Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Munnsår og tørre lepper - Anbefal meg produkter :)


jevli

Anbefalte innlegg

Hei :) Den tørre vinteren er på tur innover landet, og leppene mine føles slik:

112315105_3c3fc948ee.jpg

 

 

Er det noen som har noen tips om hvilke produkter jeg burde prøve? Går en del "lypsyl", men føler ikke at det hjelper mot selve sårene, bare mot at det er litt tørt...

 

Anyone?

 

 

Mvh

Birger

Endret av gromit190
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er grunnen for at du sier dette Akidon? Det er på ingen måte et angrep, men det er dårlig praksis å si "du skal gå til legen å få deg <medisin>", om du ikke vet helt sikkert hva dette er for noe. Det er min mening.

 

Valtrex er et legemiddel som inneholder valaciklovir, som er et antiviralt middel. Dette legemiddelet tar knekken på Herpes Simplex infeksjoner som kan sette seg på leppene rundt munnen. Ettersom det virker som du snakker om sår ifm. tørre lepper, vil ikke antivirale midler hjelpe noen ting, da - igjen - antivirale midler tar knekken på virus. Det eneste som kunne hjulpet er at denne medisinen er en krem, som kan fukte leppene, men det er bedre produkter til dette formålet, og det trenger ikke inneholder "antivirotikum".

 

Neste spm. blir da, hvordan ser disse sårene ut? Det kan jo hende at du har en herpes simplex infeksjon (som er som et medisinstudie: når du først har fått det, kan du ikke ta det tilbake, og noen klarer ikke unngå å gi det videre til andre) i tillegg til tørre lepper. Har du hatt slike sår før? Ser det slik ut: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Cold_sore.jpg ?

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Oj oj... var ikke meningen å støte noen. Er riktig som du sier at det er anti viralt. Noe jeg antar at han har siden han sa at det hjalp med lipsyl om sårene.

 

Jeg har slitt med akkurat det samme selv, og tørre lepper er snarveien til herpes utbrud. Noe noen piller med valtrex er vidundermedesin mot.

Lenke til kommentar

Lipsyl er langt fra det beste for tørre lepper. Selv bruker jeg Baxter of California sin Hydro Salve Lip Balm: http://www.barbershop.no/hudpleie/lepper/b...e-lip-balm.html

 

Apoteket har gode fuktighetsprodukter. Aloe-vera-konsentrat virker fort, mens en god fuktighetskrem holder leppene fuktige over tid. Blistex har flere gode produkter for lepper, og man får de hos de fleste apotekene.

Lenke til kommentar
Jeg er heller ingen ekspert, men informerer om det jeg vet.

 

Hvordan hjelper lipsyl mot herpes? Og sammenhengen mellom tørre lepper og herpes har jeg heller ikke hørt om, men jeg lærer gjerne om du har gode kilder.

 

Tar det bare ut ifra egen erfaring som begynner å bli ganske omfattende etterhvert. For min del er det to ting som gir utbrudd. Sykdom (aka svekket imunforsvar). Og tørre lepper.

Når jeg har vert syk får jeg utbrudd med en gang jeg begynner å bli frisk igjen.

 

Når det gjelder tørre lepper gir ikke altid det utbrudd, men ut ifra erfaring gjør det ofte det. Hvorfor aner jeg ikke. Men er godt mulig det er en underliggen de årsak som gir både tørre lepper og utbrudd samtidig.

 

Når det gjelder lipsyl tror jeg ikke det har noen effekt på herpes i det hele tatt.

 

Når jeg tenker meg om kan tørre og herpes ha noe med sterk sol å gjøre. Det kraftigste utbruddene jeg har hatt var etter å få tørre lepper når jeg sto på ski i alpene i franriket. For å så deretter få utbrudd etter leppene allerede var tørre.

 

Uansett jeg har vert borti mye salver, munsårplaster osv. Og det fungerer mot herpes til en hvis grad. Men etter jeg har prøvd valtrex går jeg ikke tilbake til de. Der andre ting på det beste er en 5er på en skal fra 1 til 10. Er valtrex 10 på samme skalaen. Har ikke hatt ett ordentlig utbrudd på 2 år eller noe nå.

Lenke til kommentar

Ja sol og herpesutbrudd har jeg hørt om. Som du sikkert vet ligger herpesviruset latent i nervecellen når du ikke har utbrudd, og du blir aldri kvitt det. Og det er derfor forskjellige ting som kan "lokke" viruset ut av celle"huset" og på vandring nedover cellerota og perifert til leppa. Ting som stress og sol (som du sier) er med på å provosere frem et nytt utbrudd.

 

Du kan også forsøke en krem som heter Antix (reseptfritt på apoteket), den inneholder aciclovir (som er det antivirale middelet) og vil i flere tilfeller fungere bra mot residiv av herpes infeksjoner. Husk å smøre på så tidlig som mulig, da påsmøring flere dager inn i utviklingen kun har minimal effekt. Smør med en gang du føler "kløing" og "sviing" og andre typiske tegn på at noe er på ferde.

Lenke til kommentar

Er mye mer effektiv med valtrex. Har prøvd diverse kremer før. Zovirax, og en jeg fikk på resept. Ja det fungerer bra. Men ikke like bra som valtrex. Plus at valtrex tar alt. Og ikke bare lokalt der du smører på.

 

Problemet med salven er ofte at man bommer litt. Og spesielt når leppene er tørre og utsatt for mye sol så kommer gjerne utbruddet over alt.

Lenke til kommentar

Har heldigvis ikke herpes simplex, men tørre lepper har jeg lang og vond erfaring med. Jeg bruker 'Blistex Lip Relief Cream' til vinter og til vår, den funker veldig bra for meg. Du får den på apoteket, i alle fall. Mulig den finnes i matvarebutikker også.

 

Du bør drikke nok vann også, dehydrering er ikke bra for leppene.

Lenke til kommentar
Er mye mer effektiv med valtrex. Har prøvd diverse kremer før. Zovirax, og en jeg fikk på resept. Ja det fungerer bra. Men ikke like bra som valtrex. Plus at valtrex tar alt. Og ikke bare lokalt der du smører på.

 

Problemet med salven er ofte at man bommer litt. Og spesielt når leppene er tørre og utsatt for mye sol så kommer gjerne utbruddet over alt.

 

Zovirax er også på resept så vidt jeg vet.

 

Det høres ut som du har vært / er uheldig om du får utbrudd overalt. De fleste får lokale utbrudd forenelig med de nervebanene viruset benytter seg av, og lokal behandling er ofte den beste behandlingen i de fleste tilfeller. For meg virker en systemisk antiviralbehandling mye mer omstendig, men det spørs vel på hvordan trådstarter opplever forløpet.

Lenke til kommentar
Du har nok ett poeng der. Kommer helt klart an på hvor hardt man er angrepet.

 

Håper ikke du misforstod hva jeg har ment her, da dine utsagn også er gode. I mange tilfeller vil mennesker med en sykdom vite mest om akkurat denne sykdommen, og være de beste til å forklare andre om samme tilfelle. Stå på, og lykke til til trådstarter!

Lenke til kommentar

Tror nok egentlig vi er enig. Jeg foretrekker valtrex, men andre kan nok ha god nytte av salve.

 

Et lite spørsmål. Virker så du har litt greie på dette. Virker valtrex mot andre virus eller er det bare herpes den fungerer mot?

 

Btw første gang jeg prøvde zovirax var i spania. Og der trengte man ikke resept.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...