hele restaurantbransjen må oppbevares på frys fordi man trenger et varelager som kan betjene trafikken i en restaurant? Når du spiser ute på en dyr restaurant vil sannsynligvis ikke kokkene ha marinert kjøttet samme dagen, og kjøttet vil på et eller annet tidspunkt ha vært fryst ned til under -18. Varer fryses ned, og rutiner på tining gjør at du får bra kvalitet på varene når tininga er ferdig. Sånn fungerer det i bransjen av én ganske enkel grunn. Kjøtt blir dårlig.

 

Folk har høye forventninger til Peppes med god grunn, og da skal de få den samme gode smaken de venter seg. Derfor er det viktig at smaken er standardisert. Du virker å mangle enhver form for logikk. Du skjønner at vi i teorien kunne hatt verdens beste pizza selv om smaken var standardisert? At du tolker ordet negativt får stå for din regning.

 

Sammensveisede begere? :!: Jeg lager og fyller rømmedressing så og si hver dag, la meg forklare. Det finnes ett beger og ett lokk. Etter å ha laget dressingen heller jeg rømmedressingen i begeret og setter på lokket og presser til det høres et 'klikk'. Så datostempler jeg dressingen. Dette kalles noe så rart som emballasje, ikke sveising...

Endret av sntm
  • Liker 4
Lenke til kommentar
prosessen ivaretar en ferdighevet bunn som ville hatt akkurat samme kvalitet hvis den ikke var frosset ned

Du har mistet ett hvert fnugg av troverdighet du hadde. Jeg ser ikke en gang et poeng i å argumentere mot deg, når du kommer med disse latterlige utsagnene. Bare vit at sånne som deg, er grunnen til at restaurantbransjen SUGER i Norge.

 

Ja kjøtt og brødvarer fryses ned i store deler av den norske restaurantbransjen, og det er derfor hele bransjen er latterlig dårlig i Norge. Rent kvalitetsmessig. Jeg tror folk er mer bevisste på dette nå, med programmer som Hellstrøm Rydder Opp.

 

Når plastikk smeltes for å skape låser, kalles det sveising. Rømmebegerne her i Oslo, er låst med en fastsveiset flapp, som man må bryte av før man kan åpne lokket. Det er et typisk kjennetegn for industrimaskiner.

 

Så du tror man kunne laget verdens beste mat innenfor en kategori, når smaken skal være den samme hele tiden? Uten noe personlig påvirkning fra kokken? La meg gjette, dere Peppes-kokker tror dere er skikkelig flinke hvis dere danderer de hermetiserte grønnsakene på en spesiell måte over pizzaen?

 

Mat skal være ferskt, og det er ikke Peppes pizza. Men prisene og reklamen deres antyder det, og det virker som flere i denne diskusjonen har skjønt dette nå. Lykke til med å overbevise faglærte kokker om at frysing bevarer kvaliteten på maten da.

 

Og forresten, slutt å kall dere for kokker. Dere er ikke det.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke en gang et poeng i å argumentere mot deg, når du kommer med disse latterlige utsagnene. Bare vit at sånne som deg, er grunnen til at restaurantbransjen SUGER i Norge.

Det er nettopp sitater som disse som gjør at jeg reagerer på din debatteknikk. Klarer du ikke å argumentere på en høflig og saklig måte, men må komme med personangrep for å få frem dine poenger, så sier det seg selv at du diskuterer på feil grunnlag.

 

Skjønner at du blir kvalm hvis du spiste Peppes pizza i går.

Hvis du forsøkte å være morsom, så feilet du totalt.

Hvis det var seriøst ment, så leser du mine innlegg akkurat slik du ønsker, og da er det ikke noen vits å diskutere mer med deg.

 

 

Som sagt, jeg spiste en Peppes pizza i går, og kan ødelegge en del av dine argumenter:

Rømmebegerne her i Oslo, er låst med en fastsveiset flapp, som man må bryte av før man kan åpne lokket.

Nei, flappen sitter på selve begeret, og er der av én grunn... for å få den ene fingeren under lokket slik at det er mulig å få det av. Lokket kan settes på igjen etterpå, og sitter like godt. Det er så absolutt ikke sveiset fast (sjekket med boksen som enda ikke er bært ut til søppeldunken nå). Og jeg bor i Oslo.

 

de hermetiserte grønnsakene

Så vidt jeg kan forstå, var det ingen hermetiserte grønnsaker på pizzaen min i går.

 

Det med fryst bunn kan jeg ikke sjekke, men jeg regner med at sntm sier sannheten (det andre han sier som jeg har kunnet sjekke, stemmer jo), og hvis de fryses før hevingen starter, så ivaretas ferskhet på en mye bedre måte enn om de fryses ferdig hevet/ferdig stekt. Så den ferdige bunnen er ikke fryst.

 

Og forresten, slutt å kall dere for kokker. Dere er ikke det.

Javel? Så hvorfor kaller du dem kokker selv?

La meg gjette, dere Peppes-kokker tror(...)

 

Og dette er bare fra ditt aller siste innlegg. Gidder ikke gå gjennom de andre.

 

Så så lenge du faktisk ikke har de riktige faktaopplysningene, så bør du ikke komme med personangrep når noen faktisk kommer med riktige opplysninger. Da dummer du bare deg selv ut, og ødelegger det lille snev av troverdighet som du kanskje har igjen. Å famle rundt i blinde etter argumenter når du ikke aner om de er riktige, er ikke direkte smart.

 

Og hvordan i all verden vet du dette hvis du aldri kjøper Peppes pizza selv? Da er tross alt argumentene fra meg som spiste en pizza fra Peppes i går, og en som faktisk jobber på Peppes mer troverdige.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Det er nettopp sitater som disse som gjør at jeg reagerer på din debatteknikk

Dette er ingen debatt. Dette er en diskusjon om smak.

 

Hvis du forsøkte å være morsom, så feilet du totalt

Jeg lo ganske godt av den replikken jeg. Da var det vel morsomt?

 

så leser du mine innlegg akkurat slik du ønsker,

Leser dem fra venstre og mot høyre. Er det feil?

 

Så vidt jeg kan forstå, var det ingen hermetiserte grønnsaker på pizzaen min i går.

Men du er ikke helt sikker eller..?

 

Så hvorfor kaller du dem kokker selv?

Fordi jeg er ironisk. Ja, det er fint jeg skjønner det selv.

 

 

 

La oss ta det til et nytt nivå da:

Freezing and frozen storage of compressed yeast at –18°C pro- duced an increase of dead cells and caused losses of CO2 pro- duction; baking quality reflected the lower specific loaf volume and longer proof times.

Freezing and frozen storage of dough had more negative effects on bread processing than the addition of frozen yeast to nonfrozen dough. This reflected the longer proof times, higher number of dead cells, and flatter bread loaf.

The fresh yeast showed a higher amount of dead cells but the leachate of the fresh cells held a lower amount of total reducing substances. As the length of frozen storage of the compressed yeast increased, the amount of both dead cells and reducing substances leached from the yeast cells increased

-Effects of Yeast Freezing in Frozen Dough

Pablo D. Ribotta,1,3 Alberto E. León,1 and María Cristina Añón2

 

Freezing forms ice crystals that injure yeast cells and could cause protein depolymerization and dough structure disruption

-Mazur 1962, Berglund et al. 1991, Ribotta et al. 2001

 

During frozen storage, the water separates from the gluten and crystallizes. The dehydration of the gluten typically takes place within a few days, as shown by the FTIR results. At prolonged storage times, large ice crystals also are formed in the gas cells. During thawing of the frozen dough, the water does not return to its original state in the gluten matrix.

-Long-Term Storage Effect in Frozen Dough by Spectroscopy and Microscopy

Eddy F. J. Esselink,1,2 Henrie van Aalst,1 Manuelle Maliepaard,1 and John P. M. van Duynhoven1

Lenke til kommentar
Så vidt jeg kan forstå, var det ingen hermetiserte grønnsaker på pizzaen min i går.

Men du er ikke helt sikker eller..?

De grønnsakene jeg registrerte, var ikke hermetiserte. Om det snek seg inn en eller annen grønnsak i tillegg til disse, kan jeg ikke garantere da jeg ikke lette etter de... men i såfall var det forsvinnende lite ettersom jeg ikke registrerte de.

Lenke til kommentar

Jeg har sagt dette før med litt andre ord, men denne tråden virker jo som om om den aldri dør, så jeg får ta av meg silkehanskene denne gangen: Ramius, du får det til å virke som om din egen smak på en eller annen måte er objektiv, noe som er en selvmotsigelse. Jeg vil si at det er utrolig patetisk å foreslå en boikott mot noe som det er så lett for folk å skaffe seg en subjektiv oppfatning om som dette. Hadde Peppes brukt barnearbeidere i produksjonen, eller giftige ingredienser i produktene, ville saken stilt seg annerledes, men hvilket produkt man foretrekker på bakgrunn av smak og pris er jo noe markedskreftene råder over.

 

Jeg har vært i Napoli og smakt perfekte originale margharitapizzaer bakt i steinovn, men det betyr ikke at Peppes Pizza ikke er et foretrukket alternativ for meg på en kosekveld med dama eller en filmkveld med kompisene her i Norge. Det er jævlig arrogant å sette din mening over andres når man snakker om noe som per definisjon er helt subjektivt, nemlig smak. Det er som ekstremister blant indie-fansen som ser ned på musikkelskere som liker Micheal Jackson.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ramius, du snakker stort sett bare tull. Jeg skjønner ikke helt, hvordan kan du hevde bl.a at rømmedressingen er maskinlagd, når jeg lagde rømmedressing seinest i dag? :) Og dersom du foretrekker f.eks frisk paprika fremfor hermetisk, er det fritt frem å bytte. Det koster deg ingenting ekstra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husam, jeg siterte nettopp tre vitenskapelige undersøkelser som bekrefter alt jeg har sagt om frysing av deig.

Smaken min er bedre enn din. Ja det er arrogant, men også sant. Det er fordi jeg kan lage mat, og har null respekt for de som hevder frossenpizzaen sin er skikkelig mat.

 

Selv om du har vært i Napoli så betyr det ikke at du kan faget for det.

Hellstrøm tok med en idiot fra Grimstad til Italia som syns han lagde landets beste Pizza med industriproduserte ingredientser, og lærte han hvordan man lagde ekte pizza. Han forsto det aldri, og kuttet etterhvert ut den italienske pizzaen fra menyen, og fortsatte med det gamle.

 

Dette er fordi nordmenn som deg, har null peiling på kvalitetsmat, fordi vi har en dårlig matkultur her i Norge, når det gjelder restauranter. Og samtidig matlaging i hjemmet, hvor vi spiser mer frossenmat enn noen andre land.

 

Jeg skjønner du må prøve å peke på en eller annen logisk brist her i argumentasjonen. Men det er bare å innse at du har dårlig smak, så faller liksom alt på plass av seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Smaken min er bedre enn din. Ja det er arrogant, men også sant.

Hvorfor er din smak bedre enn for eksempel min? Jeg vil ha den vitenskapelige forklaringen på det. Ellers får du bare slutte med denne trollingen.

 

Dette er fordi nordmenn som deg, har null peiling på kvalitetsmat

(...)

Men det er bare å innse at du har dårlig smak, så faller liksom alt på plass av seg selv.

...og du fortsetter med mobbingen av alle som ikke liker det samme som deg. Det beviser ikke bare at dine argumenter er arrogante, men du fremstår som en utrolig arrogant og selvgod person.

 

Jeg er sikker på at du liker noe som jeg ikke liker, ergo har du dårlig smak i mine øyne. Men det betyr ikke at det er dårlig smak for deg. Har du mulighet til å tenke over det i fem sekunder og kanskje forstå hva jeg mener?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...