Gå til innhold

Ny særkategorier i Politikk - hva ønsker dere?


Anbefalte innlegg

Et klimaforum og et økonomiforum. Et forum for politisk ideologi/filosofi bør også vurderes.

Vi har da allerede en kategori for økonomi?

 

Ellers er jeg for kategorier for Miljø, Politisk Teori og Innvandring og Integrering. Jeg tror også det hade vært bra med en kategori for Digital Rettigheter, eller lignende. Foruten en del innlegg i tråder om The Pirate Bay/piratkopiering og Datalagrinsdirektivet, har det vel ikke vært voldsomt med aktivitet innen dette i P&S, men jeg tror slike tråder er spredt litt rundt over alt på forumet. Det hadde vært greit med en egen kategori som kan samle dem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Med denne nye third-wave-liberalismen som Rothbard presenterer, gir det vel også et klarere signal på hvorfor et forum dedikert til politiske teorier hadde lønnet seg?

 

Er litt uenig - de pleier å kuppe så og si alle trådene som har noe som helst med politikk eller populisme å gjøre; så det er nokså tvilsomt at de vil holde seg innenfor en kategori for politisk teori.

Lenke til kommentar
Med denne nye third-wave-liberalismen som Rothbard presenterer, gir det vel også et klarere signal på hvorfor et forum dedikert til politiske teorier hadde lønnet seg?

Ja, det hadde det faktisk. Vi har sett det tidligere også, slike plutselig oppblomstringer av ideologiske debatter. Nå er nok litt av grunnen til at dette skjer, og ikke minst at vi ser det så tydelig, at det knapt finnes noen liberalistisk tilstedeværelse i debatten her på forumet. Så når en liberalist forviller seg inn her så er det for å rette opp skjevheten, og da skal gjerne et års diskusjoner gjennomføres på et par uker. Så blir det stille igjen. Man skulle ønske at det jevnet seg ut.

 

Og ja, det er verd å prøve. Det betyr selvsagt ikke at liberalister, eller andre idelogisk fokuserte mennesker, ikke får lov å være med i andre debatter. Det kan ikke være forbudt å komme med et liberalistisk syn i innvandringsdebatter for eksempel. Men det ville gjøre at når slikt utvikler seg til ideologi så hadde vi et sted å gjøre av det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg heller for øyeblikket til kategorier for innvandring/integrering og politisk teori, som foreslått av blant annet Rothbard og rikspøbel.

 

Media har alt fått en egen hovedkategori.

 

Midtøsten er jeg mer usikker på, jeg tror det er et emne dere alle tråder vil ende opp med å ligne hverandre, uansett original-topic, da det er to helt klare fløyer som diskuterer med hverandre. (Som ateister og troende i Religion, alle tråder ender opp med de samme menneskene som diskuterer de samme argumentene.)

 

Klima kan godt få en kategori, om aktiviteten er stor nok. Litt usikker på det.

 

Konspirasjonsteorier har jeg prinsipielle problemer med. En konspirasjonsteori er ikke det for den som tror på den, og jeg vil nødig at moderatorene skal være politiske overdommere i slike saker.

 

Dette er uansett ikke noe som må på plass i én omgang. Vi kan starte med de to førstenevnte og se hvordan det går. Er en kategori ikke den suksessen vi trodde kan vi avvikle den igjen. (Alle endringer bør dog få litt tid på seg til å vise seg levedyktige.)

 

Vi vil fortsatt kunne lage tidsbegrensede kategorier for aktuelle emner, slik vi gjorde for stortingsvalget sist.

 

Som nevnt annensteds akter jeg å skjerpe inn reglene for å understreke forskjellen på Oppslagstavlen og andre kategorier. Idag er det bare førsteposten som avgjør plasseringen, men noen ganger vil en tråd i tavlen være vel så konstruktiv som en i hovedkategorien. Så jeg ønsker dels å skjerpe kravene til argumentasjon i hovedkategorien(e), dels å kunne flytte tråder hvis de viser en positiv eller negativ utvikling fra utgangspunktet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Han skiftet vel nick etter et veddemål. Men det var ikke han jeg tenkte på, men hvor lenge det er siden vi hadde en liberalist på besøk forrige gang. Det er altfor sjelden, og det er fordi de klarer å erte på seg en masse brukere på den andre siden som går manngard for å luke dem ut.

 

Hva du synes om ulike måter å debattere på kan du ta i rikspøbels utmerkede tråd om emnet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Tanken er vel at den teoretiske kategorien skal dreie seg om nettop det. Men nå tror jeg ikke på å diskutere teori uten å se på praksis, det er den fallgruben all verdens stalinister går i om igjen og om igjen. Andre ideologier også, selvsagt, kanskje unntatt anarkistene som ikke har rare praksisen å vise til i moderne samfunn.

 

Om vi trenger en innvandringskategori kan selvsagt diskuteres. Selv skulle jeg ønske at vi ikke gjorde det. Men jeg tror ikke på å stenge temaer ute fra debatten, og tallene sier at innvandring er noe det postes mye om. Og som enkelte brukere insisterer på å trekke inn i alle andre sammenhenger også, når de får en sjanse.

 

Edit: Egentlig tenkte jeg meg primært å lage midlertidige kategorier for tidsaktuelle emner, men jeg tror kanskje at folk trenger mer stabilitet...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Men vil ikke en "Politikk"-kategori på mange måter dekke behovene for både ideologisk diskusjon og dagsaktuelle saker, både nasjonalt og internasjonalt?

 

Er ganske redd for at det blir for mange kategorier. Aktiviteten i Stortingsvalg 2009 falt drastisk etter det ble en egen kategori.

 

 

Jeg tror enkelt og greit at en løsning på Politikk-delen vil være å bytte om plassen på Oppslagstavlen (gi den et nytt navn), og det som i dag er hovedkategorien.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hvordan går det med dette arbeidet? Det er for meg fullstendig kaos i politikkdelen av samfunnsforumet. Svært rotete, uoversiktlig og masse samletråder. Har vært sånn etter nye forumversjonen, er nesten sånn at jeg vurderer å gi opp forumet :( Hadde håpet det skulle bedre seg.

 

For min del ville en kategori som heter "Norsk og Internasjonal Politikk" vært midt i blinken. Her kan man diskutere de sakene som har en viss kobling til politikk. Eksempelvis valg, internasjonale toppmøter og andre ting som kan knyttes direkte opp mot partier (Eks "SVs barnehagesatsing")

Lenke til kommentar

"Norsk politikk og utenrikspolitikk"

-- Politiske partier

-- Innvandring

-- Norges arbeid i Afghanistan

 

"Utenlandske konflikter" / "Konflikter i verden"

-- Palestina-Israel

-- Iran

-- Nord-Korea

-- Krigen i Afghanistan og Irak for øvrig

 

Miljø er allerede nevnt...

 

"Diskusjon om politisk ideologi"

-- "Kommunismen er fæl"

-- "Liberalismen er trangsynt"

-- "Sosialdemokrati er facistisk"

-- "Kapitalisme er satans verk"

-- "Livet ville vært så mye bedre om alle var anarkister"

-- "Anarkisme ville vært slutten på menneskeheten"

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...