Gå til innhold

- Ferske realiseringsstall! - Min historie om et stort aksjetap - Helt grusomt, hva skal jeg gjøre?


cocke50

Anbefalte innlegg

Jeg kan vel bare skrive litt om hvordan pengene ble tradet bort. Som sikkert er litt intressant. Det første tapet mitt var i IGE. Kursen steg og jeg hoppet ikke på før det var for sent. Jeg kjøpte 400 000 aksjer det vill si at jeg tapte 4000 pr øre den sank. Totalt tap her ble på 18 000. Så kjøpte jeg oppsjon. Problemet mitt var jeg ikke hadde regnet ut hva den egentlig ville koste teoretisk. Så den kostet mer en forventet. Jeg trodde jeg betalte 7 000 for den, men egentlig så kostet den 70000. Derfor spiste den av intradagskreditten min og nordnet sa jeg måtte selge den, slik at jeg ikke ble overbelånt.

Totalt tap ble her på 7000. I tilegg kjøpet jeg telenor aksjer i håp om at den skulle stige, siden den lå i en god trendkanal. Denne brøt ned. Å totalt tap på telenor tradingen var på ca 16 000. Så bare disse handlene ga meg et tap på 55 000. I tilegg så har det blitt endel småtap i forbindelse med småhandler. Å masse kurtasje. Har gjennomført over 100 handler denne månden.

 

Jeg kunne jo ligge short men jeg tenkte hele tiden: den stiger nok.

Noen kommentarer? Setter pris på flere innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

«Noe forskning» skal ikke være så vanskelig å komme opp med, at markedseffisiensen er så sterk at privatpersoner ikke kan håpe på annet enn tap ved aksjeplukking er helt ukontroversielt i forskerkretser. At en del forvaltere søker å skape et inntrykk av noe annet er ikke så rart, Upton Sinclair uttrykte fenomenet best; «It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!»

 

Begynn for eksempel med Eugene Famas klassiker «Efficient Capital Markets: A Review of Theory and Empirical Work». «In short, the evidence in support of the efficient markets model is extensive, and contradictory evidence is sparse.» Fortsett gjerne med Mark Rubinsteins «Rational Markets: Yes or No? The Affirmative Case».

 

På den litt mer folkelige fronten kan man for eksempel lese Fooled by randomness eller klassikeren A random walk down Wall Street. Artikler skrevet for de troende har en tendens til å sitere Warren Buffett i tide og utide, om teknisk analyse skal han ha uttalt «I realized technical analysis didn't work when I turned the charts upside down and didn't get a different answer.»

Lenke til kommentar

Føler veldig med trådstarter. Dette er synd, og det er enda mer synd fordi det er altfor klassisk eksempel. Det er drøssevis av folk med lignende erfaring.

 

Grådighet som går over i avhengighet kombinert med manglende kunnskaper har aldri resulerte i noe godt.

 

Rett som det er kommer det folk til dette forumet og spør om hvordan man gjør en kule i aksjemarkedet. De har ikke begreper om hva risiko er og hopper på det som er av små selskaper som de ikke kjenner med voldsomme bevegelser, og gjerne med opsjoner eller annet snacks.

 

Jeg skrev i en annen tråd at derivathandel er gambling med mindre man er proff. Dette holder jeg fast på.

 

 

Med småbeløper er det praktisk umulig å gjøre gode handler. Når det blir mindre en 100.000 å handle for, så kan man ikke spre seg på så mange selskaper uten at kurtasjen blir skyhøy og da forsvinner mesteparten av pengene. Trading er raka vegen til fattigdom.

 

Ett år på BI koster nå 61.000 kr. Du har lært minst like mye av dette.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Det er alltid surt å tape penger, og du er ikke den først som har begått samme feil. Nå har du i hvert fall lært litt om aksjehandel. Drøyt 70 000 virker som mye penger nå, og det er nettopp det det er; penger. Penger kan erstattes. Om noen er 70 000 bare en liten brøkdel av årsinntekten din, gitt at du kommer deg inn i arbeidsmarkedet.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar. Det er godt å se at noen forstår den vanskelige tiden jeg nå er inne i.

 

Men når det gjelder fradrag på skatt hvordan skal jeg forholde meg der? Vill jeg få disse pengene igjen iform av penger? Eller må jeg selv skru ned prosenten slik at jeg betaler mindre skatt? Hvordan fungerer dette helt konkret?

 

Å hva med abonoamng og telefonutgifter som jeg har hatt i forbindelse med denne tradingen. Kan dette trekkes ifra på selvangivelsen, det har jeg hørt noe om.

Lenke til kommentar
Men når det gjelder fradrag på skatt hvordan skal jeg forholde meg der? Vill jeg få disse pengene igjen iform av penger? Eller må jeg selv skru ned prosenten slik at jeg betaler mindre skatt? Hvordan fungerer dette helt konkret?

 

Å hva med abonoamng og telefonutgifter som jeg har hatt i forbindelse med denne tradingen. Kan dette trekkes ifra på selvangivelsen, det har jeg hørt noe om.

Megleren din innrapporterer dette til ligningsmyndighetene på skjemaer som du får tilsendt og bare behøver å sjekke. Resten går mer eller mindre av seg selv ved at du får det igjen på neste skatteoppgjør.

 

Tror ikke du kan trekke fra andre utgifter du har. Noen prøver sikkert å trekke fra både PC og internett siden de påstår de kun bruker det til trading.

Lenke til kommentar

Du har tapt 55000kr?

Sure penger, men er vell egentlig ikke mer enn det du må ut med for å kjøre svin 5-6 ganger.

I det store og det hele så har du lært deg en nyttig lekse. Nå veit ikke jeg hvordan din økonomiske situasjon er for tiden men siden du hadde penger å investere så regner jeg med at du ikke har satset huset, kjærringa, bilen og ungene på dette her?

 

Og da har du vell egentlig ikke tapt noe annet en papir eller hva? :wee:

Lenke til kommentar
Du har ikke tapt før du har solgt, enkelt og greit. Personlig ville jeg latt de stått hvis det er noen helst antydning til at de vil stige, om det tar så flere år.

Du har tapt når kursen har falt, enkelt og greit.

 

Om du kjøper en aksje til 100 kroner og den er verdt 50 idag, har du tapt 50 kroner uansett om du selger den eller ikke siden du kunne ha kjøpt den for 50 kroner hvis du hadde ventet med å kjøpe.

 

Men derimot har du ikke tjent før du har solgt.

 

Jeg lever etter regelen om at papirtap er tap, men papirgevinst er ikke gevinst før den er realisert.

 

Selv har jeg papirtap på ca 60.000 hittil i år, hvorav ca. 20.000 bare siden i går siden jeg ikke hadde forutsatt at KOA skulle falle så mye idag. Men i motsetning til TS så er jeg ikke på børs med penger jeg ikke har råd til å tape så jeg tar det med godt humør. Og over tid har jeg langt bedre utbytte på fond og aksjer enn jeg ville hatt om jeg hadde satt alle pengene i banken.

Lenke til kommentar
Om du kjøper en aksje til 100 kroner og den er verdt 50 idag, har du tapt 50 kroner uansett om du selger den eller ikke siden du kunne ha kjøpt den for 50 kroner hvis du hadde ventet med å kjøpe.

 

Men derimot har du ikke tjent før du har solgt.

 

Jeg lever etter regelen om at papirtap er tap, men papirgevinst er ikke gevinst før den er realisert.

 

Samme :)

Mark-to-market..

Lenke til kommentar
Men når det gjelder fradrag på skatt hvordan skal jeg forholde meg der? Vill jeg få disse pengene igjen iform av penger? Eller må jeg selv skru ned prosenten slik at jeg betaler mindre skatt? Hvordan fungerer dette helt konkret?

 

Å hva med abonoamng og telefonutgifter som jeg har hatt i forbindelse med denne tradingen. Kan dette trekkes ifra på selvangivelsen, det har jeg hørt noe om.

 

For tapet får du et fradrag i inntekten din. Normalt medfører dette at du får redusert skatten med 28% av det du tapte.

 

Men det krever at du har høy nok inntekt!

 

Hvis du har for lav inntekt vil du ikke av få penger tilbake, men du vil bare ha glede av det i form av lavere skatt. Da er det kanskje mulig å bare føre opp deler av tapet, og så føre resten av tapet i et senere år (mulig det er noe med fremførbart underskudd). Kjenner ikke regelverket her, men oppfordrer deg til å undersøke dette med skatteetaten. Bruk også skattekalkulatoren til skatteetaten.

 

Når det gjelder utgifter du kan føre fradrag for så det i utgangspunktet alle utgifter du har hatt til inntekts-ervervelse.

 

Akkurat når det gjelder tlf abo syns jeg det høres spesielt ut, fordi du hadde sikkert hatt en tlf unasett. Hvis du har tradet svært mye og gitt ordrer via telefon, så burde du kunne få fradrag for den delen av tlf utgiftene som er relatert til tradingen. Dette kan du finne ut hvis du har en spesifisert telefonregning. Legg ved bilag (dokumentasjon).

 

Andre utgifter som er mer direkte er enklere å få fradrag for. Abb på finansavisen, dagens næringsliv, div. trading rapporter, kurtasje til megler etc.

Lenke til kommentar

Dette høres rett og slett ut som gamblingavhengighet. Jeg kjenner igjen noen av tendensene selv da jeg begynte med aksjer. Jeg fulgte kontinuerlig med på kursene, kjøpte og solgte i hutt og pine uten noen skikkelig strategi som kunne beskytte meg mot meg selv og mine følelser. Det gikk også utover studiet hos meg. Det ble mer spennende å sitte hjemme å følge med på aksjer enn å sitte i en kjedelig forelesning. Men jeg tok meg selv i nakken, jeg begynte å sette meg inn i mine egne handler og lære av dem og begynte å bygge opp en strategi på bakgrunn av de feilene jeg gjorde.

 

Men jeg regner med du kanskje ikke har tenkt deg inn igjen i aksjemarkedet med det første. Så da er vel det aller beste som de fleste andre sier her, å bare glemme hele greien, ta det som en dyr lærepenge. Det er fortid, og livet er for kort til å gå rundt å angre på fortiden som du ikke kan forandre. Gjort er gjort, konsentrer deg om fremtidem og ta denne erfaringen med deg i livet som en av mange erfaringer du vil få gjennom livet ditt. Det eneste som egentlig endret seg hos deg er et lite tall på en konto. Du foradrer jo ikke livsstilen din av den grunn. Pengene hadde jo bare stått i et aksjedepot uansett. Jeg vil også råde deg til å snakke med foreldrene dine. Åpenhet og å rett og slett få det ut hjelper godt på når en skal komme over en slik knekk.

 

Husk, livet er for kort til å angre på fortiden..! Bruk heller fortidens erfaringer til å gjøre fremtiden din bedre. Dette gjelder alle områder av livet :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå har jeg tatt ut alt av depote mitt og jeg har da bestemt for å aldri investerer i aksjemarkede igjenn. Totalt så er tape på 70 000.

 

Her er noen tall for 2010:

 

Realisasjonsvederlag 6 070 323.42

Anskaffelsesverdi 6 104 431.67

Omkostninger 12 577.08

Gevinst 13 606.52

Tap -65 322.58

Netto -51 716.06

Realisering -39 138.98

 

I 2009 gikk jeg i løpet av desember på et tap med 10 000.

 

Kommenter gjerne tallene. Etter å ha trukket ifra fradrage så kommer jeg på et tap på ca 50 000. Noe som høres endel mindre ut. Nå skal jeg jobbe så mye og betale masse skatt, slik at jeg kan få igjen fradrage i løpet av neste år.

 

I løpet av 2010 har jeg gjennomført 90 ulike handler. Å da regns ikke handlene som da har blitt gjort flere ganger, gjennom samme aksje på samme dag.

 

Jeg vill gjerne høre vår dum jeg har vært, for jeg har vært en idiot. Å jeg vill andre som har gått / holder på å gå i samme fella skal lære av dette. Det har blitt en dyr lærdom.

Lenke til kommentar

Hvis du har 6 mill å investere; spre risiko.

 

Betal ned gjeld! Deretter noe i fond, noe i obligasjoner, høyrentekonto (maks 2 mill pr bank), gull (kjøp gullmynter) m.m.

 

Sikre investeringer (sikker avkastning, minimal risiko) vil være et stikkord for de årene vi går i møte, med rentefluktuasjoner, inflasjon og risiko i statsobligasjoner.

Endret av Cauldron2
Lenke til kommentar
Nå har jeg tatt ut alt av depote mitt og jeg har da bestemt for å aldri investerer i aksjemarkede igjenn. Totalt så er tape på 70 000.

 

Her er noen tall for 2010:

 

Realisasjonsvederlag 6 070 323.42

Anskaffelsesverdi 6 104 431.67

Omkostninger 12 577.08

Gevinst 13 606.52

Tap -65 322.58

Netto -51 716.06

Realisering -39 138.98

 

I 2009 gikk jeg i løpet av desember på et tap med 10 000.

 

Kommenter gjerne tallene. Etter å ha trukket ifra fradrage så kommer jeg på et tap på ca 50 000. Noe som høres endel mindre ut. Nå skal jeg jobbe så mye og betale masse skatt, slik at jeg kan få igjen fradrage i løpet av neste år.

 

I løpet av 2010 har jeg gjennomført 90 ulike handler. Å da regns ikke handlene som da har blitt gjort flere ganger, gjennom samme aksje på samme dag.

 

Jeg vill gjerne høre vår dum jeg har vært, for jeg har vært en idiot. Å jeg vill andre som har gått / holder på å gå i samme fella skal lære av dette. Det har blitt en dyr lærdom.

 

Med de tallene der så har du 1% tap? er det mye?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...