Gå til innhold

Er bibelen Guds ord?


Anbefalte innlegg

Det er ikkje Guds Ord som det er noko gale med, det er menneske.

Spørsmålet er om du finner Guds Ord i Bibelen ....

 

Mange ser ut til å ta det for gitt. (Fordi de er opplært til det?)

 

 

Bibelen seier sjølv at den er Guds Ord. Og det er ikkje eit lukketreff at Bibelen's preservasjon med rette kan beskrivast som Gudestyrt. At det ikkje er nokre motseiingar i ei bok skriven over hundrevis av år, på ulike stadar, vitnar også mot den guddommelege kjelda bak det heile.

Og viss ein ikkje aksepterer Bibelen som Guds Ord, og ikkje trur på den, så har ein heller ingen grunnar for å tru på logikklovene, uniformitet i universet, moralitet, etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Motsetninger er det nok av. Men selvfølgelig sier man slikt som "det teller ikke!" eller "det må tolkes slik og slik" eller "Gud/Jesus er perfekt selv om menneskene som skrev Bibelen ikke var det" så fort noen påpeker dem. Når man ønsker veldig sterkt å tro noe, så kan man unnskylde/bortforklare det meste.

 

Dessuten: Hvis en guddommelig kilde går god for alt som står i Bibelen, så er vedkommende gud åpenbart en løgner. Om Bibelen så var Guds ord, så er etter alt å dømme altså ordene i seg selv mindre verdt enn man skulle tro.

Lenke til kommentar
Det er ikkje Guds Ord som det er noko gale med, det er menneske.

Spørsmålet er om du finner Guds Ord i Bibelen ....

 

Mange ser ut til å ta det for gitt. (Fordi de er opplært til det?)

 

 

Bibelen seier sjølv at den er Guds Ord. Og det er ikkje eit lukketreff at Bibelen's preservasjon med rette kan beskrivast som Gudestyrt. At det ikkje er nokre motseiingar i ei bok skriven over hundrevis av år, på ulike stadar, vitnar også mot den guddommelege kjelda bak det heile.

Og viss ein ikkje aksepterer Bibelen som Guds Ord, og ikkje trur på den, så har ein heller ingen grunnar for å tru på logikklovene, uniformitet i universet, moralitet, etc.

 

 

JEg sliter litt med å forstå deg, kan du utdype de 2 nederste linjene?

Lenke til kommentar
Og viss ein ikkje aksepterer Bibelen som Guds Ord, og ikkje trur på den, så har ein heller ingen grunnar for å tru på logikklovene, uniformitet i universet, moralitet, etc.

 

Jeg håper du ikke mente å skrive det slik.... For det er ihvertfall nettopp på grunn av det totale fraværet av logikk at jeg gikk vekk fra nettopp bibelen.... :blink:

Lenke til kommentar
Motsetninger er det nok av. Men selvfølgelig sier man slikt som "det teller ikke!" eller "det må tolkes slik og slik" eller "Gud/Jesus er perfekt selv om menneskene som skrev Bibelen ikke var det" så fort noen påpeker dem. Når man ønsker veldig sterkt å tro noe, så kan man unnskylde/bortforklare det meste.

Hvilke motsetninger finner du?

 

SELVFØLGELIG må Bibelen forstås riktig før du kan konkludere med noe. Du kan ikke påstå at noe i den er feil med mindre du er 100% sikker på at du har forstått den riktig. Bibelen utgir seg selv for å være sann, og for å falsifisere den, må du være helt sikker på hva du falsifiserer, og ikke bare en gjettning. Isåfall er det eneste du har falsifisert, din egen stråmann. Skal du argumentere noe som helst mot bibelen, så må det være på bibelens premisser, ikke din omtolkning/personlige forståelse av tilfeldige vers. Ellers blir du stående og fekte uti luften, i kampen mot dine stråmenn.

Lenke til kommentar
Bibel er sann. Det kan jeg underskrive på. Fordi jeg har opplevd noe i usa som vitne. Det var bare jeg som så, ingen andre kunne se.

Er du et troll?

 

Og i såfall hvis du opplevde dette "noe", hva får deg til å tro at det ikke var hjernen som spilte deg et puss? Det rare, har jeg resonert meg frem til helt selv, er at de som nekter for at det kunne ha vært hjernen som spilte dem et puss når de "ser" slike ting er totalt ignorante på menneskelig psykologi og ofte ikke så veldig vanskelig å lede. De tror jo allerede på ting som rett og slett krever at logikk og kritisk sans er koblet helt ut, men innbiller seg fremdeles at de klarer å se forskjell på noe hjernen produserer og en faktisk hendelse! Utrolig!! :no:

Lenke til kommentar
Motsetninger er det nok av. Men selvfølgelig sier man slikt som "det teller ikke!" eller "det må tolkes slik og slik" eller "Gud/Jesus er perfekt selv om menneskene som skrev Bibelen ikke var det" så fort noen påpeker dem. Når man ønsker veldig sterkt å tro noe, så kan man unnskylde/bortforklare det meste.

 

Dessuten: Hvis en guddommelig kilde går god for alt som står i Bibelen, så er vedkommende gud åpenbart en løgner. Om Bibelen så var Guds ord, så er etter alt å dømme altså ordene i seg selv mindre verdt enn man skulle tro.

 

Ein må tolka ting i tråd med det publikum ei viss bok vart skriven til, sjanger, etc. Det er proper tolkning. Og viss ein brukar god hermeneutikk (kunsten å tolka Bibelen skikkeleg), er det ingen motseiingar i Bibelen. Det er slett ikkje bortforklaring. Og kvifor er Gud ein løgnar viss Han går god for alt i Hans eige ord?

Lenke til kommentar
Ein må tolka ting i tråd med det publikum ei viss bok vart skriven til, sjanger, etc. Det er proper tolkning. Og viss ein brukar god hermeneutikk (kunsten å tolka Bibelen skikkeleg), er det ingen motseiingar i Bibelen. Det er slett ikkje bortforklaring. Og kvifor er Gud ein løgnar viss Han går god for alt i Hans eige ord?

Hvem har fortalt deg at det er gud som har skrevet bibelen? At gud har skrevet noe som helst er det kun bibelen som påstår, en slags merkelig sirkel argumentasjon om at hvis det står at gud har skrevet bibelen i bibelen så må gud ha skrevet bibelen og derfor er den sann....

 

Alt jeg ser, og dette burde flere se også, er PÅSTANDER om at det er gud som har skrevbet bibelen, eller vært inspirasjonen da bibelen ble skrevet om du vil. Dette er altså ikke fakta eller viten, men kun påstander om at gud har skrevet noe som helst. Hva om denne bibelen slattes ikke ble skrevet av noen gud, eller ga noen inspirasjon til å gjøre det, hva om noen skrev boka på egen hånd, for egen vinning? Har du tenkt over det? Nei det går ikke sier du sikkert nå, men hvorfor går ikke det? Vi har ingen beviser eller andre håndfaste indikasjoner på at den boka er skrevet av endre enn mennesker, men det har du vel ikke engang tenkt på, for det står i bibelen at bibelen er guds ord og da må den være det liksom?

 

Alt som står i bibelen er påstander. Det er ikke sannhet eller fakta, men påstander... Når skal det gå opp for dere at dere tror på noe så spinkelt som påstander...?

Lenke til kommentar
Bibel er sann. Det kan jeg underskrive på. Fordi jeg har opplevd noe i usa som vitne. Det var bare jeg som så, ingen andre kunne se.

Er du et troll?

 

Og i såfall hvis du opplevde dette "noe", hva får deg til å tro at det ikke var hjernen som spilte deg et puss? Det rare, har jeg resonert meg frem til helt selv, er at de som nekter for at det kunne ha vært hjernen som spilte dem et puss når de "ser" slike ting er totalt ignorante på menneskelig psykologi og ofte ikke så veldig vanskelig å lede. De tror jo allerede på ting som rett og slett krever at logikk og kritisk sans er koblet helt ut, men innbiller seg fremdeles at de klarer å se forskjell på noe hjernen produserer og en faktisk hendelse! Utrolig!! :no:

 

OK. Hvordan kan du motbevise at universet ble skapt på 7 år ? Det har ingen logikk og sans, det bare skjedde. Det jeg så i usa var at drøm og virkelighet ble koblet sammen. Jeg oppfant en teknologi som gjorde at folkeantall ble lik 1. Det skjedde mange grusomme ting rundt meg og jeg kunne ikke fjerne de derfor ble jeg syk.

 

Du kan diskutere hva som helst tema så lenge du vil, evigheter hvis du vil men jeg vil heller bruke tid å slappe av og nyte livet. Unnskyld, jeg vet at jeg kastet bort 2 minutter på å skrive og redigere innlegget.

Endret av Qwseyvnd
Lenke til kommentar

Det er faktisk ingenting som hentyder til at universet er bare 7 år..... Vi andre er nemlig nødt til å forholde oss til virkeligheten og hvis du vil tro at drømmen din er virkelig så deg om det, bare ikke tro at folk tror deg :)

 

Lev heller livet, du har bare dette ene :)

Lenke til kommentar
Det er ikkje Guds Ord som det er noko gale med, det er menneske.

Spørsmålet er om du finner Guds Ord i Bibelen ....

 

Mange ser ut til å ta det for gitt. (Fordi de er opplært til det?)

 

 

Bibelen seier sjølv at den er Guds Ord. Og det er ikkje eit lukketreff at Bibelen's preservasjon med rette kan beskrivast som Gudestyrt. At det ikkje er nokre motseiingar i ei bok skriven over hundrevis av år, på ulike stadar, vitnar også mot den guddommelege kjelda bak det heile.

Og viss ein ikkje aksepterer Bibelen som Guds Ord, og ikkje trur på den, så har ein heller ingen grunnar for å tru på logikklovene, uniformitet i universet, moralitet, etc.

 

 

JEg sliter litt med å forstå deg, kan du utdype de 2 nederste linjene?

 

OK.

 

Kvifor finst logikklover?

Kvifor kan me stola på at slike lover gjeld i morgon også, at universet's lovar ikkje endrer seg på kort tid, som er ein grunnstein for vitkskapen?

Moralitet i eit ateistisk livssyn høyrer ikkje heime.

 

Bibelen kan ein stola på fordi den er eit grunnlag for slike lover, fordi arkeologi bekreftar påstandane dens, og fordi den er feilfri.

Lenke til kommentar
Ein må tolka ting i tråd med det publikum ei viss bok vart skriven til, sjanger, etc. Det er proper tolkning. Og viss ein brukar god hermeneutikk (kunsten å tolka Bibelen skikkeleg), er det ingen motseiingar i Bibelen. Det er slett ikkje bortforklaring. Og kvifor er Gud ein løgnar viss Han går god for alt i Hans eige ord?

If it doesn't fit, we make it fit.

Akkurat slik jeg hevdet, altså. Det blir påstand mot påstand, og (hos Bibelens/Guds støttespillere) sirkelargumentasjon.

 

Beleilig nok, de kristne som ikke tolker Bibelen på samme måte som en selv, er kanskje ikke "ekte kristne", de tror på "vranglære", de er "forledet av Satan" eller lignende. Og slik har det vært i århundrer.

 

Det klart lureste alternativet ser ut til å være å stille seg særdeles skeptisk til at Bibelen er noen guds ord - jeg er åpen for å tro det, men jeg trenger mer enn påstander, "trusler" (ingen i tråden har vært så ufyselige, men trusler om å havne i Helvete forekommer) og sirkelargumentasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...