Gå til innhold

Boikott Peppes Pizza!


Anbefalte innlegg

 

Freezing and frozen storage of compressed yeast at –18°C pro- duced an increase of dead cells and caused losses of CO2 pro- duction; baking quality reflected the lower specific loaf volume and longer proof times.

Freezing and frozen storage of dough had more negative effects on bread processing than the addition of frozen yeast to nonfrozen dough. This reflected the longer proof times, higher number of dead cells, and flatter bread loaf.

The fresh yeast showed a higher amount of dead cells but the leachate of the fresh cells held a lower amount of total reducing substances. As the length of frozen storage of the compressed yeast increased, the amount of both dead cells and reducing substances leached from the yeast cells increased

-Effects of Yeast Freezing in Frozen Dough

Pablo D. Ribotta,1,3 Alberto E. León,1 and María Cristina Añón2

 

Freezing forms ice crystals that injure yeast cells and could cause protein depolymerization and dough structure disruption

-Mazur 1962, Berglund et al. 1991, Ribotta et al. 2001

 

During frozen storage, the water separates from the gluten and crystallizes. The dehydration of the gluten typically takes place within a few days, as shown by the FTIR results. At prolonged storage times, large ice crystals also are formed in the gas cells. During thawing of the frozen dough, the water does not return to its original state in the gluten matrix.

-Long-Term Storage Effect in Frozen Dough by Spectroscopy and Microscopy

Eddy F. J. Esselink,1,2 Henrie van Aalst,1 Manuelle Maliepaard,1 and John P. M. van Duynhoven1

Du vet at compressed yeast betyr "tørrgjær"? Bakeriet vårt bruker selvfølgelig ferskgjær, selv om jeg ikke skal si at all deig er helt uaffektert av nedfrysing. Vår deig er den samme etter nedfrysing. Har vært med på å lage pizzabunner fra bunnen av, og resultatet blir faktisk ikke bedre. Fordi man ikke stopper heveprosessen vil bunnene måtte lagres på kjøl fra baking tidlig, og bunnene som er laget på stedet vil ha en skiftende kvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testene har tatt for seg både fersk og tørr gjær. I tillegg har de forsket på en spesiell gjær designet for frysing, og andre rapporter jeg har lest har undersøkt hvordan man forbedrer fryst deig.

 

Kort sagt må det tilsetningsstoffer til, som ikke hører hjemme i baking. Kjemikalier og diverse syrer som skal forlenge levetid og beskytte mot skade ved frysing. Og derfra må man egentlig gå over på en subjektiv diskusjon om hva som smaker best. Og der syns jeg det er en klar fordel med ekte bakverk framfor industriprodusert bakverk.

 

De dokumenterer at kjemikaliene virker osv, men du smaker forskjellen lett, når for eksempel VM-bollene, inneholder minst fire E-stoffer, stivelser og kjemikalier som brukes for immitere smaken av ferskt bakverk tatt rett ut av ovnen.

Lenke til kommentar
Smaken min er bedre enn din. Ja det er arrogant, men også sant.

 

I så fall har jeg bedre musikksmak enn deg, i og med at du hører på plastikkdansepop som M.Jackson, mens jeg hører på kvalitetsrock. Arrogant, men en objektiv sannhet.

 

Med de vanvittige kunnskapene dine er det uansett merkelig at du ikke har startet din egen restaurant og tjent penger som gress. Du har sannsynligvis null peiling på både mat, og hvordan man best driver en restaurant eller en kjede.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Smaken min er bedre enn din. Ja det er arrogant, men også sant.

 

I så fall har jeg bedre musikksmak enn deg, i og med at du hører på plastikkdansepop som M.Jackson, mens jeg hører på kvalitetsrock. Arrogant, men en objektiv sannhet.

 

Med de vanvittige kunnskapene dine er det uansett merkelig at du ikke har startet din egen restaurant og tjent penger som gress. Du har sannsynligvis null peiling på både mat, og hvordan man best driver en restaurant eller en kjede.

Jeg drev kjeden til moren din igår.

 

Og når du snakker dritt om Michael Jackson er det ingen som vil høre hva du har å si om musikk.

Lenke til kommentar

Diskusjonen har du tapt allerede Ramius. Kanskje du og dine gourmetvenner ikke liker Peppes, men det gjør store deler av Norges befolkning, i og med at Peppes går veldig bra. Dessuten faller flere av argumentene dine gjennom, rett og slett fordi de ikke er sanne.

 

Sånn som det er nå bruker en god kokk kanskje 40 sekunder på en pizza. Dersom alle pizzabunnene skulle blitt laget fra scratch, hadde peppes antakelig trengt tre ganger så mange kokker. Og når prisen allerede er høy, er dette neppe en mulighet. Og dersom du er såpass dyktig som du hevder du er, klarer du nok å grunnlegge en gourmetpizzarestaurant med lavere priser enn peppes :)

Endret av therealvebbi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg drev kjeden til moren din igår.

 

Og når du snakker dritt om Michael Jackson er det ingen som vil høre hva du har å si om musikk.

Vi liker Peppes, og du kaller vår smak for dårlig. Men når en annen kommer og sier at du har dårlig musikksmak fordi du liker Michael Jackson, så må du angripe tilbake med "mora di"-fornærmelser? Og kom du virkelig ikke opp med en bedre fornærmelse?

 

Du og dine 56 følgesvenner (i følge Facebook) får fortsette å boikotte Peppes. De resterende av Norges befolkning (står igjen cirka 4.872.943 personer pr. 1 april 2010) som vil fortsette å vurdere Peppes når de skal bestille mat eller kjøpe mat ute, får fortsette med det.

 

At vi har klart å motbevise en del av påstandene du har kommet med, gir oss uansett bare et inntrykk av at de resterende av påstandene dine kanskje heller ikke holder vann. Det er noe du bare må innse når du ikke gidder å sjekke fakta før du kommer med uriktige påstander. Det er også noe underlig at du blir helt stille om en ting, når vi klarer å motbevise deg. Du klarer ikke å innrømme at du har tatt feil på noen områder.

 

Ja, jeg skjønner at ditt hat mot Peppes er altoppslukende (ellers hadde du ikke laget Facebook-gruppe og startet en diskusjon som du til det siste kjemper for å holde til din fordel), men ser du ikke at dette hatet også gjør deg blind for realiteten? At de som liker Peppes ikke har dårlig smak?

 

Det er INGEN som har dårlig smak... verken når det gjelder mat eller musikk. Smak og hva man foretrekker innen de fleste ting er individuelt, og det finnes absolutt ingen fasit der samme hva du tror. Nettopp fordi mennesker er forskjellige. Jeg håper, for din egen del, at du snart innser dette.

Endret av Marekatten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilke påstander har du motbevist da?

Jeg hører du sier det, og så har jeg gitt deg dokumentasjon som beviser at jeg har rett.

 

Hvis du tenker på det utrolig irrelevante spørsmålet om rømmedressing, som egentlig er mer soyaolje enn rømme, og hvem som lager den og ikke, så har verken du eller noen her gitt konkrete bevis i denne tråden, som motbeviser det jeg sier.

Lenke til kommentar

Problemet er at du vil starte en boikott på grunnlav av personlig smak. Det er akkurat som å boikotte å reise til syden fordi det er for vamt der! De som deltar i boikotten er jo de samme personene som aldri ville spist på Peppes uansett, så effekten er NØYAKTIG 0!

 

Jeg har forøvrig jobbet på Peppes, og jeg har INGEN problemer med måten det firmaet opererer på. De serverer fastfood, prøver å tjene mest mulig penger på det, og har aldri sagt noe annet. Det er ikke lett å tjene penger på matbransjen i Norge, men Peppes har klart det i over 20 år. Det er faktisk noe de kan være stolte av!

Endret av tofagerl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke påstander har du motbevist da?

Jeg hører du sier det, og så har jeg gitt deg dokumentasjon som beviser at jeg har rett.

 

Hvis du tenker på det utrolig irrelevante spørsmålet om rømmedressing, som egentlig er mer soyaolje enn rømme, og hvem som lager den og ikke, så har verken du eller noen her gitt konkrete bevis i denne tråden, som motbeviser det jeg sier.

Rømmdressing:

Så NÅ er plutselig rømmedressingen irrelevant... selv om du har terpet på den i 12 sider. Jeg mener nå allikevel av mine påstander er mer troverdige enn dine da jeg selv har nylig erfaring med rømmedressingen, enn du som antar noe om den. Den påstanden er backet opp av en som jobber på Peppes. Har ikke sett dokumentasjonen din som beviser at du har rett.

 

Hermetiske grønnsaker:

Jeg kan ikke huske at jeg har spist en Peppes pizza med noe som ligner på hermetiske grønnsaker. Har heller ikke sett noen dokumentasjon som motbeviser det. Det kan godt være at enkelte pizzaer har det, men som sntm sier så er det de samme som alltid har hatt det, fra den tiden da Peppes var så mye bedre (i følge deg). Og ettersom han jobber på Peppes, og jeg med mine egne øyne har sett at du har kommet med mye usant i denne tråden, så tror jeg mer på han enn på deg.

 

Fryst vs. fersk bunn:

Alt jeg har lest og hørt om frysing av gjærbakst, peker mot at kvaliteten holder seg tilnærmet lik så lenge baksten fryses før gjæring, så lenge man bruker fersk gjær... noe sntm sier de gjør. Det står det også i teksten du siterte angående emnet, at ferskt gjær egnet seg bedre enn tørrgjær. Det står også at lengre tids lagring er mer skadelig, og disse bunnene lagres nok ikke så mange dagene før den brukes. Men dette er vel det eneste du har bevist/dokumentert.

 

Men ok, kvaliteten er kanskje noe dårligere enn om bunnen var helt fersk, men spørsmålet er om man vinner så mye på smaken at det forsvarer den ekstra arbeidsmengden (og kostnaden) det medfører. Pizzaen jeg spiste her om dagen, hadde ihvertfall luftig og velsmakende bunn.

 

Dårlig smak:

Og til slutt vil jeg gjerne se dokumentasjonen på at de som liker Peppes har dårlig smak. Sannheten, og det vet de aller fleste, er at smak er individuelt. Det trenger man ingen dokumentasjon på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg drev kjeden til moren din igår.

 

Og når du snakker dritt om Michael Jackson er det ingen som vil høre hva du har å si om musikk.

 

Virkelig originalt personangrep... Om du fokuserer på at at jeg "snakker dritt om Michael Jackson", er du tydeligvis for dum til å ta poenget med posten, så jeg skal være generøs nok til å levere det med teskje. Det handlet ikke om Michael Jackson, du får slå opp ordet metafor i en ordbok. Poenget er at smak er individuelt. Det at du ble så sykt hissig av den kommentaren understreker jo faktisk det poenget, om du tenker hardt og lenge på det. ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Synes det blir utrolig dumt av deg å si at frosne deiger og kjøtt er dårlig. I land som Italia fryses bunnene på akkurat samme måte som her i Norge, og det smaker likevel helt fantastisk (Bedre enn Peppes synes nå jeg, men det er vel fordi jeg liker den italienske versonen av pizza best.) Hvis du skal ha fersk pizzabunn, blir dette mye mer arbeid, og vil derfor koste mye mer. Skal ikke se bort i fra at Peppes alleredet er kjempedyrt, for det er det..

Lenke til kommentar

Hvilke påstander har du motbevist da?

Jeg hører du sier det, og så har jeg gitt deg dokumentasjon som beviser at jeg har rett.

 

Hvis du tenker på det utrolig irrelevante spørsmålet om rømmedressing, som egentlig er mer soyaolje enn rømme, og hvem som lager den og ikke, så har verken du eller noen her gitt konkrete bevis i denne tråden, som motbeviser det jeg sier.

 

Er du seriøs? Det eneste du har gjort er å komme med ubegrunnede (og flere falske) påstander uten noe dokumentasjon av betydning. Fakta er at Peppes bruker frosne bunner, det har ingen nektet på. Men dette har antakelig minimalt å si for kvaliteten, dessuten får man et mye mer stabilt resultat på heving. Altså, når du setter inni et rekk med ~15-20 bunner til heving om gangen i et skap som har en idèell temperatur for nettopp dette, da får du et jevnt og bra resultat.

 

For øvrig inneholder rømmedressing i underkant av 5% soyaolje. Og hvor er relevansen i forhold til dette?

Lenke til kommentar

Herregud, _alle_ bruker frosne bunner, inkludert de små italienske sjappene rundt om kring i Oslo. Hvis de ikke er frosne kan de ikke stå mer enn noen timer, og da må de bake nye bunner flere ganger daglig - noe som selvsagt ikke er mulig!

Det er nok heller snakk om å ikke gidde.

 

Hvem er det som "gidder", da? Nevn en pizzarestaurant i Norge som lager ferske bunner flere ganger daglig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...