Gå til innhold

- Ferske realiseringsstall! - Min historie om et stort aksjetap - Helt grusomt, hva skal jeg gjøre?


cocke50

Anbefalte innlegg

Hei. Det er nå på tide for meg å fortelle om mitt gigantiske aksjetap. Å jeg har vert veldig dum men jeg kommer ikke over dette og det er et stort psykisk problem for meg. Derfor drøfter jeg denne historien og vill gjerne ha innspill og hva jeg bør gjøre fremover også. Jeg har også noen spørsmål om fradrag.

 

Det begynte med at jeg fikk noen raske penger. Disse satt jeg inn på et depot og da var tanken å tjene raske penger. Jeg har noe aksjekunnskap men jeg så alt for lett på det. Jeg trodde det var enkelt.

 

Ja jeg satt altså totalt 80 000 inn på dpeote. Jeg hadde belåningstjeneste og intradagskreditt. Noe som gjor at svingningene mine på depote ble enda større. Jeg begynte å handle og i starten gikk jeg noe i pluss men så gikk det rett nedover. Ofte kunne jeg gjerne gjøre 5-10 handler på en dag. Inn og ut. Vet faen ikke hva jeg holdt på med.

 

Når jeg skulle fulle med på kursene så kostet dette veldig mye tid av meg. Å gikk blant annet ut over skolearbeidet mitt og mitt sosiale liv. Jeg hadde ikke noe program på mobilen i starten så jeg ringte wintrade sikkert 30-50 ganger til dagen. Dette gjor at telenor kom med saftige regninger med opptil 7000 kroner engang. Ja helt vanvittig. Så jeg har hatt store utgifter med dette utenom selve tapet. I tilegg brukte jeg mye penger på et abonoamng hos investtech.

 

Etter hvert som jeg handlet ble som sakt depote mitt mindre og mindre. Å nå sitte jeg igjenn med 16 000. Ja dere hørte riktig - 16 000. Det vill si at jeg sitter igjen med et tap på 64 000. Å dette forekom på ca 2,5 månder. Helt villt.

 

Tradingen gjore meg fattigere og jeg har innset vor idiot jeg har vert. Men dette tar veldig på psykisk. Jeg har begynt å stenge meg mer inne og sliter utrolig for tiden. Det føles nesten som en spilleavhengighet bare på en noe annerledes måte. Jeg går rundt og er konstant deprimert og jeg skulle ønske jeg kunne skru tiden tilbake 2,5 månder så skulle jeg aldri gjort dette. Men det er for sent.

 

Nå sitter jeg her med et stort tap, selv om jeg bor hjemme under gode forhold og foreldre med veldig god inntekt så tar dette på for meg. Så hva bør jeg gjøre? Bør jeg oppsøke profesjonell hjelp?

 

Jeg vurderer å snakke med far min om dette men han kommer til å bli veldig skuffet. Hva gjør personer med store tap?

 

Så har jeg noen spørsmål om fradrag. Er det slik at jeg kan få 28% fradrag på hele tapet mitt (altså 64 000 kroner). Dette vil jeg få igjen på skatten neste år. Altså i kroner og øre. Eller må jeg hente inn disse pengene ved å skru ned skatteprosenten?

 

Med tanke på at telefonen min ble brukt til denne tradingen kan jeg trekke ifra kostnader der på selvangivelsen? Har hørt noe om dette. Å diverse andre abonoamng.

 

Håper på gode, konstruktive og positive svar. Jeg trenger virkelig ikke noe negativt nå.

Endret av cocke50
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er synd å høre, men jeg tror det er viktig å få en slik smell på et såpass lite beløp som 64.000,-. Du kunne tapt mye, mye mer enn 64.000,- og det kunne ha plaget deg for resten av livet. Jeg forstår at 64 laken er veldig sure penger å tape, men prøv å se positivt på det. Du er en erfaring rikere!

 

Nå er jo det også en gylden regel i aksjegamet, eller forsåvidt alle spill at du kun skal satse det du har råd til å tape.

Lenke til kommentar

Det er sikkert ufattelig surt hvis det er omtrent alle pengene pengene du hadde, men i den store sammenhengen er det et ganske bagatellmessig beløp. Når du får det litt på avstand vil du se på det som en litt dyr lærepenge. Du må egentlig bare være glad du fortsatt er i overskudd. Idar Vollevik gjorde akkurat det samme, men sitter igjen med en gjeld på 200 millioner. Da har man virkelig problemer. Forhåpentligvis vil du klare å konsentrere deg om skolearbeidet igjen snart, det vil gi deg mye større inntekter enn 60 000 på litt sikt.

Lenke til kommentar

Jeg er fremdeles i overskudd men for meg så var det et litt for stort beløp å tape. Jeg går på VG3 nå og skal jobbe et år for å slappe litt av. Har mål om å kunne tjene opp det tapte pluss endel mer med et års hard jobbing. Men dette sitter enda hardt inne i meg og jeg sliter mye.

Lenke til kommentar

Vel, sånn går det når man ikke vet hva man driver med.

 

Man kan ikke leke seg til penger på børsen. 5-10 handler pr. dag? Er du gal mann? Selv ved oppgang vil jo massevis av småhandler føre til at mye av gevinsten blir spist opp på grunn av transaksjonskostnader.

 

Trøst deg med at det ikke er lånte penger - du ender ihvertfall ikke opp med å skylde noe - og du har forhåpentligvis lært noe samtidig.

 

Et tap på 64k er da ikke stort; når du kommer i full jobb er det knapt nok 3 månedslønner. Bare sånn for å sette det i perspektiv :)

Lenke til kommentar

64.000kr er da egentlig ingenting i forhold til gjelden du mest sannsynlig kommer til å påta deg senere i livet.

Likevel, slik du selv beskriver situasjonen din nå vil jeg si at du har en slags form for spillegalskap. Alle mennesker ønsker seg raske lettjente penger uten å selv jobbe for dem. Derfor spiller jeg selv lotto en gang i blant for å cashe inn den store potten en dag. Men lottokupongen min er ikke helt i samme skala som å satse 80K på børsen. Og hvis man i tillegg ikke helt vet hva man driver med kan det fort gå galt. Penger vokser ikke på trær. Det har jeg funnet ut helt av meg selv. Hvis du ikke har råd til å tape, bør du også la være å spille, men det vet vel sikkert du også nå?

Nok moralprek.

 

Det virker som du absolutt har et psykisk problem, og selv om du er redd for å snakke med din far fordi du ikke vet hva han kommer til å si eller gjøre, tror jeg likevel det er den beste løsningen å legge ale kortene dine på bordet og fortelle han hva som har skjedd. Du skal ikke se bort ifra at han (kanskje først blir litt sint og skuffet) men likevel vil hjelpe til slik at du kan komme deg videre og finne den beste løsningen på problemene som har oppstått.

Evt. så finnes det flere personer/organisasjoner for dem som lider av psykiske problemer og spilleavhengighet etc. Ta kontakt med noen slik at du får bearbeidet det og ordnet opp slik at livet kommer på rett kjøl igjen.

 

Nå virker det kanskje som jeg er en bedreviter og slikt, det er jeg ikke, men litt livserfaring har jeg fått med meg opp gjennom årene.

For deg er nok dette en dyrekjøpt lærepenge som du forhåpentligvis drar nytte med deg resten i livet.

 

Håper alt ordner seg til slutt. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Likevel, slik du selv beskriver situasjonen din nå vil jeg si at du har en slags form for spillegalskap.

 

Hvis dette er en slags avhengighet og han ikke klarer å slutte, så ja. Men på meg virker det som om det eneste denne fyren lider av er alvorlig anger. Han har satset og tapt, og det med penger han hadde råd til å tape. Det er ingen katastrofe så lenge man lærer av sine feil.

Lenke til kommentar

64 000 er "ingenting" i det lange løp. Med 2 millionar i lån seinare i livet er det ikkje noko problem. Du går på skule og lider neppe noko nød av å ha mista pengene. Ta det som ein dyr erfaring. Ingen grunn til å henge seg opp i det sidan det er fint lite å få gjort med saken uansett. Get on with it.

 

Om du fekk pengane raskt er tapet mindre surt og. Hadde det vore opptjente pengar frå fleire år er det meir grunn til å være irritert.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Likevel, slik du selv beskriver situasjonen din nå vil jeg si at du har en slags form for spillegalskap.

 

Hvis dette er en slags avhengighet og han ikke klarer å slutte, så ja. Men på meg virker det som om det eneste denne fyren lider av er alvorlig anger. Han har satset og tapt, og det med penger han hadde råd til å tape. Det er ingen katastrofe så lenge man lærer av sine feil.

Å spille på kreditt og lånte penger er ikke penger man har råd til å tape.

Når man i tillegg fortsetter å spille for å febrilsk prøve å tjene inn det man tidligere har tapt, men ender bare opp med å tape enda mer samtidig som man blir mer og mer frustrert, vil jeg kalle spilleavhengighet.

 

Om det er katastrofe eller ikke så lenge han har lært av sine feilvalg beror på størrelsen av tapet og om han klarer å få rettet opp skaden igjen. Det trenger ikke nødvendigvis bli noen stor katastrofe ut av det, men her er det mange andre forhold rundt situasjonen som også spiller inn.

Lenke til kommentar
Likevel, slik du selv beskriver situasjonen din nå vil jeg si at du har en slags form for spillegalskap.

 

Hvis dette er en slags avhengighet og han ikke klarer å slutte, så ja. Men på meg virker det som om det eneste denne fyren lider av er alvorlig anger. Han har satset og tapt, og det med penger han hadde råd til å tape. Det er ingen katastrofe så lenge man lærer av sine feil.

Å spille på kreditt og lånte penger er ikke penger man har råd til å tape.

Når man i tillegg fortsetter å spille for å febrilsk prøve å tjene inn det man tidligere har tapt, men ender bare opp med å tape enda mer samtidig som man blir mer og mer frustrert, vil jeg kalle spilleavhengighet.

 

Slik jeg forstå OP er det ikke lånte penger han har tapt. Hvis han har sluttet med aksjespekulasjon er han heller ikke "avhengig", slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Det begynte med at jeg fikk noen raske penger.
Jeg hadde belåningstjeneste og intradagskreditt.

Slik jeg forstår det fikk TS tilgang til raske penger hvor målet hans var å bli rikere på kort tid. Dette ved hjelp av lån og kreditt.

Lånefinansierte penger ved f.eks. kreditter og forbrukslån etc. er for meg penger en ikke har råd til å tape.

 

Hvis man fortsetter å spille for å tjene inn det man har tapt, er man kommet inn i en ond sirkel, og dette kaller jeg en grad av spilleavhengighet. At man ikke lenger spiller kan være av mange grunner: enten har man gått tom for penger og får heller ikke finansiert mer, eller som jeg håper i TS sitt tilfelle, at han har innsett at penger stort sett ikke kommer av seg selv.

Lenke til kommentar
Det begynte med at jeg fikk noen raske penger.
Jeg hadde belåningstjeneste og intradagskreditt.

Slik jeg forstår det fikk TS tilgang til raske penger hvor målet hans var å bli rikere på kort tid. Dette ved hjelp av lån og kreditt.

Lånefinansierte penger ved f.eks. kreditter og forbrukslån etc. er for meg penger en ikke har råd til å tape.

Slik jeg forstår det, så satset han 80.000 av sine egne "raske penger" (arv, gave, vet ikke, men jeg tolker ikke dette som lånte penger) og har tapt 64.000 av egenkapitalen. Hvor mye han totalt hadde i aksjer og lån (gearing) hos megler vet vi ingenting om, men med et egenkapitalkrav på 20%, som er nokså vanlig, kan han ha handlet for bortimot 400.000. Å tape 80% av egenkapitalen er surt, men å tape mye lånte penger er verre..

Lenke til kommentar

Hei. For å besvare noen spørsmål her. For det første: dette er IKKE lånte penger. Dette er penger jeg har fått, mer spesifikk går jeg ikke inn på det.

 

For det andre så hadde jeg gearing som nevnt tidligere. Hadde store belåninger på aksjer og intradagskreditt.

Lenke til kommentar

Du har betalt 64000 for å lære en viktig lekse. Ikke gratis, men slett ikke alt for dyrt heller; tipper denne lærdommen sitter dypere enn et gjennomsnittlig semester på universitet/høyskole, og med alternativkost, studielån etc. koster det langt mer.

 

Noen tanker:

1: Det er vanskelig – for privatpersoner i praksis umulig – å forvente noen fortjeneste ved å plukke aksjer, over tid er det et rent tapsprosjekt.

2: Selv om all forskning tyder på at første punkt stemmer velger mange privatpersoner å sette store deler av formuen sin på enkeltaksjer. De driver ikke med rasjonell forvaltning av formue, dette er spill for spillets skyld.

3: Hvis man ønsker å drive med aksjer som hobby («spill for spillets skyld») er det selvsagt greit, men da må man være bevisst på at det er en hobby som kommer til å koste penger – ikke noen oppskrift på å bli rik.

4: De som ikke klarer å skille den rasjonelle forvaltningen fra hobbyvirksomhet som koster penger bør komme seg ut av markedet snarest – dette blir fort farlig. 80k er småpenger, hadde det samme skjedd om 10-15 år kunne trådstarter fort stått på ganske så bar bakke.

 

«And if you need a friend, get a dog. It's trench warfare out there pal.»

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...