Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Alt hvitt er blitt rosa


Anbefalte innlegg

Som topic sier, alt det som skal være hvitt i faner etc er blitt rosa.

Dessuten "vibrerer" det der det normalt er grått i fanene.

 

Har forsøkt med systemgjenoppretting, uten hell. Har heller ikke oppdatert noen drivere eller gjort noen som helst inngrep den siste tiden.

 

Var i ferd med å slå av maskinen og var ikke tilkoblet internett da problemet oppsto. Jeg stoppet avinstalleringen av et bildebehandlingsprogram før jeg avsluttet. Kan dette ha noe å si? Nevnte program er nå avinstallert, forresten

 

Jeg er grønn. Hva kan jeg gjøre? Forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff da, glemte å informere om hardware.

Har en Compal IFL90+ med Intel Core 2 Duo T7700, GeForce 8600M GT 512 MB, 2 GB RAM, Win XP Home Edition.

 

Så, har kommet frem til noe, etter en del prøving og feiling, med hjelp av en halvguru. Det viste seg nemlig at alt det rosa ble hvitt igjen dersom jeg la trykk med håndflaten til venstre for museflaten. Trykte jeg ned der med litt kraft ble alt normalt. Ergo dårlig kontakt. Men jeg kan jo ikke sitte og trykke der i evig tid.

 

Forsøkte å åpne ved å skru av alt av skruer og deksler på undersiden. Fikk åpnet maskinen litt i forkant, nok til å lokalisere det jeg/vi tror er der skjermkortet ligger. Men uten at jeg tok sjansen på å "brekke" nok på chassis til at alt åpnet seg. Guruen rådet meg til å skru alt i hop og forsøke å trykke nok på nevnte plass til at en evt dårlig kontakt "fikk satt seg igjen".

Ved neste boot up var skjermen igjen rosa, og denne gangen hjalp det ikke å trykke på flaten til venstre for musen. MEN: Når jeg lukker lokket mer enn halvveis igjen (dvs at det er mindre enn 90 graders vinkel mellom skjerm og tastatur) skiftet fargene til normal. Og slik kan jeg pr. nå forandre mellom rosa og normal skjerm.

Da kommer jeg/vi frem til at det ER dårlig kontakt, og bare det. Men hvor? I overgang mellom tastaturflate og skjerm? Og hvordan kommer jeg inn i stridens kjerne?

 

Tar i mot tips og triks med stor takk.

Lenke til kommentar

Da hadde vi nok tiktig vil jeg tro: at det er dårlig kontakt mellom skjermen og skjermkortet. Det skjer nettop det at det kan skifte fra hvitt til rosa da av erfaring.

 

Så sjekk koblingene. Problemet med bærbare er at jegftår det slik at når det først oppstår skade i kontakt mellom skjerm og skjermkort så er de ofte i koblingen i vippelokket det skjer (som forventet forsovidt da det beveger seg og er dermed mer mottakelig for feil og slitasje). Problemet er da om det er mulig for deg å åpne der og rette det... det spørs.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

det er mest sansynlig dårlig (ødelagt) kabel. eller dårlig kontakt.

prøvd å bytt kabelen. se at den er koblet skikkelig i. om ikke det funker kan skjermen være feilkalibrert. sjekk instillingene på selve skjermen. fysisk.

om ikke dette funker prøv ny skjerm.

Funker ikke dette. prøv samme kabel og skjerm på en annen pc.

 

PS: bruker bare pungtum ettersom kommaknappen datt ut av tastaturet.

Lenke til kommentar

Vel, da er maskinen åpnet helt inn til stridens kjerne. Feilen er i selve kabelen mellom skjermkortet og skjermen, altså ikke i connectors.

Akkurat i overgangen mellom tastatur og skjerm, dvs i hengselen, er det stadfestet at kabelen er i ferd med å ta kvelden.

 

Jeg har pr. nå ikke ønsker om å koble kabelen av maskinen, da jeg ikke er sikker på hvordan kabelen er festet i hhv. skjerm og skjermkort. Jeg ser at på kortet sitter det en normal connector, mens det på skjermens bakside sitter det en annen type connector. Det ser ut til at kabelen bare er stukket inn i en form for connector.

Er det så noen som VET noe om dette? Er det relativt enkelt å koble av og på denne kabelen?

Dersom JA på siste spørsmål vil det være en smal sak for meg å åpne strømpen med kabelen og foreta en kvalifisert lodding.

 

EVT: Denne kabelen må jo være mulig å få bestilt en slik kabel???????

 

 

På forhånd takk for kvalifiserte svar

Endret av doncato
Lenke til kommentar

Hvor gammel er maskinen? Ble den kjøpt som privatperson?

 

Hvis ja på siste, og under 5 år på første, hadde jeg ringt forhandler og reklamert. Og siden du vet nøyaktig hva problemer er, kan du tilby deg å fikse det selv hvis de sender en ny kabel. Billigere for de, kjappere for deg. Kan være at du må hoppe over forhandler og reklamere rett til produsent for å få denne type service.

Lenke til kommentar
Jeg hadde samme problem, og fant ut at det var strømkabelen som bleedet litt mellom +- polene, og dermed påvirket komponentene på et vis. Byttet strømkabel, og alt ble fix.

Acer 5920g 8600m gt

Strømkabelen til selve skjermen?

 

Strømkabelen til laptopen. strømmen som ble levert til laptopen var ikke helt stabil, og "skitten". Jeg hadde samme symptomer. Rosafarge og bølgete bilde på gråfargen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...