Gå til innhold

Minareter forbys kanskje i Sveits


Robocoop

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3400324.ece

Bryter visst folkeretten også ifølge FN...

 

Men det er jo flertallet i Sveits som har stemt frem dette. Det betyr at flest sveitsere ikke vil ha mineraterer(?) i sveits.

 

Jeg skjønner problemstillingen, og syntes feil det blir litt feil å bare forby disse tårnene, mens kirketårn skal få lov til å være like lovlige.

Lenke til kommentar

Dette beviser bare hvor fordummende slikt "demokrati" kan utarte seg. En tilsvarende folkeavstemming om homofiles rett til ekteskap etc. ville sikkert lidd samme skjebne.

 

Det forundrer meg i grunn ikke at Frp har ønsket tilsvarende "demokrati" i Norge. Vi vet jo hvordan det hadde gått med f.eks. en avstemming om bensinavgiften.

 

Korttenkt og farlig.

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar
http://www.dagsavisen.no/utenriks/article4...;status=showall

 

Sveits har vært i nyhetsbildet de siste dagene fordi en avstemming resulterte i et forbud mot nye minareter.

Jeg synes det er flott at noen går foran og viser vei og tør å bekjempe islamtrusselen.

Her hjemme er vi så redde for å bli kallt rasister at vi godtar hva som helst.

 

http://www.islam.no/forum/forum_posts.asp?TID=2650&PN=1

 

http://www.idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=8766

 

Jeg lurer virkelig på hva som skal til for å åpne øynene til de som styrer lille norge, og når norge skal begynne å følge sveits?

 

Det er bra man nektes å bygge en viss type bygninger pga religionen sin? Mens det hadde vært greit om man hadde en annen religion? Å forby bygninger i kraft av religionen til brukerene alene ser ejg på som lite hensiktsmessig, hva skjedde med religionsfrihet?

 

AtW

Lenke til kommentar
Wikipedia om religionsfrihet som det står i menneskerettighetene.

 

"Enhver har rett til tanke-, samvittighets- og religionsfrihet. Denne rett omfatter frihet til å skifte religion eller tro, og frihet til enten alene eller sammen med andre, og offentlig eller privat, å gi uttrykk for sin religion eller tro gjennom undervisning, utøvelse, tilbedelse og ritualer."

 

Det står ikke at man har rett til å bygge noe som helst bare for å praktisere sin religion i et byggverk. Muslimene kan enda be, både offentlig og privat, de kan enda samles, dog har de ikke en dedikert plass for samling, de kan si hva de vil osv. osv.

 

Ingen snakker om å tillate å bygge hva som helst, men at folks skal få lov bygge bygninger som ellers er innenfor lover og regler uansett hvilken religion de tilhører. Hvorfor skal bygninger forbys kun fordi de brukes av en spesifikk religiøs gruppe? Det er en meningsløs idiotavgjørelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg så en debatt igår som gikk på en av nrks radiokanaler samtidig som den ble vist på nrk2. Et medlem fra det jødiske samfunnet, FRP, Antirasistisk senter og en ekseprt satt i debatten. Det var to argumenter jeg vil angripe derfra. FRP-politikeren svarte på spørsmålet om ikke kirkespir også burde forbys at det ikke kan sammenlignes fordi vi har en tusenårig lang historie i Norge. Dette er for meg et ugyldig argument. Vi har 500 år med katolsk historie og knappe 500 år med protestantisk historie. Det burde være urelevant når vi diskuterer religion idag sammenlignet med at muslimer har vært i Norge under protestantisk statskirke tilnærmet like lenge som kristne har vært her iforhold til hvor lenge vi har vært hedenske.

 

Det andre var Antirasistisk senters utsagn om at dette er et brudd på menneskerettighetene. Det er det jo ikke! Menneskerettighetene sier ingenting om hvilke templer og gudshus man har krav på å bygge. Alle muslimer kan uttrykke og vise sin religion i Sveits, men ingen har krav om å bygge hva som helst hvor som helst. Det burde være klart for alle.

Lenke til kommentar
Det andre var Antirasistisk senters utsagn om at dette er et brudd på menneskerettighetene. Det er det jo ikke! Menneskerettighetene sier ingenting om hvilke templer og gudshus man har krav på å bygge. Alle muslimer kan uttrykke og vise sin religion i Sveits, men ingen har krav om å bygge hva som helst hvor som helst. Det burde være klart for alle.

 

Det er ikke stemt over om også muslimer må følge plan og bygningsloven (i sveitsisk variant) (de kunne ikke bygge hva som ehslt hvor som helst før heller), det er stemt over å forby en bygning kun i kraft av religionen til dens brukere.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...