Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst]Fremføring - Hvordan få folk til å følge med?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble ferdig i forrige time, men har ikke hatt tilgang på pc før nå...

Jeg synes det gikk veldig bra! Jeg hadde det godt når jeg stod der oppe og følte jeg fikk mitt budskap gjennom. Var til og med noen som tittet i pceen når jeg startet, etterhvert løftet de hodet fra skjermen og fulgte med! Er den beste fremføringen jeg har hatt noen gang.

 

Jeg la inn litt humor også, den kom gjennom. Jeg la ved et latinsk uttrykk på slutten og forklarte det osv, så hjertet til læreren smelte :new_woot:

PP gikk bra også!

 

Jeg fikk karakteren 5. Læreren gir ikke ut 6'ere av en merkelig grunn :hmm:

Tusen takk alle sammen for tips! :D

Lenke til kommentar

Power point er det beste verktøyet en kan bruke for å få en god og oversiktlig fremføring. Det er lettving og raskt.

 

Mørk bakgrunn. Noe svart eller veldig mørkt. lys tekst, standard hvit. Tingen med den mørke bakgrunn er at folk skal konse på det som er på powerpointen. er det bilder der så er det behagelig å se det mot den mørke rammen det da får. Og stikkordene( en bruker sjelden hele settninger) skal være satt opp oversiktlig. bruk samme avstand mellom linjene på hvert bilde. kan varieres på andre lysbilder.

 

Ang skaffe seg oppmerksomhet. Si "Navn, klapp ned PCen", "slutt og forstyrr NAVN" osv. Varier blikket runddt mot alle i klasserommet og ver entusiastisk over det du skal fortelle. Lær det stoffet utenat, ha med et lite manus som du kan hente deg inn igjen på hvis du kommer utenfor tema.

 

Husk, det har ingenting å si hvor stort manus du har bare du kan stoffet ditt. Grunnen til at folk sier at du skal bruke lite stikkord er for at du skal kunne stoffet ditt og ikke se ned på arket når du holder foredraget.

Lenke til kommentar
Husk, det har ingenting å si hvor stort manus du har bare du kan stoffet ditt. Grunnen til at folk sier at du skal bruke lite stikkord er for at du skal kunne stoffet ditt og ikke se ned på arket når du holder foredraget.

 

personlig takler ikke jeg manus i det hele tatt, jeg kommer ALT for langt utenfor det manuset jeg egentlig skrev, og klarer aldri å ro meg tilbake til manuset. det er meg da.

jeg sleit med å holde fremføringer tidligere, og fant ut at det var manuset som var problemet. ikke fordi jeg ikke kunne stoffet, men fordi jeg ikke klarte å holde meg til det.

Lenke til kommentar
godt at diskusjon.no har hjulpet deg med noe, og resultatet ble veldig bra :D synd at læreren er så inkompetent det med 6er, når det er lett å få 6'er hos andre lærere

Jepp, merkverdige greier.

Men jeg er fornøyd med en femmer! :new_woot:

 

aklla: En anne tin gsom er dumt med manus er at man sier ordrett hva som står der og hvis man sier noe feil så går man tilbake og retter opp, var et par tilfeller av det idag, da ved andres fremføringer. Jeg klarte meg helt uten manus :)

Lenke til kommentar

Det er godt at det gjekk bra!

 

Har ikkje samme lærer som meg? Han gav oss aldrig karakter 6 på framføring og prøve osv. Endte med at når karakterene vart satt, tok eg og kontakte rektor fekk møte og forlanget 6. Gjekk veldig fint for meg siden han aldrig hadde gitt meg "minus" eller karakter under 5.

 

Men det er kjempe bra at det gjekk bra, Håpe du klare å sette 6-aren i boken. Den er godt og ha med seg vidre!

Lenke til kommentar
aklla: En anne tin gsom er dumt med manus er at man sier ordrett hva som står der og hvis man sier noe feil så går man tilbake og retter opp, var et par tilfeller av det idag, da ved andres fremføringer. Jeg klarte meg helt uten manus :)

for noen uker siden fikk jeg ett manus jeg ikke hadde lest før "fremføringen". det gikk virkelig til helvete...

kjempebra at du klarte deg uten manus, det blir 10x så bra flyt og du får mye bedre kontakt med publikum.

hvis du samtidig klarer å slappe godt av når du driver på så har du nesten alt du trenger :)

Lenke til kommentar

Tj-nome: Tja, hvis du gikk på VGS i Fr.stad så er det godt mulig :p

Men skal sende han en mail, karakterskalaen hans er litt snodig må jeg si. Jeg stod der oppe og snakket og engasjerte meg etc.

Etterpå kom det to jenter som leste av manus, stoppet opp, de var usikkre. Gjett hva de fikk?

 

 

5 minus!

 

Lenke til kommentar

Hehe, nei då er da vertfall ikkje samme læreren. Læreren min gav nesten aldrig bra karaktere, trakk på det minste.

 

Angånde karakter giving på elever er vanskeleg. Men det som er bra er at når man klage må faktisk læreren begrunne avgjørelsen. Når dei bruke karakteren som ein begrunnelse går det ofte bra for elevene pga dei notere for lite om elevene gjennom skuleåret

 

Vertfall når eg klaget, kunne ikkje læreren begrunne kva eg kunne gjere bedre eller kva mangel eg hadde i faget som gav meg automatisk karakteren 6.

 

Kanskje eit dårlig råd, eller ikkje. Ikkje klag på læreren angånde karakteren, Du kan spør læreren korleis han sette karakteren og gjør ditt beste i faget og tar det opp med rektoren på slutten av skule året (Vist dette gjelder ein karakter som er fortjent) Der at du kan begrunne at du fortjene virkeleg ein bedre karakter og at du har følgt alt av rådgiving som læreren har gitt

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

Nå må vi huske at dette var framføring i geografi. Lærern bedømte nok mer ut fra stoffet og det faglige enn selve fremføringen. Skal du ha 6er må du nok vise ekstra refleksjon eller drøfting av kilder osv., dvs utmerke deg spesielt blant hele klassen.

 

Det faglige stoffet er viktigst, mens framføring teller litt for oss i 3. klasse. Norsk muntlig er unntaket, der framføring representerer en stor del av karaktergrunnlaget vårt.

Lenke til kommentar

Han synes innholdet også var bra.

I en anne klasse var det en fremføring som fikk sekser siden de hadde rollespill, går ikke det da på fremføringsmåte, ikke innhold? Etter hva jeg hørte så var det ikke så mye faglig innhold.

Men som sagt, læreren er litt rar og jeg er igrunn fornøyd med en femmer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...