Gå til innhold

Hvorfor ødela dere prisguiden?


siNch

Anbefalte innlegg

Prisguiden pr 2008 var jo genial. Ikke bare var den presis, den visste også hva den søkte etter. Det nytter jo ikke å bruke den nye. For det første finner den ikke det du skal ha og for det andre stemmer jo ikke prisene. Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan kompetente mennesker kan la dette skje?

 

Er dere ikke enige? Jeg kan bevise det. Dere mener kanskje den vil være slik i begynnelsen?

Det er noe fundamentalt galt med hele koden. Beviset mitt:

 

Finn en utvalgt bærbar PC på en eller annen nettbutikk. Prøv deretter å se om du finner den i prisguiden...

 

Dette gjelder så ufattelig mange produkter. Jeg har prøvd prosessorer, ram, harddisker, tv'er ol.

 

Hvordan kunne dere la dette skje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

+1

 

Avskyr den nye prisguiden, bruker alltid old.prisguide.no, er litt stress å måtte skrive det hver gang og at man ikke kan legge til old. på linker andre kommer med.

 

Nå gidder jeg ikke hjelpe folk lenger som referer til den nye prisguiden, er bare skrap å bruke.

Synes vi burdte fått en poll her om folk foretrekker den gamle eller nye ...

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er den eneste grunnen til at de ikke har tatt bort den nye prisguiden at de har investert en større sum i den nye og ikke tør å snu. Når det er noe fundamentalt galt med kodingen hjelper det heller ikke å gi den mer tid og modifiseringer. Ta ansvar å slett den nye prisguiden en gang for alle.

Endret av siNch
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå vet jeg med sikkerhet at det er kommer ganske store forbedringer både på søkemotor (nå begynner det blant annet å komme opp treff på ting som enda ikke har fått produktside, slik som i den gamle) og det er også ytret ønske om enda bedre søkealgoritme. Bare siste uke er flere ting blitt fikset og rapportene renner inn hver dag over nye ting som er tatt tak i av utviklerne. Der går det definitivt fremover og vi skal presse på for at ting skal bli så optimalt som mulig.

 

Ellers så er det slik at den gamle Prisguiden ikke har noen flere produkter enn den nye, de tar utgangspunkt i den samme databasen. Den nye har også flere funksjoner (og vil få enda flere).

 

Om søkemotoren ikke alt er det, så skal den bli like god som i den forrige versjonen. Nå søker den også i prisfilen til butikkene og ikke bare i de produkter vi har lagt inn, som er en særdeles sterk forbedring. Sjekk ut :)

 

Og bare for å få sagt det, å bruke ord som genial om den gamle Prisguiden ville jeg aldri gjort. Det er jo også en grunn det ble investert resurser til en ny, den ville aldri blitt endret om den var ansett å fungere. Vi klarte ikke engang å få lagt inn produkter i en periode, den har en backend som nesten hører til 90-tallet og det er også denne som er skyld i de meste av problemene som nå oppleves. Heldigvis jobbes det med å bytte den ut og da vil ting se enda bedre ut. Spesielt hva filtreringsmeny, sortering og kategoristruktur angår, her blir vi fortsatt hjemsøkt av programmering og koding fra den gamle som er gått ut på dato.

 

Det er helt og holdent opp til brukerne, men jeg håper man fortsatt har litt tillit og ikke gir opp en tjeneste som i mange år har stått på for å gi dere et godt sted å finne gode priser og finne produkter. Bare fortsett å vær så kravstor dere kan, så får vi noe å strekke oss etter. Både utviklerne og vi som jobber med å få inn innhold i prisguiden skal gjøre vårt ytterste for å vinne tilliten i hvert fall. Vi skal presse på slik at du til slutt kan føle at "jo, nå er det bedre", tro du meg :)

Lenke til kommentar
Ellers så er det slik at den gamle Prisguiden ikke har noen flere produkter enn den nye, de tar utgangspunkt i den samme databasen. Den nye har også flere funksjoner (og vil få enda flere).

Det framstår iallefall ikke slik pr i dag. Den nye har også en del unødvendige funksjoner, samt at den mangler en del essensielle på enkelte produkter.

 

Om søkemotoren ikke alt er det, så skal den bli like god som i den forrige versjonen. Nå søker den også i prisfilen til butikkene og ikke bare i de produkter vi har lagt inn, som er en særdeles sterk forbedring. Sjekk ut :)

Den er helt klart ikke bedre. Det er jo egentlig bare å prøve den. Prøv eks. å finne deg en bærbar pc og sammenlign med den gamle.

 

At den også søker igjennom prisfilen til butikken i stedet for at produktene blir lagt inn er jo ikke nødvendigvis noen fordel. Dette gir jo uante muligheter for triksing av priser for butikkene for kun å komme øverst.

 

Og bare for å få sagt det, å bruke ord som genial om den gamle Prisguiden ville jeg aldri gjort. Det er jo også en grunn det ble investert resurser til en ny, den ville aldri blitt endret om den var ansett å fungere. Vi klarte ikke engang å få lagt inn produkter i en periode, den har en backend som nesten hører til 90-tallet og det er også denne som er skyld i de meste av problemene som nå oppleves. Heldigvis jobbes det med å bytte den ut og da vil ting se enda bedre ut. Spesielt hva filtreringsmeny, sortering og kategoristruktur angår, her blir vi fortsatt hjemsøkt av programmering og koding fra den gamle som er gått ut på dato.

 

Selvfølgelig må det oppdateres, men det spiller ingen rolle hvor nytt det er hvis det er dårligere enn koding fra 90-tallet.

 

 

For en forbruker en sann drøm å til enhver tid kunne finne den laveste prisen på et produkt han er interessert ved hjelp av en enkelt tastetrykk i en prisguide. Det hjelper derimot lite om han selv traver nettbutikkene og finner priser som er lavere enn guiden hjelper han fram til. I den nye kan det jo også i mange tilfeller være vanskelig å finne produktet i hele tatt.

Lenke til kommentar
Den er helt klart ikke bedre. Det er jo egentlig bare å prøve den. Prøv eks. å finne deg en bærbar pc og sammenlign med den gamle.

 

At den også søker igjennom prisfilen til butikken i stedet for at produktene blir lagt inn er jo ikke nødvendigvis noen fordel. Dette gir jo uante muligheter for triksing av priser for butikkene for kun å komme øverst.

 

Hmmm, her misforstår du vel hva en prisfil er. Alle våre priser, samt andre prissammenlignignstjenester, benytter en prisfil gitt av butikken. Alle dine søk noensinne i fortiden på den gamle prsiguiden har hentet sin pris fra en slik prisfil. Når vi legger inn et produkt, så henter den prisen sin fra butikkenes prisfil. Skulle en butikk trikse med en slik fil ville det ikke bare koste dem penger, men også dårligere omdømme, så det har jeg enda ikke sett et tilfelle av i mine 6 måneder her.

 

 

Og søket er blitt bedre, for det kommer opp langt flere treff nå enn eksempelvis før nyttår. Dette har jeg fulgt med argusøyne, for jeg har strengt talt, som deg, ikke vært fornøyd med søket (og jeg ønsker fortsatt forbedringer). Og det er foreslått ytterligere forbedring av søkealgoritmen, vi hanker inn de eksemplene vi kommer over hvor treff ikke kommer opp når det bør gjøre det og videresender dette til utviklerne.

 

Søk eksempelvis på "Asus Eee". Ikke bare får du opp flere treff i den nye, du kan også filtrere treffene ut i fra kategori. Eller "Toshiba Satellite", se hvor enormt mange flere treff du får i den nye. For et par uker siden var det ikke tilfellet. Og kom gjerne med bærbare du ikke finner på søk i den nye, det kan være tips til å få en enda bedre søkemotor som ikke bare overgår den gamle i antall treff, men også får opp fortløpende hurtigsøk og gir deg anledning til å sortere utifra kategori etterpå. Jeg vet utviklerne står på for å gjøre ting så optimalt som mulig og da er enhver konstruktive tilbakemelding gull verdt. :)

 

Så akkurat søkemotoren begynner å ta mer form har jeg et sterkt inntrykk av. Så gjenstår bedre filtreringsmeny og kategoristruktur av ting som haster mest.

Lenke til kommentar

Det forklarer vel hvorfor folk er så fornøyd med den da.

 

Istedet for å bortforklare så kan man vel heller gjøre noe med det? :thumbup:

 

Prøv f.eks å søke opp en "Acer Aspire 5738ZG".

 

Du får ikke opp disse til 4990,-:

Acer Aspire 5738ZG - Netonnet

Acer Aspire 5738ZG - Komplett.no

 

Prøv å finne "LG E2250T-PN" -toogtyvetommer dataskjerm med LED bakgrunnsbelysning.

 

LG E2250T-PN - Multicom.no

 

 

Det finnes masse eksempler på dette, men det er ikke min jobb å liste opp alle. :thumbup:

 

Når det gjelder triksing med listen så har det i mange år vært kjent at enkelte butikker koblet seg inn på populære produkter slik at man kom på toppen av listen ved at de linket til produktets ekstrautstyr. Slik framsto det hele som en liten feil i søkemotoren for søkende forbrukere, mens nettbutikken kjørte underliggende markedsføring. Dette er selvfølgelig ikke offisielt, men forklarer godt perioder med 3 siffrede priser på produkter som til vanlig lå på 4 siffrede priser.

Endret av siNch
Lenke til kommentar
Istedet for å bortforklare så kan man vel heller gjøre noe med det? :thumbup:

 

Det er en forklaring, ikke bortforklaring, slik at dere brukere vet hva utfordringen er og hva som jobbes med av utviklerne. Jeg regner med det settes pris på med litt innblikk i prosessen. :)

 

Man kan forøvrig følge med her på hva som jobbes med og hva som er fullført:

 

Fullført (191)

Jobbes med (182)

 

Prøv f.eks å søke opp en "Acer Aspire 5738ZG".

 

Du får ikke opp disse til 4990,-:

Acer Aspire 5738ZG - Netonnet

Acer Aspire 5738ZG - Komplett.no

 

Ja her er det som jobbes for å optimalisere søkemotoren når den indekserer prisfilene til butikkene. Dette kommer, søkemotorleverandøreren er underrettet om det.

 

Men det som er fint her er at vi i mellomtiden kan løse dette med å lage produktside (som jo også gjør at du kan legge produktet i dine lister). Vi har lagt inn følgende (det er ikke sikkert linkene virker helt enda, kommer så fort serveren kjører neste oppdatering)

 

Aspire 5738ZG T4200

Aspire 5738ZG T4300 ATI HD4570 Windows 7 HP

Aspire 5738ZG T4300 ATI 4650

Aspire 5738ZG T4300 ATI 4570 Vista HP

 

I tillegg kan denne tråden være fin å bruke til produkter man ikke finner i Prisguiden, så skal vi fyre dem inn så fort vi kan. I tillegg vil du se at et søk nå også gir treff i prisfilen der, slik som i den gamle :)

 

 

Når det gjelder triksing med listen så har det i mange år vært kjent at enkelte butikker koblet seg inn på populære produkter slik at man kom på toppen av listen ved at de linket til produktets ekstrautstyr. Slik framsto det hele som en liten feil i søkemotoren for søkende forbrukere, mens nettbutikken kjørte underliggende markedsføring. Dette er selvfølgelig ikke offisielt, men forklarer godt perioder med 3 siffrede priser på produkter som til vanlig lå på 4 siffrede priser.

 

Men slike butikker får da også en større regning og risikerer å bli kastet ut. De gangene det skjer feil og butikkene kommer høyere opp er det som oftest de som først kontakter oss, fordi flere feilaktige klikk gjør at de får en høyere regning. Dette er uansett noe som ikke er relatert til ny Prisguide, den gamle har alltid hentet sine priser fra prislister levert til oss utifra gjeldende regler satt. :)

 

Det mest slitsomme med den nye er når man skal filtrere ut "grafikkprosessor" på skjermkort. Da er det rundt 100 forskjellige å velge imellom og de står ikke alfabetisk. Skal jeg f.eks bare ha ATI 5850 er det umulig å finne det på listen.

 

Ja, dette er slitsomt fordi menyen rangerer utifra antall kort i det nevnte feltet. Som blir helt håpløst og veldig frustrerende. Det jeg kan se er at utviklerne har det høyt på prioriteringslisten å fikse, for vi kan jo ikke ha det slik. Nå som en god del ting med lister er fikset er filtreringsmenyen og kategoristrukturen det jeg anser som mest pressende å få fikset opp i og optimalisert.

 

Noe sier meg at det var back-end'en dere skulle ha jobbet med og latt front-end'en være i fred.

 

Da måtte i så fall alle ideer og ønsker samlet opp fra brukerne de siste årene vært scratchet. Gammel front-end er ikke kapabel til å ta for seg alle de funksjonene som der var (og er) ønsket. Optimalt sett burde begge deler vært ferdig samtidig, men slik gikk den den gang ei. I tillegg ville man risikere å ende opp med en back-end som ikke kan levere den front-end som brukerne ønsker, nå får man mulighet til å tilpasse den enda bedre til de formål med bakgrunn i alle brukererfaringene. Denne investering ble gjort fordi brukerne i lang tid har kommet med mange ypperlige forslag, men hvor gammel front-end ikke var egnet til å implementere dette. Det viktige er at arbeidet fortsetter og at fokus for utviklerne er på fremtiden og ikke fortiden :)

 

Det er skikkelig kjipt at lanseringen ikke var uproblematisk, men det er kommet flere vesentlige forbedringer de siste ukene og det kommer mer for hver uke som går.

Lenke til kommentar
Det er sikkert et gedigent potensiale i den nye prisguiden, det jeg lurer på er hvordan dere kunne være bekjent av å lansere noe som var så til de grader uferdig, jeg var selv med på lukket beta og dere fikk da vitterlig vite at den ikke var på langt nær ferdig.

 

Det var nok en feilvurdering gjort hvor man fikk signaler om at det meste skulle være løst, men jeg sitter ikke i posisjon til å vite alle faktorer som er bak fordi dette er ikke mitt område. Av og til går ikke alt som er planlagt og det var flere mangler enn forventet. Det man da gjorde var å også ha tilgjengelig versjon 1.1 inntil de største feilene ble løst og den forblir som lenke på forsiden inntil de viktigste feilene er fikset. Når det er sagt er jeg i tvil om ting hadde vært så alt for mye bedre om den gamle forble, for der hadde vi noen seriøse problemer med ytelsen som nå er vekke. Det gjør at vi mye fortere kan få lagt til nye produkter, i en periode fikk vi knapt dette til da systemet begynte å knele. Vi hadde nok av klager og problemer med den gamle før lansering også, det har ikke vært solskinn hverken før eller etter. Men tilbakemeldingene er viktige, for det er de som gjør oss i stand til å forbedre tjenesten.

 

Akkurat nå er jo fokus på korrigering og videre utvikling, slik som normalt er når et nytt produkt lanseres. Jeg merker meg at Prisguiden har fått markante forbedringer nå de siste par ukene (viktigste er liste-funksjonen som begynner å ta form) og at et er stadige fremskritt og så får systemutviklerne fortsette med det.

 

Det jeg kan være behjelpelig med er å prøve å svare på de spørsmål som måtte komme og så kan jeg være direkte til hjelp med å sørge for mer innhold (produkter) i tjenesten. Selve utformingen av den er ikke helt mitt bord men de jobber på spreng, dette vet jeg og jeg har tro på at de vil gjøre flere av dere fornøyde. Det er jo til syvende og sist det eneste som teller, at brukeropplevelsen blir god og tilfredsstillende. Innen det er et faktum så er ikke det godt nok.

Lenke til kommentar

Få tilbake rullegardinvalg, å få uendelige lister med valg på noen av kriteriene er helt utrolig slitsomt, få også inn en handlevognfunksjon som funger, slik det er nå, bruker jeg ikke handlevogn lengre da 1, det er fjernet fra den gammle prisguiden, og at den nye prisguiden sin handlevogn (om den forsatt er der) ikke fungerer omtrent.

 

Må ellers si at den har mye potensial, men slik det er nå, er den ganske uoversiktlig, og rotete.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Har du forsøkt handlevognen i PG 2.0 de siste dagene? Det er gjort endel fiks der den siste uken vet jeg, og de har også mindre fikser på listen der.

 

Angående filtreringsmeny så er jeg helt enig, den er ikke av akseptabel kvalitet nå. Vår styrke målt opp mot de fleste andre er at vi bruker veldig mye resurser på å legge til produkter med alt mulig av verdier, slik at dere kan filtrere utifra mer enn bare en hovedkategori og pris. Akkurat nå er det et lite paradoks at det som skal være vår fremste styrke skaper litt vel mye rot. Det er ikke annet å gjøre enn å jobbe med for å gjøre dere fornøyde, den skal i hvert fall ikke bli dårligere enn hva som var i versjon 1.1.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...