Gå til innhold

Nå har du ingen unnskyldning


Anbefalte innlegg

Som andre og har sagt her virker denne greit på linux med argyllcms i versjon 1.1.0. Argyllcms er multiplattform og lar deg kalibrere flere skjermer. Du kan lage både matrise profiler og LUT profiler. Hvis man vil bruke linux kjøper man som regel enkleste utgaven av slike produkt. I dette tilfellet har de vel og tatt vekk sensoren som måler lys i rommet på express utgaven. Altså selve hardwaren er litt forskjellig.

 

 

Datacolor har derimot ikke noen høy stjerne i linux miljøet.

http://www.argyllcms.com/doc/instruments.html#spyd

Spyder3 er litt letter å bruke under linux en det spyder2 var. For å bruke Spyder2 trengtes det et firmware hack og det er ikke nødvendig i 3 serien.

 

For de som synes at argyllcms er vanskelig å bruke finnes det et flott GUI som hetter dispcalgui

http://hoech.net/dispcalGUI/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøper fint en sånn en hvis jeg kan bruke den til å hardware innstille f.eks. TV'en min med media PC (og PS3, ViaSat osv.)...

Så er det noen vits i å kjøpe den da?

Vil den kunne gi meg de verdiene som er riktige for min bilde-skjerm, så jeg kan bruke de samme innstillingene på TV'en selvom jeg bruker PS3, TV, osv. (vet at noe blir forvrengt av kabler osv.,men det blir ihvertfall 100 ganger bedre enn innstillinger TV'en blir solgt med)

Lenke til kommentar

Jeg har selv brukt Spyder2 i noen år. Vurderer nå oppgradering til Spyder3 pro, spesielt grunnet "ambient light measurement".

 

Første gang jeg forsøkte å kalibrere min laptop (Acer Aspire 5920G), hadde jeg samme problem som deg tomsi. Gjorde en ny kalibrering hvor jeg sørget for at det ikke var direkte eller skiftende lys som kunne forstyrre. Spesielt kritisk for paneler med blank overflate.

Resultatet ble da MYE bedre. Jeg kjørte kalibreringen uten noen manuelle justeringer.

 

Selv om laptopen har ett elendig panel, så er det helt klart en fordel å kalibrere. Forskjellen før og etter kalibrering er helt enorm på min laptop.

Det er selvfølgelig ikke mulig å gjøre de mest kritiske oppgavene, men har såppas god kontroll at jeg får resultat som forventet ved fremkalling.

 

På min stasjonære har jeg dual-monitor oppsett. Da to stk. eldre CRT skjermer fra Dell. Disse er helt umulig å få kalibrert "korrekt", så virker som om eldre skjermer (CRT?) ikke bør benyttes ukritisk.

 

Når det gjelder "HW-kalibrering" så ser jeg ikke helt hensikten hvis en ikke arbeider med foto. En korrekt kalibrert skjerm er ikke nødvendigvis bedre til film/spill osv. Personlig foretrekker jeg f.eks mer kontrast når jeg ser på film, en hva kalibreringen tilsier at det skal være.

Endret av C-angel
Lenke til kommentar

Jeg har brukt Spyder3Elite ganske lenge, og har også jukset meg litt til å bruke den til å kalibrere TV (som Spyder3TV, siden det er samme hardware).

 

Jeg må si at jeg merker stor forskjell i bildekvaliteten på dataskjermen. Man bruker skjermens fabrikkinnstillinger, men må selv, før kalibrering, justere bakgrunnslys etter egne preferanser. Resten ordner Datacolor programvare og lager en skjermprofil som lastes hver gang datamaskin starter.

Lenke til kommentar
Det spørs. Her er svaret vi fikk fra datacolor da vi spurte:

Hvis du gjør som Datacolor sier, jau. Det er umulig å kalibrere to skjermer samtidig når begge er koblet inn og aktive. Som linken viser er det kanskje mulig å kalibrere en og en skjerm ved å frakoble skjermene og få forskjellige fargeprofiler for begge skjermene - og i WinXP, WinVista og Win7 er det mulig å manuelt tildele separate profiler per skjerm.

 

Vurderer å skaffe meg en slik selv til bruk for meg og min bedre halvdel, da vi begge sliter litt med fargeprofilering og to skjermer. Hvis jeg ender opp med å kjøpe en Spyder 2/3 Express, skal jeg starte en tråd et sted og si om det er mulig å kalibrere to skjermer.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...