Gå til innhold

Test: Intel X25-M 160 GB Gen 2


Anbefalte innlegg

Har den her liggende i en skuff nå, planlegger å sette den inn i min kommende Macbook Pro (når den en gang blir oppgradert i løpet av denne måneden).

 

Det skulle ikke være noe problem det? SSD-støtten i OS X er grei?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koble til, oppdater firmware (er ikke helt nødvendig FØR du installerer OS, men er jo like greit spør du meg)

 

Like før du instalelrer setter du Sata-kontrolleren i BIOS til AHCI, istedenfor IDE-mode.

 

Så er det bare å sette i gang med installasjonen. Obs: Hos meg så måtte jeg innom BIOS to ganger for å forandret startrekkefølgen slik at DVD-rommen starter først. (setter jeg til AHCI og restarter så resettes rekefølgen, og derfor måtte jeg innom to ganger på mitt hovedkort)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ok, 2 kommentarer til testen din System-log.com, og det er hva skjer om du lar det virkelige tunge programmet være sist på lista når du starter opp?

En annen ting som plager meg litt med testen din er at den er virkelig uoversiktelig. Kan du ta en test med en stor mengde MP3 filer overført fra en maskin til en annen, fra SSD til HD og HD til SSD?

Lenke til kommentar

Ok, 2 kommentarer til testen din System-log.com, og det er hva skjer om du lar det virkelige tunge programmet være sist på lista når du starter opp?

En annen ting som plager meg litt med testen din er at den er virkelig uoversiktelig. Kan du ta en test med en stor mengde MP3 filer overført fra en maskin til en annen, fra SSD til HD og HD til SSD?

 

Jeg tenkte faktisk litt på det du sier ang rekkefølgen på programmene, men kom frem til at siden rekkefølgen er 100% lik på begge to (laget oppsett med å installere programmene og deretter scriptet for deretter å ta image og installere det på begge diskene), så skulle ikke hva program som kjører først og sist bety noe?

 

Beklager at det ble litt uoversiktelig, men slik blir det da når 25 programmer åpnes på en gang.

 

Jeg kan godt ta mp3 testen din, men det må jo da bli til USB, og da blir jo hele opplegget basert på USB farten og ikke SSD'en (denne ssd-testen var en del av en pimp-my-laptop artikkelserie, altså kun plass til én disk)

 

Jeg har en staasjonær PC som jeg skal bygge for et annet prosjekt - kanskje jeg skal ta SSD -> HD testen da?

 

Tusen takk for konstruktive tilbakemeldinger! :)

Lenke til kommentar

Rekkefølgen du starter programmene i kan ha noe å si.

Starter du alle programmene i parallell men fra en liste med det tyngste programmet først vil SSDen ha en fordel, siden den har intern parallell arkitektur og kan besvare mange forespørsler samtidig, pluss at den har høyere sekvensiell les.

Kort sagt vil en x25-V gjøre at du vil være CPU-bound mye mer av tiden under et launch-script enn en harddisk.

Lenke til kommentar
@echo off

start "" "c:\programfiler\cpuid\pc wizard 2010\pc wizard.exe"

start "" "c:\programfiler\foxit software\foxit reader\foxit reader.exe"

start "" "c:\programfiler\gimp-2.0\bin\gimp-2.6.exe"

start "" "c:\programfiler\google\picasa3\picasa3.exe"

start "" "c:\programfiler\inkscape\inkscape.exe"

start "" "c:\programfiler\internet explorer\iexplore.exe"

start "" "c:\programfiler\itunes\itunes.exe"

start "" "c:\programfiler\movie maker\moviemk.exe"

start "" "c:\programfiler\mozilla firefox\firefox.exe"

start "" "c:\programfiler\openoffice.org 3\program\scalc.exe"

start "" "C:\Programfiler\OpenOffice.org 3\program\swriter.exe"

start "" "C:\Programfiler\OpenOffice.org 3\program\sdraw.exe"

start "" "C:\Programfiler\OpenOffice.org 3\program\simpress.exe"

start "" "C:\Programfiler\OpenOffice.org 3\program\smath.exe"

start "" "C:\Programfiler\opera\opera.exe"

start "" "C:\Programfiler\paint.net\paintdotnet.exe"

start "" "C:\Programfiler\quicktime\quicktimeplayer.exe"

start "" "C:\Programfiler\videolan\vlc\vlc.exe"

start "" "C:\Programfiler\winrar\winrar.exe"

start "" "%SystemRoot%\system32\mshearts.exe"

start "" "%SystemRoot%\system32\sol.exe"

start "" "%SystemRoot%\system32\winmine.exe"

start "" "C:\Programfiler\abiword\bin\abiword.exe"

start "" "C:\Programfiler\adobe\Reader 9.0\Reader\acrord32.exe"

start "" "C:\Programfiler\cdburnerxp\cdbxpp.exe"

start "" "C:\Programfiler\maxthon2\maxthon.exe"

start "" "C:\Programfiler\skype\phone\skype.exe"

start "" "C:\totalcmd\totalcmd.exe"

 

Slik kjørte jeg programmene med en liten .bat fil. Var ikke meningen å kjøre en vitenskapelig test på ytelse for disken - da hadde jeg nok heller gått for de benchmark-programmene som er anbefalt i "ssd benchmark tråden", men snarere å gi et lite innblikk i hvordan en bruker vil oppfatte din desktop med en SSD disk i oppsettet contra en orginal 7200 RPM disk. Litt søkt selvsagt at det ble åpnet 25 programmer på en gang, men for eksempelets skyld valgte jeg å kjøre litt "over-the-top" :)

Lenke til kommentar

Fortsatt lettere belastning enn 50-60 programmer samtidig, som jeg og Anvil har filmet. Jeg husker ikke i farta hvor mange JKJK og ourasi startet.

 

Uansett, jeg starter 60 programmer (mange av de er tyngre programmer) på ca 30 sekunder, og har funnet ut at CPU er en flaskehals en del av tiden. Men det er jo tross alt et oppsett fra august 2008 :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...