Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bør jeg annmelde ?


Deluxus

Anbefalte innlegg

Hvis handlingen bror din har begått kom helt uprovosert, da fortjener han en god omgang med juling. Hva slags rasjonell forklaring har du som kan forsvare denne handlingen fra bror din? Har han som mål å gå rundt og forstyrre folkets fred ved å kaste snø på deres vinduer? Hadde han gjort det samme på min private eiendom så burde han være glad om jeg ikke hadde sendt han på et lengre sykehusopphold.

 

Det er ikke greit å skade noen som skadet deg først. Det er ikke greit å drepe en mann fordi han uprovosert drepte broren din først. Det er derfor vi har et rettsvesen.

 

Så blir det vel vurdert om dette er en reaksjon på langvarig sjikanering, eller om det er vold etter "uskyldig barnelek".

Jeg har forøvrig selv jaget folk som kastet snøballer på huset vårt. Utrolig deilig når man får tak i dem og fyller bukse og jakke med snø. Ubeskrivelig følelse. :)

 

Denne løsningen var mye mer konstruktiv.

 

Ikke alle på 14 er "et lite barn".

 

Mulig 60-åringen hadde tatt kontakt med foreldrene før uten hell. For alt vi vet kan han ha vært i kontakt med politiet før også.

 

Det er ikke greit å slå en guttunge selv om man har prøvd å kontakte foreldrene og politiet tidligere.

 

Du bør anmelde saken. Det ville jeg gjort hvis min trettenårige bror fikk bank av to voksne mennesker, uansett grunn. Så får politiet vurdere hvor alvorlig det er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil nevne at det er bortkastet å anmelde, fordi slike saker blir ikke prioritet. De henlegger til og med saker med kjent gjerningsmann og bevis som skjer jevnlig. Her er det ikke fnugg av bevis og gutteungen kunne ha funnet opp saken. Han kan godt anmelde, men ikke forvent noe.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
På spørsmålet "Bør jeg anmelde?" er svaret "JA".

 

På spørsmålet "Fikk broren din som fortjent?" er svaret "JA, i aller høyeste grad".

 

Du mener altså at voksne mennesker skal slå barn fordi de driver med pøbelskap i form av noen snøballer mot ett hus?

Kan garantere deg at du i alle nabolagene jeg har bodd i ville blitt sett kraftig ned på.

Lenke til kommentar
På spørsmålet "Bør jeg anmelde?" er svaret "JA".

 

På spørsmålet "Fikk broren din som fortjent?" er svaret "JA, i aller høyeste grad".

 

Du mener altså at voksne mennesker skal slå barn fordi de driver med pøbelskap i form av noen snøballer mot ett hus?

Kan garantere deg at du i alle nabolagene jeg har bodd i ville blitt sett kraftig ned på.

Hva du garanterer er vel egentlig saken rimelig uvedkommende.

 

Det var noen lenger opp her som mente at å snødynke dem var en bedre løsning. Hvorfor? Både snødynking og et par fik i ansiktet vil kunne falle inn under samme straffebestemmelse -- så hvorfor er én OK, og en annen ikke?

Lenke til kommentar

Lovmessig er kanskje snøbasking og slag på lik linje, men jeg vil si at å snøbaske er greit, mens slag ikke er greit.

 

Når du kaster snøball på et hus er det gjort som en morrostrek. Snøbasking skjer gjerne i samme setting, du tar igjen med samme mynt med andre ord. Det beror selvfølgelig også på hvilken måte du snøbasker på.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvordan du greier å holde deg i ro ! Hadde noen gjort noe lignende mot min familie, hadde jeg seriøst tatt tilbake.. Jeg vet at kan føre til større konsekvenser! Men allikevel skal få sin lærepenge!

Skal han få en lærepenge? Det var jo broren som i utgangspunktet startet, og det var han som fortjente en lærepenge. Nå er partene "skuls". Jeg vill ikke sammenligne det å slå en fjortenåring med å kaste snøball på et vindu, men han fortjente noen klaps.

Lenke til kommentar

Når en driver og kaster snøball på andres hus så har jeg ikke vanskelig for å skjønne at folk reagerer, synes han fortjener en lærepenge da, så lærer han kanskje noe av det.

 

Men om han ble slått helseløs, noe jeg tviler sterkt på, så er det vel bare å anmelde, men tviler på at politiet tar seg tid til det.

Lenke til kommentar
På spørsmålet "Bør jeg anmelde?" er svaret "JA".

 

På spørsmålet "Fikk broren din som fortjent?" er svaret "JA, i aller høyeste grad".

 

Du mener altså at voksne mennesker skal slå barn fordi de driver med pøbelskap i form av noen snøballer mot ett hus?

Kan garantere deg at du i alle nabolagene jeg har bodd i ville blitt sett kraftig ned på.

 

"Slå" er alt for uspefisikt. Jeg mener ikke at det er greit å slå en ungdom (du kaller det et barn, jeg kaller det en ungdom) hardt midt i ansiktet med knyttneven pga noe slikt, men jeg mener at det må være greit å gi dem en slid ørefik eller et klaps på kinnet. Ingen skade, men en ganske klar melding om at den type oppførsel ikke tolereres. Herregud, vi snakker om en 14-åring, ikke om en 8-åring! Det er for øvrig ikke akkurat langt opp til den kriminelle lavalder (15 år - og da er de jo liksom plutselig store nok til å ta ansvar for det de gjør...). Selvsagt forstod 14-åringen at han ved å kaste snøball gjorde noe galt og i den hensikt å provosere vedkommende huseier, så ikke kom her og påstå at den stakkars drittungen ikke visste hva han gjorde og hva konsekvensene kunne være.

 

Jeg mener for øvrig ikke at noen SKAL gjøre noen verdens ting, slik du hevder i spørsmålet ditt, men jeg mener at det å gi et par klaps i trynet er like legitimt som og mer virkningsfullt enn å kaste snøball tilbake eller "dynke" vedkommende i snøen.

 

Det er stor å forskjell på å banke opp en 14 åring og kaste en snøball. Se hvor gammel de drittungene var? 60 og 20!! = 80!! Gutten var kun 14!

 

Det er for f¤#% ikke snakk om å banke opp en stakkars, liten, uskyldig 14-åring. Det er vel heller snakk om at han fikk seg et klaps eller to i ansiktet, etter først å ha fremprovosert en reaksjon helt på egenhånd.

Endret av Jurist
Lenke til kommentar
Det er stor å forskjell på å banke opp en 14 åring og kaste en snøball. Se hvor gammel de drittungene var? 60 og 20!! = 80!! Gutten var kun 14!

Nå er det ikke sikkert han ble banka opp. De fleste har tendenser til å overdrive, særlig familie, og ikke minst han som fikk "bank". Om han fikk bank, i ordets fulle betydning rettferdiggjør jeg det ikke, men om han fikk en par klaps og hardhendt behandling er det noe jeg støtter. Hadde noen gjort det hos meg, hadde jeg reagert på samme måte. Gutten visste godt hva han gjorde, og han fortjente det han fikk.

Lenke til kommentar
Kva folk meiner er strengt tatt irrelevant, det er norsk lov ein må forholde seg til uansett. Har gutten blitt behandla på ein måte som er definert som straffbar i norsk lov er det grunnlag for ein anmeldelse.

Sånn i tilfelle du ikke har fått med deg går diskusjonen ut på hvorvidt dette er straffverdig opptreden. Opptreden som ikke er straffverdig kan fortsatt være grunnlag for anmeldelse, men de færreste vil anmelde det.

Lenke til kommentar

Utrolig mange her som skremmer meg litt. Når du er 14 er du riktig nok ikke en liten unge lengre, men at en voksen mann slår til noen på alderen der er veldig drøyt. Når noen av dere faktisk sier at dere selv hadde tydd til enda hardere vold blir jeg direkte kvalm. Er dere virkelig seriøse? Å kaste snøballer på vinduer/biler er selvfølgelig ikke akseptabelt, men å svare med vold gjør deg kun enda verre. Hjelper ingenting å denge løs på en forsvarsløs 14åring. Kjefting fortjener de derimot, men vold er å gå alt for langt.

Er noen år siden, men når stebroren min var 11 dro de ut for litt snøballkasting. Etterhvert gikk snøballkastingen litt for langt, og noen av kameratene kastet snøball på et hus i nærheten. Eieren av huset gikk deretter ut på verandaen med luftgeværet og skøt rett mot ungene, og traff stebroren min rett i.

Synes dere dette også er riktig gjort? Noen av dere sier jo at dere ville gått enda lengre enn noen slag i trynet. Hva innebærer det?

Lenke til kommentar
Utrolig mange her som skremmer meg litt. Når du er 14 er du riktig nok ikke en liten unge lengre, men at en voksen mann slår til noen på alderen der er veldig drøyt. Når noen av dere faktisk sier at dere selv hadde tydd til enda hardere vold blir jeg direkte kvalm. Er dere virkelig seriøse? Å kaste snøballer på vinduer/biler er selvfølgelig ikke akseptabelt, men å svare med vold gjør deg kun enda verre. Hjelper ingenting å denge løs på en forsvarsløs 14åring. Kjefting fortjener de derimot, men vold er å gå alt for langt.

Er noen år siden, men når stebroren min var 11 dro de ut for litt snøballkasting. Etterhvert gikk snøballkastingen litt for langt, og noen av kameratene kastet snøball på et hus i nærheten. Eieren av huset gikk deretter ut på verandaen med luftgeværet og skøt rett mot ungene, og traff stebroren min rett i.

Synes dere dette også er riktig gjort? Noen av dere sier jo at dere ville gått enda lengre enn noen slag i trynet. Hva innebærer det?

 

Hvorfor er det så jævlig vanskelig å forholde seg sånn omtrent til virkeligheten? Når ble det snakk om å "DENGE LØS PÅ EN FORSVARSLØS 14-ÅRING"? Han har tilsynelatende fått seg noen klaps i fjeset, hvilket han selv la opp til ved å plage en eldre mann.

 

Å skyte med luftgevær mot noen _kan_ være livsfarlig, og er en svært mye mer alvorlig handling. Det kan ikke sammenlignes med et par klaps i ansiktet. Dessuten er det ekstremt stor forskjell på en gjennomsnittlig 11-åring og en gjennomsnittlig 14-åring. En 14-åring er normalt sett langt mer utviklet i hodet sitt, og må på en helt annen måte forstå og forholde seg til at ting har konsekvenser.

 

Hvem kastet ikke snøball på ruter når de var 14 år? Vedder på at de fleste har gjort det en eller flere ganger.

 

Selvsagt. De aller fleste, meg selv inkludert, har vel gjort dét. Vi kasta snøball på ruta og løp som satan etterpå, for vi var jo livredde for å få juling. MEN: hva i all verden har det med saken å gjøre at det er mange som har gjort det?

 

Kva folk meiner er strengt tatt irrelevant, det er norsk lov ein må forholde seg til uansett. Har gutten blitt behandla på ein måte som er definert som straffbar i norsk lov er det grunnlag for ein anmeldelse.

Sånn i tilfelle du ikke har fått med deg går diskusjonen ut på hvorvidt dette er straffverdig opptreden. Opptreden som ikke er straffverdig kan fortsatt være grunnlag for anmeldelse, men de færreste vil anmelde det.

 

I'll drink to that.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...