Gå til innhold

Brukt 30.000 siden 9. klasse?


EMS15

Anbefalte innlegg

Ble veldig rotete lol :p

 

Men joda. Måtte fortelle hun at det var "feil" at jeg brukte konfirmasjonspengene min på ting jeg ikke visste. Og hun fortalte at hun skulle gi meg de pengene jeg har "brukt" senere i livet.

 

Edit: pengene til sertifikat er noe annet >.<

Endret av EMS15
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

30k er ikke fryktelig mye, med tanke på at jeg (15år) brukte over 40k ifjor.. Men det aller meste går på gaver, som dyre klokker osv.. Men jeg er jo også såpass heldig at jeg jobber og tjener i gjsnitt 2000kr i månden, og i tillegg for 1000kr av foreldrene mine.

 

Og at jeg spesielt slipper å betale for visse kostnander som mat og greier ( wtf ), og ps3. Men spill må jeg kjøpe selv..

Men penga flyr foort unna, når man kjøper merkeklær..

 

edit: Du har jo all rett til å ha tilgang til din egen konto som 16 åring? Har du Posten? Isåfall skulle du ha fått en nettbrikke med personlig kode da du fikk kortet. Bare å logge inn, også har du en klar oversikt over alt det du har gjort.

Endret av deathshot
Lenke til kommentar

Følte du at det var veldig relevant hvor mye du tjener og får av foreldrene dine?

Han har funnet ut av det store mysteriet om hvor pengene tok veien. Foreldrene har brukt pengene hans på han..

 

Selv mener jeg det er helt feil at du ikke skal få kjøpe det du vil med konfepengene dine fordi at foreldrene dine har brukt opp dine penger på deg uten at du har visst det.

 

Edit: Gjør som de andre her sier. Gå inn i banken og få en utskrift over hva pengene dine har blitt brukt på :)

Endret av Naiits
Lenke til kommentar

Jeg hadde blitt rimelig pissed om jeg fant ut at min mor hadde brukt av penger på min sparekonto, uansett om det var ting til meg. Da kjøper jeg evt. slike ting selv. Men uansett, ting som man "har bruk for", da tenker jeg klær, skolemateriell, og slikt, det har foreldrene dine plikt til å forsørge deg med. Nå ville min mor aldri gjort noe slikt, men om hun ville tror jeg hun ganske greit kunne tatt ut penger av min konto, fordi jeg er under 18. Jeg har ikke lov av banken til å gjøre noe som helst med akkurat den sparekontoen, selv om den står i mitt navn. Så det kan være litt scary for de med mindre greie foreldre.

Lenke til kommentar

Nå har det vil ikke nødvendigvis så mye om hvor greie foreldrene hans er. Det har ikke noen av oss peiling på. Men det er jo godt mulig at moren har gjort det fordi at hun ikke ønsker at han skal sløse bort penger på ting men heller ha de når han blir 18.

 

Edit: Leste innlegget igjen. Og det virket visst ikke som den siste setningen var direkte til TS :)

Endret av Naiits
Lenke til kommentar

Neida, sier ikke noe om at akkurat hans mor er sånn, men generelt sett kan det være et fåtall som har foreldre med problemer eller som bare ikke bryr seg, og forsyner seg av barnas penger.

 

Og naturligvis, det kan bli en god del penger på en sparekonto, og mange burde ikke fått henda på dem når de har fylt 18 en gang. Har hørt om mange som f.eks. har dasset vekk masse penger fra konfirmasjonen, og ikke har noe igjen for det ett år eller to senere. :yes:

 

EDIT: Var litt treg med å poste. ^^ :)

Endret av RainbowLady
Lenke til kommentar

Hvis hun ikke vil at han skal vasse dem vekk på ingenting og angre senere, hold ham unna dem, da. Kan være lettere sagt enn gjort, men TS virker ikke som noen alko-pøbel som SKAL ha pengene ellers banker han opp katten til naboen med et brekkjern og river ned gardinene i stuen.

 

Er sikkert forskjellig fra person til person, men tror nok mange hadde skjønt alvoret i situasjonen og hørt etter når mamma sa de pengene er til du blir voksen. :)

Lenke til kommentar

Jeg har samme problem med min mamma. Jeg har ingen mulighet for å spare penger i det helle tatt, hun tar alt av stipendpenger jeg har osv! Jeg har aldri penger, hun blir så fryktelig sur av og snakke om det. Jeg er så sint at jeg vurderer og anmelde henne for tyveri(hvis det er mulig).

Lenke til kommentar
Danny: Stipendpenger er til som en supportordning til skoleutstyr o.l. for familier der inntekten ikke er stor. At du kaller det tyveri finner jeg rimelig skammelig.

 

Jeg synes da ikke at en elev som får stipend fra lånekassen skal dele dette med resten av familen? Om vedkommende vil, eller det er en veldig spesiell situasjon, blir det noe annet, men i utgangspunktet tenker jeg at dette er pengene til eleven.

 

Da skal disse pengene gjerne brukes til skoleutstyr, lunsj, og kanskje det rekker til både klær og andre artige ting. Men jeg synes det høres merkelig ut om en mor tar pengene fra sønnen. Slike månedsstipend fra lånekassen, kommer ikke de utbetalt en gang i måneden? Da synes jeg vedkommende bør få disponere pengene selv.

 

semtex: Jo, så vidt jeg vet har man rett til å styre over egne penger. Om man f.eks. har en jobb, så kan ikke foreldre kreve at de skal ha en del av dem. Men om man har mer enn 75.000,- på konto, slår overformynderiet inn, og da har man ingenting man skulle sagt. Man kan naturligvis melde foreldre inn til et eller annet offentlig organ om noe går skikkelig skeis, da.

Lenke til kommentar

Sålenge hun disponerer dine konti så kommer du ikke så lang vei selvom du får kontoutskrift, men hvis hun bruker dine penger på å underholde deg som mindreårig så burde du vel igrunn få hele barnebidraget selv, evt overskuddet av dette ? :)

Lenke til kommentar

Bare for å få oppklart "Kondolerende-meldinger" (Jepp, tre folk som har send melding og syns synd pga ett eller annet... Fått fire i alt men den siste var av helt annen grunn :p

 

 

Jeg LIDER ikke.. Absolutt ikke!

 

Jeg lagde denne posten i bunn og grunn fordi jeg syns det er rart at jeg kan bruke 30000 på to år uten at jeg vet det. Og de tingene som jeg "brukte" pengene på er jo sånt som foreldre selv skal betale, er det ikke?

 

Men jeg syns også det er litt rart at mamma og de kan si "jada, vennen" når jeg spør om noe, for eksempel ny pc.. Ny TV.. etc. Det har gått to år siden jeg spurte om ny pc for MINE EGNE PENGER! Og min søster (18) har fått ny pc, min far har fått ny bil, to faktisk, vi har fått ny dusj til 30000 (som sagt: "Veeent nå litt...") osv. osv.

 

Jeg ville også høre hva dere syns om det, og hva dere ville gjort. Jeg for min del skal snakke med mamma i morgen når hun kommer hjem fra jobb :p

 

Edit: Også: Før jeg fikk jobb kjøpte jeg noen spill og sånt.. Vi snakker ett hver.. 3 måned som var største utgiften min utenom klær, mat, strøm osv..... som moren min betalte, eller selvfølgelig de gav meg penger til.. (600 på kortet i måneden elns). Men dette er da vel bare en selvfølge?

Endret av EMS15
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...