Gå til innhold

Hvordan rapportere svart arbeid anonymt?


Teac

Anbefalte innlegg

Gjennomsnittslønnen innenfor bygg og annleggsvirksomhet:

Ledere 486.456.-

Betongarbeider 329.148.-

Forskalingssnekker 347.664.-

Tømrer 300.264.-

Rørlegger 323.952.-

Maler 297.144.-

Elektriker 302.676.-

Hjelpearbeider 270.768.-

 

Dette er da uten svart arbeid. Kom ikke her og si at du ikke kan fø en familie på det her. Du lever ikke fett på mellom 300 og 350'000 i året, men du klarer jaggumeg å skaffe deg tak over hodet og mat på bordet for det.

 

At man må jobbe svart for å overleve er rett og slett dårlige unnskyldninger.

 

Edit: Og dette er tall fra 2005. Lønnsveksten siden da har vært mellom 10% og 30%.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet at dette er litt OT, men reagerer på at man så enkelt trekker en slutning om at alle menneskene i Norge har en "skikkelig" utdannelse og man har tilgang på yrker som betaler tilfredsstillende.

Norge har tilgang på nok yrker som betaler tilfredsstillende nok slik at ingenting forfekter at man må bli kriminell for å overleve!

Vi har til og med en så gavemild velferdsstat at flere velger å tre ut av arbeidslivet og leve på samfunnet uten å jobbe uten nødvendigvis god grunn.

Lenke til kommentar

syns det er en skam med folk som støtter opp under svartarbeid, vi kunne senket skatten med 10% i dette landet hadde det ikke vært svart arbeid. syns ærlig talt politiet burde ha en anonym tips mail, eller lign enes slik at vi kunne blitt kvitt dette tyveriet. eneste grunnen til og bli sur på folk som går til politiet med informasjon om svartarbeid er fordi man driver den type bedrift selv.

Lenke til kommentar
syns det er en skam med folk som støtter opp under svartarbeid, vi kunne senket skatten med 10% i dette landet hadde det ikke vært svart arbeid. syns ærlig talt politiet burde ha en anonym tips mail, eller lign enes slik at vi kunne blitt kvitt dette tyveriet. eneste grunnen til og bli sur på folk som går til politiet med informasjon om svartarbeid er fordi man driver den type bedrift selv.

Er helt enig med deg der. Hadde vi bare senket skattene litt og lagt til rette for at små bedrifter skal kunne overleve hadde vi ikke hatt noe problem med svart arbeid. Skal man dra dette litt langt kan man si at de som bruker/tilbyr svart arbeid ikke har rett på velferdsstatens goder som utdanning, sykehus osv..

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Takk til deg som tipser politiet om svart arbeid! Polakker som jobber til alle døgnets tider og forstyrrer nabolagets fred i helgene har jeg ingenting til overs for. Hadde alle betalt skatt ville det vi måtte betalt mye mindre i skatt.

 

Når det kommer til kompistjenester så er det ikke noe problem ift. svartarbeid. Slik det er i kompisgjengen min så tar vi oss ikke betalt. En kan elektronikk, en annen kan bil. Da bytter man og utnytter hverandre slik at det går opp i opp. Det er fult lovlig å gjøre det slik.

Lenke til kommentar
Når det kommer til kompistjenester så er det ikke noe problem ift. svartarbeid. Slik det er i kompisgjengen min så tar vi oss ikke betalt. En kan elektronikk, en annen kan bil. Da bytter man og utnytter hverandre slik at det går opp i opp. Det er fult lovlig å gjøre det slik.

Det kommer an på, det er i beste fall i grenseland hvis dere er enige om at det skal gå opp i opp. I Lignings-ABC står det

Gratisarbeid (dugnad) som venner utfører, er ikke skattepliktig for eieren av eiendommen eller for den som utfører arbeidet. Avtalt byttearbeid er derimot å anse som arbeid utført mot vederlag, og verdien av dette vil derfor være skattepliktig.
Lenke til kommentar
Det er nok ikke til å stikke under en stol at Nordmenns vilje til å betale skatt ikke alltid er like høy, og den blir nok ikke høyere av at man ikke aner hva skattepengene går til, men bare får følelsen av at en stor del går til trygd for de som ikke jobber.

Det er et dårlig argument for dem som har motvilje mot å betale skatt av den grunn (en følelse) da statsbudsjettet ligger lett tilgjengelig på nett.

:)

Lenke til kommentar
Det er nok ikke til å stikke under en stol at Nordmenns vilje til å betale skatt ikke alltid er like høy, og den blir nok ikke høyere av at man ikke aner hva skattepengene går til, men bare får følelsen av at en stor del går til trygd for de som ikke jobber.

Det er et dårlig argument for dem som har motvilje mot å betale skatt av den grunn (en følelse) da statsbudsjettet ligger lett tilgjengelig på nett.

:)

 

 

Heldigvis blir det slutt på denne svarte omsetningen fra 01.01.2011. Da trer den nye loven i kraft, som sier at kjøper av kontant tjenester blir solidarisk ansvarlig for at selger betaler skatt og moms. Det vil si at du som kjøper blir stilt til ansvar for å betale vedkommendes moms dersom du betaler for bygge tjenester kontant.

 

Enhver bokettersynsrevisor vil ha fokus på dette og ingen mann i dette land kommer til å kjøpe noe svart arbeid lengre.

Lenke til kommentar
Heldigvis blir det slutt på denne svarte omsetningen fra 01.01.2011. Da trer den nye loven i kraft, som sier at kjøper av kontant tjenester blir solidarisk ansvarlig for at selger betaler skatt og moms. Det vil si at du som kjøper blir stilt til ansvar for å betale vedkommendes moms dersom du betaler for bygge tjenester kontant.

 

Enhver bokettersynsrevisor vil ha fokus på dette og ingen mann i dette land kommer til å kjøpe noe svart arbeid lengre.

Tja, jeg er ikke fullt så sikker.

 

Kanskje litt på tynn is da jeg ikke har inngående kjennskap til RILUM-regnskap, men min forståelse er at svart arbeid ikke er dokumentert og arbeidet er dermed ikke gyldig i en evnt forsikringssak (typisk el-anlegget setter fyr på huset).

Om så er, som jeg ganske sikkert tror det er mtp dokumentasjon, at folk er vilig til å sette huset på spill for noen kroner spart så er det heller tvilsomt om et kanskje-kanskje straff vil ha særlig innvirkning?

 

Men selvsagt håper jeg du har rett! :)

Lenke til kommentar
Gjennomsnittslønnen innenfor bygg og annleggsvirksomhet:

Ledere 486.456.-

Betongarbeider 329.148.-

Forskalingssnekker 347.664.-

Tømrer 300.264.-

Rørlegger 323.952.-

Maler 297.144.-

Elektriker 302.676.-

Hjelpearbeider 270.768.-

 

Dette er da uten svart arbeid. Kom ikke her og si at du ikke kan fø en familie på det her. Du lever ikke fett på mellom 300 og 350'000 i året, men du klarer jaggumeg å skaffe deg tak over hodet og mat på bordet for det.

 

At man må jobbe svart for å overleve er rett og slett dårlige unnskyldninger.

 

Edit: Og dette er tall fra 2005. Lønnsveksten siden da har vært mellom 10% og 30%.

Du glemmer nedbetalingen på flatskjermen, surroundanlegget, amerikanerskapet, badstuen, BMW-en, hytta og alt det andre som man selvfølgelig er nødt til å ha og like selvfølgelig har like mye krav på som de som faktisk har råd til det.

Lenke til kommentar

Seriøs, blir forbanna når jeg hører om folk som deg. Hva med og passe dine egene saker? Tipper du ikke er helt perfekt og ikke bryterloven selv? Hadde jeg vist hvem du var så skulle jeg fulgt etter deg i en uke, og annmeldt deg for alt du gjorde som stittet mot loven det minste. kunne sikkert annmeldt deg noen ganger iløpet av en uke da tenker jeg.

Hater folk som tror de er så perfekte og aldri gjør noe feil. Tror nok neppe det er svart arbeid heller, så håper at naboen får fnysen i at det var du som anmeldte det. Så får du det rett i fleisen selv.

Lenke til kommentar
Seriøs, blir forbanna når jeg hører om folk som deg. Hva med og passe dine egene saker?

Uhh, så lenge man er skattebetaler eller i det hele tatt bor i landet lovlig så er underslag i det offentlige egentlig ganske mye "ens egne saker" Men så lenge man stjeler fra statskassa, er det jo greit ikke sant? Så lenge man ikke vet om det er barnehagen,skolen, veier, fritidstilbud eller noens jobb det går utover spiller det ingen rolle. :thumbup:

Lenke til kommentar
Heldigvis blir det slutt på denne svarte omsetningen fra 01.01.2011. Da trer den nye loven i kraft, som sier at kjøper av kontant tjenester blir solidarisk ansvarlig for at selger betaler skatt og moms. Det vil si at du som kjøper blir stilt til ansvar for å betale vedkommendes moms dersom du betaler for bygge tjenester kontant.

Dette kommer vel bare til å gjelde ved beløp over 10.000,- men det er absolutt en god start, selv om jeg er en av dem som tror det trengs sterkere lut for å få folk til å betale skatt.

Lenke til kommentar
Heldigvis blir det slutt på denne svarte omsetningen fra 01.01.2011. Da trer den nye loven i kraft, som sier at kjøper av kontant tjenester blir solidarisk ansvarlig for at selger betaler skatt og moms. Det vil si at du som kjøper blir stilt til ansvar for å betale vedkommendes moms dersom du betaler for bygge tjenester kontant.

Dette kommer vel bare til å gjelde ved beløp over 10.000,- men det er absolutt en god start, selv om jeg er en av dem som tror det trengs sterkere lut for å få folk til å betale skatt.

 

Ja det stemmer. Det er for beløp over 10.000,- men det er en god start. Om arbeiderne vil betale skatt/moms eller ikke er det strengt tatt ikke de selv som velger. Forhåpentligvis er virkningen med loven at folk ikke handler av slike personer. Dermed får ikke håndverkerne oppdrag av private lengre, uten at det kan dokumenteres hva som er gjort.

 

Tror og håper at man hvertfall med en slik lov bli kvitt de "svarte" prosjektene som har en viss verdi. Om en bekjent skrur i en stikkontakt for deg og tar betalt er ikke det store problemet her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...