Gå til innhold

Den store iPad tråden.


Sisyphus

iPadilicious?   

570 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe / har du kjøpt én iPad?

    • Ja! Har syntes denne var fantastisk fra dag 1!
      202
    • Var skeptisk først, men har tenk å kjøpe én!
      79
    • Nja.. kanskje litt senere.
      88
    • Venter på en annen tablet.
      60
    • Ser ikke helt bruksområdet .
      141


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tenker litt på åssen det vil være å bytte ut PCen med en ipad+bluetooth mus/tasteratur og bruke en flatskjerm..

 

 

Du kan ikke bytte ut PCen 100%, men det er ikke nødvendig å slå den på så ofte. Siden Apple krever bruk av iTunes for å aktivere, oppdatere, sikkerhetskopiere og noen få andre tjenester på sine iP***-produkter, så må man fortsatt ha tilgang til en PC/Mac med iTunes. Til de bruksområdene du nevner, så er imidlertid iPaden helt fin. Nå kjenner jeg selvfølgelig bare dagens modell, men iPad2 skal jo kunne gi enda noen muligheter.

 

Med HDMI-utgang kan du koble den til TVen som du sier, men med en HDMI til DVI-adapter vil du sikkert kunne koble den til en vanlig PC-skjerm også, noe jeg synes er nyttigere enn å koble den til TVen.

 

BT-tastaturet fungerer veldig bra sammen med "padda", jeg skriver dette fra iPaden med BT-tastaturet til Apple. Det er en mye bedre løsning enn docking-tastaturet, siden du kan skrive med iPaden i liggende modus (landscape).

 

Det er ikke optisk utgang på iPad1, men jeg streamer musikken via WiFi til en airport express, som har optisk utgang. Med denne forblir signalet, enten det kommer fra iTunes, iPaden eller Spotify via iPad digitalt helt fram til forsterkerens D/A-konverter. Jeg synes dette er en bedre løsning enn å ha optisk utgang på iPaden, siden jeg kan streame musikk (og snart også bilder ser det ut som) til en hvilken som helst enhet i huset som støtter AirPlay. Mange synes det er et problem at iPaden ikke har en haug med kontakter for å kunne koble til alskens utstyr. Jeg synes det er noe av styrken at Apple ikke bygger inn dette, for da blir livet trådløst - som det bør være på en sånn enhet. Det finnes apps for det meste, og det er lite jeg bruker de andre PCene til nå, bortsett fra tunge oppgaver som videoredigering og.... hmmm, hva annet? Jo, å oppdatere iOS på padda/iPhonen. :)

 

Det er noen ting du ikke kan gjøre med iPaden som du må ha en PC for å klare, men det er nesten flere ting du kan gjøre med iPaden som er vanskelig med en PC - selv en bærbar. Med BT-tastaturet og muligheten til å få hele skjermbildet fra iPaden på en stor skjerm, så er iPaden definitivt ikke noe leketøy.

 

PS. VG har en app som heter VG+. Den nettavisa oppdateres bare to ganger i døgnet, men artiklene og layouten er mye bedre enn VG på nett. Den kommer nok til å koste litt ganske snart, men jeg synes den vil være verdt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker litt på åssen det vil være å bytte ut PCen med en ipad+bluetooth mus/tasteratur og bruke en flatskjerm..

 

 

Du kan ikke bytte ut PCen 100%, men det er ikke nødvendig å slå den på så ofte. Siden Apple krever bruk av iTunes for å aktivere, oppdatere, sikkerhetskopiere og noen få andre tjenester på sine iP***-produkter, så må man fortsatt ha tilgang til en PC/Mac med iTunes. Til de bruksområdene du nevner, så er imidlertid iPaden helt fin. Nå kjenner jeg selvfølgelig bare dagens modell, men iPad2 skal jo kunne gi enda noen muligheter.

 

Med HDMI-utgang kan du koble den til TVen som du sier, men med en HDMI til DVI-adapter vil du sikkert kunne koble den til en vanlig PC-skjerm også, noe jeg synes er nyttigere enn å koble den til TVen.

 

BT-tastaturet fungerer veldig bra sammen med "padda", jeg skriver dette fra iPaden med BT-tastaturet til Apple. Det er en mye bedre løsning enn docking-tastaturet, siden du kan skrive med iPaden i liggende modus (landscape).

 

Det er ikke optisk utgang på iPad1, men jeg streamer musikken via WiFi til en airport express, som har optisk utgang. Med denne forblir signalet, enten det kommer fra iTunes, iPaden eller Spotify via iPad digitalt helt fram til forsterkerens D/A-konverter. Jeg synes dette er en bedre løsning enn å ha optisk utgang på iPaden, siden jeg kan streame musikk (og snart også bilder ser det ut som) til en hvilken som helst enhet i huset som støtter AirPlay. Mange synes det er et problem at iPaden ikke har en haug med kontakter for å kunne koble til alskens utstyr. Jeg synes det er noe av styrken at Apple ikke bygger inn dette, for da blir livet trådløst - som det bør være på en sånn enhet. Det finnes apps for det meste, og det er lite jeg bruker de andre PCene til nå, bortsett fra tunge oppgaver som videoredigering og.... hmmm, hva annet? Jo, å oppdatere iOS på padda/iPhonen. :)

 

Det er noen ting du ikke kan gjøre med iPaden som du må ha en PC for å klare, men det er nesten flere ting du kan gjøre med iPaden som er vanskelig med en PC - selv en bærbar. Med BT-tastaturet og muligheten til å få hele skjermbildet fra iPaden på en stor skjerm, så er iPaden definitivt ikke noe leketøy.

 

PS. VG har en app som heter VG+. Den nettavisa oppdateres bare to ganger i døgnet, men artiklene og layouten er mye bedre enn VG på nett. Den kommer nok til å koste litt ganske snart, men jeg synes den vil være verdt det.

 

Meget godt svar.. Tusen takk Gadgeteer :)

Lenke til kommentar

Noen som har tenkt å kjøpe fra eBay sånn at den blir shippet 11. mars, og siden den blir en tusenlapp billigere (uten tollgebyr hvis man har dritmye flaks da..)? Eller er det bare dumt? Jeg kommer nok til å vente til 25. selv, men bare spør om noen har tenkt å gjøre det. Si ifra her ihvertfall. :)

Lenke til kommentar

ok, prøver å oppdatere ipad'en, men etter at filen er lastet ned og den blir "behandlet" kommer det opp en mld om at nettverksforbindelsen er brutt eller noe. Så, jeg får altså ikke oppdatert :( Er dette et kjent problem som dere kan hjelpe til med?

...det rare er jo at filen blir lastet ned, så hadde jo vært kjekt å kunne bruke den istedet for å laste ned på nytt hele tiden. Har prøvd 3 ganger allerede...

 

EDIT: Kan legge til at oppdateringen er forsøkt gjennomført med en pc med vista. Og mener å huske at det var en timeout forbindelsen ble brutt av...

 

EDIT 2: har funnet ut av det; måtte skru av antivirusprogrammet :)

Endret av Chivas
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Til tross for at jeg svarte i pollen for noen måneder at jeg ikke helt ser bruksområdet med en iPad så har jeg nå kjøpt en. Var på Eplehuset i Trondheim og kjøpte den på Lørdag, men i dag ser jeg at jeg har et ubesvart anrop på telefonen og fant ut at det var de som hadde ringt etter meg. Er dette egentlig noen vanlig praksis? At de ringer kundene et par dager etter for en eller annen grunn? Regner egentlig med at dersom det hadde vært noe viktig så ville de ha sendt en mail eller prøvd flere ganger, men jeg ble bare nysgjerrig. Ikke var det noen som tok telefonen da jeg prøvde å ringe tilbake heller. :hmm:

Lenke til kommentar

Til tross for at jeg svarte i pollen for noen måneder at jeg ikke helt ser bruksområdet med en iPad så har jeg nå kjøpt en. Var på Eplehuset i Trondheim og kjøpte den på Lørdag.

Hvorfor ventet du ikke 18 dager på iPad 2? :)

 

Fordi prisen er satt ned med 1000kr og iPad 2 ikke er verdt 1000kr mer enn iPad 1?

Jeg hadde _kanskje_ gitt 500 for å oppgradere, og det er utelukkende pga. det nye coveret.

Lenke til kommentar

Hva blir prisen på iPad 2 32GB? 3990,-, eller er det nedsatt med tusen så prisen på 2-en blir 4990,-?

 

Og, er det slik å forstå at man kan bruke alle program til iPhone på iPad også, ikke bare de som er laget for iPad og/eller som kommer til begge? Hvordan blir kvaliteten på spill o.l. ment til iPhone på iPad? Hvordan fungerer f.eks Facebook-appen på iPad?

 

Vurderer å kjøpe en med tiden. Takker. :)

Lenke til kommentar

[Fordi prisen er satt ned med 1000kr og iPad 2 ikke er verdt 1000kr mer enn iPad 1?

Okay, gyldig argument. :)

 

Jeg for min del bruker heller en tusenlapp ekstra på iPad 2.

 

 

Noen som kan svare meg på hvor mange ipader som vill bli levert på hver butikk??? Er nr 18 i køen på en hvit 32gb 3g og er livredd for att eg ikke får

Nei, ingen her inne vet hvor mange iPader norske butikker får. Og hvis noen vet det, kan de sannsynligvis ikke fortelle det til deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

*snip*

Hvorfor ventet du ikke 18 dager på iPad 2? :)

 

Som andre har nevnt, av økonomiske årsaker. ;)

Planen var opprinnelig å kjøpe Acers A500, men ettersom jeg kunne få et veldig brukanes nettbrett til ca. 1000,- mindre så gikk jeg for den. Primærbruken er surfing, lette spill og tegneserier så da duger den massevis for meg.

 

edit: når jeg tenker meg om så tviler jeg også sterkt på at det blir vanlig for oss "casuals" å få tak i den når den kommer om 18 dager. Mistenker at folk kommer til å gå av skaftet og overnatte utenfor butikkene osv :p

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...