Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Og det er en feil i INIfil-bruken et sted. Den finner ikke ting som er der.


feb-27 08:51:04	  	 HS2->HS3 Error	 HS2 Dev not found in Lookup file: 8262
feb-27 08:51:04	  	 HS2->HS3	 New Action: 1 DimVal:0
feb-27 08:51:04	  	 HS2->HS3 Error	 HS2 Dev not found in Lookup file: 8262
feb-27 08:51:04	  	 HS2->HS3	 New Action: 1 DimVal:5
feb-27 08:51:04	  	 HS2->HS3 Error	 HS2 Dev not found in Lookup file: 3882
feb-27 08:51:04	  	 HS2->HS3	 New Action: 1 DimVal:0
feb-27 08:51:04	  	 HS2->HS3 Error	 HS2 Dev not found in Lookup file: 3882
feb-27 08:51:04	  	 HS2->HS3	 New Action: 1 DimVal:5
feb-27 08:51:04	  	 HS2->HS3	 -> New Event: (Begevelse )1.etg - Gang (natt)
feb-27 08:51:04	  	 HS2-HS3	 Deleting event: 1.etg - Gang (natt)

Og både 3882 og 82862 finnes der:

3882=152
8262=155

(Forøvrig ser det ut som om HS3 genererer DeviceRefs litt annerledes enn HS2).

 

 

EDIT:

... og der var feilen funnet. Inifilen har "[Ref HS2 to HS3]" som overskrift. Scriptet leter etter "Device Ref HS2 to HS3".

Mulig du har rettet begge deler hos deg. ;)

 

 

Jeg har forøvrig en forbedring å komme med. Legge til "Delay" hvis det finnes (og lar seg gjøre med HS3 api'en).

Endret av Moskus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen har som har en elegant løsning for å få integrert et nettbrett på kjøkkenet?

Ikke så mye for automasjonsbruk, men mer mtp oppskrifter..

Helst noe som ikke innebærer permanente skader på synlig innredning, jeg har sett for meg noe som kanskje kan festet oppunder overskapene eller muligens på innsiden av en av skapdørene på overskap.

Lenke til kommentar

Helst noe som ikke innebærer permanente skader på synlig innredning, jeg har sett for meg noe som kanskje kan festet oppunder overskapene eller muligens på innsiden av en av skapdørene på overskap.

Det fantes engang en holder for bøker som kan brettes ned fra undersiden av overskapene.

 

Hmm... var ikke lett å finne igjen. Kanskje det ikke finnes lenger?

Men hva med en slik?

 

sku_278322_1.jpg

 

http://dx.com/p/brilink-st01a-360-degree-rotatable-table-bed-mobile-holder-w-charger-cable-for-iphone-ipad-278322#.Uw8Tmvl5OnQ

 

 

Jeg har denne selv, og den fungerer fint. :)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Jeg tviler egentlig ikke på at det fungerer, men jeg tar meg likevel friheten til å skrive scriptet litt om så jeg forstår hva som skjer.

 

Det er en jeg lurer veldig på.

---

Du finner jo garantert ingenting, vi slettet det nettopp.

 

 

Skriv gjerne om, I programmering er lesbarhet ALT!

 

Som jeg skrev i en tidligere post; den Deleten er lagt inn fordi sjekken på om Eventen finnes ikke virker.

Tanken var (bortsett fra at du skulle LESE det jeg skriver :p) at du skulle ta den bort og få sjekken til å virke...

 

 

(Forøvrig ser det ut som om HS3 genererer DeviceRefs litt annerledes enn HS2).

 

 

EDIT:

... og der var feilen funnet. Inifilen har "[Ref HS2 to HS3]" som overskrift. Scriptet leter etter "Device Ref HS2 to HS3".

Mulig du har rettet begge deler hos deg. ;)

 

 

Jeg har forøvrig en forbedring å komme med. Legge til "Delay" hvis det finnes (og lar seg gjøre med HS3 api'en).

 

Hvordan da annerledes?

 

Å ja, Jeg fant jo ut at vi måtte mappe Eventer i INI fila også og da ble Section'ene prefikset. Det riktige skal være [Device Ref HS2 to HS3] og [Event Ref HS2 to HS3] og tilsvarende motsatt vei (HS3 to HS2)

Du må ha fått (eller tatt) en gammel versjon. Beklager.

 

Delay er en VELDIG god ide!

Kjør på og post tilbake.

 

Jeg mener også at vi bør kunne generere de Actions som er Run en Event.

Men det må muligens gjøres i ett pass 2 slik at Event ref tabellen er ferdig bygget.

 

-Ellers her jeg ikke fått jobbet med dette selv om jeg var gressenkemann i går.

Noen gravde over fiberkabelen til Internet på jobb og det tok dem 16 timer å skjøte den så jeg måtte slenge opp en "take over" på routeren med ett GET kabel abonnement :(

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Delay er en VELDIG god ide!

Kjør på og post tilbake.

 

Hmm! Det var neimenn ikke lett å få til. Det er ikke en del av CAPI og må dermed ligge i selve Action'en, men det er flett umulig å hente ut en faktisk Action etterpå.

 

Noe som også hadde vært veldig praktisk, slik at vi kan unngå å legge til samme Action to ganger.

 

 

Får lete litt til.

 

 

Jeg mener også at vi bør kunne generere de Actions som er Run en Event.

Men det må muligens gjøres i ett pass 2 slik at Event ref tabellen er ferdig bygget.

 

-Ellers her jeg ikke fått jobbet med dette selv om jeg var gressenkemann i går.

Noen gravde over fiberkabelen til Internet på jobb og det tok dem 16 timer å skjøte den så jeg måtte slenge opp en "take over" på routeren med ett GET kabel abonnement :(

 

Er ikke alltid lett å få gjort noe når man ikke er ansvarlig for alle omstendigheter. ;)

 

Jeg er litt overrasket hvor tilsynelatende "dårlig" Event-håndtering er blitt med scripting. Det er ingen entydige klasser for Events, og det er ingen entydige Triggers eller Actions for et Event heller.

Lenke til kommentar

Har du fått til å generere Actions (på de Devicene du har i INI fila) da?

På ON/OFF ?

Og eller Dim?

 

Ja du har rett i at det er på tide med TenScriprting så jeg kikket litt på det i går mens jeg satt og ventet på servere som skulle boote

 

Installerte Tenscript for HS3

men når jeg skulle legge referanser til HSF.dll, HomeseerAPI.dll og til Scheduler.dll som veiledningen beskriver fikk jeg ett problem:

 

Først måtte jeg installere HS3 på kontormaskinen min.

Men når jeg da valgte addReference og pekte på dll'ene så fikk jeg bare opp at den ikke fant filene???

 

Hva er det for noe latterlig gammel gubben har gjort feil her da tro?

post-275475-0-83858300-1393502707_thumb.png

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Har du fått til å generere Actions (på de Devicene du har i INI fila) da?

På ON/OFF ?

Og eller Dim?

 

Ja du har rett i at det er på tide med TenScriprting så jeg kikket litt på det i går mens jeg satt og ventet på servere som skulle boote

 

Installerte Tenscript for HS3

men når jeg skulle legge referanser til HSF.dll, HomeseerAPI.dll og til Scheduler.dll som veiledningen beskriver fikk jeg ett problem:

 

Først måtte jeg installere HS3 på kontormaskinen min.

Men når jeg da valgte addReference og pekte på dll'ene så fikk jeg bare opp at den ikke fant filene???

 

Hva er det for noe latterlig gammel gubben har gjort feil her da tro?

Fikk til On/Off/Dim, ja. Godt jobba! :)

 

Du trenger ikke installere HS3 på kontoret. Bare kopier HSCF.dll, HomeSeerAPI.dll og Scheduler.dll fra HS3-katalogen. Jeg legger dem rett i prosjektmappen (dvs. nivået over (under?) hvor .sln filen ligger), og setter inn referansen derfra. :)

 

eODod.jpg

Lenke til kommentar

For Dim funka aldri hos meg.

Er det godt jobba av DEG da? :p

(Send over hva du har fikset så jeg får se)

 

Wops! Nei, jeg blinksa. Det så ut som det fungerte, men da jeg utvida eventet var Dim-feltet tomt.

 

Lurer på om det er en bug ang. i CAPI om dimming. Får spørre på forumet.

Lenke til kommentar

Noen har som har en elegant løsning for å få integrert et nettbrett på kjøkkenet?

Ikke så mye for automasjonsbruk, men mer mtp oppskrifter..

Helst noe som ikke innebærer permanente skader på synlig innredning, jeg har sett for meg noe som kanskje kan festet oppunder overskapene eller muligens på innsiden av en av skapdørene på overskap.

Jeg har denne: http://www.clasohlson.com/no/Belkin-kj%C3%B8kkenskapsholder-for-nettbrett/38-4704

 

Eller...vent. Jeg EIER den, men moren min HAR den ;) Kongeprodukt, så må vel kjøpe meg en til :D

Lenke til kommentar

 

 

Fikk til On/Off/Dim, ja. Godt jobba! :)

 

Funka Dim?

Med verdier og ikke bare Dim kommandoen?

Har du sjekka i Web interfacet?

 

For Dim funka aldri hos meg.

Er det godt jobba av DEG da? :p

(Send over hva du har fikset så jeg får se)

 

 

Fixed! :)

 

Litt irritert ble jeg. Det er ikke ControlString som skal brukes (for det hadde jo vært logisk). Det er .Label!

Dette fungerer:

hs.WriteLog("HS2->HS3", "New Action: Dim HS3 Dev: " & HS3DeviceName & " TO: " & Reader.Item("device_dimval").ToString)

CAPI = hs.CAPIGetSingleControlByUse(HS3DeviceRef, HomeSeerAPI.ePairControlUse._Dim)
CAPI.ControlValue = CLng(Reader.Item("device_dimval"))
CAPI.Label = "Dim " & CAPI.ControlValue & "%"
add_action_return = hs.AddDeviceActionToEvent(EventReference, CAPI)

Aaaargh! Her kunne pokker dokumentasjonen vært bedre.

 

Se vedlagte script.

 

For å gjøre det "helt ferdig" holder det ikke med å sjekke om Eventet finnes eller ei, men det må jo også sjekkes for om Action'en(e) finnes eller ikke, og det er tilsynelatende vesentlig vanskeligere.

Import HS2 Events With OnOffDim Actions.vb.txt

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål, hva er riktig kommando for å dimme en Nexa enhet til .feks 70%?

Sitter uten tilgang til serveren akkurat nå og finner ikke svaret på google, prøver meg med litt enkel scripting, har fått opp øynene for at det kan gjøre enda litt mer enn med bare events :)

 

 

Nå har jeg skrevet, blir det riktig?

hs.ExecX10("B4", "Dim", 70)

Edit: Fant ut av det :)

 

 

hs.SetDeviceValue("B4", 60)
        hs.SetDeviceStatus("B4", 4)
Endret av Actibus
Lenke til kommentar

TelldusNet med Oregon værstasjon.

 

Denne værstasjonen fungerer med TelldusNet:

http://www.clasohlson.com/no/Oregon-Anywhere-Weather-LW302-v%C3%A6rstasjon/36-5420

 

Foruten Temperatur og fuktighet vises vindhastighet og nedbør!

 

Compatible devices:

http://telldus.com/products/compability

 

Listen er ikke 100% komplett, bla. mangler RollerTrol under Blinds, men det ser ut til at Hasta er tilsvarende eller samme. Når man velger "Blinds", så vises bilde av RollerTrol.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

TelldusNet med Oregon værstasjon.

 

Denne værstasjonen fungerer med TelldusNet:

http://www.clasohlson.com/no/Oregon-Anywhere-Weather-LW302-v%C3%A6rstasjon/36-5420

 

Foruten Temperatur og fuktighet vises vindhastighet og nedbør!

 

Compatible devices:

http://telldus.se/products/compability

 

Listen er ikke 100% komplett, bla. mangler RollerTrol under Blinds, men det ser ut til at Hasta er tilsvarende eller samme. Når man velger "Blinds", så vises bilde av RollerTrol.

Gull! Du hjalp meg finne GULL! :Dhttp://www.clasohlson.com/no/Temperaturgivare-hygrometer/36-1797 <-- 99,- for temp og hygrometer :D

 

Jeg er ikke interessert i å kjøpe en stor pakke til mange hundre kroner når jeg kan hente inn infoen selv i VeraLite-en min, så med tre slike vil jeg løse "problemene" mine. Ser weber sitt trådløse steketermometer også fungerer - så nå ble grilling hakket mer teknisk :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...