Gå til innhold

Test: Intel X25-M 160 GB Gen 2


Anbefalte innlegg

Dere ser ut til å ha bommet litt med IOMeter Random Read, det er 512b dette er gjort med, 160gb Gen. 2 ligger på rundt 40k IOPS på 4kb@QD#32/64. Ellers en test som er bra, dog kunne dere lagt til testspesifikasjoner på IOmeter, og sammenlignet med VelociRaptor som er den raskeste SATA snurredisken. På en annen side, så linker dere til spesifikasjoner beskrevet i SSD-Benche Tråden og da burde jo de som lurer på dette få svarene, samt sammenligninger mellom langt fler SSD'er og VelociRaptor, så da er det jo greit... Men, rett opp i Random Read, så gir jeg alle tommlene opp for testen :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klarte visst å overse random read tallene i farta, nå i ettertid ser jeg at 53K er for høyt som ourasi sier. Jeg burde ha sett det, spesielt når dette er det jeg har drevet med i det siste.

Harddisker ligger i omrdådet 50-200 IOPS når man tester hele mediet, ved kraftig short-stroke kan man nå rundt 300-400 IOPS med en ny 7200RPM disk ved QD 32. Velociraptor kan nå noe høyere. Jeg har benchet min egen velociraptor til ca 550 IOPS ved 1GB testfil for 4KB random read, men det er en stund siden, og jeg husker ikke hva jeg hadde som QD.

Lenke til kommentar

Det var sant for de første som kom at ytelsen ble dårligere enn HDD, og er fortsatt delvis sant for JMicron baserte SSDer. For nyere SSDer med Indilinx Barefoot eller Intel kontroller er det ikke noe å bekymre seg for selv uten TRIM.

Leseytelsen blir nesten ikke påvirket av TRIM, men skriveytelsen kan dette noen prosent, hvor mye avhenger av hvor mye tilfeldig skriving som gjøres mot SSDen. Ved vanlig generell bruk snakker vi kanskje 10-20% reduksjon i skrivehastighet uten TRIM vs med TRIM. I perioder med veldig høy belastning av tilfeldig skriving (typisk for benchmarking, databaser, eller installering av mange programmer og oppdateringer) kan skriveytelsen bli kraftig redusert middlertidig (50%) før den går seg til igjen. Ved ekstreme tilfeller kan ytelsen kollapse middlertidig, men det vil du aldri komme borti som privatperson med mindre du gir SSDen juling med IOmeter (benchmark program, da snakk om små block random write høy QD ved 100% last i en time eller mer).

 

Normalt vil 2 x25-M 80GB i RAID uten TRIM yte betydelig bedre enn èn 160GB med TRIM. Det skal veldig mye til før skriveytelsen på 2 80GB i RAID detter under 100MB/s, og leseytelsen vil være ca 2x det man får av 160GB selv om skriveytelsen blir noe degradert.

 

Det jeg synes er mest interresant for tiden er å kjøre RAID av x25-V om man har ledige SATA porter på ICHxR. Man kan få 3 slike til under 3000kr, og kommer da over 500MB/s leseytelse og passerer 90.000 IOPS les (4KB random).

Lenke til kommentar
Akkurat bestilt meg 2 80 gb gen 2 disker. Spent på hvordan disse to blir i raid0 i forhold til den gamle ocz vertex 60 gb disken min som tok kvelden for noen dager siden.

Care to elaborate?

 

qwert, Kingston V 40GB er ute av produksjon, så med mindre man ser de på lager er det ikke noe vits i å lete etter de. I følge diverse kilder skal man ha klart å hacke intels x25-V firmware til å kunne flashes på Kingston V 40GB så man får TRIM. Det har nylig kommet rapporter om at Intels Toolbox har blitt hacket også.

Lenke til kommentar
Helt fantastisk dårlig test! For det første virker det som om tallene er hentet fra intet, ikke noe que depth på io, ingenting.

Hmm, vi har da en faktaboks på side 3 hvor det henvises til de konkrete filene. Jeg kan utdype denne med nøyaktige tall i neste test.

 

 

Når det gjelder Random Read-resultatene så skal jeg trippelsjekke dette på torsdag. Testene blir kjørt ganske enkelt ved at jeg laster inn konfig-filen, og sjekker tallene. Jeg kan ikke tro at 4 kb har blitt jekket ned til 512 b to ganger. Men, det skal sjekkes opp! :-)

 

Når det gjelder produktene denne enheten sammenlignes med, så kjører vi det løpet som vi gjør i alle andre kategorier. Vi sammenligner med det vi har testet tidligere. Vi ønsker oss alltid å teste alt som finnes på markedet av aktuelle produkter, men det er ikke like lett å få tak i og gjennomføre alt. Men, jeg skal sjekke litt videre rundt SSDer og rapotoren. Jeg kan vel også nevne at en større test av konvensjonelle harddisker er på trappene :-)

Lenke til kommentar

Akkurat bestilt meg 2 80 gb gen 2 disker. Spent på hvordan disse to blir i raid0 i forhold til den gamle ocz vertex 60 gb disken min som tok kvelden for noen dager siden[/u

 

Care to elaborate?

 

Begynte med noen random blåskjermer egentlig. men tenkte aldri noe spes mer på det. blåskjerm hender jo at forekommer. Men så plutselig begynte blåskjermene å komme når jeg starter maskinen. rundt 5-10 sec etter windows logoen dukker opp roer pc'n seg ned og vips så går den til blåskjerm. Prøvde restart x-antall ganger, men samme problemet hver gang. Tenkte noe veldig på hva det kunne være som forårsaket det, og prøvde med biosflash og bytte av rambrikker først. Men det hjalp ikke noe som helst, så jeg tenkte like greit prøve med en reinstall av win 7, noe som heller ikke hjalp. Neste steget var av en eller annen merkelig grunn å prøve å installere w7 på en annen disk og ta ut ssd disken. Siden det har jeg ikke hatt noen blåskjerm heller. Foruten når jeg satt i ssd disken igjen. da kommer blåskjermen med en gang. Men spørsmålet er jo da om det er disken som er gåen eller om den ene sataporten på hovedkortet er gått f.eks?! Men prøvde å stappa ssd disken i ett gammelt wd ekstern harddiskkabinett etter oppstart og da fant jeg disken og fikk formatert den. Så er vel egentlig litt usikker på hva som er grunnen, selv om jeg holder en finger på at disken er defekt.

Lenke til kommentar
Husk bare å bruke Win7, ellers får man ikke trim-støtte etter hva jeg har fått med meg

Ifølge Wikipedia er TRIM støttet i Windows 7 og Windows Server 2008 r2. Linux holder på med å legge inn støtte for dette, men var ikke helt ferdig i kjerneversjon 2.6.28.

 

Noen som vet om TRIM er ferdig implementert i den kjernen de holder på med nå (2.6.33)?

Lenke til kommentar
johome, nei. XP x64 støtter ikke TRIM, men du kan få trimmet Intel SSDer via toolbox mener jeg på.

 

 

La forresten merke til: "10 bruker(e) leser i emnet (3 gjester og 0 anonyme brukere)", litt mye til å være 01:20 på en natt til onsdag... :p

 

Jeg fikk ikke til å bruke Trim i intel sin Toolbox i Xp 32.

 

Søkte litt rundt når jeg holdt på med det, fant ikke en løsning på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...