Gå til innhold

Hva syns dere om Avatar? [SPOILER ALERT]


genstian

Hvilken karakter gir du filmen?  

486 stemmer

  1. 1. Hvilken karakter gir du filmen?

    • 1
      10
    • 2
      8
    • 3
      9
    • 4
      8
    • 5
      17
    • 6
      21
    • 7
      51
    • 8
      73
    • 9
      119
    • 10
      126
    • Ingen formening
      0
    • Ikke sett filmen
      51


Anbefalte innlegg

Tror nok ikkje jeg vil bruke pengene mine på avatar 2 om det blir, yet another pocahontas. Men vi får se.

 

Det er jo litt fucka å si!

 

Selv om 1 hadde en storyline som ligna mye på Pocahontas, betyr ikke dte at neste film blir sånn. Mest sansynligvis tar de all kritikken til seg og lager en bedre storyline.

Vil bare slenge til at Avatar ble skrevet FØR Pocahontas, så det er vel egentlig Pocahontas som er Avatar lookalike...

Det der er det dummeste jeg har lest i år.

 

Og jeg har lest en del.

Litt for trøtt til å skrive skikkelig der gitt.. det jeg mente var at Pocahontas KOM UT på KINO etter Avatar-historien ble påbegynt.. så det er vel ingen selvfølge at Pocahontas er "forgjengeren" til Avatar .. ?

Nei, pocahontas kom ut juni 1995, avatar ble PÅBEGYNT i 1994. Pocahontas begynte produksjonen sin i 1994, kanskje før det også!

Du kan UMULIG si at Pocahontas er en Avatar-ripoff, de stjal ikke noe fra avatar, fordi det er en original historie som avatar er lik OG jeg er rimelig sikker James Cameron ville holde det hemmelig.

 

Som jeg allerede sa, Avatar påbegynte produksjonen i 1994, du har tydeligvis fått for deg at det betydde at manuset var ferdig, og alt var klart til å filme i 1994. Det er galt.

Det siste der sa jeg heller ikke.. Avatar-historien ble påbegynt, lagt ned i en skuff, tatt opp igjen et tiår senere, skrevet om, og filmatisert.

 

Var disney-versjonen jeg mente ja..

Jammen da kan du jo ikke si at, if anything, pocahontas er Avatar-ripoff!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er morsomt er at folk henviser til Disney sin portertering av Pocahontas, uten å vite at den og er basert på virkelighetens legender. Så man kan jo spørre seg, er Avatar inspirert av Pocahontas - legenden, eller Pocahontas fra Disney?

 

Ja jeg har sett disse forferdelig morsomme failblog bildene som florerer rundt dette og jeg må bare si folk blir dummere og dummere for vært år som går når det kommer til å lage "internett humor". Om det er ulovelig - og plagiering - å baserer seg på virkelighetens legender, så er med andre ord Ringenes Herre og et eneste stort verk av plagiat.

 

Men vent, folk sier at Ringenes Herre baserer seg på legender fra før 1900 tallet, så da teller det ikke. Men dessverre, den tidligste referansen man har til Pocahontas er Simon van de Passe portretering av henne, året var da 1616. Ettersom det sies at Pocahontas døde i 1617 så er det ikke så aller værst.

 

Så, er Avatar et plagiat av Pocahontas? Naturligvis ikke, folk har glemt betydninger av ord nå til dags så de bruker de uten å vite hva de egentlig mener. For å quote den engelske definisjonen av plagiarism "use or close imitation of the language and thoughts of another author and the representation of them as one's own original work."

 

Så kan man da stille seg spørsmålet, hvem plagierer Cameron da? Disneys film baserer seg på en legende, og 28 personer var innom den, fra ide til supervisor til story by til.... ja, en drøss av folk. Så hvem av de 28 personene plagierer Cameron? Hele konseptet? I don't think so. Avatar er hverken en nær etterligning hverken i tanker eller språk til Pocahontas, om da ikke John Smith egentlig satt i rullestol, Pocahontas var blå og levde på en anne planet.

 

Nei folk kan kalle Avatar et plagiat fra Pocahontas så mye de vil, men det viser bare mer om dere kunnskaper om hva de beskylder filmen for enn noe annet.

Lenke til kommentar

Man kan ikke sammenligne Avatar med Pocahontas og ferdig med deet! Historien om et fremmed folk som kommer til en ny verden for å utvinne ressurser og at alt ender opp med krig er ikke en ny historie akkurat som at gammle kampteknikker som vinner over moderne teknologi ikke er noen ny historie.

 

Så derfor synes jeg vi skal holde oss til hva man synes om Avatar her slik tittlen på tråden sier.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Avatar kan og må etter min mening bedømmes på to nivåer.

 

Som filmhistorie er den ganske middelmådig, historien om de fæle grådige folka som bare tenker på å tjene penger, mot de uskyldsrene snille urinnvånerne har blitt fortalt utallige ganger de siste årene, etter at det ble politisk korrekt i Hollywood. :roll:

 

Men eg er dypt imponert og fascinert av verdenen de har laget, og synest bildene er helt fantastiske. Skulle ønske eg levde i en slik verden, eg hadde elsket det. :cool:

 

Eg har sett filmen 4 ganger nå, og kommer helt sikkert til å se den mange ganger til :yes:

 

Så historien får 3 av meg, mens filmen som eventyrfilm får 10 :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

En meget dårlig film på alle nivåer utenom effektene. Historien var ikke noe nytt og sjukt forutsigbar. Følte heller ikke noe connection til denne drømmeverden. Var alt for smørt på og de cheesy skuespillerprestasjonen, dialogene og stereo-type-karaterene uten noe dybde i det hele tatt, ødela HELE filmen for meg. Filmen ble laget for at Cameron ville skryte av teknologien han tar i bruk. Trist at dere ikke kan se det.

 

3/10.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En meget dårlig film på alle nivåer utenom effektene. Historien var ikke noe nytt og sjukt forutsigbar. Følte heller ikke noe connection til denne drømmeverden. Var alt for smørt på og de cheesy skuespillerprestasjonen, dialogene og stereo-type-karaterene uten noe dybde i det hele tatt, ødela HELE filmen for meg. Filmen ble laget for at Cameron ville skryte av teknologien han tar i bruk. Trist at dere ikke kan se det.

 

3/10.

 

Som jeg har sagt selv er det meste av historien og personene gammelt nytt ja så mye kommer nok ann på hva du synes om Pandora som du tydeligvis ikke likte i det hele tatt. Hadde kansje vært anderledes om du hadde likt verdnen. Ellers var det som jeg har nevnt før for min del en enorm fassinasjon for RDA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...