Gå til innhold

Veien til Medisinstudiumtråden


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Poenggrensen i hovedopptaket i Oslo høsten 2008 var 65.2 og høsten 2009 59.2. Dette tilsvarer et snitt på 5.67 (65.2 - 4 fordypningspoeng - 4.5 realfagspoeng) for høst 2008 og et snitt på 5.52 (59.2 - 4 reagfagspoeng) for høst 2009. Tilsvarende fall i karaktersnittet gjelder for samtlige av universitetene - i hvert fall i førstegangskvoten. Med tanke på at poenggrensen har steget jevnt de siste årene, lurer jeg på om dere har noen tanker om hvorfor snittet plutselig har falt temmelig drastisk? Er det kanskje noe ved de nye opptaksreglene jeg ikke har fått med meg?

 

Jeg har forresten planer om å ta de realfagene jeg ikke har (kjemi 1+2 og fysikk 1) etter jul på bjørknes for så å begynne i Oslo eller på NTNU til høsten. Forhåpentligvis kommer jeg inn:) Noen som går på bjørknes og kan si litt om hvordan undervisningsopplegget er?

Lenke til kommentar

Fallet vil vel i prinsippet kunne skyldes at realfagspoenggrensen er satt til 4, men med tanke på at ytterst få skoler (så vidt jeg vet kun Katta i Oslo) åpner for at elever kan ta alle realfagene, burde vel egentlig ikke dette ha fått nevneverdig utslag på poenggrensen. Med mindre det har gått sport i å ta de resterende realfagene som privatist ved siden av vgs..?

Lenke til kommentar
Fallet vil vel i prinsippet kunne skyldes at realfagspoenggrensen er satt til 4, men med tanke på at ytterst få skoler (så vidt jeg vet kun Katta i Oslo) åpner for at elever kan ta alle realfagene, burde vel egentlig ikke dette ha fått nevneverdig utslag på poenggrensen. Med mindre det har gått sport i å ta de resterende realfagene som privatist ved siden av vgs..?

Jeg vet om flere som har tatt alle fire fagene, men flertallet hadde nok 4,5 realfagspoeng.

 

Selte: Og så? Les diskusjonen før du poster.

Lenke til kommentar
Fallet vil vel i prinsippet kunne skyldes at realfagspoenggrensen er satt til 4, men med tanke på at ytterst få skoler (så vidt jeg vet kun Katta i Oslo) åpner for at elever kan ta alle realfagene, burde vel egentlig ikke dette ha fått nevneverdig utslag på poenggrensen. Med mindre det har gått sport i å ta de resterende realfagene som privatist ved siden av vgs..?

Jeg vet om flere som har tatt alle fire fagene, men flertallet hadde nok 4,5 realfagspoeng.

 

Selte: Og så? Les diskusjonen før du poster.

 

Forstod det som at han mente at det var bare én skole i Oslo som gjorde det mulig å få maks realfagspoeng, men kanskje jeg misforstår, er trøtt.

Lenke til kommentar
Fallet vil vel i prinsippet kunne skyldes at realfagspoenggrensen er satt til 4, men med tanke på at ytterst få skoler (så vidt jeg vet kun Katta i Oslo) åpner for at elever kan ta alle realfagene, burde vel egentlig ikke dette ha fått nevneverdig utslag på poenggrensen. Med mindre det har gått sport i å ta de resterende realfagene som privatist ved siden av vgs..?

Jeg vet om flere som har tatt alle fire fagene, men flertallet hadde nok 4,5 realfagspoeng.

 

Selte: Og så? Les diskusjonen før du poster.

 

Forstod det som at han mente at det var bare én skole i Oslo som gjorde det mulig å få maks realfagspoeng, men kanskje jeg misforstår, er trøtt.

Det gjør du. Vi snakker om hvordan det var før de nye reglene slo inn. Altså, grunnen til forskjellen i karakterkrav.

Lenke til kommentar
Det gjør matte til et veldig hjertlig fag å ta opp for min del. Matte er det faget jeg har vært dårligst i gjennom skolegangen. Jeg har 4 i alle tre mattefagene, og faktisk en 3 på matteksamen i 3. klasse. Får jeg 6 på privatisteksamen vil treeren forsvinne, og jeg vil sitte med 6 i alle tre mattefagene.

Nå ble jeg litt forvirret her. Er disse tre mattefagene, tilsvarende til dagens T-matte, R1 og R2? Så hvis du får 6 på den priv.eksamenen tilsvarende til R2 så blir de andre også omgjort til 6? Hvor finner jeg disse reglene?

 

Dette er hva jeg fikk opplyst på veiledningistime hos Bjørknes, og bekreftet over telefon i dag. Dette gjelder altså kun for de tildigere mattefagene (MX/MZ), ikke de nye. Det høres jo egentlig for godt ut til å være sant, og det er det vel også, for fra neste studieår er det altså slutt. Siste sjanse dette halvåret.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg ble ferdig med vgs i år, men har et friår nå før jeg begynner på videre studier. I det siste har jeg tenkt på medisin som et alternativ da legeyrket høres ut som et spennende og variert yrke, men er usikker på om jeg orker et så langt studium. Sykepleie er også noe jeg vurderer, det har jo mange fellestrekk med å jobbe som lege. At det kun er et treårig studium er også noe som jeg anser som et pluss! Men som vi alle vet så har ikke sykepleiere særlig høy lønn og det er heller ikke spesielt prestisjefylt (Ja, lønn og status spiller inn i mitt valg av yrke). Jeg er rimelig sikker på at jeg kommer inn på medisin, har 61 studiepoeng (førstegangsvitnemålskvota), med mindre poenggrensene gjør et kjempehopp i 2010 da. Er det noen, gjerne medisinstudenter, som kan fortelle meg fordeler og ulemper ved å studere medisin? Er det veldig tungt og mye pensum ift vgs? Er den ekstra statusen og lønna verdt de tre ekstra årene med studier?

 

Psykologi er også noe jeg synes er interessant, men da kan man kanskje like gjerne bli psykiater? Er ikke psykologi en kvasivitenskap i forhold til psykiatri?

 

Setter pris på svar!

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg ble ferdig med vgs i år, men har et friår nå før jeg begynner på videre studier. I det siste har jeg tenkt på medisin som et alternativ da legeyrket *snipp*

 

Mulig jeg har missforstått, men jeg trodde du kom over i ordinærvitnemålkvoten hvis du tok deg et friår etter vgs. Undersøk det i hvert fall..

Lenke til kommentar

"Kvote for førstegangsvitnemål er for søkere som ikke fyller mer enn 21 år i søknadsåret og som etter tre år i videregående opplæring (for noen utdanningsløp fire år) har fått utstedt førstegangsvitnemål som gir generell studiekompetanse."

 

Ut i fra dette vil jeg tro at du kan søke i førstegangsvitnemålkvota fortsatt

Lenke til kommentar

En ting som jeg er litt usikker på, og som jeg har hørt motstridende ting om er om man fortsatt søker i førstegangskvota, selv om om man har tatt opp fag for ordinær kvote. Altså at man søker i begge? Jeg tror at man gjør det, men veit at det er mange som mener at førstegangskvota blir "ødelagt" når man forbedrer fag etter vgs o.l.

 

Hva er fasit?

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg ble ferdig med vgs i år, men har et friår nå før jeg begynner på videre studier. I det siste har jeg tenkt på medisin som et alternativ da legeyrket *snipp*

 

Mulig jeg har missforstått, men jeg trodde du kom over i ordinærvitnemålkvoten hvis du tok deg et friår etter vgs. Undersøk det i hvert fall..

 

Nei, du har misforstått.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...