Gå til innhold

Odontologi-tråden


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Til dere som studerer odontologi/har studert odontologi:

Jeg har nettopp begynt på 1. semester. Jeg er veldig usikker på hvordan jeg bør lese framover. Hvordan kan jeg bli mest mulig forberedt til eksamen?

Noen råd dere vil komme med? :)

 

Hvordan var poenggrensene i år? Jeg vet at ordinær førstegangsvitnemålskvoten i Bergen var 53,8. Gikk grensene ned i ordinærkvoten også?

 

Snittet på UiO hovedopptak var 54,2 :)

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Jeg har slitt med senebetennelser de siste årene. Hvordan vil det virke i forhold til studiet? Jeg hører om mange som pådrar seg senebetennelser på tannlegestudiet på grunn av repetitive arbeidsoppgaver. Og det er jo folk som i utgangspunktet er friske. Er odontologi feil vei for meg å gå?

Lenke til kommentar

Broren min ser ut til å ha gode nok karakterer for å komme inn på tannlege i oslo, men han ønsker helst å studere medisin. Hørte at det gikk an å ta førsteåret på tannlege og få det godkjent om man kom inn på medisin neste år(ta opp noen fag i mellomtiden). Går det an? Og er undervisningen lagt opp slik at medisin og odontologistudentene er segregert, eller er det mulig å studere sammen med medisinstudentene?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det noen her som har søkt på odontologi ved UIO til høsten? :) Jeg har sett at antall søkere på 1. valg har økt litt, mens totalt antall søkere har økt ganske mye (fra ca. 1000 i fjor, til ca. 1190 i år). Noen som har noen tanker om hva dette har å si på opptakskravene i år? Kravene i fjor var 54,4 og 63,9 poeng.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Broren min ser ut til å ha gode nok karakterer for å komme inn på tannlege i oslo, men han ønsker helst å studere medisin. Hørte at det gikk an å ta førsteåret på tannlege og få det godkjent om man kom inn på medisin neste år(ta opp noen fag i mellomtiden). Går det an? Og er undervisningen lagt opp slik at medisin og odontologistudentene er segregert, eller er det mulig å studere sammen med medisinstudentene?

På UiO studerer man sammen med medisinstudente til midten av 4. semester. Alle kursene og forelesningene foregår sammen. Det er kun praksisdagene som er litt ulike. I første semester er det utplassering på en tannklinikk, og i andre semester er det en praksisdag på tannlegehøyskolen. Mens medisinerne drar blant annet på hjemmebesøk + de får utplassering på en legekontor. Det er den eneste forskjellen.

 

Det er mulig å bytte over, men man skal fortsatt søke gjennom samordna opptak. Siden han ikke har nok snitt for å komme inn på medisin, får han evt ta opp fag mens han studerer odontologi (det er tøft, men vet om en del odontologistudenter som gjør det). Og evt søke året etter, og se om han kommer inn. Hvis han kommer inn, må han søke om opprykk. Det er lik eksamen for medisin og odontologi, så det skal ikke være et problem. Men det forutsir at noen av medisinere på det kullet detter av studiet, slik at broren din kan ta over plassen. Men det vanlig at flere studenter detter i løpet av de første 3 1/2 fellessemesterene, så de fleste som søker over med nok snitt, pleier å få plass.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Jeg har slitt med senebetennelser de siste årene. Hvordan vil det virke i forhold til studiet? Jeg hører om mange som pådrar seg senebetennelser på tannlegestudiet på grunn av repetitive arbeidsoppgaver. Og det er jo folk som i utgangspunktet er friske. Er odontologi feil vei for meg å gå?

Hele yrket går ut på håndarbeid, og du er hele tiden avhengig av hendene. Hvis det er kronisk senebetennelse du har, og du vet at dette er noe som vil vare lenge, ville jeg ikke anbefalt dette yrket. I tillegg til hendene, er ryggen veldig viktig. Det er vanlig at tannlegestudentene og ferdig utdannet tannleger får ryggproblemer hvis man ikke opparbeider seg en bra arbeidsstilling.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan er studiene lagt opp ved UiO? Er det type selvstudium, eller blir det obligatoriske forelesninger så og si hver dag?

 

Dumt spørsmål kanskje, men finner ingenting om dette på nett.

 

Det varierer veldig mye fra semester til semester. Men de første to semesterene, er det fleste forelesningene frivillige. Det eneste som er obligatorisk er Pbl (problemsbasert læring), som er 2 ganger i uken. Og noen kurser (som førstehjelpskurset i første semester).

Det er også andre kurser, men de fleste er frivillige.

 

Når det er sagt, vil jeg anbefale å møte opp på de fleste forelesningene. Spesielt i andre semester, hvor det er mye metabolisme og gentitikk. Det er tungt stoff, og derfor greit å få det forelest en gang syns jeg. Og statistikk og human biologi i første semester, er også greit å møte opp på.

Forelesningene gir deg pekepinn på hva som kan komme på eksamen, og dessuten får du kort sammendrag av hva ukas pensum er.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Skal begynne på odontologi på UiB nå. Innerst inne har jeg mest lyst å studere medisin, men var 0.5 poeng fra å komme inn. Har derfor hørt at det skal gå ann å bytte over fra odontologi til medisin etter 1. studieår etter at man er kommet inn på medisin via samordna opptak. Noen som har erfaringer med dette, å begynne på 2.året medisin etter 1. på odontologi? Ser av studieplanen at det kun er den menneskelige anatomien som mangler og er forskjellig fra det ene til det andre.. Takk for svar!

Endret av AnomymBruker123
Lenke til kommentar

Veldig egoistisk sagt av deg anonym... men ett vennlig råd til deg, ikke begynn på odontologi med tanken i hodet at du kommer til å fortsette i medisin, du gjør mer skade enn noe annet.

Og teoretisk er det kanskje mulig men realistisk har det ikke skjedd av det jeg vet....tror det er en urban legende. I likhet med at man kan overflytte fra utlandet til medisin i norge

Endret av technicality
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig egoistisk sagt av deg anonym... men ett vennlig råd til deg, ikke begynn på odontologi med tanken i hodet at du kommer til å fortsette i medisin, du gjør mer skade enn noe annet.

Og teoretisk er det kanskje mulig men realistisk har det ikke skjedd av det jeg vet....tror det er en urban legende. I likhet med at man kan overflytte fra utlandet til medisin i norge

Jeg har aldri skjønt dette med at man begynner på odontologistudiet mens man ønsker å bli lege. Håper noen kan forklare hvorfor dette er en fornuftig tanke. Jeg er selv lege, men i min vennekrets er det flere tannleger. Faglig har vi nesten ingenting til felles; de snakker om fyllingsmaterialer og penger, og er ingenlunde interessert i medisinske problemstillinger. Sånn som jeg ser det er lege og tannlege minst like forskjellig som førskolelærer og snekker...

 

Mvh Jultomten :)

Lenke til kommentar

Jeg kjenner flere leger som først studerte et år odontologi. De kom inn på medisin på vanlig måte gjennom SO, og ble flyttet opp i andreåret dersom det var plass (hvis ikke følger man bare kullet).

 

Det kan være en fornuftig fremgangsmåte. Kommer du ikke inn på medisin, så kan du fortsette på odontologen som backup. Jeg er sikker på at veldig mange tannleger egentlig ønsket å bli leger, men kom ikke inn neste år heller, eller fant ut i løpet av året på odontologen at de heller ville bli nettopp tannlege.

 

Både på UiO og UiB er det felles løp for medisin og odontologi det første året. Det gjør planen spesielt fornuftig. Men sjekk studieplanene nøye, det kan være stor forskjell mellom f.eks. UiO og UiB slik at første år odontologi ved det ene universitetet ikke matcher det andre.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...