Gå til innhold

en artikkel fra VG om spillavhengighet og drap.


Anbefalte innlegg

Pycnopedia :

Som jeg sa, du er på veldig tynn is akkurat nå og med mindre du kommer med relevant dokumentasjon så ser jeg på innlegget ditt som ren løgn.

Skuddskader er hovedsakelig en veldig stygg ting, man kan rett og slett ikke forandre på fysikkens lover og med små grep kan kuler bli nesten 100% dødelige (x på kulens hode) , sånn sett så har skuddskader ikke forandret seg nevneverdig fra før av.

 

Nå bestrider jeg faktisk ikke at det har blitt gjort avanser som faktisk gjør at flere pasienter overlever pga bedre helsevern, men faktisk påstandene om at 9/10 nå overlever. Skuddsaker er som sagt veldig "random" og veldig avhengig av våpen som ble brukt og type kule og hvor i kroppen man ble truffet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Malvado, Du har misforstått litt, det er snakk om en bestemt type skuddskade. Det er ikke slik du tror at 9 av 10 som ble skutt før ville dø, mens 9 av 10 nå overlever enhver skuddskade.

 

http://home.no/victork/mediavold/Mediavold-VictorKvam.pdf Sjekk nederst på side 8, det er professor James Q. Nilson som står bak dette utsagnet. US Army Medical Service Corps støtter også påstanden hans. Vil du lese det svart på hvitt et annet sted finner du sikkert mer info om det i kildehenvisningen.

Lenke til kommentar
Malvado, Du har misforstått litt, det er snakk om en bestemt type skuddskade. Det er ikke slik du tror at 9 av 10 som ble skutt før ville dø, mens 9 av 10 nå overlever enhver skuddskade.

 

http://home.no/victork/mediavold/Mediavold-VictorKvam.pdf Sjekk nederst på side 8, det er professor James Q. Nilson som står bak dette utsagnet. US Army Medical Service Corps støtter også påstanden hans. Vil du lese det svart på hvitt et annet sted finner du sikkert mer info om det i kildehenvisningen.

 

Takker for at du dokumenterer dette.

Ser nå at som du påpeker så er konklusjonen din helt riktig, 9 / 10 vil overleve en konkret skuddskade man ikke overlevde for 60 år siden.

 

Edit : Beklager mitt "Cranky" svar ;)

 

Vi kommer vel heller ikke unna at tv-spill ikke er den eneste kilden til innflytelse hos "sarte" sinn. Gjennom tidene har vi hatt mange forskjellige voldelige konfrontasjoner :

 

*Korstogene på 1000 - 1500 tallet var jo et godt eksempel på hva religiøs innflytelse faktisk forårsaket på mennesket.

 

*Flere titals om ikke hundretalls kriger har hatt religion som hovedårsak (unnskyldning) til krigen (der er det jo en prest / preker som insiterer til religiøst / etnisk hat).

 

Det blir desverre litt latterlig å legge all skylden på et medium , faktisk så har vi mennesker drept hverandre siden tidenes morgen, noe jeg tviler på kommer til å forandre seg på et par hundre år enda.

 

Men vi finer fortsatt unnskyldninger for idiotien vår eller rett og slett at noen mennesker er gale. Det er bedre å skylde på et tv spill enn på det faktum at personen ikke var helt i vater og gjordet en ond ting nettop fordi han følte for det.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

@ Pycnopodia:

 

Jeg har spilt "hyper-voldelige" dataspill som Wolfenstein 3d, Doom, Duke Nukem 3d, Counterstrike, Quake 1 2 og 3, Warcraft 1 2 og 3, WORLD of warcraft, Call of duty 4 5 og 6 +++++ (listen er lang) opptil 2-4 timer praktisk talt HVER DAG siden jeg var 14 år. (jeg er nå 26).

 

Jeg har alltid vært en rolig person. Jeg har aldri slitt med aggressjon. Jeg har aldri NOENSINNE vært i en slosskamp. Jeg har aldri slått til noen eller angrepet noen. Hvis noen har kødda med meg på byen har jeg snakket meg rolig ut av situasjonen eller gått min vei.

 

Jeg har kompiser som knapt rører dataspill eller ser actionfilmer. De er ute på byen og sloss hver helg.

 

Joda, det er stor sammenheng mellom voldelige dataspill og voldelig oppførsel. Min erfaring tilsier noe helt annet men... de derre forskninsresultatene og uttalelsene til "ekspertene" på VG kan du putte ett visst sted :p Folk er bare ute etter å finne en syndebukk. Moraltrollene i samfunnet syns ikke noe om at man skal illustrere drap eller røyke tobakk for den saks skyld. Derfor vil man bli kvitt slike "uting". Det er jo veldig viktig at moraltrollene skal bestemme hva andre gjør i ett fritt land.

Lenke til kommentar

xypher606, det er ingen som har sagt at alle som spiller voldelige dataspill blir påvirket. Det er heller ingen som har sagt at mange/de fleste blir påvirket. Bare fordi du har èn erfaring med dataspill gjør den ikke sann for absolutt alle i hele verden

 

Men du er inne på noe angående det med å finne en syndebukk, bortsett fra at "moraltrollene" som du kaller de, er deg og meg. Vi mennesker sliter med å akseptere at vi lever i en verden der "shit happens", derfor ser vi etter grunner (fiktive eller sanne). Det er lettere å akseptere at en som begikk drap var en avviker som satt dag og natt og så på vold på tv, enn det er å akseptere at han er lik resten av oss, siden det impliserer at hvem som helst kan begå drap

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Lol, bare å skylde på medievold ja. men overhode ikke se på hvilekn forandringer vi har sett ellers i verder.

 

Der er jo for eksempel en klar korelasjon mellom CO2 utslipp og økningen i skolemasakrer.

 

Men litt mer seriøs, medievold? Det er i min bok det samme som å gi Price sigaretter skylden for kreft, mens Lucky Strikes slipper unna.

Jeg vil tro at andre samfunnsproblemer er større faktorer når en slik person skapes. Mobbing for eksempel, utfrysing, isolasjon, 4chan, forum på nettet osv.

 

å gi medievold skylden er håpløst. Det er et samfunnsproblem, og det er en rekke faktorer som trigger det.

Lenke til kommentar
@ Pycnopodia:

 

Jeg har spilt "hyper-voldelige" dataspill som Wolfenstein 3d, Doom, Duke Nukem 3d, Counterstrike, Quake 1 2 og 3, Warcraft 1 2 og 3, WORLD of warcraft, Call of duty 4 5 og 6 +++++ (listen er lang) opptil 2-4 timer praktisk talt HVER DAG siden jeg var 14 år. (jeg er nå 26).

 

Jeg har alltid vært en rolig person. Jeg har aldri slitt med aggressjon. Jeg har aldri NOENSINNE vært i en slosskamp.

Jeg har kompiser som knapt rører dataspill eller ser actionfilmer. De er ute på byen og sloss hver helg.

 

Du tilhører kanskje dem som mener tobakk er helt uskadelig siden bestefar har røykt hele livet og lever enda?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...