Gå til innhold

Hva syns dere om Avatar? [SPOILER ALERT]


genstian

Hvilken karakter gir du filmen?  

486 stemmer

  1. 1. Hvilken karakter gir du filmen?

    • 1
      10
    • 2
      8
    • 3
      9
    • 4
      8
    • 5
      17
    • 6
      21
    • 7
      51
    • 8
      73
    • 9
      119
    • 10
      126
    • Ingen formening
      0
    • Ikke sett filmen
      51


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp vært og sett Avatar. Og må si at jeg ble litt overasket over hvor bra jeg egentlig synes det var. Føler liksom at de har fått med det som skal til (om jeg ikke er for trøtt til å tenke helt igjennom det), og at det nok er Camerons beste film.

 

Foreløpig, 6/6.

 

Screenshot: http://img695.imageshack.us/img695/1748/86263284.jpg

 

 

 

 

Filmen er:

 

#1 på listen over verdens mest inntjenede filmer (ikke justert)

 

#1 i US (ikke justert)

 

#21 i US (justert)

 

#47 plass på IMDB's rating liste

 

 

 

 

Og har en score på 8.6 på IMDB.

 

Vunnet 14 priser, og nominert til 33 til. SÅ fremdeles et stykk igjen til Titanic som fikk 11 oscar, 76 vunnede priser og 48 nominasjoner.

Endret av genstian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så den nettopp på kino (ikke 3D) og den var alle tiders. Basert på traileren forventet jeg dårligere historie, men den overgikk forventningene. Effektene og action-scenene er det ikke noe å utsette på. Forøvrig er det interessant å se at "de slemme" i Camerons filmer ikke er stater, men alltid selskaper (Weyland-Yutani Corporation, Cyberdyne og ikke-navngitt i Avatar). Irak-kritikken er jo tilstede i filmen, men det hadde vel blitt dårlig mottatt i opinionen om det var USA (i filmen) som stat som gikk til krig for ressursene.

 

Jeg kjente igjen noen toner fra soundtracket, kun noen få toner, som jeg er sikker på er hentet fra en annen film. Noen som kjente igjen det samme og som husker hvilken film det er fra?

 

Edit: Det er vel lov med ikke-skjulte spoilere i tråden? Kan jo evt. gi en advarsel i tråd-tittelen.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Så den nettopp på kino (ikke 3D)

 

Da har du gått glipp av noe.

 

Jeg kjente igjen noen toner fra soundtracket, kun noen få toner, som jeg er sikker på er hentet fra en annen film. Noen som kjente igjen det samme og som husker hvilken film det er fra?

 

Hørte det ikke selv, men har lest at noe er tatt fra filmen The Island. Men jeg får ikke det helt til å stemme.

 

I See You er vel den offisielle sangen fra Avatar.

Lenke til kommentar
Så den nettopp på kino (ikke 3D)

 

Da har du gått glipp av noe.

Hvis du sier det så (2D var jo veldig bra). Ser den nok på nytt i Bergen. Porsgrunn er ikke helt fremme på 3D-fronten enda. :)

 

 

Hørte det ikke selv, men har lest at noe er tatt fra filmen The Island. Men jeg får ikke det helt til å stemme.

 

I See You er vel den offisielle sangen fra Avatar.

Får ikke The Island til å stemme nei, verken jeg eller en bekjent som også har sett begge. Men å koble enkelttoner til eldre filmer er ikke min sterke side.
Lenke til kommentar
Så den nettopp på kino (ikke 3D)

 

Da har du gått glipp av noe.

Hvis du sier det så (2D var jo veldig bra). Ser den nok på nytt i Bergen. Porsgrunn er ikke helt fremme på 3D-fronten enda. :)

 

 

Hørte det ikke selv, men har lest at noe er tatt fra filmen The Island. Men jeg får ikke det helt til å stemme.

 

I See You er vel den offisielle sangen fra Avatar.

Får ikke The Island til å stemme nei, verken jeg eller en bekjent som også har sett begge. Men å koble enkelttoner til eldre filmer er ikke min sterke side.

Jeg kjente igjen musikken fra Enemy at the Gates

Lenke til kommentar
Så den nettopp på kino (ikke 3D)

 

Da har du gått glipp av noe.

Hvis du sier det så (2D var jo veldig bra). Ser den nok på nytt i Bergen. Porsgrunn er ikke helt fremme på 3D-fronten enda. :)

 

 

Hørte det ikke selv, men har lest at noe er tatt fra filmen The Island. Men jeg får ikke det helt til å stemme.

 

I See You er vel den offisielle sangen fra Avatar.

Får ikke The Island til å stemme nei, verken jeg eller en bekjent som også har sett begge. Men å koble enkelttoner til eldre filmer er ikke min sterke side.

Jeg kjente igjen musikken fra Enemy at the Gates

Hvor i filmen/hvor mye? Jeg kjente bare igjen to toner som gjentok seg en gang rett etterpå. Veldig enkelt, men og veldig lett å kjenne igjen.

Lenke til kommentar
Forøvrig er det interessant å se at "de slemme" i Camerons filmer ikke er stater, men alltid selskaper (Weyland-Yutani Corporation, Cyberdyne og ikke-navngitt i Avatar). Irak-kritikken er jo tilstede i filmen, men det hadde vel blitt dårlig mottatt i opinionen om det var USA (i filmen) som stat som gikk til krig for ressursene.

 

Heter ikke selvskapet "Resources Development Administration"?

 

EDIT: Så nettopp T4 Avatar film special, og cameron innrømmer at det vi ikke har sett noe til på forhånd er storyen og at vi kom til å bli positivt overasket. Må også innrømme at jeg ikke hadde forventet at den skulle være så bra som den ble.

Endret av genstian
Lenke til kommentar
Heter ikke selvskapet "Resources Development Administration"?

 

EDIT: Så nettopp T4 Avatar film special, og cameron innrømmer at det vi ikke har sett noe til på forhånd er storyen og at vi kom til å bli positivt overasket. Må også innrømme at jeg ikke hadde forventet at den skulle være så bra som den ble.

Mulig det var jeg som ikke så godt nok etter. Vet ikke.
Lenke til kommentar

Ekstremt flott! Beste arbeidet jeg har sett av James Cameron, selv med T2 i tankene. Spesialeffektene er sannsynligvis de beste hittil. Så den på premieren i Colloseum med 3D. Karakterene var flotte, og gjorde sin jobb med bravur. Likevel er det selve storyen og de fantastiske visuelle inntrykket som du sitter igjen med som stjeler det hele for min del. Denne filmen har et utrolig stort hjerte, og etter min mening et viktig budskap i dagens mer og mer forurensete verden. Dette ble en home-run, Cameron.

 

9/10

 

Run to the nearest 3d theater!

Lenke til kommentar

Så den i 3D i kveld jeg også. Meget bra film. Episk rett og slett, men ikke perfekt.

 

Det "dårlige":

 

1. Storyen var forutsigbar. Det tok ikke lang tid før man skjønte at hovedpersonen ville bli på lag med Na'vi og bli sammen med hun dama. Så ville de bli sure når de fikk vite sannheten, men at alt ville ordne seg til slutt. Meget cliche.

 

2. Generalen var meget stereotyp og irriterende.

 

3. 3D teknologien er ikke helt perfekt enda. Hvis man ikke fokuserte der det var meningen at man skulle se ble bildet blurry en del steder (vanskelig å se hva som stod på skjermene i menneskebasen f.eks).

 

4. Hvorfor kunne folk være uten gassmaske inne i helikopterene? Noen ganger hadde de det, andre ganger ikke.

 

Det bra:

 

1. For en verden Cameron har laget! Har ikke sett maken. Ufattelig bra.

 

2. Selv om det er mange clicheer i storyen er det fortsatt bra. Kan vanskelig se for meg at det ble gjort på en annen måte.

 

3. 3D gav film en helt nytt perspektiv. Får mer følelsen av å være med i filmen.

 

4. Grensesprengende visuelle effekter.

 

5. Sigourney Weaver <3

 

Alt i alt vil jeg gi filmen 8.5/10.

Lenke til kommentar

Hadde skyhøye forventinger, men ender opp med å gi selve filmen 7.5/10.

 

Når det kommer til 3D-teknologien så må jeg si at filmen skuffet på dette området. Flere steder i filmen så var det jo ingen 3D-effekter i det hele tatt, og ja jeg tok av meg brillene for å sjekke, og man så klare forskjeller fra ei scene til ei anna. På noen så man klart og tydelig at det var to "filmer" oppå hverandre, i andre scener var det bare en.

 

Og noen steder i filmen var også bildekvaliteten svært laber.

 

Ett annet problem var at det noen ganger så ut bildet bestod to flater (dette er med briller på), altså noe ala dette:

 

* | |

 

* er den som ser og | er skjermene.

 

Når man bare ser 2 flate bilder så er det ikke 3D pga at det ikke skaper en noen dybde i bildet, men bare "lag".

 

På sitt beste så var teknologien fantastisk, men merkelig nok var det ikke Avatar som viste frem teknologien best, men traileren for "Alice" når gliset til katten kom mot oss i salen, det var rett og slett rått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...