Gå til innhold

Odontologi-tråden


Anbefalte innlegg

Er det ingen tannleger eller odontologi-studenter som har noe de vil se? Tråden er stappet med spm. spå hadde vært fint om noen kunne svart :)

Spørsmålene er ganske vanskelige å svare på, da det ikke finnes noen fasit...

 

- Studiet er krevende, stressende og veldig gøy!

- Lesemengden varierer veldig fra person til person og fra semester til semester.

- Hvordan det er å ha barn mens man studerer kommer an på hvilket "apparat" man har rundt seg (familie, barnehage, barnevakt, økonomi, alder på barnet... og sikkert mye mer jeg ikke vet noen ting om).

- Arbeidstidene og fleksibiliteten angående dette varierer etter hvor man jobber og hvilket ansettelsesforhold man har, men generelt er det mye mer fleksibelt enn f.eks. arbeidstidene til leger.

- De beste og verste sidene kommer an på hvem du spør. Spør du meg vil jeg trekke frem menneskekontakt og at det er et interessant fagfelt. Kommer pasienten med smerter, kan man ofte fikse det og sende et fornøyd og smertefri pasient ut av døra en liten stund senere, og det føles veldig tilfredsstillende. Forholdene rundt yrket er også lukrative; jeg liker at man er "garantert" å få jobb nesten hvor som helst, at man kan bestemme arbeidsmengde og arbeidstid helt selv, i alle fall i privat praksis... I tillegg er det jo et stort pluss at lønnen er som den er. Dessuten er studiet i seg selv en grunn til å bli en del av denne fantastiske profesjonen :w00t:

- Strykprosenten varierer veldig mellom semestrene... Men dersom man stryker, har man muligheten til å ta kontinuasjonseksamen. Stryker man på nytt på den, så må man ta semesteret på nytt.

 

Klarer ikke skrive noe bra svar på disse spørsmålene uten å skrive en lang avhandling, og det har jeg dessverre ikke tid til :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper virkelig jeg kommer inn på disse studiene. Går 1. VGS på Elvebakken.

 

Jeg regner med å få et snitt på 5 etter 1 året, i avgangsfagene. Neste år blir det R1, fysikk 1 og kjemi 1 i tillegg til teknologi og forskninglære.

Dersom karaktersnittet ender på 5,3, er det gode sjanser for at jeg kommer inn med primærkvote da? Er litt nybegynner på dette her med odontologi studier og poengrenser osv, men jeg vil så gjerne vite mer! Så svar hadde blitt satt utrolig pris på :)

Lenke til kommentar

Håper virkelig jeg kommer inn på disse studiene. Går 1. VGS på Elvebakken.

 

Jeg regner med å få et snitt på 5 etter 1 året, i avgangsfagene. Neste år blir det R1, fysikk 1 og kjemi 1 i tillegg til teknologi og forskninglære.

Dersom karaktersnittet ender på 5,3, er det gode sjanser for at jeg kommer inn med primærkvote da? Er litt nybegynner på dette her med odontologi studier og poengrenser osv, men jeg vil så gjerne vite mer! Så svar hadde blitt satt utrolig pris på :)

Ettersom du går på Elvebakken nå har du kanskje lyst til å studere i Oslo? Høsten 2009 var grensen på 56,8, det vil si at med fire realfagspoeng måtte man ha minst 5,28 i karaktersnitt. I vår var grensen på 55,3, dvs. at det holdt med 5,13 i snitt. Om Bergen eller Tromsø er greit for deg er det enklere; 5,08 både i Bergen og Tromsø. Grensene for å komme inn vil i realiteten også være litt lavere, ettersom det alltid er noen som takker nei eller ikke møter opp første skoledag, på grunn av militæret, jobb eller andre ting, og da går plassen til nestemann på søkerlisten.

 

Dersom jeg hadde vært deg ville jeg "safet" litt ved å jobbe for enda bedre snitt i førsteklasse. Førsteklassefagene krever egentlig lite arbeid i forhold til andre- og tredjeklassefagene :) Men om du klarer å få 5,3 i snitt til slutt, så ser det ut til at du har veldig gode sjanser til å komme inn, også i Oslo :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her skjer det jo lite :D

 

Folkens, er det ingen som har noe dere lurer på, eller vil fortelle?

 

Noen tannlege-studenter som kan fortelle hvordan studiet er? Hvilket universitet studerer du på, og hvordan er miljøet der?

Hvor mange er det i en klasse?

Er det forelesninger hver dag, eller er det en del dager man kan være hjemme?

 

Fint om noen kunne fortalt litt om selve studet, og hvordan det er å være tannlege. Har lyst til å bli tannlege, og vil helst være mest mulig forberedt på hvordan det kommer til å bli (hvis jeg kommer inn, selvfølgelig :p)

Endret av TheUnidentified
Lenke til kommentar

Her skjer det jo lite :D

 

Folkens, er det ingen som har noe dere lurer på, eller vil fortelle?

 

Noen tannlege-studenter som kan fortelle hvordan studiet er? Hvilket universitet studerer du på, og hvordan er miljøet der?

Hvor mange er det i en klasse?

Er det forelesninger hver dag, eller er det en del dager man kan være hjemme?

 

Fint om noen kunne fortalt litt om selve studet, og hvordan det er å være tannlege. Har lyst til å bli tannlege, og vil helst være mest mulig forberedt på hvordan det kommer til å bli (hvis jeg kommer inn, selvfølgelig :p)

 

 

Hei odontologi høres kjekt ut :p .

 

Jeg har et spørsmål som du kunne kanskje svare på:

 

Jeg har hørt at man kan gå en annen vei for å ta odontologi. Man tar først bachelor i bioingeniør og derfra kan man søke videre til odontologi. Grunnen til det skal visst være at mange av emner i begynnelsen er ganske like. :hmm:

 

Vet du noe om dette eller er dette bare tull?

Lenke til kommentar

Her skjer det jo lite :D

 

Folkens, er det ingen som har noe dere lurer på, eller vil fortelle?

 

Noen tannlege-studenter som kan fortelle hvordan studiet er? Hvilket universitet studerer du på, og hvordan er miljøet der?

Hvor mange er det i en klasse?

Er det forelesninger hver dag, eller er det en del dager man kan være hjemme?

 

Fint om noen kunne fortalt litt om selve studet, og hvordan det er å være tannlege. Har lyst til å bli tannlege, og vil helst være mest mulig forberedt på hvordan det kommer til å bli (hvis jeg kommer inn, selvfølgelig :p)

 

 

Hei odontologi høres kjekt ut :p .

 

Jeg har et spørsmål som du kunne kanskje svare på:

 

Jeg har hørt at man kan gå en annen vei for å ta odontologi. Man tar først bachelor i bioingeniør og derfra kan man søke videre til odontologi. Grunnen til det skal visst være at mange av emner i begynnelsen er ganske like. :hmm:

 

Vet du noe om dette eller er dette bare tull?

Bare tull, dessverre. Ingen like emner utenom ex.phil.

Lenke til kommentar

Her skjer det jo lite :D

 

Folkens, er det ingen som har noe dere lurer på, eller vil fortelle?

 

Noen tannlege-studenter som kan fortelle hvordan studiet er? Hvilket universitet studerer du på, og hvordan er miljøet der?

Hvor mange er det i en klasse?

Er det forelesninger hver dag, eller er det en del dager man kan være hjemme?

 

Fint om noen kunne fortalt litt om selve studet, og hvordan det er å være tannlege. Har lyst til å bli tannlege, og vil helst være mest mulig forberedt på hvordan det kommer til å bli (hvis jeg kommer inn, selvfølgelig :p)

 

 

Hei odontologi høres kjekt ut :p .

 

Jeg har et spørsmål som du kunne kanskje svare på:

 

Jeg har hørt at man kan gå en annen vei for å ta odontologi. Man tar først bachelor i bioingeniør og derfra kan man søke videre til odontologi. Grunnen til det skal visst være at mange av emner i begynnelsen er ganske like. :hmm:

 

Vet du noe om dette eller er dette bare tull?

Bare tull, dessverre. Ingen like emner utenom ex.phil.

 

Men hva med medisin, jeg kjenner en som kjenner ei jenta som gikk den veien for å studere medisin. Hun hadde vist dårlige karakterer for å komme inn på medisin linja.

Lenke til kommentar

Her skjer det jo lite :D

 

Folkens, er det ingen som har noe dere lurer på, eller vil fortelle?

 

Noen tannlege-studenter som kan fortelle hvordan studiet er? Hvilket universitet studerer du på, og hvordan er miljøet der?

Hvor mange er det i en klasse?

Er det forelesninger hver dag, eller er det en del dager man kan være hjemme?

 

Fint om noen kunne fortalt litt om selve studet, og hvordan det er å være tannlege. Har lyst til å bli tannlege, og vil helst være mest mulig forberedt på hvordan det kommer til å bli (hvis jeg kommer inn, selvfølgelig :p)

 

 

Hei odontologi høres kjekt ut :p .

 

Jeg har et spørsmål som du kunne kanskje svare på:

 

Jeg har hørt at man kan gå en annen vei for å ta odontologi. Man tar først bachelor i bioingeniør og derfra kan man søke videre til odontologi. Grunnen til det skal visst være at mange av emner i begynnelsen er ganske like. :hmm:

 

Vet du noe om dette eller er dette bare tull?

Bare tull, dessverre. Ingen like emner utenom ex.phil.

 

Men hva med medisin, jeg kjenner en som kjenner ei jenta som gikk den veien for å studere medisin. Hun hadde vist dårlige karakterer for å komme inn på medisin linja.

 

Hun må uansett ha kommet inn på medisin på vanlig vis. Medisin, odontologi og ernæring har felles undervisning i starten. Dersom man har tatt noen av de felles emnene tidligere, kan man søke om fritak for å ta det på nytt, men det gir ikke rett til å fortsette på samme kull som du var tidligere, så dette gir ikke nødvendigvis forkortet studietid. Man må søke med sine karakterer fra vgs for å komme inn. Bioingeniørstudiet gir ikke fritak fra noen emner på medisin eller odontologi, så der er du nok feilinformert. Man må uansett ha knallgode karakterer for å komme inn på disse studiene, så jobb hardt og øv på rettskriving og grammatikk, så klarer du det nok om det er målet ditt. Noen snarvei finnes dessverre ikke.

Endret av kilimanjaro
Lenke til kommentar
Her skjer det jo lite :D

Tipper mange har andre ting å gjøre i påsken, enten det er å dra på hytta/fjellet, låse seg inne på lesesalen eller for den saks skyld drikke seg snydens... ;)

 

Noen tannlege-studenter som kan fortelle hvordan studiet er? Hvilket universitet studerer du på, og hvordan er miljøet der?

Studerer ved Universitetet i Oslo, og miljøet er veldig bra. Odontologforeningen er vel blant de mest aktive studentforeningene i Oslo, og arrangerer ofte ulike ting det går an å være med på, både hytteturer (odontologistudentene har en egen hytte i Nordmarka), ulike fester, revy hver høst, 17. mai-frokost, rebusløp, fredagspils, mastodontball, skidag (i år var den på Norefjell), deltagelse i Holmenkollstafetten og mye mer. Ønsker man å engasjere seg sosialt på studiet er det absolutt gode muligheter for det!

 

Som ny student blir du også godt tatt vare på av studentene på høyere kull. Man har fadderuke både i august og i januar, og de nye studentene blir også invitert med på pyghsjå og pyghtur.

 

Hvor mange er det i en klasse?

I Oslo er man i overkant av 30 studenter i hvert kull. Her begynner folk både på høsten og på våren, derfor har man høstkull og vårkull, som er ca. like store i størrelse.

 

Er det forelesninger hver dag, eller er det en del dager man kan være hjemme?

Dette varierer litt fra semester til semester. Fra 5.-10. semester er det mye obligatorisk oppmøte, så man må regne med å være mye på skolen. I fellessemestrene sammen med medisin/ernæring er det noe friere. Når man begynner i første semester er det slik at man har obligatoriske PBL-møter to ganger i uken, og ellers bare noen få dager/timer med praksis og kommunikasjonskurs som er obligatorisk. I 3. semester blir det mye mer man må/bør møte opp på. Felles for alle semestrene er at en dag i uken er det studiedag. ;)

 

Det man bør være klar over er at det er et hardt studium, og at det ofte lønner seg å møte opp også på det som ikke er obligatorisk. Studiet er dog både interessant og variert, så for de fleste går det greit.

 

Jeg har hørt at man kan gå en annen vei for å ta odontologi. Man tar først bachelor i bioingeniør og derfra kan man søke videre til odontologi. Grunnen til det skal visst være at mange av emner i begynnelsen er ganske like. :hmm:

 

Vet du noe om dette eller er dette bare tull?

Det er nok bare tull. Jeg har ikke hørt om at noen har fått godkjent fag fra andre studier (unntaket er selvsagt folk som har studert medisin/ernæring tidligere og som får fellessemestrene godkjent, eventuelt at folk kommer fra odontologi andre steder).

 

Men hva med medisin, jeg kjenner en som kjenner ei jenta som gikk den veien for å studere medisin. Hun hadde vist dårlige karakterer for å komme inn på medisin linja.

Har man ikke karakterer nok til å komme inn, så får man ikke studere verken medisin eller odontologi i Oslo (/Norge). Man kan heller ikke begynne på ernæring (som har lavere inntakskrav, men som studerer sammen med medisin/odontologi de første semestrene) for så å hoppe over på odontologi eller medisin uten å komme inn på et av disse studiene via Samordna Opptak.

Lenke til kommentar

Har flere slekter innad familien min som er tannlege (mamma, pappa, en tante og to onkler). Hvorfor har jeg ingen anelse om. Men uansett, jeg kan jo quote min mor da hun skulle beskrive odontologi studiet:

 

"Det er et helvetes studie". Og når hun fikk beskjed om å gå nærmere innpå hvorfor, forklarte hun at det var et svært krevende studie i den forstand at man kombinerte praksis med teori. Det ble veldig stressende(i hvert fall for hun) å ha den praksisen kombinert med lesingen. Det ble veldig liten tid til lesing rundt eksamener osv. Selv syns jeg, dersom man er opptatt av lønn, at en snittlønn mellom 400 000 og 500 000 kroner for en så krevende og lang utdanning ikke er så bra. Dette er hvis man jobber offentlig vel og merke.

 

Dette kan vel karakteriseres som de "verste" sidene av odontologistudiet :)

 

Btw: De fleste er veldig happy for at de valgte odontologi da. Er bare til å kjøre på :)

Lenke til kommentar

Kommer an på flere faktorer, henholdsvis arbeidstid og kundekrets. Min far driver privatpraksis, og han tjente opp mot en million i året da han jobbet som mest. Nå har han trappet ned en del. Det dumme med privat er at du har ingen jobbgaranti, og det tar som regel tid å bygge opp en kundekrets. Gikk litt tid før han kom skikkelig i gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...