Gå til innhold

Odontologi-tråden


Anbefalte innlegg

Veldig egoistisk sagt av deg anonym... men ett vennlig råd til deg, ikke begynn på odontologi med tanken i hodet at du kommer til å fortsette i medisin, du gjør mer skade enn noe annet.

Og teoretisk er det kanskje mulig men realistisk har det ikke skjedd av det jeg vet....tror det er en urban legende. I likhet med at man kan overflytte fra utlandet til medisin i norge

Jeg har aldri skjønt dette med at man begynner på odontologistudiet mens man ønsker å bli lege. Håper noen kan forklare hvorfor dette er en fornuftig tanke. Jeg er selv lege, men i min vennekrets er det flere tannleger. Faglig har vi nesten ingenting til felles; de snakker om fyllingsmaterialer og penger, og er ingenlunde interessert i medisinske problemstillinger. Sånn som jeg ser det er lege og tannlege minst like forskjellig som førskolelærer og snekker...

 

Mvh Jultomten :)

 

Si meg...stalker du meg eller ? :p

 

Jeg kjenner flere leger som først studerte et år odontologi. De kom inn på medisin på vanlig måte gjennom SO, og ble flyttet opp i andreåret dersom det var plass (hvis ikke følger man bare kullet).

 

Det kan være en fornuftig fremgangsmåte. Kommer du ikke inn på medisin, så kan du fortsette på odontologen som backup. Jeg er sikker på at veldig mange tannleger egentlig ønsket å bli leger, men kom ikke inn neste år heller, eller fant ut i løpet av året på odontologen at de heller ville bli nettopp tannlege.

 

Både på UiO og UiB er det felles løp for medisin og odontologi det første året. Det gjør planen spesielt fornuftig. Men sjekk studieplanene nøye, det kan være stor forskjell mellom f.eks. UiO og UiB slik at første år odontologi ved det ene universitetet ikke matcher det andre.

 

Slike smutthull setter jeg personlig ikke pris på for å være ærlig... men skal la det være med det. Lykke til til samtlige

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 10 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei, dette er vanskelig å forutsi, men hva tror dere dere snittet vil bli år? I år er det 235 (?) som har odontologi på førstevalget, og ifjor var snittet 5.43 for førstegangsvitnemål. Vil dette stige eller synke, hva mener dere?

Hei. Slik det ser ut som nå så ligger antallet fra hvor mange som søkte på odontologi som førsteønske i 2013 og i 2012 ganske så likt, dermed ville jeg trodd at snittet ikke ville ha forandret seg særlig mye, men man vet jo aldri, så dette blir jo bare antagelser. Du burde allikevel være forberedt på at det kan finne på å gå opp en smule, men som sagt dette er bare antagelser. Hoppet til den konklusjonen at det var odontologi i Oslo du spurte om med tanke på at du oppga poenggrensen som er identisk med UIO sin.

 

Brukte: http://www.samordnao.../2013/mai/so45/ og http://www.samordnao...ilbud_per_plass

 

Muligens det var disse du selv brukte, men nevner dem bare for sikkerhets skyld. Lykke til om du prøver å komme igjennom nåløyet på et av Norges vanskeligste studier.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne studere odontologi etter vgs. Hvilket universitet er derimot usikkert. Er det slik at universitetet i Oslo er det beste for odontologi, eller er kanskje Bergn eller Tromsø bedre? Er det flere fordeler på et av universitetene? Hvis jeg vil, kan jeg ta halvparten av masteren i Tromsø og resten i Oslo for eksempel?

 

Veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne studere odontologi etter vgs. Hvilket universitet er derimot usikkert. Er det slik at universitetet i Oslo er det beste for odontologi, eller er kanskje Bergn eller Tromsø bedre? Er det flere fordeler på et av universitetene? Hvis jeg vil, kan jeg ta halvparten av masteren i Tromsø og resten i Oslo for eksempel?

Veldig takknemlig for svar!

 

Hei. Les igjennom de svarene som er blitt gitt tidligere i tråden eksempelvis "Pulpa" sin respons til "TheUnidentified" du kan jo også finne en del nyttig informasjon om livet rundt studiene på sidene til UIB, UIT og UIO. Om jeg skulle ha tippet er det lite som skiller selve studiet på de forskjellige universitetene, grunnen til de forskjellige karakterkravene er nok hva som foregår utenfor studiene(sosiale). Angående bytting mellom universitetene, mener jeg ikke dette skal være noe problem, ser vi på medisinstudiet så tilbyr de bytting mellom universitetene. Foreslår at du tar kontakt med det universitetet du vurderer å bytte mellom, når den tiden kommer såklart. Linker til noen sider under med muligens nyttig informasjon eller bare sprøyt, avhengig av om de hjelper deg eller ikke. mener å ha lest at UIB nettopp har fått et splitter nytt odontologibygg.

 

http://www.ntnu.no/d...ytte-studiested

http://www.med.uio.n...tudieplass.html

http://www.ung.no/os...ning/94344.html

 

Fant ikke noe håndfast bevis på bytting mellom odontologistudiet, så ja beklager der. Uansett ha en fin sommer og lykke til når det kommer til det punktet at du skal søke, odontologi studiet eller ei.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kjenner flere leger som først studerte et år odontologi. De kom inn på medisin på vanlig måte gjennom SO, og ble flyttet opp i andreåret dersom det var plass (hvis ikke følger man bare kullet).

 

Det kan være en fornuftig fremgangsmåte. Kommer du ikke inn på medisin, så kan du fortsette på odontologen som backup. Jeg er sikker på at veldig mange tannleger egentlig ønsket å bli leger, men kom ikke inn neste år heller, eller fant ut i løpet av året på odontologen at de heller ville bli nettopp tannlege.

 

Både på UiO og UiB er det felles løp for medisin og odontologi det første året. Det gjør planen spesielt fornuftig. Men sjekk studieplanene nøye, det kan være stor forskjell mellom f.eks. UiO og UiB slik at første år odontologi ved det ene universitetet ikke matcher det andre.

 

 

Dette gjøres også i stor skala i Tromsø. UiT kompenserer for dette ved at de oppretter 50 studieplasser for odontologi på førsteåret, selv om det egentlig bare skal være 40, slik at når andreåret starter så er de rundt 40 igjen i klassen.

Lenke til kommentar

Men det er altså ikke slik at et av universitetene regner som bedre enn de andre?

 

UiT har det nyeste odontologistudiet, og har dermed det nyeste og mest moderne øvingsutstyret. fra tredjeåret får dere også være på deres helt egne tannbygg sammen med tannpleierstudentene, hvor dere har et helt spesielt miljø og samhold, og hvor man kjenner mange på kullene over og under (blant annet også fordi tannlegestudentene fra førsteåret av arrangerer egne fester og sammenkomster uten medisinstudentene)

Lenke til kommentar

UiT har det nyeste odontologistudiet, og har dermed det nyeste og mest moderne øvingsutstyret. fra tredjeåret får dere også være på deres helt egne tannbygg sammen med tannpleierstudentene, hvor dere har et helt spesielt miljø og samhold, og hvor man kjenner mange på kullene over og under (blant annet også fordi tannlegestudentene fra førsteåret av arrangerer egne fester og sammenkomster uten medisinstudentene)

Dette har flere nyanser. Universitenene sliter med å finne gode undervisere. Dette skyldes blant annet at lektorer/amanuensiser/professorer tjener mye mindre enn vanlige tannleger. Det er vanskelig å tro at Tromsø, en bitteliten by, vil kunne ha høyere kompetanse enn byer som har 5-10 ganger så mange innbyggere...

 

Jeg tror at et bra internasjonalt universitet bør ha et opptaksområde på minst 5-10 millioner innbyggere. I lys av dette trenger jeg kanskje ikke si hva jeg tror om "Universitetet i Tromsø".

 

Mvh Jultomten :)

Lenke til kommentar

UiT har det nyeste odontologistudiet, og har dermed det nyeste og mest moderne øvingsutstyret. fra tredjeåret får dere også være på deres helt egne tannbygg sammen med tannpleierstudentene, hvor dere har et helt spesielt miljø og samhold, og hvor man kjenner mange på kullene over og under (blant annet også fordi tannlegestudentene fra førsteåret av arrangerer egne fester og sammenkomster uten medisinstudentene)

 

Jeg kan vanskelig se for meg at dette stemmer, ettersom UiB har det nyeste odontologibygget i Norge (åpnet 15.08.2012), som ifølge Kristin Halvorsen er et av de mest utviklede i Europa.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...