Gå til innhold

Get Games utfordrer Steam (PC)


Anbefalte innlegg

Håper virkelig Sutekh troller med å kalle € = $ en myte... Hvis ikke får du ta deg en bolle.

 

Kan nevne at jeg rundt regnet bruker ca 1k i mnd på spill og utvidelser som tidligere gikk i rettning Steam. Når Valve pulled-the-switch mistet de meg som kunde over natta og takket nei til 12k hvert år.

 

Av to onder er det nå M$ og Xboxen som får min love og rundt 12k i året på spill... Go'figure Valve!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
@ Sutekh Hva medSteamunpowered sin Pris guide? der ser man klart at oftest ligger prisen i Europa 50% høyere enn i usa.
Hva med Adobe sin webbutikk sine priser?

 

Europa blir generelt flådd i forhold til USA. Steam er ikke unikt der. Den eneste måten å endre det på er hvis europeere jevnt over blir like lite betalingsvillige som amerikanere.

 

Jeg prøver ikke å påstå at Steam er billig, men det blir for teit å si "OMG! Valve sux!" og ignorere alle de andre aktørene som er med på å bestemme prissettingen i Steam, og det blir også for teit å dra frem den evinnelige "1€=1$"-myten hele tiden. Hvis folk tror det og lar vær å bruke Steam av den grunnen kan de gå glipp av like mange bra tilbud som hvis de handler eksklusivt fra Steam.

 

Personlig behandler jeg Steam som en hvilken som helst annen nettbutikk: Hvis den er billigst (eller i hvert fall tilstrekkelig billig til at fordelen med å ha spillet i Steam er verdt den lille prisforskjellen) så handler jeg der. Hvis ikke finner jeg det et annet sted. Jeg har vel ennå til gode å betale mer enn 40€ for et enkeltspill på Steam, og de fleste spillene jeg har kjøpt der har vært mye billigere enn det.

Lenke til kommentar
Håper virkelig Sutekh troller med å kalle € = $ en myte... Hvis ikke får du ta deg en bolle.
Nei, jeg troller ikke. Sjekk prisene selv hvis du ikke tror meg.

 

Activision og EA games legger seg stort sett på samme pris i € og $, så spillene deres er liten vits i å kjøpe på Steam. 2K games har stort sett lagt seg på 1€=1$ på ferske spill, mens eldre spill har mer utjevnede internasjonale priser. Eidos ser ut til å ha flippa totalt, og tar faktisk høyere priser i € enn i $ for noen spill. Valve sine egne varierer mer, UK og Norge har omtrent samme eller litt høyere pris enn USA avhengig av valutakurs, sentraleuropa er dyrere.

 

En annen ting som også er verdt å huske på er at ett spill kan ha forskjellige utgivere i forskjellige markeder, og de kan være fullstendig uenige om prissettingen.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg Sutekh i at Steam er som hvilken som helst annen butikk (som dog tvinger deg til å bruke spesiell software for å spille). Jeg handler der stort sett bare når det er ekstremt gode tilbud.

Men fremdeles så skjedde det en prisøkning når Steam innførte euro som valutta for Europeiske kunder.

Det som det er vanskelig å få klarhet i er hvor prisøkningen skjedde. Er det utgivere eller Steam som setter prisen. Det kan virke som om Steam ler hele veien til banken når samme spill kan være billigere i butikk OG i USA.

 

Siden jeg handler der så skjelden, og ikke liker å bruke tredjeparts software for å spille, så er prisene der noe jeg har lite oversikt over, men jeg husker at jeg styrte unna DoW2 og Empire:TW pga at de kostet over 40 EUR.

 

Uansett virker det ikke som om Steam bryr seg om klager, så vi som ikke er fornøyd får finne oss andre og billigere plasser å handle. Jeg for min del vil ikke bruke tid på å irritere meg over steam når alternativene tross alt finnes. (og man fremdeles kan kjøpe steamspill billigere i butikken)

Lenke til kommentar
Men fremdeles så skjedde det en prisøkning når Steam innførte euro som valutta for Europeiske kunder.
Det er det nok ikke noen tvil om, men den prisøkningen er ikke nødvendigvis så stor som alle tror. Det ble større variasjon mellom Steam-pris og butikkpris. Jeg er helt klart mer kritisk når jeg handler på Steam enn jeg var når jeg handlet i dollar og alt føltes billig uansett. Men jeg gidder ikke å la vær å bruke Steam hvis jeg har lyst på et spill og Steam faktisk har en helt konkurransedyktig pris.

 

Man bør ikke være ukritisk i noen retning. Personlig liker jeg mange ting med Steam. Som kopibeskyttelse er Steam for min del i hvert fall en av de minst irriterende løsningene, og jeg er ikke redd for å anerkjenne de mange positive tingene Steam faktisk har gjort for små spillutviklere. Et av mine favorittspill gjennom tidene, Red Orchestra, hadde antagelig ikke vært utgitt i det hele tatt hadde ikke Tripwire fått en avtale med Valve. Samtidig er markedssegmenteringen helt klart en negativ utvikling, så som nettbutikk bruker jeg ikke Steam så mye som jeg gjorde tidligere.

 

Det som det er vanskelig å få klarhet i er hvor prisøkningen skjedde. Er det utgivere eller Steam som setter prisen. Det kan virke som om Steam ler hele veien til banken når samme spill kan være billigere i butikk OG i USA.
Litt av a og litt av b, antagelig. Utgiverne har helt klart mye å si for prissettingen, det ser du hvis du ser på prisforskjellene mellom forskjellige markeder for f.eks. EA sine spill og Valve sine egne.

 

Siden jeg handler der så skjelden, og ikke liker å bruke tredjeparts software for å spille, så er prisene der noe jeg har lite oversikt over, men jeg husker at jeg styrte unna DoW2 og Empire:TW pga at de kostet over 40 EUR.
Der er vel folk forskjellige. Jeg liker Steam-klienten, spesielt for å kjøpe spill som virkelig utnytter alle mulighetene ved den som autooppdatering og Steamworks.

 

DoW2 er for øvrig et typisk eksempel på et spill som jeg synes var litt for dyrt når det ble sluppet men endte opp med å kjøpe når Steam kjørte en eller annen kampanje. Tror jeg ga 30€ eller noe i den dur.

Lenke til kommentar

For min del var Steam siste skanse for PC-platformen...

 

Sutekh holder fast med sitt argument at € = $ er en myte og utgiveren er den som kontrollerer. Prisene er sjekket idag og €=$ er bekreftet på mange gode spill. Mener fortsatt at du bør kjøpe boller idag ;)

 

Steam hadde monopol på beste download-by-demand på PC platformen og har priset seg ut. Akkurat på det tidspunktet testet jeg XB360 der du fikk akkurat samme type download-tjeneste, ingen drivereoppdateringer, ingen hazzle med spilla og generell god håndtering av venner osv... Dermed endte hele PCen på sidelinja og har ikke vært oppdatert eller brukt til spill siden dess.

 

Saken hadde nok vært annerledes hvis Steam ikke hadde gjort endel brukere pissed pga mangel på kundebehandling og overpris. Meget synd...

Lenke til kommentar
Sutekh holder fast med sitt argument at € = $ er en myte og utgiveren er den som kontrollerer. Prisene er sjekket idag og €=$ er bekreftet på mange gode spill. Mener fortsatt at du bør kjøpe boller idag ;)
Øh, og det er også avkreftet for mange andre gode spill.

 

Ta deg din egen bolle.

Lenke til kommentar
Øh, og det er også avkreftet for mange andre gode spill.

 

Ta deg din egen bolle.

Det er likeledes bekreftet for mange spill. Dermed er det heller ingen myte. Forøvrig enig i at det beste er å handle der det er billigst. Da vil selgerene se at pris spiller en vesentlig rolle og kanskje tenke seg om når man setter priser. Min steamhandel har ihvertfall falt drastisk, og jeg kjøper ikke noe der som jeg kan kjøpe på en nettsjappe til halve prisen. Greit det er mer arbeid og ventetid å handle fysiske medie i en nettsjappe, men det arbeidet koster jeg på meg for å belønne de som selger billig.

Lenke til kommentar
Bare gi meg bedre priser, så er jeg solgt.

Nesten helt enig med deg.

Det gjenstår skepsisen knyttet til å "hoste" dine spill hos en 3.-part i stede for å virkelig eie dem 100%. Du vet -aldri- hva som skjer med "dine" spill når selskapet forsvinner/kjøpes opp/går konk osv.

 

mvh

Kontraktskonsulent

Lenke til kommentar

Jeg synes Steam sitt konsept er genialt. Alt jeg trenger å huske er e-postadressen min, så har de kontroll på resten. Hadde appstore hos Apple fungert på samme måte, ville jeg fortsatt hatt oversikt på hva jeg har kjøpt på en enkel måte. Nå må jeg rote gjennom kvitteringer på mail for å se hvilke programmer jeg har kjøpt.. Ikke at jeg gjør det.

(Backup var utenkelig ettersom jeg satt på en PC med 64bit Windows XP. Dette støtter selvsagt ikke itunes)

 

Problemet til Steam er prisen. Jeg mener ikke jeg syter, da stort sett alle spill jeg har kjøpt de siste årene har vært billigere i fysiske butikker enn hos Steam. Når jeg har sjekket prisen på samme produktet i US&A har de vært samme pris i dollar eller billigere. Fortså det den som kan. (Siste spill jeg kjøpte var FM2010. Kostet 45-55€ og 25-30$).

Lenke til kommentar

Euro vs Dollar debatten er utdatert.

 

Faktum er at ALT er mykje billegare i USA enn i dei vestlege nasjonane i Europa. Er berre å sjå kva prisane på bilar er i Amerika kontra dei over atlanteren.

 

Poenget mitt er at det er meir interessant å sjå på prisane som europa-steam køyrer mot prisane som konkurrentane har.

 

I tillegg er det uheldig for oss at dollaren er mykje svakare enn den normalt plar vere.

 

Eit spørsmål:

 

Gir konkurrentane den ekstra skatten på spel som steam gir oss? Viss dette fortsatt er tilfelle.

Lenke til kommentar
Euro vs Dollar debatten er utdatert.

 

Faktum er at ALT er mykje billegare i USA enn i dei vestlege nasjonane i Europa. Er berre å sjå kva prisane på bilar er i Amerika kontra dei over atlanteren.

 

Poenget mitt er at det er meir interessant å sjå på prisane som europa-steam køyrer mot prisane som konkurrentane har.

 

I tillegg er det uheldig for oss at dollaren er mykje svakare enn den normalt plar vere.

 

Eit spørsmål:

 

Gir konkurrentane den ekstra skatten på spel som steam gir oss? Viss dette fortsatt er tilfelle.

 

Akkurat biler er et ganske dårlig eksempel, enn så lenge det er sterkt avgiftsbelagt. Steam kommer forøvrig dårlig ut mot konkurrentene som er tilgjengelig for oss forbrukere i europa.

 

AtW

Lenke til kommentar
Euro vs Dollar debatten er utdatert.

 

Faktum er at ALT er mykje billegare i USA enn i dei vestlege nasjonane i Europa. Er berre å sjå kva prisane på bilar er i Amerika kontra dei over atlanteren.

 

Poenget mitt er at det er meir interessant å sjå på prisane som europa-steam køyrer mot prisane som konkurrentane har.

Og det er nettopp her hele poenget ditt faller sammen: Steam er som regel dyrere enn din lokale butikk.

Lenke til kommentar

Må si jeg er tildels enig med Sutekh her egentlig. Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har spilt noe særlig på en lang, lang stund, men kjenner dog til flere som har klaget på Steam problematikken.

 

Steam/Valve agerer som en helt vanlig nettbutikk i et vanlig marked. Det at Steam som regel er dyrere enn din lokale butikk tror jeg nok ikke noe på. For å finne ut av dette må man jo nesten ta en sammenlikning av et større tilfeldig utvalgt vareutvalg mellom butikker. Har faktisk en følelse av at Steam vil komme ganske godt ut her i Norge. Selvfølgelig kan man shoppe rundt fra flere butikker, for å presse prisen ned. Man driver jo tross alt en butikk og ikke velferd.........

 

Jeg tror mye av problemene er at utgiverne trolig har lik pris ovenfor forhandler av produktet, uavhengig om det er en fysisk kopi eller en digital nedlasting. Det at Steam ikke selger en fysisk vare, betyr nødvendigvis ikke at de får inn produktet billigere.

 

Sammenlikner man ovenfor USA, tror jeg kjøpskraften vår er like stor i forhold til de som holder til over atlanteren. Noe som også er grunnen til at det meste er billigere der borte. Spesielt nå som kronekursen er såpass sterk i forhold til dollar. Det en tjener $10 i timen på et arbeid der borte, tjener vi som regel det dobbelte og mer til på.

 

Finner du billigere spill andre steder, så er det vel bare å handle der. Skjønner liksom ikke helt det store problemet. Ønsker man å betale litt ekstra for tjenestene og mulighetene Steam tilbyr, så må da folk få lov til det....

Lenke til kommentar
Må si jeg er tildels enig med Sutekh her egentlig. Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har spilt noe særlig på en lang, lang stund, men kjenner dog til flere som har klaget på Steam problematikken.

 

Steam/Valve agerer som en helt vanlig nettbutikk i et vanlig marked. Det at Steam som regel er dyrere enn din lokale butikk tror jeg nok ikke noe på. For å finne ut av dette må man jo nesten ta en sammenlikning av et større tilfeldig utvalgt vareutvalg mellom butikker. Har faktisk en følelse av at Steam vil komme ganske godt ut her i Norge. Selvfølgelig kan man shoppe rundt fra flere butikker, for å presse prisen ned. Man driver jo tross alt en butikk og ikke velferd.........

 

Jeg tror mye av problemene er at utgiverne trolig har lik pris ovenfor forhandler av produktet, uavhengig om det er en fysisk kopi eller en digital nedlasting. Det at Steam ikke selger en fysisk vare, betyr nødvendigvis ikke at de får inn produktet billigere.

 

Sammenlikner man ovenfor USA, tror jeg kjøpskraften vår er like stor i forhold til de som holder til over atlanteren. Noe som også er grunnen til at det meste er billigere der borte. Spesielt nå som kronekursen er såpass sterk i forhold til dollar. Det en tjener $10 i timen på et arbeid der borte, tjener vi som regel det dobbelte og mer til på.

 

Finner du billigere spill andre steder, så er det vel bare å handle der. Skjønner liksom ikke helt det store problemet. Ønsker man å betale litt ekstra for tjenestene og mulighetene Steam tilbyr, så må da folk få lov til det....

 

poeng.

 

Ein del av spela som dei lokale butikkane har, som elkjøp, expert og i verste fall kioskar ,prisa spela dårlegare enn steam. Det er kun nettbutikkane og retail-butikkar, som platekompaniet, som klarer å presse prisene lavere ned.

 

Steam er mykje flinkere å kjøre tilbudskampanjer på dataspill enn f.eks expert og elkjøp.

 

Eg kjøpte Dragon Age på GAME til 450kr, sidan eg ville spelet i hylla.. Og spelet ligg på ca 420kr på steam, mens f.eks expert har spelet til 499kr. Kan heilt sikkert finne spelet billegare på internettbutikkar som CDON.no, men det vart som det vart.

 

Uansett så prøvar eg å vere prisbevisst i dei fleste tilfella, kjøpte for eksempel Football manager 10 på play.com til halv pris.

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...