Gå til innhold

Odontologi-tråden


Anbefalte innlegg

jeg går 2. vgs nå, og skal søke tannlegestudiet etter vgs. jeg lurer bare på hvordan man kan spesialisere seg videre til å bli kjeveortoped? jeg bestemte meg for å bli kjeveortoped i 7. klasse å jeg har jobbet mot det siden da. kan ikke vente med å begynne på universitetet! :D (skal gå i utlandet da :p skal prøve å komme inn i Poznan, Polen)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

jeg går 2. vgs nå, og skal søke tannlegestudiet etter vgs. jeg lurer bare på hvordan man kan spesialisere seg videre til å bli kjeveortoped? jeg bestemte meg for å bli kjeveortoped i 7. klasse å jeg har jobbet mot det siden da. kan ikke vente med å begynne på universitetet! :D (skal gå i utlandet da :p skal prøve å komme inn i Poznan, Polen)

 

 

For å kunne søke en spesialistutdanning etter avsluttet tannlegestudie, kreves det at man har vært tannlege i minimum 2 år. Opptak til spesialistutdanningen innen kjeveortopedi skjer hvert 3.år i Oslo (jeg tror det er likt i Bergen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst, må jeg bare si at dette er en veldig informativ diskusjon som gir ytterligere informasjon om studiet. Det setter jeg pris på! 

Jeg er selv en elev fra VG1 som har store ønsker om å bli tannlege. Det som derimot beskymrer meg litt er opptakskravet. Jeg ser at det har økt siden i fjor, men dette er bare "naturens gang". Jeg har fremdeles 2 år på VGS, og således kan opptakskravet variere utrolig mye til jeg skal søke. Har dere noen tanker hvor høyt snittet kan komme opp i? Er liksom 5.8 -5.9? et aktuellt alternativ? Eller tror dere det holder seg noenlunde stabilt? Er det noen som vet den prosentvise stigningen/nedgangen i antall søkere for dette studiet opp igjennom årene?

 

 

Takker for svar!  :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Først og fremst, må jeg bare si at dette er en veldig informativ diskusjon som gir ytterligere informasjon om studiet. Det setter jeg pris på!

Jeg er selv en elev fra VG1 som har store ønsker om å bli tannlege. Det som derimot beskymrer meg litt er opptakskravet. Jeg ser at det har økt siden i fjor, men dette er bare "naturens gang". Jeg har fremdeles 2 år på VGS, og således kan opptakskravet variere utrolig mye til jeg skal søke. Har dere noen tanker hvor høyt snittet kan komme opp i? Er liksom 5.8 -5.9? et aktuellt alternativ? Eller tror dere det holder seg noenlunde stabilt? Er det noen som vet den prosentvise stigningen/nedgangen i antall søkere for dette studiet opp igjennom årene?

 

 

Takker for svar! :)

Ettersom inntaket til medisin er på 5.8-5.9, og det i praksis ikke går ann å få bedre enn 6.4 (med realfagspoeng), så tviler jeg på at odontologi kommer til å ligge så høyt :)

96-kullet er et veldig stort kull, så jeg ville ikke bli overaskelse om det skulle stige enda mer enn det har pleid i år, men så antar jeg at det vil gå litt ned igjen for 97-kullet.

Lenke til kommentar

 

 

jeg går 2. vgs nå, og skal søke tannlegestudiet etter vgs. jeg lurer bare på hvordan man kan spesialisere seg videre til å bli kjeveortoped? jeg bestemte meg for å bli kjeveortoped i 7. klasse å jeg har jobbet mot det siden da. kan ikke vente med å begynne på universitetet! :D (skal gå i utlandet da :p skal prøve å komme inn i Poznan, Polen)

 

For å kunne søke en spesialistutdanning etter avsluttet tannlegestudie, kreves det at man har vært tannlege i minimum 2 år. Opptak til spesialistutdanningen innen kjeveortopedi skjer hvert 3.år i Oslo (jeg tror det er likt i Bergen).

I tillegg til at de i Oslo i hvertfall bare åpner for mellom 5 og 10 plasser hvert tredje år.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Håper jeg kommer inn. Selv har jeg 6 i alle avgangsfagsfag fra vg1, og håper jeg kan fortsette og nå målet mitt. Er det smart å ha r1 istendefor s1+s2 for 1 poeng i motsetning til 0.5 poeng for r1. Hvis jeg tar r2 (noe som strengt tatt ikke trengs) får jeg 1.5 poeng, er det ikke verdt det da?

 

Fag for vg2 og 3: kjemi 1+2, fysikk 1, biologi 1, matematikk r1 + kanskje r2

hørest det greit ut?

blir 3.5 poeng. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Håper jeg kommer inn. Selv har jeg 6 i alle avgangsfagsfag fra vg1, og håper jeg kan fortsette og nå målet mitt. Er det smart å ha r1 istendefor s1+s2 for 1 poeng i motsetning til 0.5 poeng for r1. Hvis jeg tar r2 (noe som strengt tatt ikke trengs) får jeg 1.5 poeng, er det ikke verdt det da?

 

Fag for vg2 og 3: kjemi 1+2, fysikk 1, biologi 1, matematikk r1 + kanskje r2

hørest det greit ut?

blir 3.5 poeng. 

Om det er slik at du ikke trenger r2 for å komme inn ville jeg tatt s1+s2. S-faget er enklere enn R-faget, slik at om du tar S-matten vil du få mer tid til å jobbe hardt i de andre fagene. R2 matte er ekstremt vanskelig, så du skal jobbe hardt der for å klare og få en toppkarakter.

 

Om du klarer 6 i s1, og 5 i s2, så vil det bli omtrent det samme som å få 5 i r1 og 5 i r2 når du regner på det endelige snittet etter fullført vg3. 

 

Personlig hadde jeg helt klart gått for S-matte.

 

Edit: Husk at du må ha 3 fag på vg3, og ikke bare 2. Dvs. at du må enten ha bio 2 eller fysikk 2 med det fagvalget du har gjort.

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar

Så lenge du klarer å få minst 5 i R1 og R2, så er realfagspoengene verdt det.

 

Uten å ha regnet på det vil det lønne seg om man også får 4. Karakterene inngår i gjennomsnittet og spiller ikke like stor rolle som poeng som man legger til PÅ gjennomsnittet.

Lenke til kommentar

 

Så lenge du klarer å få minst 5 i R1 og R2, så er realfagspoengene verdt det.

 

Uten å ha regnet på det vil det lønne seg om man også får 4. Karakterene inngår i gjennomsnittet og spiller ikke like stor rolle som poeng som man legger til PÅ gjennomsnittet.

 

Hvorfor kommer du med en slik påstand, uten å regne på det?

 

Ved fullført vg3 vil denne personen ha 24 fag på vitnemålet(høyst sannsynlig).

 

La oss ta et scenraio:

S1 - 6, S2 - 5. 

 

La oss ta utgangspunkt i at på 22 fag har XXZZ 5.6 i snitt, dvs 22*5.6=123

 

Om denne personen da tar S-Matte og ende opp med karakterene 6 og 5, vil regnestykket se sånn her ut: 134/24=5.58

Med ekstrapoeng fra fysikk 1, kjemi 1+2, bio 1+2 og S1+S2 vil det endelige snittet bli: 5.58+0.3.5=5.93

 

Scenario med R-matte:

Som du sier; R1-5, R2-4

 

Samme utgangspunkt, 5,6 i snitt. 123 poeng.

 

132/24=5.5

Siden R2 gir 0,5 poeng mer enn S2 vil snittet derfor bli: 5.5+0.4=5.9

 

Med 5 i R2 får vi: 5.94

 

Det er ikke de helt store forskjellene, men det er slikt småtteri som kan gjøre de store utslagene. Jeg vil også legge til at viss XXZZ velger R-veien over S-veien, så vil han/hun(?) risikere å måtte gå opp i eksamen i f.eks. R2, noe som kan rote til snittet enda litt mer. Det er også mindre jobb i S-matten.

 

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar

 

 

Så lenge du klarer å få minst 5 i R1 og R2, så er realfagspoengene verdt det.

 

Uten å ha regnet på det vil det lønne seg om man også får 4. Karakterene inngår i gjennomsnittet og spiller ikke like stor rolle som poeng som man legger til PÅ gjennomsnittet.

 

Hvorfor kommer du med en slik påstand, uten å regne på det?

 

Ved fullført vg3 vil denne personen ha 24 fag på vitnemålet(høyst sannsynlig).

 

La oss ta et scenraio:

S1 - 6, S2 - 5. 

 

La oss ta utgangspunkt i at på 22 fag har XXZZ 5.6 i snitt, dvs 22*5.6=123

 

Om denne personen da tar S-Matte og ende opp med karakterene 6 og 5, vil regnestykket se sånn her ut: 134/24=5.58

Med ekstrapoeng fra fysikk 1, kjemi 1+2, bio 1+2 og S1+S2 vil det endelige snittet bli: 5.58+0.3.5=5.93

 

Scenario med R-matte:

Som du sier; R1-5, R2-4

 

Samme utgangspunkt, 5,6 i snitt. 123 poeng.

 

132/24=5.5

Siden R2 gir 0,5 poeng mer enn S2 vil snittet derfor bli: 5.5+0.4=5.9

 

Med 5 i R2 får vi: 5.94

 

Det er ikke de helt store forskjellene, men det er slikt småtteri som kan gjøre de store utslagene. Jeg vil også legge til at viss XXZZ velger R-veien over S-veien, så vil han/hun(?) risikere å måtte gå opp i eksamen i f.eks. R2, noe som kan rote til snittet enda litt mer. Det er også mindre jobb i S-matten.

 

 

Jeg har bestemt meg for å ta R1. Jeg trenger strengt tatt ikke R2. Jeg hadde fremmedspråk nivå 1 I VG1. Hvilket medfører at jeg også ma ha fremmedspråk i tredje klasse som et fag, og dermed har jeg bare 2 fag igjen jeg kan velge. Jeg skal uansett ha Kjemi 2, og jeg tenker enten R2 eller biologi 2. Fordelen med det førstnevnte er selvfølgelig en betydelig økning i konkurransepoengene. Men samtidig er det verdt å ta i betraktning at jeg kan mislykkes med R2. Jeg fikk dog 6 i 1T og har allerede tjuvstartet på R1. Jeg er likevell redd for at jeg kan rote det på eksamen (ikke bare matte, men også norsk). Hvis vi tar for oss et scenario der jeg får 4 eller lavere på to norsk eksamener, ville det vært bedre å ha 3.5 tilleggspoeng for å kompensere for eksamensresultet.  :closedeyes: Jeg skjønner dog ikke om jeg bør velge R2 i VG3.

 

For øvrig er jeg en gutt  :)

 

 

Er det forresten noen fordel med å ta R-matte i forhold til odontolgistudiet? Det kan ikke være så markant, da også S1+S2 tilbys. Men igjen er S1+S2 ekvivalent med R1. 

Endret av XXZZ
Lenke til kommentar

 

 

 

Så lenge du klarer å få minst 5 i R1 og R2, så er realfagspoengene verdt det.

 

Uten å ha regnet på det vil det lønne seg om man også får 4. Karakterene inngår i gjennomsnittet og spiller ikke like stor rolle som poeng som man legger til PÅ gjennomsnittet.

 

Hvorfor kommer du med en slik påstand, uten å regne på det?

 

Ved fullført vg3 vil denne personen ha 24 fag på vitnemålet(høyst sannsynlig).

 

La oss ta et scenraio:

S1 - 6, S2 - 5. 

 

La oss ta utgangspunkt i at på 22 fag har XXZZ 5.6 i snitt, dvs 22*5.6=123

 

Om denne personen da tar S-Matte og ende opp med karakterene 6 og 5, vil regnestykket se sånn her ut: 134/24=5.58

Med ekstrapoeng fra fysikk 1, kjemi 1+2, bio 1+2 og S1+S2 vil det endelige snittet bli: 5.58+0.3.5=5.93

 

Scenario med R-matte:

Som du sier; R1-5, R2-4

 

Samme utgangspunkt, 5,6 i snitt. 123 poeng.

 

132/24=5.5

Siden R2 gir 0,5 poeng mer enn S2 vil snittet derfor bli: 5.5+0.4=5.9

 

Med 5 i R2 får vi: 5.94

 

Det er ikke de helt store forskjellene, men det er slikt småtteri som kan gjøre de store utslagene. Jeg vil også legge til at viss XXZZ velger R-veien over S-veien, så vil han/hun(?) risikere å måtte gå opp i eksamen i f.eks. R2, noe som kan rote til snittet enda litt mer. Det er også mindre jobb i S-matten.

 

 

Jeg har bestemt meg for å ta R1. Jeg trenger strengt tatt ikke R2. Jeg hadde fremmedspråk nivå 1 I VG1. Hvilket medfører at jeg også ma ha fremmedspråk i tredje klasse som et fag, og dermed har jeg bare 2 fag igjen jeg kan velge. Jeg skal uansett ha Kjemi 2, og jeg tenker enten R2 eller biologi 2. Fordelen med det førstnevnte er selvfølgelig en betydelig økning i konkurransepoengene. Men samtidig er det verdt å ta i betraktning at jeg kan mislykkes med R2. Jeg fikk dog 6 i 1T og har allerede tjuvstartet på R1. Jeg er likevell redd for at jeg kan rote det på eksamen (ikke bare matte, men også norsk). Hvis vi tar for oss et scenario der jeg får 4 eller lavere på to norsk eksamener, ville det vært bedre å ha 3.5 tilleggspoeng for å kompensere for eksamensresultet.  :closedeyes: Jeg skjønner dog ikke om jeg bør velge R2 i VG3.

 

For øvrig er jeg en gutt  :)

 

 

Er det forresten noen fordel med å ta R-matte i forhold til odontolgistudiet? Det kan ikke være så markant, da også S1+S2 tilbys. Men igjen er S1+S2 ekvivalent med R1. 

 

Det er nok lettere å få 6 i biologi 2 standpunkt enn det er å få det i R2, men biologi 2 eksamen er kanskje den vanskeligste (med unntak av norsk/nynorsk) eksamen man kan ta på vgs nivå. Det reflekteres ganske greit i prosentandelen som får toppkarakterer, ca 5-10% i R2 og 0-2% i biologi 2, de siste årene. Du burde velge etter hva du liker best og hva du tror du kan oppnå best karakter i. Selv hadde jeg helt klart valgt R2, da man får mye mer igjen for det om man skulle ønske å studere noe annet istedenfor. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Bruker-353915

Hei!

Jeg er selv en VG1 gutt, som lurer på om inntaket til dette studiet vil øke når jeg er ferdig med VG1? 

Jeg regner med at jeg kan få 5,8 i snitt med realfagspoeng kanskje 5,7. Jeg har bestemt meg for å enten studere medisin eller odontologi, men jeg regner med at det vil bli vanskelig å komme inn på medisin, siden snittet nester øker hvert år. 

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er selv en VG1 gutt, som lurer på om inntaket til dette studiet vil øke når jeg er ferdig med VG1? 

Jeg regner med at jeg kan få 5,8 i snitt med realfagspoeng kanskje 5,7. Jeg har bestemt meg for å enten studere medisin eller odontologi, men jeg regner med at det vil bli vanskelig å komme inn på medisin, siden snittet nester øker hvert år. 

 

Jeg kan si med 100% sikkerhet at med 5,8 i snitt vil du ikke ha problemer med å komme inn på odontologi om 2 år.

 

Stå på og lykke til! :)

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar

Noen som egentlig vet hva forskjellen er på de tre universiteter som tilbyr odontologistudiet?

 

 (UIB )Bergen -

 

 (UIT) Tromsø-

 

(UIO )Oslo-

 

Jeg kan tenke meg at Tromsø er det minst populære universitet av dem alle (noe som tydelig reflekterers i poenggrensen for førstegangsvitemål (2014) - 54.3). Jeg tror også at lokaliseringsfaktorer spiller en viktig rolle her. (UIT) ligger langt nord i landet og derav velger mange færre studenter å søke seg inn her. 

 

Noen som vet hvordan situasjonen er med UIB og UIT? Er begge universitetene likestilte med tanke på kvalitet og utdanning?

Endret av XXZZ
Lenke til kommentar

Noen som egentlig vet hva forkskjellen er på de tre universiteter som tilbyr odontologistudiet?

 

 (UIB )Bergen -

 

 (UIT) Tromsø-

 

(UIO )Oslo-

 

Jeg kan tenke meg at Tromsø er det minst populære universitet av dem alle (noe som tydelig reflekterers i poenggrensen for førstegangsvitemål (2014) - 54.3). Jeg tror også at lokaliseringsfaktorer spiller en viktig rolle her. (UIT) ligger langt nord i landet og derav velger mange færre studenter å søke seg inn her. 

 

Noen som vet hvordan situasjonen er med UIB og UIT? Er begge universitetene likestilte med tanke på kvalitet og utdanning?

At UiT har lavt snitt tror jeg mest skyldes at det er så langt nord, folk er ikke fan av å flytte langt vekk fra venner og familie til kaldere strøk med mørketid. Jeg har ikke fullstendig oversikt over odontologistudiet siden jeg går medisin, men jeg tror ikke det blir noe dårligere tannleger av de som går i tromsø, de har mye praktisk øvelse (riktig nok ikke før tredjeåret..). Utstyret de bruker til øvelsene er ganske nytt og bra (men det tror jeg det er i bergen også). og så holder de til på et eget tannlegebygg (fra 3. året) sammen med tannpleierstudentene. De to første årene er mye teori og, og da lærer de om hele kroppen - anatomi, fysiologi, farmakologi, sykdomslære osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...