Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg installert HomeSeer 3 (Linux 3.0.0.125) på en Banana Pi som kjører Lubuntu, og det ser ut til å fungere! Ganske imponert i og med at det er første befatning både med Banana Pi, Linux og HomeSeer.

Foreløpig har jeg ingen hardware, så aner ikke om det fungerer i praksis. Men det finner jeg forhåpentligvis ut mot slutten av neste uke.

 

Forsøkte først å få i gang et HS3-PI image, men fikk det ikke til å fungere. Moskus, du har ikke fått tilsendt det HS3 Raspberry Pi imaget som vi snakket om?

Endret av abraxa
Lenke til kommentar

Da har jeg installert HomeSeer 3 (Linux 3.0.0.125) på en Banana Pi som kjører Lubuntu, og det ser ut til å fungere! Ganske imponert i og med at det er første befatning både med Banana Pi, Linux og HomeSeer.

Foreløpig har jeg ingen hardware, så aner ikke om det fungerer i praksis. Men det finner jeg forhåpentligvis ut mot slutten av neste uke.

 

Forsøkte først å få i gang et HS3-PI image, men fikk det ikke til å fungere. Moskus, du har ikke fått tilsendt det HS3 Raspberry Pi imaget som vi snakket om?

Nei, jeg har det ikke travelt enda. Har ikke spurt etter det.

 

Jeg kjører HomeSeer 3 i en egen VM på en dedikert VMware server.

 

 

 

Da er det kommet opp hva som var feilen med røykvarslene: Lydutgang. Det kan tyde på at sirenen på en av dem var ødelagt, eller noe sånt. Med en i hvert rom og to i gangen burde det gå bra...

Hmm. De må ha hatt maksimal uflaks i så fall. Jeg har også en i hvert rom, og vet at alle fungerer.

Lenke til kommentar

Er det noen som kan svare på om det lar seg gjøre å sende signaler som ikke rfxlan kjenner men relaye det til rfxtrx433 som igjen klarer å dekode det ?

 

Tar jeg ikke feil bruker du Domotiga med en RFXLan som du forsøker å relaye til å bli en RFXTRX på comport?

 

Slik jeg har forstått relay så er det for å omgå lock på devicen som du får når Domotiga benytter devicen på comport. Du tar med andre ord å leser signalet og sender det ut igjen på ny port slik at et annet program kan benytte seg av det også..

Lenke til kommentar

Jeg er i ferd med å legge inn en bestilling hos Tronika, og vurderer å legge ved en veggtermostat SRT321. Har ambisjoner om at denne skal styre to panelovner på plugginn-moduler via HS3. Moskus, jeg ser at blant annet du har diskutert problemer med enheten i http://board.homeseer.com/showthread.php?t=166726. Det ser ut til at problemet ble løst, eller har du hørt noe annet siden den gang?

 

Er det forøvrig noen som har tips om en billig værstasjon som kommuniserer på Z-Wave? Ønsker temperatur, nedbør- og vindmåler, men behøver ikke ha noe fancy "innedel".

Lenke til kommentar

 

Er det noen som kan svare på om det lar seg gjøre å sende signaler som ikke rfxlan kjenner men relaye det til rfxtrx433 som igjen klarer å dekode det ?

 

Tar jeg ikke feil bruker du Domotiga med en RFXLan som du forsøker å relaye til å bli en RFXTRX på comport?

 

Slik jeg har forstått relay så er det for å omgå lock på devicen som du får når Domotiga benytter devicen på comport. Du tar med andre ord å leser signalet og sender det ut igjen på ny port slik at et annet program kan benytte seg av det også..

 

OK takker for info, så en post på Domotiga forum som gjaldt noe av det samme, da var realy sendt til en annen pi for status oppdatering osv.

 

/K

Lenke til kommentar

Jeg er i ferd med å legge inn en bestilling hos Tronika, og vurderer å legge ved en veggtermostat SRT321. Har ambisjoner om at denne skal styre to panelovner på plugginn-moduler via HS3. Moskus, jeg ser at blant annet du har diskutert problemer med enheten i http://board.homeseer.com/showthread.php?t=166726. Det ser ut til at problemet ble løst, eller har du hørt noe annet siden den gang?

Problemet ble ikke løst, så vidt jeg vet:

 

I had this problem. You can't optimise it.

Er det forøvrig noen som har tips om en billig værstasjon som kommuniserer på Z-Wave? Ønsker temperatur, nedbør- og vindmåler, men behøver ikke ha noe fancy "innedel".

Dette er enkelt å svare på, det finnes ikke. Det er fordi Z-wave er en smartere (og dyrere) protokoll enn værstasjoner trenger, og blir derfor ikke implementert.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar
Hei! Har trålet rundt i tråden Hjemmeautomasjon.... og skjønner at det ikke er så mange som bruker Domoticz. Jeg har lest meg gjennom 222 av sidene og aner at dette temaet kanskje er litt over hodet mitt, men har ikke tenkt å gi meg riktig enda :-) Jeg er altså helt på scratch og prøver å legge til min nyinnkjøpte RFXtrx433 i Domoticz på en Windows 7 laptop. Jeg velger COM 5 og får feilmeldingen: Error: Serial Port closed!... Error: I/U-operasjonen er blitt avsluttet p� grunn av en tr�davslutning eller en foresp�rsel fra et program
Wed Sep 10 09:57:49 2014 RFXCOM: retrying in 30 seconds...
Wed Sep 10 09:58:18 2014 RFXCOM: Using serial port: COM5
Lenke til kommentar

Takk for respons Moskus! Imidlertid misforstod jeg spørsmålet ditt. De kjører ikke samtidig, men jeg har prøvd begge. Nå koblet jeg fra RFXtrx, stoppet Domoticz og kjørte Rfxmngr. Fant så ut at RFXtrx bruker com 4, men får samme feilmelding når jeg forsøker å legge denne porten inn i Domoticz

Men når du bruker RFXmngr med COM4 så ser det ut til å fungere som det skal? Du ser at det kommer inn signaler?

Lenke til kommentar

 

Takk for respons Moskus! Imidlertid misforstod jeg spørsmålet ditt. De kjører ikke samtidig, men jeg har prøvd begge. Nå koblet jeg fra RFXtrx, stoppet Domoticz og kjørte Rfxmngr. Fant så ut at RFXtrx bruker com 4, men får samme feilmelding når jeg forsøker å legge denne porten inn i Domoticz

Men når du bruker RFXmngr med COM4 så ser det ut til å fungere som det skal? Du ser at det kommer inn signaler?

 

Dette er det jeg kan lese:
Reset receiver/transceiver:0D 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
================================================
Get Status:0D 00 00 01 02 00 00 00 00 00 00 00 00 00
------------------------------------------------
0D00000102000000000000000000
Packettype = Interface Control
subtype = Mode Command
Sequence nbr = 1
cmnd = Get Status, return firmware versions and configuration of the interface
Lenke til kommentar

Da har du ikke kontakt med den. Du skal få noe sånt:

================================================
Reset receiver/transceiver:0D 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 
================================================
Get Status:0D 00 00 01 02 00 00 00 00 00 00 00 00 00 
------------------------------------------------
0D01000102534D04040600000000
Packettype        = Interface Message
subtype           = Interface Response
Sequence nbr      = 1
response on cmnd  = Get Status
Transceiver type  = 433.92MHz
Firmware version  = 77
Hardware version  = 0.0
Undec             off
X10               disabled
ARC               enabled
AC                enabled
HomeEasy EU       disabled
Meiantech         disabled
Oregon Scientific disabled
ATI               disabled
Visonic           disabled
Mertik            disabled
AD                disabled
Hideki            enabled
La Crosse         disabled
FS20              disabled
ProGuard          disabled
BlindsT0          disabled
BlindsT1          disabled
AE                disabled
RUBiCSON          disabled
FineOffset        enabled
Lighting4         disabled
RSL               disabled
Byron SX          disabled
RFU               disabled

Lenke til kommentar

 

Da har du ikke kontakt med den. Du skal få noe sånt:

================================================
Reset receiver/transceiver:0D 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 
================================================
Get Status:0D 00 00 01 02 00 00 00 00 00 00 00 00 00 
------------------------------------------------
0D01000102534D04040600000000
Packettype        = Interface Message
subtype           = Interface Response
Sequence nbr      = 1
response on cmnd  = Get Status
Transceiver type  = 433.92MHz
Firmware version  = 77
Hardware version  = 0.0
Undec             off
X10               disabled
ARC               enabled
AC                enabled
HomeEasy EU       disabled
Meiantech         disabled
Oregon Scientific disabled
ATI               disabled
Visonic           disabled
Mertik            disabled
AD                disabled
Hideki            enabled
La Crosse         disabled
FS20              disabled
ProGuard          disabled
BlindsT0          disabled
BlindsT1          disabled
AE                disabled
RUBiCSON          disabled
FineOffset        enabled
Lighting4         disabled
RSL               disabled
Byron SX          disabled
RFU               disabled

 

Vet ikke om det har noen betydning, men merket at antennen virket løs. Jeg kan skru den rundt, men mutteren sitter fast

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...