Gå til innhold

Odontologi-tråden


Anbefalte innlegg

Dette blir bra! Gleder meg sykt!

 

Shit, du heve nok snittet der! Du kommer nok inn utan problem! Ligger ikkje så høgt som deg men likevel godt over fjorårets snitt! Lurer på om dere odontologi studenter har en tanke på hva den vil bli? Bare en uke igjen nå!! Gleder meg til å sjå hva utfallet blir! :-)

Snittet mitt er vel rundt 59. Vet at folk sier at "det er bortkasta" å velge odontologi, men har aldri hatt noen spesielle tanker eller følelser for medisinstudiet!

 

Jeg har også Bergen på første plass! Er veldig spent på det samme som deg, og ikke mist på hva snittet i år vil bli! Hva er snittet ditt?

Hei!

Har en god følelse på at jeg kommer inn på i Bergen! Så jeg har en del spørsmål, siden jeg bor laaangt unna Bergen:

 

1. Hvordan er det å studere odontologi i Bergen?

 

2. Fikk hybel på Løbergsveien Studentbolig. Har noen bodd der, og hva syns dere? Er det lang gå/sykkel avstand mellom hybelen og fakultetet?

 

3. Er det slik at man må kjøpe inn alt av kjøkkenutsyr osv. selv? Eller er hybelen utstyrt med det?

 

4. Er det god studentmiljø i fakultetet?

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei TheSnidr!! :-) tusen takk for svar! Gleder meg masse nå! Jeg lurer på om du kan tenke deg hva snittet på studiet vil bli i år? Ser det er færre søkarar i år enn det har vært i de siste årene! Mvh Mnds

Hei M.P og Mnds! Bergen er en kjempefin studentby med mye å by på, og miljøet på studiet er kjempebra, så der har dere gjort et godt valg!

 

1: Første og deler av andre året går dere stort sett sammen med medisin, ernæringsfysiologi og noen ganger farmakologi. Undervisning og labkurs skjer på Bygg for Biologiske Basalfag, som ligger som et annex til Haukeland Sykehus. Dette innebærer undervisning i teoretiske fag som medisinsk statistikk, etikk, ex. phil., cellebiologi, kjemi, fysiologi, anatomi og oralbiologi. På slutten av andre året begynner moroa med klinisk rettet undervisning på plastikkdukker, før dere tar imot egne pasienter på starten av tredje året. Derfra er det pasientbehandling stort sett hver dag, med forelesninger og seminarer innimellom. Studiet er hardt - man skal daglig prestere både på den teoretiske og den praktiske delen av tannlegeyrket, og skikkelig fritid skal man se langt etter. Men det er spennende og givende arbeid - og ikke minst godt betalt når man endelig blir ferdig.

 

2: Jeg bodde selv på Alrek gjennom hele studiet. To minutter å gå fra leilighet til skole. Du bor på motsatt side av Danmarksplass, og vil måtte gå/sykle et stykke, eller ta buss i 20-30 minutt (men bussen tar en stor omvei om sentrum, er nok kjappere å sykle).

 

3: Om det er delt kjøkken, ligger det ofte kasseroller, stekepanner og annet utstyr igjen etter folk som har flyttet ut. I alle fall på Alrek var slikt på deling, men jeg valgte å kun bruke mine egne ting, ettersom man aldri kan stole på at andre vasker godt nok.

 

4: Kjempegodt. Fadderukene varer i to uker på starten av studiet, hvor kullet over dere tar dere med på diverse utflykter og arrangerer bli-kjent-leker. Alkohol er oftest involvert, men det respekteres om noen er avholds. Senere i semesteret arrangeres det hyttetur for første og andre kull (høyere kull sniker seg noen ganger med).

Studentorganisasjonen heter Odontologforeningen, eller bare OF. Valg til hovedstyret skjer ved Generalforsamlingen, som arrangeres i mars en gang. Her er det bare å stille til valg, selv om man er fersk på studiet. Er du god til å bestille pizza kan du bli pizzaansvarlig, er du god til å skrive kan du bli referent. OF er også delt inn i fem understyrer, som hver arrangerer diverse aktiviteter:

  • Musikk- og kulturstyret arrangerer kulturkveld på høstsemesteret, og vårslepp på vårsemesteret. Disse involverer typisk en rekke musikalske eller kulturelle innslag.
  • Idrettsstyret arrangerer julecup, hvor hvert årskull stiller med ett (noen ganger to) lag, og man spiller i tre sporter. Typisk innebandy, volleyball og kanonball.
  • Feststyret arrangerer en rekke fester, blant annet temafesten på vårsemesteret. Utkledningsfest med et bestemt tema.
  • Fasettstyret skriver skoleavisa, og dekker alle arrangement i tillegg til faste spalter. Fire utgaver i året.
  • Hyttestyret har ansvaret for hytteturen som arrangeres en gang i året, og ellers for driften av hytta resten av året. Den leies ut, og leia er gratis for tannlegestudenter.
Hvert styre har en internfest i semesteret, og drikke handles inn på styrets regning. I tillegg er det en rekke arrangementer som arrangeres av de forskjellige kullene. Første og andre kull steller i stand grøtfest mot jul, tredje kull fikser rebusløp (hvert kull bestemmer seg for et tema, kler seg ut i dette, og kjører rundt i byen i egen buss og løser rebus. Alle møtes til slutt på en uteplass) og høstball (gallamiddag).

Og dette er bare noe av det som skjer. Mitt råd er å være med på så mye som mulig sosialt fra starten av, meld dere inn i styrene så snart som overhodet mulig. Jeg var med på ganske lite de første tre årene, og angrer som bare pokker nå. De to siste årene av studiet var jeg med på absolutt alle arrangementer, meldte meg inn i tre av understyrene, og hadde det kjempegøy.

Lenke til kommentar

Tenker å søke til utlandet neste år. 

 

Hvorfor? Blir ikke de nyutdannede tannlegene som har studert utenlandsk ansett som mindreverdige kontra de norske? Tror jeg leste en artikkel angående norske studenter som hadde studert medisin i polen og ikke fikk plass i Norge? Prakisen er vel annerledes?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Jeg sjekket søknaden min i dag, og er kommet inn på odontologi i Bergen. Har derfor noen spørsmål:

 

1) Hvor lang er en vanlig skoledag? Er dere på skolen fra 8-16 hver eneste dag? Og hvordan blir det isåfall i forhold til jobb og fritid?

 

2) Hvor gamle er de fleste som går første året? Er det mange som går direkte fra videregående (altså 18-19 år)?

 

3) Hvordan er kjønnsfordelingen? Så en artikkel om at det var 84% jenter, stemmer dette?

 

4) Bor noen fortsatt hjemme hos foreldre, eller bor alle for seg selv (altså kollektiv, leilighet o.l)?

Lenke til kommentar

Hei! Jeg sjekket søknaden min i dag, og er kommet inn på odontologi i Bergen. Har derfor noen spørsmål:

 

1) Hvor lang er en vanlig skoledag? Er dere på skolen fra 8-16 hver eneste dag? Og hvordan blir det isåfall i forhold til jobb og fritid?

 

2) Hvor gamle er de fleste som går første året? Er det mange som går direkte fra videregående (altså 18-19 år)?

 

3) Hvordan er kjønnsfordelingen? Så en artikkel om at det var 84% jenter, stemmer dette?

 

4) Bor noen fortsatt hjemme hos foreldre, eller bor alle for seg selv (altså kollektiv, leilighet o.l)?

 

Gratulerer med studieplassen! :) 

 

1) Nå som du starter på førsteåret, er det relativt korte skoledager (som oftest fra 8-10), men også noen lengre skoledager pga. EXPHIL.

 

2) De som går førsteåret, kommer ca. 30% rett fra videregående, mens resten er en del år eldre.

 

3)Du har rett i at det er flere jenter enn gutter i studiet, men prosentenandelen vet jeg ikke stort om.

 

4)Jeg er fra Bergen Vest, så bor hjemme og tar bussen til fakultetet. Bussforbindelsen er relativt ok. Det finnes ihvertfall en kollektiv like ved det odontologiske fakultetet.

 

Håper du trives og lykke til med studiestarten :D

Lenke til kommentar

 

Tenker å søke til utlandet neste år. 

 

Hvorfor? Blir ikke de nyutdannede tannlegene som har studert utenlandsk ansett som mindreverdige kontra de norske? Tror jeg leste en artikkel angående norske studenter som hadde studert medisin i polen og ikke fikk plass i Norge? Prakisen er vel annerledes?

 

 

Grunnen til det var at jeg ikke jobbet med skole på vg1. Har altfor mange karakterer som er ræva for å si det sånn. Man kan si at jeg angret på at jeg ikke jobbet, men jeg viste heller ikke hva jeg ville bli så motivasjonen var ikke på topp.

 

Når det kommer til studenter som har studert i utlandet og som ikke får jobb i Norge stemmer ikke. Jeg har kontaktet veldig mange som har studert i Krakow og som har fått jobb rett etter de ble ferdig med studiene, Så det skal ikke være noe problem. 

UiO har jo inngått avtale med Jagellonian Univeristy (Krakow) som gjør det mulig for studenter å utveksle for et semester. UiO ville ikke gått i en slik avtale dersom de ikke hadde vurdert akkurat denne universiteten i Krakow som god nok. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...