Gå til innhold

Hjernevask - Dokumentarserie av Harald Eia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skremmende. At forskere kriger seg imellom istedenfor å samarbeide, er virkelig bortkastede skattepenger. De sitter faktisk med skylapper inne på kontorene sine virker det som. Finnes det ikke noen forskere som ser på samspillet mellom arv og miljø, istedenfor å bevisst utelukke den ene?

Lenke til kommentar

Naturvitenskapen vil alltid være den som gjelder.

 

For en tåpelig kommentar.

 

Å påstå at det alltid vil være naturvitenskapen som gjelder, jeg forstår det sånn på deg at du med det da også stenger døra for all samfunnsvitenskaplig forskning, er vel like tullete som Cathrine Egelands aversjon mot å akseptere biologien som en mulig bidragsyter til forskjellen mellom kjønnene.

Lenke til kommentar

Disse "kjønnsforskerne" bedriver ikke vitenskapelig forskning. På direkte spørsmål svarer de at de ikke har målebare resultater som underbygger påstandene. Det velger å ikke utfordre egne syn (tar det for gitt at det stemmer) og ignorerer forskning som motsier uttalelsene. De finner det de leter etter; noe de i tillegg tilegner andre forskere. På seg selv kjenner man andre ...

 

Skandaløst at disse kaller seg forskere og blir betalt for å være det.

 

Forresten, hvis noen ønsker å lære mer om dette kan jeg anbefale bøkene til Allan og Barbara Pease (http://www.peaseinternational.com/). Har lest "Why Men Don't Listen & Women Can't Read Maps" og den er både morsom og lærerik. En av tingene den tar opp er at det finnes mye forskning som finner kjønnsforskjeller, men det blir tonet ned fordi det er i konflikt med rådende politiske syn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, de norske forskerne, og serlig hun ene damen var jo helt fullstendig på jordet. Hun klarte ikke å forklare noen ting, og hun ble eid av de engelske forskerne. Ble rett og slett sint av å se slik ignoranse blant forsker-"eliten".

Og det tror jeg hun innså underveis i intervjuet.

Det er i det øyeblikket det kan være smart å innrømme at man ikke har vurdert saken fra den andre vinkelen. La nå ikke dette bli til en tråd der vi hetser personer. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig interessant program. Synes kanskje det ble litt langdrygt med den endeløse rekken av "høyttenkende spørsmål" (meste av disse innfallsvinklene har man hørt/visst om fra før å således ikke noe nytt liksom) Derfor ble det bare tid til 5 minutter "konfrotasjon" på slutten av programmet, den delen kunne godt vart lenger spør dere meg.

 

Og tatt i betraktning at samfunnsutviklingen styres og vedtas av politikere (ofte basert på forskernes innspill) savnet jeg at politikere ble stillt opp mot veggen i programmet.

 

Synes dog han fikk frem hvor ensidig norske kjønnsforskere er. Makan til politisk korrekte (er vel derfor de har fått jobbene de har i stats-feminismens hjemland Norge)

 

1-0 til Eia :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg aner en liten darwinist i Eia og jeg er rimelig sikker på at vi får avdekket en del flere områder om disse forsatt undertrykte fakta. Det jeg mener med det er at biologstudentene lærer ofte om mekanismer innenfor biologien, men det store bildet har ikke fått skikkelig oppmerksomhet.

Evolusjonsteori har bortimot vært et ikke-tema påstår jeg.

Edit: Ikke bare i biologifag

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Mulig jeg misforstår, men er det ikke det de driver med? Du må gjerne være misfornøyd med nivået, men hva er det du egentlig venter deg når de færreste (om noen) her er fagfolk?

Var bare misfornøyd med at tråden ble flyttet til oppslagstavlen. Det var alt.

Litt enig ja. Følte selv den ble plassert i rett kategori og tok opp et viktig samfunnstema. Mulig den skulle gjemmes litt bort?
Lenke til kommentar

Pass dere nå, dere generaliserer alle forskere etter uttalelser fra TO karer på et redigert TV-program.

Min kritikk går utelukkende til de to som var titulert kjønnsforskere. Mulig at det fins mer seriøse forskere i Norge, men tviler egentlig på det. Hvor mange trenger vi egentlig i dette landet? Han legen som var med viser også at ikke er alle som forsker på dette som har samme syn. (Eller som lar forskningen sin styres av politiske syn, slik jeg har inntrykk av)

Lenke til kommentar

Pass dere nå, dere generaliserer alle forskere etter uttalelser fra TO karer på et redigert TV-program.

synes han gikk veldig inn for å drite disse to ut. pinlig å se på, syntes jeg.

 

de engelske forskerne gjorde dog en mye mer overbevisende sak.

Lenke til kommentar

- Harald Eia er i 40-årskrise

Mannsforsker mener Harald Eia (44) har personlige grunner til å lage «Hjernevask».

 

Og slik svarer Eia:

—Det nytter ikke å argumentere mot dette. Jeg taper alle debatter hvor dette trekkes opp. Men selv om jeg har 40-årskrise, kan det vel hende jeg har noen poenger likevel?

Dagbladet 2. Mars 2010

 

EDIT: Lorentzen mener Eia har til gode å finne den biologiske forskningen han vil bruke til å forklare vår atferd. Denne forskningen omtaler Lorentzen som «the missing link».

Dette høres da fryktelig kjent ut? ( Presis dette kreasjonister bruker i argument mot evolusjon på tross av overveldene mengder bevismaterialer.

 

Edit: fjernet litt bb-kode

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Noe jeg begynte å lure på når jeg så programmet var når kjønnet til fosteret bestemmes.

Er det sånne at feks hvis fosteret har mye testosteron(eller hva enn det er) så blir det en gutt, eller at hvis fosteret får/utvilker mye testosteron blir det en gutt?

 

Håper dere skjønner forskjellen

 

Nå kan det hende jeg er helt på jordet fordi jeg ikke har peiling på dette, men hadde vært fint hvis noen kunne si noe om hva som bestemmer kjønnet

Lenke til kommentar

Lorentzen er vel egentlig litteraturviter. Han forsker såvidt jeg vet på kjønn i litteraturen og har lite grunnlag for å uttale seg om kjønn i biologien. Egeland har vel også en lignende bakgrunn. Disse to er ikke utdannede samfunnsvitere, de er humanister og har enda mindre grunnlag for å uttale seg om kjønn som biologisk konstruksjon enn f.eks. en sosiolog. Forskningen til disse to kan godt være god selv om de virker å være forutinntatt omkring biologisk kjønn.

 

Håper Eia finner mer relevante "motstandere" i neste program.

Lenke til kommentar
Er det sånne at feks hvis fosteret har mye testosteron(eller hva enn det er) så blir det en gutt, eller at hvis fosteret får/utvilker mye testosteron blir det en gutt?
Mener jeg så et program om dette for noen år siden. Et barnefoster er et jentefoster først og fremst. Men om vi får en testosteron-injeksjon i de tidligere faser, begynner fosteret å utvikle seg til en gutt. Hvorfor har f.eks gutter brystvorter? Det henger igjen fra jente-stadiet.

 

Det finnes også noen få individer som er "immune" mot testosteron. Da har du da fått jenter, som er født jenter, men skulle vært gutter.

Lenke til kommentar

Nå er jeg bilmekaniker, så ta dette med en klype salt:

For å produsere hormoner må man ha en hjerne og det finner du ikke i et foster i det tidligste stadiumet. Da er allerede kjønnet bestemt hos oss mennesker dersom vi skal lite på det wikipedia sier:

Kjønnsbestemmelse betegner prosessen som avgjør om et gitt individ blir hann eller hunn. Hos mennesker (og pattedyr forøvrig) bestemmes kjønnet til et foster av kjønnskromosomene (gonosomene): Et barn som får x-kromosomer fra begge foreldre (homogametisk), blir en jente. Et barn som får et x-kromosom fra moren sin og et y-kromosom fra faren sin (heterogametisk), blir en gutt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...