Gå til innhold

ARM vs. Atom: spennende fremtid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
At de ikke trenger windows er vel en noe voldsom generalisering, det er objektive grunner til å foretrekke windows. (stort softwarebibliotek feks). Og det er mange som vil foretrekke windows selv på ikke-objektivt grunnlag. Jeg tror windows -kompabilitet er en vesentlig fordel for X86-baserte CPUen.

 

AtW

 

Selv om Windows skulle bli portet til ARM er denne "objektive" grunnen bare sludder: programvarebiblioteket måtte også bli portet om argumentet skulle være relevant, og det er ikke nødvendigvis enkelt eller lønnsomt.

Lenke til kommentar
At de ikke trenger windows er vel en noe voldsom generalisering, det er objektive grunner til å foretrekke windows. (stort softwarebibliotek feks). Og det er mange som vil foretrekke windows selv på ikke-objektivt grunnlag. Jeg tror windows -kompabilitet er en vesentlig fordel for X86-baserte CPUen.

 

AtW

 

Selv om Windows skulle bli portet til ARM er denne "objektive" grunnen bare sludder: programvarebiblioteket måtte også bli portet om argumentet skulle være relevant, og det er ikke nødvendigvis enkelt eller lønnsomt.

 

Selvsagt må ikke programvarebibliotektek portes for at argumentet skal være relevant, det er om det ikke gjøres at argumentet er relevant: Argument: x86 har vha windows tilgang svært mye software. Det er et argument for x86, og det vil være et argument for x86 helt fram til det er tilsvarende tilgejngelighet på arm eller windows dør hen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Så det er altså ikke et argument for Windows, men for x86. Greit. Windows er forresten portet til flere plattformer (MIPS, Alpha, back in the days), men ingen av disse fikk nevneverdig mye programvare. På disse platformene er/var ikke Windows' programvareutvalg noe stort fortrinn.

 

Det er forsåvidt et argument for windows som OS også, men her er det jo hardwaren vi diskuterer. På plattformene du nevner så er det ikke noe frotrinn, men her snakker vi om en konkurranse mellom ARM og Atom, en av fordelen til atom er at det er x86, og dermed kan brukes med windows, og windows' programvarebibliotek.

 

AtW

Lenke til kommentar

De første "nett-pcene" kom med Intel Atom og Linux; noe som Microsoft raskt bestemte seg for å gjøre noe med. På magisk vis klarte de å redusere det til 30% delvis med å dumpe prisene for Windows XP og garantert annet i bakgrunnen(ikke uten videre at Asus begytne å trekke produkter som de alt hadde reklamert for). "Linux lekkasjer" som retter seg mot MS sitt levebrød er den store skrikende frykten. Konsumenter som kan forteller likesinnede om et velykket (gratis)alternativ kan raskt bli en stor rullende ball, særlig når disse rokker ved bruk av type filformater(som MS gjør sitt ytterste for å kontrollere).

 

Nettpcer med ARM, som kan by på lengre batterilevetid og fravær av forkrøplinger(tenker da på Intel sitt krav om bedriten skjermkort osv.), blir stadig mer aktuelt. Dette må være panikkskapende hos MS, eneste OSet de har for denne arkitekturen er Windows mobile(og hvem vil ha det), og porting av Windows 7 blir lite givende ettersom øvrige programvare(som MS ikke kontrollere) også må portes(samt at MS ikke bare ville måtte dumpe prisene igjen men samtidig få store kostnader i arbeidet med arbeidet som de ikke fikk med Intel Atom).

 

Samtidig vet vi at det som skapte størst interesse på CES var Andorid, en gratis Linux variant som fint kjører på ARM _med_ programvare i bøtter og spann perfekt for en liten maskin med tilhørende liten skjerm!

 

Det blir spennende og følge med på.

Lenke til kommentar

ATWindsor: Hvilken store kraftbrukere sikter du til? Windows har ingenting som trengs, bortsett fra lowend spillpakken som kan kjøres på svake lille atom.

 

Det som er interesangt med ARM er at vis den får en stor nok fot igjennom døra får den kommersiel støtte, og videre derfra kan vi kanskje få en slags "ARM desktop" platform som ødelegger det monotome x86 skrivebordet vi har i dag. Dette vil føre til utvikling igjen, og vis dette gjøres riktig så vil dette bli starten av den virkelig store spikern i x86 sin kiste.

Lenke til kommentar

Det er jo erfaringsgrunnlag på feltet: Linux slo dårlig til på minibærbare til tross for at de var rimeligere. Med dette i minnet tror jeg ARM cpu'en må utklasse atom på mange felt før den slår igjennom. Jeg vil tippe at om arm kan tilby dobbel ytelse vs atom, samtidig som effektforbruk er 1/3 del, da har arm en stor sjanse til å bryte seg igjennom "flaskehalsen".

Lenke til kommentar
ATWindsor: Hvilken store kraftbrukere sikter du til? Windows har ingenting som trengs, bortsett fra lowend spillpakken som kan kjøres på svake lille atom.

 

Det som er interesangt med ARM er at vis den får en stor nok fot igjennom døra får den kommersiel støtte, og videre derfra kan vi kanskje få en slags "ARM desktop" platform som ødelegger det monotome x86 skrivebordet vi har i dag. Dette vil føre til utvikling igjen, og vis dette gjøres riktig så vil dette bli starten av den virkelig store spikern i x86 sin kiste.

 

Hmm? Når har jeg snakke om store kraftbrukere? Windows har et stort software-bibliotek, flere windows-programmer har ingen erstatter som er like god på andre plattformer (og forsåvidt motsatt), dette er et argument for x86.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det jeg tror skal til for at ARM skal ta skikkelig av er nett-PCer med en god linux distro, støtte for HD-video og alt som kan gjøres i en nettleser, og en rimelig SSD uten noen problemer (si x25-V). Det vil være en ultimat PC for studenter og andre som bare vil ha noe å gå på nett med og gjøre litt generelt arbeid som de kan ta med seg.

 

Coretex A9 (mulighet for dualcore?) >1Ghz, støtte for avspilling av HD video uten problemer med HDMI ut, Intel x25-V, Ubuntu, OpenOffice 3, Firefox >= 3.5 (eller valgfri browser...). Og for å roe alle ned, en ledig 2,5" brønn man kan putte en harddisk i om man trenger mye lagringsplass (eventuelt kan leveres med harddisk i tillegg eller tilbys som alternativ av OEM).

 

Dette vil være en nydelig pakke med grei prislapp. Jeg ser for meg ca fra 11" til 15" skjermstørrelser.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Så lenge windows ikke kjører på arm er det vel ikke sannsynlig at disse erobrer nettmarkedet i nær fremtid.

Windows hadde aldri gitt ut billige lisenser til nett-PCer hadde det ikke vært for at Linux begynte å erobre dette markedet. Skal ikke se bortifra at så fort (om det begynner å skje) Linux får fotfeste også her, at vi vil se MS fort ute med støtte for ARM.

 

I tillegg til at det ikke krever noen mastergrad i psykologi for å skjønne at folk gjerne vil ha det de er kjent med, og er lite villige til å omstille seg. Ref: alle tidligere netbooks som har blitt levert med linux.

Tror nok det største problemet var at, iallefall Acer sitt OS som baserer seg på Fedora, hadde for det første ikke lagt opp til at man kunne installere programvare på en enkel måte. For det andre, de bør sørge for at alt man trenger av mediastøtte og programvare finnes på maskinen. Så lenge ting er lagt til rette for brukerne så er det ikke så vanskelig å hverken åpne eller bruke applikasjonene på noen OS.

 

Personer har ikke så store problemer med å omstille seg, iallefall ikke den yngre generasjonen. Mobiltelefoner f.eks har jo sjeldent samme utseende, og man må ofte vende seg til hvordan man navigerer seg rundt her.

 

Tror nok at salget av nett-PCer med Linux er nokså undervudert, bare det at Linux fikk pushet MS nok til å gi ut Windows på disse enhetene til en billigere penge viser jo at MS følte konkurranse og var redd for at Linux skulle dominere et produkt. Flere melder om at de har solgt 1/3 med Linux, og mange har også meldt at tilbakeleveringer av maskiner med Linux har vært tilsvarende de med Windows. Det største problemet når det gjelder salg med Linux på disse er at man ikke finner noen steder der de faktisk selger disse med Linux.

 

Nå kommer jo en del PC-er med instant-on OS, som benytter Linux, så det viser seg at innovative løsninger kommer og at OS basert på åpen kildekode er fleksible og kan stort sett fritt tilpasses produsenter sine ideer. Skulle ikke forundre meg om MS vil komme med noe tilsvarende produkt også her. På mobiltelefoner tror jeg ikke vi trenger å vente før Linux kommer opp i nivå med iPhone sine andeler. En annen ting som også kan være en viktig faktor for Linux sine markedsandeler er at det er flere av MS sine tidligere nokså dette sammarbeidspartnere som har kommet med løsninger som baserer seg på Linux.

Lenke til kommentar

Det diagrammet slår meg som et grovt sammenfall med befolkningens datakunskaper.

92% kan skru på maskinen og bruke noen få programmer + enkel internettbruk.

5-7% vet hva de driver med i programmer og kan sette sammen en maskin fra deler.

1-1,5% er skikkelige datakyndige som kan programmere og forstår funksjoner i hardware og kan forklare forskjellene mellom lignende deler.

Dette betyr ikke det er noen kausalitet på gang, men jeg føler at tallene for MS vs konkurranse har i det minste en del med dette å gjøre.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Lurer på hvor mange år jeg har hørt at Linux "skal bli".

 

http://static.arstechnica.com/assets/2010/...xauto-11505.png

 

Ikke mye å skryte av gitt. Venter spent på bortforklaringene.

Linux kommer nok til å bli værende, spørsmålet blir vel om de kommer til å opparbeide seg en betydelig større markedsandel. Synes til tross for at det er så små markedsandeler, klarer miljøet og levere mye bra. Og selv om det er lite markedsandeler, har de vært en meget svak, men gjevn økning over lang tid om man ser tilbake på historikken.

 

Når du snakker om Linux så går jeg ut ifra at du tenker på desktop Linux, og ikke Linux generelt. Du finner nok Linux på flere enheter enn det du finner Windows på til sammen om vi snakker om alle produktene disse operativsystemene blir brukt på, så "har blitt" stemmer nok i dette tilfellet.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har selv en Nokia N900 ARM-basert datamaskin med Debian Linux og Maemo-gremsesnitt. Fantastisk greie. Alle Linux-applikasjoner kan enkelt kompileres for ARM, så den kjører alt som andre Linux-maskiner kan. Jeg regner N900 for den spede begynnelse, og etterhvert vil dette konseptet gå forbi Android som er et mye med begrenset konsept.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...