Gå til innhold

En jul uten gaver?


Kunne du tenkt deg en jul uten gaver?  

141 stemmer

  1. 1. Kunne du tenkt deg en jul uten gaver?

    • Ja
      51
    • Nei
      50
    • Ja, men barn og ungdom bør allikevel få
      40


Anbefalte innlegg

Viste ikke helt hvor jeg skulle poste denne, men jeg kom frem til at Samfunn kunne passe.

 

Kunne du tenkt deg å feire jul uten gaver? Jeg kunne ihvertfall det. Hvert år så er det alltid noe stress med å finne gaver til de som har alt i fra før, gaver til de man mest sannsynlig ikke ville gitt til hvis det ikke var for at de ga meg osv. osv. Jeg mistenker at en jul uten gaver ville gitt oss mer tid og energi til å fokusere på familie, venner og ta oss tid til å nyte julen, istedet for å stresse.

Endret av Ercles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støtter denne faktisk. Som liten så var det jo høydepunktet med jula, men nå så synes jeg det er mest unødvendig. Jeg har det jeg trenger, og får jeg lyst på noe så kjøper jeg det selv bare. Høres vel egoistisk ut, men jeg synes og det er moro å finne og gi en gave eller 2 eller 3, men ikke 50 !

Lenke til kommentar

Ja, gaver i julen er storstas når man er liten, men når man blir eldre setter man pris nok på andre ting, slik som samlet familie, god mat og drikke, osv :) For min del kjøper jeg det jeg trenger, når jeg trenger det. Går ikke og venter til jul, så for min del er det ikke veldig viktig å få gaver. Men når det er sagt, så er det vel slik det er blitt og man får gjør det beste ut av det. De gavene jeg kjøper er ting som faktisk blir brukt, ikke en duk som blir gjemt vekk i en skuff. Jegermeister til far, kaffebønner til mor, spekekjøtt til besteforeldre, etc :wee:

Lenke til kommentar
I min familie gir folk for det meste ting som man ellers hadde kjøpt selv.. går mye i vin, bøker, klær og diverse nødvendigheter. Da synes jeg det er helt OK. :) Blir verre hvis man gir hverandre masse plastic fantastic crap som ingen har lyst på og som ender i søpla innen et par måneder!

 

Helt enig :)

Som f.eks i fjor lagde vi sønskenbarna mine album til mormora mi med bilder av alle barnebarna fra vi var små og til i dag. Dette var noe hun satte utrolig pris på og tar ofte fram og viser til andre :)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er fint å ha en tid med julegaver. Det er fordi jeg kan ofte få ting jeg har lyst på, men aldri tenkt på å kjøpe selv. Det jeg synes man kan droppe er bursdaggaver, fordi det viktigste for meg er selskapet, og bursdagen min er så nærme julaften uansett.

 

Litt av grunnen til at jeg liker jul er at alle får julegaver, og det blir mye koseligere på den måten. Den tiden av året vi viser at vi setter pris på hverandre og bruker litt av formuen på de andre i familien.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg synes det hadde vært litt kjedelig egentlig. Er enige med de her som sier at man må tenke litt over gavene da. Selv gir jeg bare gaver til familie og nermeste venner.

 

Det er jo kjekt å få gaver, men enda morsommere er det å kunne ta seg litt tid å finne på gode gaver til folk man er glade i. Ikke alt de tenker på selv. Ei venninne av meg klager hele tiden på at hun fryser. Har kjøpt henne et varmepledd :) Dama mi er stooor tefan og til henne har jeg kjøpt 4kg te sortert i 40 forskjellige typer te :p Lillesøstra mi får et pcspill hun ønsker seg og en tur til å besøke meg i "storbyen" :p etc. Gjennomtenkte koselige gaver :)

Lenke til kommentar

Julen ville bare blit redusert til nok en ubrukelig høytid uten gaver.

Tenk hvor mange dysfunksjonelle familier som aldri hadde sett noe til hverandre uten muligheten for materialistisk tilfredstillelse som kan motivere? Enesten gangene disse familiemedlemmene vil treffe hverandre vil være i begravevelser. Med endeløs tørrprat rundt koldtbordet, og slektninger som holder taler om hvor mye de elsket den avdøde, mens de egentlig bare vil danse macarena på graven deres.

 

Og hva i all verden skulle ellers motivere oss til å dra et satans tre inn i huset for så å dekorere det som en annen påfugl på homsepatruljen, om ikke for å legge presanger under?

 

Er en søt tanke, men nei. Vi trenger fortsatt muligheten for å tilfredstille vår egen grådighet, for å frivillig tilbringe en hel kveld med slektninger vi bare vil blåse hjernen ut på med en avsagd hagle.

 

God jul!

Lenke til kommentar

Det som er koselig med gaver (Hvertfall i vårres familie) er at vi sitter i ring og åpner gaver etter tur. Da blir det mye prating og sosialt samvær med familie.

 

En dårlig metafor: Gaver på julaften er som jenter på en fest. De gjør festen mye mer koselig.

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...