Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Gull! Du hjalp meg finne GULL! :Dhttp://www.clasohlson.com/no/Temperaturgivare-hygrometer/36-1797 <-- 99,- for temp og hygrometer :D

 

Ikke helt sikker på om du fant gull, noen av disse kan være litt "ugreie".

Når du må bytte batteri så re-settes kanalinnstillingen.... Ikke så glad for akkurat det.

Viking fra Teknikkmagasinet er bedre, men har ikke fukt sensor

 

Jo, men jeg trenger bare noe for å få helt grove detaljer - og sette en alarm om den faller helt ut. Forskjellen mellom 900,- for tre stykker eller 300,- er ganske mye, og verdt litt små-hassle fra tid til annen :)

Lenke til kommentar

Forresten fant jeg løsning på å gjøre om vanlige brytere til z-wave-enheter. Løsningen er langt enklere enn å lodde på keyfobs. Sjekk dette: http://www.fibaro.com/en/the-fibaro-system/door-window-sensor . Har man tilgang til strøm kan man også bruke binærsensoren fra fibaro. :D

 

Det er jo smart nok, men den bygger jo litt. Får man plass til det under en vanlig bryter?

 

 

 

 

Gull! Du hjalp meg finne GULL! :Dhttp://www.clasohlson.com/no/Temperaturgivare-hygrometer/36-1797 <-- 99,- for temp og hygrometer :D

 

Ikke helt sikker på om du fant gull, noen av disse kan være litt "ugreie".

Når du må bytte batteri så re-settes kanalinnstillingen.... Ikke så glad for akkurat det.

 

Viking fra Teknikkmagasinet er bedre, men har ikke fukt sensor

 

Mister ikke VIking-sensoren ID'en også?

Gjorde det her nettopp da jeg byttet batterier, og det er veldig klassisk for 433 MHz dingser.

Lenke til kommentar

 

Forresten fant jeg løsning på å gjøre om vanlige brytere til z-wave-enheter. Løsningen er langt enklere enn å lodde på keyfobs. Sjekk dette: http://www.fibaro.com/en/the-fibaro-system/door-window-sensor . Har man tilgang til strøm kan man også bruke binærsensoren fra fibaro. :D

 

Det er jo smart nok, men den bygger jo litt. Får man plass til det under en vanlig bryter?

Det regner jeg med å finne ut snart nok. Jeg kommer nok til å kjøpe en for å se hva det er for noe og om man kan ta den ut av skallet for å få plass til den noe sted. Ut fra bildene ser den ut til å være på størrelse med lengden på en bryter...så bør jo kunne få den inn i en utforingsboks? Eller lage en holder til den på siden så den ikke ser så ille ut? Eller lage en batteripakke til binærsensoren...

Lenke til kommentar

Fixed! :)

 

Litt irritert ble jeg. Det er ikke ControlString som skal brukes (for det hadde jo vært logisk). Det er .Label!

Dette fungerer:

 


hs.WriteLog("HS2->HS3", "New Action: Dim HS3 Dev: " & HS3DeviceName & " TO: " & Reader.Item("device_dimval").ToString)

CAPI = hs.CAPIGetSingleControlByUse(HS3DeviceRef, HomeSeerAPI.ePairControlUse._Dim)
CAPI.ControlValue = CLng(Reader.Item("device_dimval"))
CAPI.Label = "Dim " & CAPI.ControlValue & "%"
add_action_return = hs.AddDeviceActionToEvent(EventReference, CAPI)
Aaaargh! Her kunne pokker dokumentasjonen vært bedre.

 

Se vedlagte script.

 

For å gjøre det "helt ferdig" holder det ikke med å sjekke om Eventet finnes eller ei, men det må jo også sjekkes for om Action'en(e) finnes eller ikke, og det er tilsynelatende vesentlig vanskeligere.

 

Se DET var godt jobba!

 

Jeg forsøkte meg på å sette controlstring jeg også og controlvalue men aldri begge deler og definitivt ikke gjetta jeg på at den het LABEL. Åssen i huleste fant du ut det??

 

Så spørs det jo om vi gidder å gjøre den "helt ferdig" eller om vi bare lar den slette og opprette hele eventen på nytt...

Den skal jo bare kjøres EN gang og så må vi jo etterjustere en del..

 

Da hadde det vært mere aktuellt å prøve å få inn delay.

Jeg tenkte også jeg skulle få inn kall til andre Eventer. De har vi jo i conversion tabellen :)

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

 

 

Gull! Du hjalp meg finne GULL! :Dhttp://www.clasohlson.com/no/Temperaturgivare-hygrometer/36-1797 <-- 99,- for temp og hygrometer :D

 

Ikke helt sikker på om du fant gull, noen av disse kan være litt "ugreie".

Når du må bytte batteri så re-settes kanalinnstillingen.... Ikke så glad for akkurat det.

 

Viking fra Teknikkmagasinet er bedre, men har ikke fukt sensor

 

Mister ikke VIking-sensoren ID'en også?

Gjorde det her nettopp da jeg byttet batterier, og det er veldig klassisk for 433 MHz dingser.

 

Jo, det er vel rett, men har ikke vært "plaget" av det enda.

 

Jeg tenkte vel egentlig mest på at "Vikingene" synes å være mer (svært) stabile.

Lenke til kommentar

 

Se DET var godt jobba!

 

Jeg forsøkte meg på å sette controlstring jeg også og controlvalue men aldri begge deler og definitivt ikke gjetta jeg på at den het LABEL. Åssen i huleste fant du ut det??

 

Så spørs det jo om vi gidder å gjøre den "helt ferdig" eller om vi bare lar den slette og opprette hele eventen på nytt...

Den skal jo bare kjøres EN gang og så må vi jo etterjustere en del..

 

Da hadde det vært mere aktuellt å prøve å få inn delay.

Jeg tenkte også jeg skulle få inn kall til andre Eventer. De har vi jo i conversion tabellen :)

 

Jeg eksperimenterte litt med .ControlString, og så at da får man Actions á la "Set the value to X and the device string to Y".

 

Brukte bæretid av småbarn til å lese meg litt opp på CAPI på forumet (hva gjorde vi før nettbrett og smarttelefonens tid?). Der ble .Label alltid brukt (ikke .ControlString), og da slo det meg at det måtte være løsningen ettersom det kan se ut som om det bare er beskrivelsen (altså teksten på nettsiden) som var feil. Det er mye mulig den ville dim'et uansett. Som sagt, dette kunne vært bedre dokumentert i hjelpfilene, men jeg tror ikke hovedfokuset hos HST akkurat nå er dokumentasjonen...

 

Jeg holder også på å bygge opp noen fornuftige funksjoner for "device control", siden alt tydeligvis må gå gjennom CAPI nå. Jeg kan forstå hvorfor HST har valgt den metoden da det er MYE mer fleksibelt, men det er også mye mer tungvindt. For enkle ting blir det håpløst tungvindt, og de kunne godt ha skrevet inn noen CAPI-wrappere. Får gjøre det selv da... ;)

 

 

Har forresten testkjørt en export/import for Bert, og det ser veldig lovende ut.

Akkurat nå fungerer ikke Security sensorer, men det håper jeg blir ordnet i løpet av dagen. :)

 

 

Jo, det er vel rett, men har ikke vært "plaget" av det enda.

Jeg tenkte vel egentlig mest på at "Vikingene" synes å være mer (svært) stabile.

Rart. Jeg har faktisk mer problemer med Viking enn OS her, så det tar jeg med en klype salt. ;)

Lenke til kommentar

Jeg holder også på å bygge opp noen fornuftige funksjoner for "device control", siden alt tydeligvis må gå gjennom CAPI nå. Jeg kan forstå hvorfor HST har valgt den metoden da det er MYE mer fleksibelt, men det er også mye mer tungvindt. For enkle ting blir det håpløst tungvindt, og de kunne godt ha skrevet inn noen CAPI-wrappere. Får gjøre det selv da... ;)

Flott, har du en wrapper for å lage en Action på en event som er å trigge en annen event?

Jeg har funnet stedet for å lese ut de Actionene fra HS2 :D

 

Har også kontroll på HS2 Delayene og Script kall også så kom igjen med wrappers

Lenke til kommentar

 

Jeg holder også på å bygge opp noen fornuftige funksjoner for "device control", siden alt tydeligvis må gå gjennom CAPI nå. Jeg kan forstå hvorfor HST har valgt den metoden da det er MYE mer fleksibelt, men det er også mye mer tungvindt. For enkle ting blir det håpløst tungvindt, og de kunne godt ha skrevet inn noen CAPI-wrappere. Får gjøre det selv da... ;)

Flott, har du en wrapper for å lage en Action på en event som er å trigge en annen event?

Jeg har funnet stedet for å lese ut de Actionene fra HS2 :D

 

Har også kontroll på HS2 Delayene og Script kall også så kom igjen med wrappers

 

Nei, dessverre. Events kommer ikke til å bli særlig "scriptbare" i HS3, enn så lenge. Detaljer her: http://board.homeseer.com/showthread.php?t=165610

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Jeg sjekket muligheten for å hacke direkte i databasen deres også (de bruker SQLite 3) men de har bare noen få felter og så en stor blob pr tabell.

Actions har ikke sin egen tabell engang..

 

Sånn går det når barn skal lagre Objekter, de serializer dem til en blob i basen :(

Lenke til kommentar

Har noen av dere satt opp Fibaro FGS-221? FGS-211 var jo forsåvidt enkelt siden man koblet "live" til L og I, ledningen til lyskilden til O og N. På FGS-221 er det samme porter, bare en ekstra O - og siden det er snakk om to lyskurser kan jeg jo ikke koble begge to til N for å komme rundt problemet med manglende nøytral...

Lenke til kommentar

Hm

Jeg satt akkurat og bladde i object browseren og kikket på Scheduler.Classes.EvACT_DEVICE

Der ligger delayet...

Så nær men akk så fjern :(

 

Joda, det aller meste som har med Events å gjøre ligger der. Utenom selve Eventet. Og da får du ikke lagt det til et Event, frustrerende nok.

 

 

Har noen av dere satt opp Fibaro FGS-221? FGS-211 var jo forsåvidt enkelt siden man koblet "live" til L og I, ledningen til lyskilden til O og N. På FGS-221 er det samme porter, bare en ekstra O - og siden det er snakk om to lyskurser kan jeg jo ikke koble begge to til N for å komme rundt problemet med manglende nøytral...

Hvis dette faktisk er spørsmålene, så ringer du en elektriker. ;)

 

... men ellers er det jo koblingskjema i manualen:

CkyUC.jpg

Lenke til kommentar

Har noen av dere satt opp Fibaro FGS-221? FGS-211 var jo forsåvidt enkelt siden man koblet "live" til L og I, ledningen til lyskilden til O og N. På FGS-221 er det samme porter, bare en ekstra O - og siden det er snakk om to lyskurser kan jeg jo ikke koble begge to til N for å komme rundt problemet med manglende nøytral...

Både FGS211 og FGS221 (akk. som alle andre ("smarte") AV/PÅ brytere) KREVER 3-wire tilkobling. Alt "juks" til å prøve plassere enhetten i 2-wire installasjon er brudd både på sikkerhet og det som kales "riktig bruk av farlige utstyr".

I Fibaro manualen står det klart: "Connect only in accordance with the diagram presented in the manual. Improper connections may be dangerous."

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar

Bare en liten "heads up" ang. HS3 og Fibaro.

 

HS3 kan ikke sette opp assosiasjon på Group 3 på Fibaro-enheter. Denne er ikke tilgjengelig i HS3, visstnok fordi Fibaro gjør noe "uregulert" med denne gruppen. Det fører til at Instant Status ikke fungerer hvis man ikke får satt dette opp.

 

Har du allerede satt opp assosiasjoner så går det fint (f.eks. om du oppgraderer fra HS2), du trenger ikke gjøre det på ny. En foreløpig omvei er å gå via en annen programvare (de som har HS2 kan benytte den) og sette opp Group 3 assosiasjoner der. Assosiasjonene er ikke lagret i selve programvaren, så de blir flyttet over til HS3 når du bruker det. Jeg regner med at på sikt så får HST ut fingeren og løser dette, men hvor lang tid det tar vites ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lekt en del med HS3 i det siste, og jeg har veldig, veldig lyst til å konvertere helt. Device Status og Graphics er vesentlig forenklet, den nye Events-motoren ligger milevis foran den gamle (og blir enda bedre), støtten for plugins er bedre, plugins kjører i en separat prosess, Z-wave har i det vide og hele blitt bedre (låsene fungerer nå uten problemer), og alt er mer snappy og raskere. Det er også enklere å skrive plugins, visstnok.

 

Denne Group3-"bug'en" er riktignok helt idiotisk og særdeles irriterende. Men jeg blir overrasket (og sint og skuffet) hvis de ikke klarer å fikse det på det vis.

Lenke til kommentar

Jeg har lekt en del med HS3 i det siste, og jeg har veldig, veldig lyst til å konvertere helt. Device Status og Graphics er vesentlig forenklet, den nye Events-motoren ligger milevis foran den gamle (og blir enda bedre), støtten for plugins er bedre, plugins kjører i en separat prosess, Z-wave har i det vide og hele blitt bedre (låsene fungerer nå uten problemer), og alt er mer snappy og raskere. Det er også enklere å skrive plugins, visstnok.

 

Denne Group3-"bug'en" er riktignok helt idiotisk og særdeles irriterende. Men jeg blir overrasket (og sint og skuffet) hvis de ikke klarer å fikse det på det vis.

Hvordan fikk du fikset problemet med låsene? Siste beta av Z-wave, eller?

Lenke til kommentar

Hvordan fikk du fikset problemet med låsene? Siste beta av Z-wave, eller?

Nei, det var enkelt. I HS2 sin settings.ini er det en linje som begynner med "Key=" og så 16 tegn med bindestreker. Sett denne nøkkelen istedenfor den som ligger i Z-wave.ini som ligger i HS3 config folderen, og rescan. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...