Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fryser på innsiden av rutene


spøkelset

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå i disse kalde dager sliter jeg med at det fryser is på innsiden av rutene på bilen min. Fryser som regel ingenting utpå rutene. Hva kommer dette av?

Hold pusten når du kjører, så skal du se det hjelper!

Det er fuktigheten i luften du puster ut som kondenserer på de kalde vinduene.

 

Har du stilt inn ventilasjonsanlegget til å ikke trekke inn friskluft eller noe sånt?

Du må ha litt gjennomstrømming av luft gjennom bilkupéen for å holde rutene isfrie.

Litt varme inni bilen er heller ikke å forakte, gjerne blåst opp mot frontrute/sideruter.

Lenke til kommentar

De fleste AC-anlegg kutter rundt 3 - 5C for og forhindre oppbygging av is på kjøleelementet i kaldt vær. De må bli kvitt fuktigheten på ett eller annet vis og er det kalt så må man jo ha oppvarmet drenering og defrost på elementet. Plasserer man elementet etter varmeapparatet så løser man jo det siste problemet.

Lenke til kommentar

Har samme problem med is på vinduene inni bilen selv. Og når som det er kaldt mange dager i strekk og jeg ikke har oppvarmet parkering til bilen blir det bare mer og mer.

 

Det funket for meg å tørke av vinduene rett etter jeg hadde kjørt en stund og bilen var varm innvendig.

Det skal visst også fungere å sette vinduet en cm på gløtt når man parkerer bilen etter å ha kjørt den skikkelig varm. Jeg kan ikke bekrefte at det fungerer men jeg har hørt det.

Lenke til kommentar
Har samme problem med is på vinduene inni bilen selv. Og når som det er kaldt mange dager i strekk og jeg ikke har oppvarmet parkering til bilen blir det bare mer og mer.

 

Det funket for meg å tørke av vinduene rett etter jeg hadde kjørt en stund og bilen var varm innvendig.

Det skal visst også fungere å sette vinduet en cm på gløtt når man parkerer bilen etter å ha kjørt den skikkelig varm. Jeg kan ikke bekrefte at det fungerer men jeg har hørt det.

 

Det hjelper sikkert ja, får bedre ventilert da. Men problemet er jo at det fort kommer snø inn da :(

Lenke til kommentar

Jeg har samme problemet, men jeg har oppvarmet garasje!Hver gang jeg parkerer så lar jeg vinduene stå litt nede for å lufte ut - men når jeg etterpå parkerer ute i kulde et par timer så legger det seg et tynt islag på innsiden..

 

Kan ikke kjenne noe fukt i mattene i dørken heller..

Lenke til kommentar

Er det mange som kjører med resirk på lufta eller er det dårlig ventilasjon i nyere biler?

Resirk på lufta er en sikker vinner for å få mye is på innsiden når man kjører og luft utenfra forhindrer dette kjapt og effektivt, selvsagt i kombinasjon med varmeapparat som blårser varm luft på frontruta og sidenvinduene forran.

 

Selvsagt kan det ise fort på innsiden før motoren blir varm men når dne har fått litt varmt vann så skal ikke ising være noe problem.

Lenke til kommentar
Er det mange som kjører med resirk på lufta eller er det dårlig ventilasjon i nyere biler?

Resirk på lufta er en sikker vinner for å få mye is på innsiden når man kjører og luft utenfra forhindrer dette kjapt og effektivt, selvsagt i kombinasjon med varmeapparat som blårser varm luft på frontruta og sidenvinduene forran.

 

Selvsagt kan det ise fort på innsiden før motoren blir varm men når dne har fått litt varmt vann så skal ikke ising være noe problem.

 

Snakker du om når man kjører eller? Fordi det er ikke det det er snakk om.

Det er snakk om at det iser på innsiden iløpet av en kald natt, eller lignende. ;)

Lenke til kommentar
Jeg har samme problemet, men jeg har oppvarmet garasje!Hver gang jeg parkerer så lar jeg vinduene stå litt nede for å lufte ut - men når jeg etterpå parkerer ute i kulde et par timer så legger det seg et tynt islag på innsiden..

 

Kan ikke kjenne noe fukt i mattene i dørken heller..

Det kan være fordi du drar med deg fuktighet fra garasjen og ut. Lufta inne i garasjen vil være fuktigere enn lufta ute siden du drar med deg vann utenfra som fordamper i den varme lufta. Kan kanskje være en idè å ikke la vinduene stå oppe når bilen står i garasjen.

Lenke til kommentar
Er det mange som kjører med resirk på lufta eller er det dårlig ventilasjon i nyere biler

 

Begge deler, mange har ikke åpnet instruksjonsboken, og vet således heller ikke hvordan varme/ventilasjonsanlegget fungerer. :p

 

Når det er sagt er det utrolig hvilke vannmengder isolasjonen under dørkmattene er i stand til å absorbere ut synlige tegn.

Av og til må man ta den omfattende jobben med å plukke ut seter og løfte opp mattene for å få tørket opp skikkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...