Gå til innhold

Nå har du ingen unnskyldning


Anbefalte innlegg

Synes det var en merkelig formulering. Skal en sitte med den greia hengende foran skjermen (kontinuerlig) mens man arbeider med den for å ta hensyn til varierende lysforhold utover arbeidsdagen.

 

Jeg synes heller ikke dingsen var så billig at mannen i gata kommer til å løpe for å kjøpe. Hallo, hvor nyttig er noe sånn for hvermannsen. Slikt utstyr benyttes typisk innen fotoredigeringsbransje ..

 

En kalibrert skjerm er da relativt nyttig for hvermansen? At de kanskje ikke innser at det er nyttig er vel en annen sak.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slik kan du bruke Spyder2/3Express med to skjermer i Windows XP og opp. :)

 

Det spørs. Her er svaret vi fikk fra datacolor da vi spurte:

 

It’s correct, the Spyder3express cannot be updated to higher version (the hardware has been flagged). No, the Express version cannot calibrate more then a screen on the same PC.
Lenke til kommentar
Du installerer programvaren, kobler til enheten, og følger instruksene på skjermen. Det er ganske enkelt, egentlig.

Og får en grønnaktig skjerm. Det var ihvertfall resultatet når jeg prøvde å kalibrere min laptop. Jeg vet ikke om det er lysforholdene her som gjorde det (blandinglys om kvelden) så jeg får teste mer i helgen når dagslyset er primær lyskilde. Skal også teste på den stasjonære PC'en.

 

Selve oppsettsrutinen var enkel og grei.

Lenke til kommentar
Du installerer programvaren, kobler til enheten, og følger instruksene på skjermen. Det er ganske enkelt, egentlig.

Og får en grønnaktig skjerm. Det var ihvertfall resultatet når jeg prøvde å kalibrere min laptop.

 

Vel, de fleste laptopskjermer er ikke gode nok til å ha noen særlig nytte av å kalibreres. "Håpløst" mener jeg importøren i Norge har kalt det på et foredrag jeg var på en gang.

Lenke til kommentar
Vel, de fleste laptopskjermer er ikke gode nok til å ha noen særlig nytte av å kalibreres. "Håpløst" mener jeg importøren i Norge har kalt det på et foredrag jeg var på en gang.

Det største problemet er vel at en laptop ikke har noen kontrast-justerings-knapper. At det vil hindre et perfekt sort nivå / hvitt nivå er greit nok. Og jeg kan skjønne at gamma kurven heller ikke blir perfekt. Men å justere de individuelle RGB kanalene slik at grått er grått og ikke grønt; akkurat det synes jeg den bør klare.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Noen svar, kanksje de er riktige også.

 

Laptopskjermer: Et stort problem er at det er TN-skjermer som i tillegg skal bruke lite strøm. Resultatet er at flytter du hodet noen cm så endrer alle fargene seg, de er stort sett ennå dårligere på innsynsvinkel enn rimelig vanlige skjermer. Det finnes noen laptoper med andre panaltyper, blant annet har Lenovo et par modeller og da blir det bedre.

 

Kalibreringen en Spyder gjør påvirker (dessverre) ikke skjermen direkte. Det er LUTen i skjermkortet som modifseres. Som en 8086 (eller var det 8087) skrev lages det en ICC-profil(er) som forteller OSet om egenskapene til skjermen(ene). Denne informasjon brukes så for å justere Look Up Tabellen(e) i skjermkortet slik at skjermen(e) blir så ideell som mulig. I tillegg bør programmet som viser bildene forstå at ICC-profilen er i bruk og det vil da mappe fra bildets fargeprofil til det som skjermen kan vise så nøyaktig som mulig. Mangler en av disse komponentene blir resultatet ikke optimalt.

 

Når det gjelder kalibrering av mer enn en skjerm er det vel ingenting som hindrer at man kobler til en skjerm av gangen, kalibrerer, tar vare på profilenn, og så bytter skjerm og kalibrerer igjen, tar vare på denne profilen, kobler til begge skjermer og assigner riktig profil til riktig skjerm. Men har man bruk for å kalibrere flere skjermer (og det skal gjøres månedlig) skal det nok ikke mange kalibreringer til før man angrer bittert på at man ikke brukte noen hundre ekstra på Spyder 3 Pro.

 

Edit: Glemte å nevne at det finnes løsninger som kalibrerer skjerm direkte (og det kan gi bedre resultat), men det er dyre skjermer med spesialsoftware som støtter en eller noen få typer kalibreringsenheter.

Endret av se#
Lenke til kommentar

atriC: personlig preferanse. Men den blir "riktigere".

 

Bruker selv Spyder2 express på 2 skjermer, både i Windows og Linux. Er ikke noe problem å få kalibrert flere skjermer. Man plugger i én skjerm, lager profil, kopierer profilen, plugger i neste skjerm og kalibrerer den osv... og profilene kan fint lastes inn under Linux (Debian) og :)

 

Det er forøvrig bull å kalibrere skjermen hver måned. Med mindre man gjør kritisk fargearbeid er det ikke _så_ nøye, og en kalibrert skjerm er uansett mye riktigere enn den ukalibrerte.

Lenke til kommentar
Det er forøvrig bull å kalibrere skjermen hver måned. Med mindre man gjør kritisk fargearbeid er det ikke _så_ nøye, og en kalibrert skjerm er uansett mye riktigere enn den ukalibrerte.

 

Det spørs hva slags skjerm man har og hva man driver med. Anbefalinger varierer fra ukentlig (eller ennå kortere) og oppover. CRT-skjermer bør kalibreres oftere enn LCD-skjermer. Jeg har LCD og lar det ofte gå mer enn en måned mellom kalibreringer uten at jeg ser noen stor forskjell etter rekalibrering, men jeg kjører gjerne en ny kalibrering hvis jeg skal gjøre noe som jeg vil ha så nøyaktig som mulig.

Lenke til kommentar
Edit: Glemte å nevne at det finnes løsninger som kalibrerer skjerm direkte (og det kan gi bedre resultat), men det er dyre skjermer med spesialsoftware som støtter en eller noen få typer kalibreringsenheter.

 

Det virker jo som TVer lett lar seg kalibrere på selve skjermen? De blir jo ihvertfall stort sett alltid gjort det i anmeldelser.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har to stykk Dell U2410i S-IPS skjermer forran meg, disse blir levert ferdig kalibrert fra fabrikk, med medfølgende kalibreringsbevis som forteller om fargerespons etc. for skjermen.

Har da ferdige presets for sRGB og Adobe RGB i menyene til skjermene.

 

Ville en slik kalibreringssak hatt noe for seg da, eller burde jeg anta at det er "godt nok" med kalibreringen fra fabrikk?

Lenke til kommentar

Kjøpte en til svigefar til jul (for den skulle være enkel:-)

Testen den på min egen gamle tjukkskjerm med elendig resultat, hvitt ble til rosa. Det ser ikke ut til å være noen instillingsmuligheter for å fortelle den hva jeg mener er hvitt?

 

Håper den funker bedre på svigefars flatskjerm.....

Lenke til kommentar

For de med en smule interesse i fotografi er calibrering et "must". Kontroll over fargene er selvfølgelig viktig, det sier seg selv. Problemet med bilder i dag, i forhold til gamle dager med film, er kunder som sier; det ser ikke sånn ut hjemme hos meg.. Og med noen spørsmål finner man ut at skjermen aldri har blitt calibrert med mindre de har en automatisk sw innebygd (eks adobe). Sw er ikke i nærheten av f.eks Spyder.

 

Men man trenger også gode skjermer. Alt for få er ops på dette med skjerm og fargekalibrering, men tror de skal få proffutseende på bildene sine likefullt. F.eks en normal laptop har ca 40% fargegjenvisning hvis ikke jeg husker feil. Mac sine har 70%. Skal man få det beste ut av sine bilder bør man ha en stasjonær pc med en god skjerm og kalibrere denne en gang i blandt.

 

Å kalibrere en billigskjerm har liten nytte egentlig..

 

Printer man bilder selv bør man kjøpe en enhet som kan kalibrere både skjerm og printer.

Lenke til kommentar

Noen som kan bekrefte at det faktisk ER mulig å kalibrere flere skjermer med denne?

 

Sitter med to skjermer selv av forskjellig fabrikat.

Blir aldri klok på hvilken av skjermene som gir mest korrekt bilde, noe som er fryktelig irriterende når jeg redigerer bilder.

 

Har lenge hatt lyst på kalibrator, men har vegret meg pga prisen.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...