Gå til innhold

Er bibelen Guds ord?


Anbefalte innlegg

takk for svar mennesket, men jeg syns dette bare blir å tilpasse historiske fakta til en historie. Det funker med andre ord ikke helt for meg. Altfor diffust, og på ingen måte detaljert som du lovte meg.

 

Det er greit. Jeg forstår imidlertid ikke hva som er så diffust med Daniels boks forutsigning av tre kongeriker (Medo-Persia, Grekerriket og Romerriket (og Europa)) som ennå ikke hadde oppstått på hans tid (600 f.Kr.), i riktig rekkefølge med de riktige karakterisitikkene for hvert eneste kongerike, inkludert Europa... Men hjernene våre fungerer forskjellig. For meg er dette ett av de ufattelige bevisene på at Bibelen ikke bare er en av tusen bøker, men at den er inspirert.

 

For det første så hersket ikke det 3.riket over hele jorden og det fjerde riket slo ikke ned alle andre riker. Dette er dog bare flisespikkeri fra min side.

 

Hva hvis vi fjerner hele det greske og romerriket fra historiebøkene.. Da kunne vi bare byttet ut disse med feks koloniseringene og foreksempel Nazi tyskland( de erobret også hele verden ifølge daniels verden..) Skjønner du hvor jeg vil hen? Enhver spådom kan gå i oppfyllelse, det er bare å legge godvilja til og vente lenge nok..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal gi deg et eksempel. Ett eksempel er profetien i Daniel 2. Drømmen som først Nebukadnesar har, som Daniel siden får se:

 

Jeg håpte det faktum at jeg siterte historien før du begynte på den røpte at jeg allerede var kjent med den. Jeg er ikke overbevist av dens nøyaktighet, ganske ærlig må jeg si at en slik profeti beskriver alt annet enn nøyaktighet. Det er ingenting ved denne profetien som gjør at den kan vurderes etter god standard, heller ikke i forhold til historien.

 

Hvorfor tror du at, selv om vi begge er meget kjent med historien og profetien, trekker vi helt forskjellige konklusjoner?

Lenke til kommentar

 

23 er svaret på alle livets gåter. Man blir offer for en illusjon man selv skaper. :)

Tull og tøys. Svaret på alle livets gåter er 42!! Dette er noe alle vet Cuadro, nå skuffer du meg :)

 

Dette står jo klart og tydelig i verdens eneste femdels trilogi.... Og det står "Don't panic!", men vennlige, gule bokstaver på baksiden av boken.

 

Men det r da vitterligen ikke 23 som er svaret, men 42!! Tenk å ta så feil da gitt..... :):p

Lenke til kommentar

takk for svar mennesket, men jeg syns dette bare blir å tilpasse historiske fakta til en historie. Det funker med andre ord ikke helt for meg. Altfor diffust, og på ingen måte detaljert som du lovte meg.

 

Det er greit. Jeg forstår imidlertid ikke hva som er så diffust med Daniels boks forutsigning av tre kongeriker (Medo-Persia, Grekerriket og Romerriket (og Europa)) som ennå ikke hadde oppstått på hans tid (600 f.Kr.), i riktig rekkefølge med de riktige karakterisitikkene for hvert eneste kongerike, inkludert Europa... Men hjernene våre fungerer forskjellig. For meg er dette ett av de ufattelige bevisene på at Bibelen ikke bare er en av tusen bøker, men at den er inspirert.

 

For det første så hersket ikke det 3.riket over hele jorden og det fjerde riket slo ikke ned alle andre riker. Dette er dog bare flisespikkeri fra min side.

 

Hva hvis vi fjerner hele det greske og romerriket fra historiebøkene.. Da kunne vi bare byttet ut disse med feks koloniseringene og foreksempel Nazi tyskland( de erobret også hele verden ifølge daniels verden..) Skjønner du hvor jeg vil hen? Enhver spådom kan gå i oppfyllelse, det er bare å legge godvilja til og vente lenge nok..

 

Ok, jeg forstår bedre hva du mener nå. Jeg setter pris på at du er villig til å sette ord på hva du tenker, til tross for at jeg overhodet ikke kjøper det du sier i innlegget ditt angående profetienes unøyaktighet, min venn. Ifølge Wikipedia ser vanlige, sekulære forskere på Daniel 2-profetien som så presis og nøyaktig i sin forutsigelse av de tre verdensrikene som oppsto etter det babylonske riket, at de ikke kunne tro at at den ble skrevet før disse hendelsene faktisk inntraff. Det er nettopp derfor "the mainstream" av forskere heller velger å tro at den ble skrevet i 165 f.Kr. (som om det gjør det skulle gjøre det hele så mye mer sannsynlig - om Daniels bok virkelig ble skrevet da, hadde Daniel likevel greid å forutsi Romerrikets fall, oppslittelsen til de ti provinsene, og tidlig europeisk adelshistorie). Som jeg skrev tidligere, så beretter den ellers troverdige historikeren Josefus om Daniels bok allerde på 300-tallet f.Kr. - men forskere har valgt å avfeie dette som løgn, rett og slett grunnet det faktum at profetiene var "for nøyaktige til å være sanne".

Lenke til kommentar

Så ufattelig nøyaktig at det ikke kan misforståes, alikevel er romerne jern, greekerne kobber og europas kongeriker etter det føtter laget i jern og leire, eller hva det nå sto... Tror vi har litt forskjellige oppfatning av ordet nøyaktig.

 

Romerne hadde forresten keisere og ikke konger, og ingene av disse rikene erobret hele jorden.

 

Så helt nøyaktig blir det vel ikke gjør det vel?

Lenke til kommentar

Det hele har med tilbøyelighet og metodikk å gjøre; en som leter etter et verdensrike i dag, vil finne USA. USA er ikke et verdensrike, men man er tilbøyelig til å si så om metodikken er å finne igjen det nye verdensriket man har hørt om i historier og fortellinger.

 

Men det er alt annet enn nøyaktig og gode profetier. Det ser vi jo fordi om vi behandler profetiene nøyaktig, er de gale. Behandler vi de ikke nøyaktig, forteller profetiene svært lite.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
:)

 

Det kunne jo hende at noen, deriblandt jeg, stilte spørsmål ved om det er flere deler av bibelen inneholder flauser og feil vet du... Som den jesus fyren du har en hang til, hvor legitim er han foreksempel?...

Hva så om du finner feil i Bibelen, RWS ?

Hva har dette med personen Jesus Kristus å gjøre ? Er ikke derved sagt at det er noe feil med Jesus Kristus. Det er personen Jesus Kristus som står i sentrum for kirken ikke Bibelen. Bibelen ble satt sammen på kirkemøte i år 325 for å bli kvitt de falske kristne og deres falske skrifter, ikke noe annet.

Men problemet nå er jo at vi sitter igjen med falsknernes livsverk. De som eventuellt levde i en mer Jesus-aktig livsstil ble jo ødelagt ved at de ble kalt falske kristne av de som viser seg å være så falske kristne en kan få dem. DE som skrev det nye testamentet er forfalsknerne.

Lenke til kommentar

Brukte noen timer på å se på en debatt holdt for noen tiår tilbake mellom Ahmed Didat og Jimmy Swaggart og der ser mann flere utrolige bortforklaringer...

 

 

Om du har noen timer til overs ta en titt på denne :)

 

Hvorfor sier du bortforklaringer? dem snakker jo rett fra kildene... begge presenterer sin bok riktig. det er nok media & aviser som bortforklarer relegion...

Lenke til kommentar
:)

 

Det kunne jo hende at noen, deriblandt jeg, stilte spørsmål ved om det er flere deler av bibelen inneholder flauser og feil vet du... Som den jesus fyren du har en hang til, hvor legitim er han foreksempel?...

Hva så om du finner feil i Bibelen, RWS ?

Hva har dette med personen Jesus Kristus å gjøre ? Er ikke derved sagt at det er noe feil med Jesus Kristus. Det er personen Jesus Kristus som står i sentrum for kirken ikke Bibelen. Bibelen ble satt sammen på kirkemøte i år 325 for å bli kvitt de falske kristne og deres falske skrifter, ikke noe annet.

Men problemet nå er jo at vi sitter igjen med falsknernes livsverk. De som eventuellt levde i en mer Jesus-aktig livsstil ble jo ødelagt ved at de ble kalt falske kristne av de som viser seg å være så falske kristne en kan få dem. DE som skrev det nye testamentet er forfalsknerne.

Jesus-aktig livsstil ?

 

Jesu Kristi etterfølger (fortsettelsen av Jesus Kristus) lever den dag i dag.

Lenke til kommentar

Slettet masse off- topic fra tråden.

 

Det er trist å se at enda en tråd blir gjort til tro vs. vitenskap krig her på forumet. Det er synd at de som forfekter vitenskapen selv ikke benytter seg av dens krav til seriøsitet. Uansett blir off- topic reagert mot.

 

MVH

 

KVTL

 

P.S Komentarer på dette innlegget i tråden vil bli sletet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...