Gå til innhold

Hvorfor saboterte Nintendo Wii med manglende grafiske egenskaper?


tørrfisk

Anbefalte innlegg

...

En dualcore er selvsagt dyrere, men ikke med mye. Husk å ikke sammenligne PC(x86) CPU markedet med alt det andre, da nesten ingen av reglene er det samme i markedene. Og tallet du kommer opp med har en betydning, men ikke en stor en.

...

 

Ikke mye dyrere? Jo, faktisk litt over dobbelt så dyr. Se forklaring nedenfor:

 

Dualcore vil si at du dobler alt inne i prosessoren. Dobbelt så mange ALU-enheter, FPU-enheter, registre, cache, osv. Dette fører igjen til at prosessoren blir dobbelt så stor og yielden går ned ganske drastisk. (Hvis du har 90% yield med en kjerne får du kanskje 90%*90% = 81% yield med to kjerner). Du kan selvfølgelig bygge inn reduadans, noe som gjerne blir gjort i f.eks cache. Dvs at du lager cachen på 640kb, men bare krever at 512kb er brukandes. En dualcore koster derfor litt over det dobbelte av hva en enkeltkjerne koster å produsere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på hva de tenkte på. Du har et revolusjonerende kontrollsystem som er intiuitivt og morsomt å bruke, med endeløse muligheter. Man annonserer med reiste flagg og konfetti at spillbarhet skal gå foran grafikk, og det høres fantastisk ut. Publiken går utifra at det skal bli rene linjer uten for mye voldsomme effekter, men at alt skal være pent. Også ser det omtrent ut som nintendo 64 på en 70" plasma. Jeg solgte alt jeg hadde av wiiutstyr etter 3 uker pga jeg fikk vondt i øyene mine. Jeg syns det er ille nok å spille 720p spill på 360 eller PS3, derfor spiller jeg oftest pc-versjonen i mye høyere oppløsning via plasmaskjermen. Batman arkham asylum er noe som aldri kunne vært på wii. Man kan ikke gi ut ting som ser ut som det i 2009 når folk har enorme skjermer og er bortskjemt med hd-kvalitet. Vet om veldig mange som syns det samme.

 

 

Sweden:

Week 51, 2009

 

01 (01) [WII] New Super Mario Bros. Wii

02 (03) [NDS] Mario & Sonic At Olympic Winter Games

03 (10) [WII] Wii Fit Plus

04 (05) [WII] Wii Sports: Resort

05 (15) [WII] Mario & Sonic At Olympic Winter Games

06 (02) [NDS] The Legend of Zelda: Spirit Tracks

07 (06) [PC] The Sims 3: World Adventures

08 (11) [WII] Mario Kart Wii

09 (07) [PC] The Sims 3

10 (12) [PS3] Call of Duty Modern Warfare 2

11 (09) [360] Call of Duty Modern Warfare 2

12 (08) [PC] Call of Duty Modern Warfare 2

13 (13) [360] Assassin's Creed 2

14 (04) [PS3] Assassin's Creed 2

15 (14) [NDS] New Super Mario Bros

16 (__) [WII] Rabbids Go Home

17 (18) [360] FIFA 10

18 (__) [PS3] FIFA 10

19 (16) [PS2] FIFA 10

20 (__) [WII] We Sing

 

Germany:

Week 51, 2009

 

01 (01) [WII] New Super Mario Bros. Wii (Nintendo)

02 (03) [WII] Wii Sports Resort (Nintendo)

03 (05) [WII] Mario Kart Wii (Nintendo)

04 (07) [WII] Mario & Sonic At Olympic Winter Games (Sega)

05 (02) [NDS] Mario & Sonic At Olympic Winter Games (Sega)

06 (06) [WII] Wii Fit Plus (Nintendo)

07 (09) [WII] Wii Fit Plus Bundle (Nintendo)

08 (08) [NDS] Professor Layton And Pandora's Box (Nintendo)

09 (04) [NDS] The Legend of Zelda: Spirit Tracks (Nintendo)

10 (__) [PS3] Assassin's Creed 2 (Ubisoft)

 

 

Ja, Nintendo angrer nok på at de ikke brukte kraftigere hardware... Not.

Lenke til kommentar
Ja, Nintendo angrer nok på at de ikke brukte kraftigere hardware... Not.

 

 

Og hva er ditt poeng med det dette foruten å være kynisk? Jeg driter langt i om grandiosa selger mer enn fenalår, det har ingenting å si på kvaliteten på produktet. Småbarnsforeldre sverger nok til nintendo og kjøper masse spill til wii. Jeg ville ikke spilt wii om jeg fikk betalt. Akkuratt som at jeg ikke ville sett avatar på en 14" CRT på telesync vhs. Den visuelle presentasjonen har mye å si, men er avhengig av andre faktorer. Så du kan ta din infantile diskusjonsføring og kose deg med wii sports.

Lenke til kommentar
... Akkuratt som at jeg ikke ville sett avatar på en 14" CRT på telesync vhs. Den visuelle presentasjonen har mye å si, men er avhengig av andre faktorer. Så du kan ta din infantile diskusjonsføring og kose deg med wii sports.

 

Du kan jo ikke sammenligne Avatar i TS med Wii og andre konsoller. Dårlig grafikk behøver ikke å bety dårlig kvalitet.

Grafikk er langt ifra alt som skaper et spill. Akkurat som å si at DS og PSP er møkk pga de ikke leverer på Crysis nivå...

Spill kan levere god underholdning selv om det tekniske ikke er topp kvalitet.

Et av de beste spillene jeg har spilt i år er Shadow Complex (xbox dog). Og det har langt ifra super grafikk.

Muramasa The Demon Blade er også et av de vakreste spillene jeg har spilt i år når det kommer til det artistiske.

Nå kan jeg godt si meg enig at Nintendo kunne strengt talt oppgradert maskinvaren, men det er ikke en nødvendighet. De leverer forsatt veldig gode spill som underholder en stor skala av spillere, fra alminnelige til de mer hardbakte.

Lenke til kommentar

Wii er jo rett og slett en gamecube med nye kontrollere. Grafikken har jo ikke bedret seg nevneverdig.

 

Wii ser helt forferdelig ut på en flatskjerm, og Wii sports kan nesten sammenlignes med N64 grafikk.

 

I mine øyne er det også misslykkede kontrollere, og det irriterer meg at man ikke enkelt kan bruke gamecube kontrollerene som virkelig var gode!

Lenke til kommentar

Grunnen var åpenbar: For å kunne selge mye billigere enn konkurrentene. Wii er tilnærmet en Gamecube med en nyskapende kontroll, noe som var mye billigere å produsere enn PS3 og 360.

 

Dette bidro nok veldig sterkt til at Wii ble en kommersiell storsuksess.

 

Selv synes jeg Wii er den mest skuffende konsollen fra Nintendo noen sinne. Grafikken er hovedgrunnen. Det føles som å hoppe 5 år bakover i tid. Dette har også hindret at det har kommet interessante spill fra andre enn Nintendo selv.

 

Videre liker jeg ikke kontrollen. Jeg vil sitte avslappet å spille - ikke riste og veive som en gal. Greit nok i arcade-spill som Wii Sports, men forøvrig er det latterlig. Wario Land ble helt ødelagt av dette. I Smash Bros dro vel alle frem Gamecube/Classic kontrollen. Virker som mange gjorde det samme i Mario Kart. I Mario Galaxy ble den heldigvis brukt minimalt. Det var også minimalt i Super Mario Bros Wii, men irriterende nok de få gangene det dukket opp. Forøvrig har kontrollen alt for få knapper, er vond å holde. Knappene er også ubehagelig plassert, små og vonde.

 

Heldigvis ser det ut som Wii-eventyret nærmer seg slutten. Etter at PS3 og 360 kom i nærheten av samme prisnivå har interessen avtatt. Konkurrentene kommer også med et kontrollsystem som kan sammenlignes.

 

Kan knapt vente på Zelda i HD.

Endret av -kai-
Lenke til kommentar

Wii skuffet nok mange med grafikken sin, hvertfall meg. Problemet er egentlig ikke selve konsollen, da enkelte spill ser svært pene ut, men utviklerne som ikke vet å utnytte kraften i det hele tatt. Håper ting bedrer seg når "Wii 2" kommer. Inntil videre forblir Nintendos konsoll en party maskin. hvertfall for min del :)

 

:xmas:

Lenke til kommentar
Vel, den stor ironien er at vis de hadde hivd inn mer RAM på systemet ville Wii ha dradd ting uten problemer i 720p. 1080p ville bare å krevd et litt kraftigere GPU.

Den største ironien om Wii er hvor mye krefter de ikke la i den som de burde ha gjordt(dualcore PPC! Mye ram!), som hadde gitt en stor ytelses gevist som sikkert hadde vært nok til å dra 1080p <.<

 

Vel, som svart tidligere så ville nok ikke dette gjort at systemet ville taklet 720p, en konsoll er mye mer enn bare CPU. GPU må også henge med og her tror jeg faktisk Hollywood ville ha hatt en fin utfordring, ihvertfall med 60FPS i 720p. Og å klemme inn en ny GPU koster.

 

 

Joda, men å hivd inn mer ram eller å legge in en dualcore PPC! Selv tilbake da ville det ikke ha kostet penger! Det ville ha gitt massive menger mer ytelse! Dagens vi kjører en enkeltkjerne, og den superthreader pent. Hadde den ha hatt 2(dualcore) ville vi hatt store problemer med å emulere Wiien(dagens sytem kan ikke emuleres med en enkeltcore x86 CPU, med 2 ville vi ha slitt enda mer).

Ved å øke ram mengden ville vi ha dratt større tekstur størrelser og mindre lasting(vis koden skrives riktig), og godt dratt høyere på oppløsning enklere.

Vis disse 2 hadde blitt kombinert, hadde vi sett en Wii med høyere oppløsning og litt flere polyginer per spill, på omtrent samme pris som dagens.

 

Her sleit jeg litt med å henge med av hva du prøver å si, men jeg antar at du sier at det hadde kostet omtrent 0,- å ha gitt Wii en skikkelig DualCore samt mer ram? Og at dette automagisk ville gitt bedre ytelse? Mer RAM kan jeg se, men ikke nødvendigvis en DC, som nevnt tidligere så er det faktisk en finfin utfordring å kode med flere threads. Superthreading er ikke det samme som å kjøre flere threads gjennom en CPU.

 

Joda, men å øke nåværende Wii til 720p i stede for 520p er trivielt. Å øke til 1080p derimot er mye værre.

 

Jo, å øke fra 576i til 720p kan sammenliknes som å øke fra 720p til 1080p.

 

Ok, Nintendo laget en Wii. Og de solgte dette.

MEN hva om orginalen hadde hatt kraftigere hardware? La oss si de økte ram mengden(ram er ikke dyrt, derfor den enkleste måte å skaffe bedre ytelse), noe som omtrent ikke hadde økt prisen på konsollen. Men hva la oss si Wii hadde hatt en dualcore i stede for enkeltkjernes CPU, dette hadde heller ikke økt produksjons prisen noe.

Saken er at det ville ikke ha hatt noe utslag på produksjons prisen, og det er mye ytelse det er prat om.

 

Hmm, spørs helt på hva slags RAM det er snakk om, såvidt jeg har lest meg frem til så er det 3 forskjellige RAM typer i Wii... Billigste blir vel da isåfall å øke GDDR3 mengden, men fortsatt er skjermkortet etter min mening for svakt til å kunne nyttigjøre seg av at resten av systemet er kjappere.

 

 

Jeg hvet at CPU'en som sitter i er en updatert version av den som satt i Gamecube, og den er ikke spesielt "uvanelig" for en PPC CPU. Derav ligger det meste av teknologien klar, så mengden med testing ville ikke å økt med mye. Legg på at du får mer ytelse for å ha 2 kjerner en 1 kjerne som er like rask som dualcoren sammenlagt(men ikke mye selvsagt). DOG det er altid en liten sjanse for at det kunne ha tatt tid da.

 

Forsåvidt enig i dette, men jeg tror fortsatt IBM vil ta seg mer betalt for at du skal ha en DC CPU med tanke på det som er nevnt tidligere, ant. kjerner som kommer ut av hver wafer som kan brukes. Og den testingen som er gjort osv.

 

En dualcore er selvsagt dyrere, men ikke med mye. Husk å ikke sammenligne PC(x86) CPU markedet med alt det andre, da nesten ingen av reglene er det samme i markedene. Og tallet du kommer opp med har en betydning, men ikke en stor en.

 

Nei, som du sier selv, ikke sammenligne med en x86/x64 CPU fra Intel og AMD som produserer til et bredere marked, dermed er prisene også høyere fra IBM. Husk at Broadway forsåvidt er bestilt og det meste av PPC arkitekturene blir laget til det dem skal brukes til. Ikke omvendt (slik som Intel/AMD må forholde seg til).

 

Fordi du trenger omtrent dobbelt så mye igjen for 1080p, og det er ikke store biten hardware wise fra 520p til 720p i forhold til hvor landet ligger.

 

Nå tror jeg for det første du blander litt. 520p er ikke støttet av Wii, det er 480p, 480i og 576i som støttes. Og, igjen, jo det blir det samme som å øke fra 720p til 1080p

 

Kostnad å bygge, ja.

Hva produsenten tar i profit? Nei.

 

Det skal heller stå ja på begge der, selvfølgelig er profittkurven relativ til kostnadskurven. Nå vet jeg ikke direkte hva en Broadway går for fra IBM til Nintendo, men logisk nok vil man nok se minst en 50% økning i kostpris om de hadde bestilt en DC CPU.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg gir blanke i den grafikken. Wii-en har gitt meg masse morro. Zelda. Mario. Metroid. Personlig så trenger jeg ikke noe mer. Jeg har jo en Sexbox som står og ruller òg.

 

Nei. Det er helt greit at Nintendo sparer inn noen kroner, så kan vi drømme om at den neste konsollen blir en maskin hinsides alt vi har sett før.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er ikke bare selve grafikkmaskinvaren pr enhet de kunne spare penger på, men all utviklingsjobben (tid/penger) som det ville ta å integrere alle de nye komponentene og prosessorer som var nødvendig for å lage en HD-konsoll. Nå kunne de bare jekek opp farten litt på GC-hardwaren, og så vare de klare for å shippe konsoller.

 

De tenkte nok mer på inntjening enn på framskritt innen konsollhardware (minus kontrolleren selvsagt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...