Gå til innhold

– Konsollspill vil forsvinne (Multi)


Anbefalte innlegg

Ja det må nok være veldig mange server lokasjoner for å holde routeing hoppene og dermed input forsinkelsen nede. Selv da må man nok ha en ganske høy treskel for input lag og det spørs om spill som guitar hero engang blir mulig. Dette sammen med å ha nok hardware i travle perioder av dagen og ved store spill lanseringer blir det spennende å se om Onlive vil holde det lønnsomt. Hvis da det hele ikke bare er et bedrag for å bli kjøpt opp.

 

Jeg ser også for meg at input-forsinkelsen vil være en stor utfordring. Det skal ikke så veldig mange millisekundene med forsinkelse til fra du flytter på musa/trykker på gamepaden til du ser resultatet på skjermen før det blir helt uholdbart for flere typer spill (som f.eks. Guitar hero og FPS hvor nøyaktighet og presisjon er viktig).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja det må nok være veldig mange server lokasjoner for å holde routeing hoppene og dermed input forsinkelsen nede. Selv da må man nok ha en ganske høy treskel for input lag og det spørs om spill som guitar hero engang blir mulig. Dette sammen med å ha nok hardware i travle perioder av dagen og ved store spill lanseringer blir det spennende å se om Onlive vil holde det lønnsomt. Hvis da det hele ikke bare er et bedrag for å bli kjøpt opp.

 

Jeg ser også for meg at input-forsinkelsen vil være en stor utfordring. Det skal ikke så veldig mange millisekundene med forsinkelse til fra du flytter på musa/trykker på gamepaden til du ser resultatet på skjermen før det blir helt uholdbart for flere typer spill (som f.eks. Guitar hero og FPS hvor nøyaktighet og presisjon er viktig).

 

Ja, det blir uten tvil en utfordring, og infratruktur gjør vel mindre enn 30 ms eller mindre enn 20 ms greit oppnåelig uten enorme utfordringer, noe som er kanskej like mye som en god TV-skjerm i gamer-mode, så sånn sett er det jo akseptabelt, men det kommer på toppen av alle andre forsinkelser i systemet...

 

AtW

Lenke til kommentar

En standardisert plattform for levering av spill via streaming eller nedlasting vil føre til at alle leverandører vil kunne levere sine produkter til alle platformer, enten som downloads eller streaming. Jeg ser for meg to alternativer:

1. Streaming, en fast protokoll/codec, krysskompatibel med konsoller, mobiltelefoner, Windows, Mac, Linux etc. Prosessen utføres i nettskyen "Cloud computing" og brukeren trenger bare en kompatibel enhet (noe programvare). Krever nesten ingen hardware, men høy ytelse på nettet.

2. Virtuell maskin liknende tjeneste, slik som Java. Dette er også krysskompatibelt, men programvaren kjører lokalt. Dette krever skikkelig maskinvare hos brukeren, men krever mindre båndbredde.

 

Leverandørene tjener enormt på begge måtene å levere tjenesten på:

- Man kutter produksjonskost ved cross-platform utvikling, fordi det kun er en platform.

- Distribusjon er enkelt og lett tilgjengelig for alle leverandører og brukere

- Man kutter mellomledd

 

Leverandørene liker ikke dette fordi:

- Standardiserte tjenester og lett tilgjengelighet, samt kryss-kompatibilitet gjør markedet "ustabilt" da hvem som helst, store eller små kan levere tjenestene sine. Noe som betyr at de store kan miste markedsandeler til mindre aktører som før ble presset ut. Et lite firma kan lage en konsoll som er kompatibel med tjenestene til alle de store firmaene og en gutt i thailand kan lage et produkt som er tilgjengelig for alle uansett hvilken maskinvare de har eller hvor de er i verden.

 

Uansett så er resultatet at maskinvarefokuset blir gammeldags.

 

Jeg vil gjerne vite om noen har noe å legge til :)

Lenke til kommentar

Dette kan være en veldig spennende utvikling. Slik jeg ser det er det butikkeierne som virkelig taper på denne ordningen, det blir mye enklere og greiere for forbrukerne.

 

Interessant video Tore viser over, de har kommet lengre enn jeg trodde. Jeg tror dette blir en løsning for de med kraftig fiber kobling først, for så å bli mer allment etterhvert.

 

Kan godt være dette blir det som erstatter konsollene, mens pc-entusiastene fremdeles kjører på hardware med egne muligheter for mods/innstillinger.

Lenke til kommentar

Alt er i forandring, også konsoller. Allerede nå så brukes konsoller til omtrent alt av multimedia, og er dermed strengt tatt ikke rene konsoller lenger.

 

Spørsmålet er om man fortsatt skal spille spill på TV-skjermen. For meg så er det det som er kjernen i konsollspill: å lene seg tilbake i sofaen når man spiller, og ikke henge over et tastatur.

 

Kommer sofagrisene til å forsvinne? Selvsagt ikke! Ergo vil ordet "konsoll" bare få en ny betydning, fordi spill på TV-skjermen heller ikke vil forsvinne.

Lenke til kommentar
Alt er i forandring, også konsoller. Allerede nå så brukes konsoller til omtrent alt av multimedia, og er dermed strengt tatt ikke rene konsoller lenger.

 

Spørsmålet er om man fortsatt skal spille spill på TV-skjermen. For meg så er det det som er kjernen i konsollspill: å lene seg tilbake i sofaen når man spiller, og ikke henge over et tastatur.

 

Kommer sofagrisene til å forsvinne? Selvsagt ikke! Ergo vil ordet "konsoll" bare få en ny betydning, fordi spill på TV-skjermen heller ikke vil forsvinne.

 

Forskjellen mellom konsoll og andre spillplatformer er ikke hva man kobler den til, en konsoll kan kobles til en mointor, en PC til en TV.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hovedpoenget med en konsoll er interfacen, det vil si kontrolleren. Ettersom den er håndholdt, så gir det frihet til å sitte mer tilbakelent, f.eks. i en sofa.

 

At man kan koble en konsoll til en PC-skjerm sier mer om dagens PC-skjermer enn om intensjonene med en konsoll - skulle jeg tro.

 

Jeg skjønner hva du sier, og er ikke uenig. Men jeg fokuserte mer på forskjellene i bruk, enn på definisjonene av hhv. konsoller og PC-er.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke at konsollen vil dø ut, men heller at pc og konsoll i stuen vil bli mer en og samme enhet. I dag ser vi begynnelsen på at typiske pc eller filmavspillingsaktiviteter stadig vekk flyttes over på konsollen. Det neste naturlige steget er vel at man til slutt kan kutte ut en typisk datamaskin i stuen. Dette ligger nok fortsatt langt frem i tid.

 

Dette vil være en enhet som erstatter i enda større grad desktop maskinen, men vil komme i tillegg til de bærbare alle nå skal ha en av akkurat som mobiltelefoner er i dag. De bærbare igjen vil få flyttet enda mer aktiviteter over til mobilen, og kanskje deler over til denne enheten i stuen (men det vil nok alltid være et marked for bærbare pga antall stuer, barn osv).

 

Tidligere hadde man en hustelefon. Nå har man mp3 spiller, kamera, telefon, tekstkommunikasjon og surfing på denne typen enhet. På samme måte som vi kanskje tenkte "Hvorfor skal jeg ha tre dingser i lomma?" kan vi jo spørre oss selv i fremtiden, "hvorfor skal jeg ha fire dingser i stua?" Bare se på Microsoft (eksempel) sitt operativsystem med Mediacenter funksjonalitet, forhåpentligvis skikkelig støtte for tv kort snart så dette signalet kan gå igjennom datamaskinen istedenfor kabelselskapenes vanvittig stygge møkkadekodere og til slutt da konsollen. Mange vil også kanskje få forsterkermulighet i sine stueenheter i fremtiden om man ikke er 100% purist.

 

En ting skal sies om denne saken, spilldistribusjonen vil flyttes fra fysiske analoge medier til kjøp over nettlinjen. Så får vi forbrukere bare håpe at dette kommer oss prismessig tilgode.

Lenke til kommentar
Hovedpoenget med en konsoll er interfacen, det vil si kontrolleren. Ettersom den er håndholdt, så gir det frihet til å sitte mer tilbakelent, f.eks. i en sofa.

 

At man kan koble en konsoll til en PC-skjerm sier mer om dagens PC-skjermer enn om intensjonene med en konsoll - skulle jeg tro.

 

Jeg skjønner hva du sier, og er ikke uenig. Men jeg fokuserte mer på forskjellene i bruk, enn på definisjonene av hhv. konsoller og PC-er.

 

Jeg er ikke enig i det heller, du har i alle år kunne hatt joysticker og joypader til PC også. Hånholdte kontrollere er ikke akkurat noe unikt for konsoller.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke at konsollen vil dø ut, men heller at pc og konsoll i stuen vil bli mer en og samme enhet. I dag ser vi begynnelsen på at typiske pc eller filmavspillingsaktiviteter stadig vekk flyttes over på konsollen. Det neste naturlige steget er vel at man til slutt kan kutte ut en typisk datamaskin i stuen. Dette ligger nok fortsatt langt frem i tid.

 

Dette vil være en enhet som erstatter i enda større grad desktop maskinen, men vil komme i tillegg til de bærbare alle nå skal ha en av akkurat som mobiltelefoner er i dag. De bærbare igjen vil få flyttet enda mer aktiviteter over til mobilen, og kanskje deler over til denne enheten i stuen (men det vil nok alltid være et marked for bærbare pga antall stuer, barn osv).

 

Tidligere hadde man en hustelefon. Nå har man mp3 spiller, kamera, telefon, tekstkommunikasjon og surfing på denne typen enhet. På samme måte som vi kanskje tenkte "Hvorfor skal jeg ha tre dingser i lomma?" kan vi jo spørre oss selv i fremtiden, "hvorfor skal jeg ha fire dingser i stua?" Bare se på Microsoft (eksempel) sitt operativsystem med Mediacenter funksjonalitet, forhåpentligvis skikkelig støtte for tv kort snart så dette signalet kan gå igjennom datamaskinen istedenfor kabelselskapenes vanvittig stygge møkkadekodere og til slutt da konsollen. Mange vil også kanskje få forsterkermulighet i sine stueenheter i fremtiden om man ikke er 100% purist.

 

En ting skal sies om denne saken, spilldistribusjonen vil flyttes fra fysiske analoge medier til kjøp over nettlinjen. Så får vi forbrukere bare håpe at dette kommer oss prismessig tilgode.

 

Telefoner har jo i stadig større grad flyttet seg over fra et properitært system og over til et fleksibelt OS-basert system der brukeren i større grad kan endre ting som en vil. Om vi får samme utvikling i stua skulle man heller tro konsollen forsvinner, da det er et properitært mindre fleksibelt system, men PCen er mer fleksibel i forhold til brukerene. (dog begynner jo konsoller å likne mer og mer på PCer). Jeg er dessverre ikke overbevist om at vi får en slik utvikling dog.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så mange som gnåler om internetthastighet og maskinvare/rendering her? Har alle glemt hvordan maskinparken/internett-forbindelsen vår var i 1999?

Hvis utviklingen går i minst samme hastighet er ikke noe av dette problem - og høyst sannsynlig vil det være en mangedobling fra 2009-2019 fremfor 1999-2009.

 

En TV har allerede i dag mulighet for YouTube/Internett/Streaming innebygget, så hvorfor i all verden skal det være så vanskelig å få til dette om HELE 10 år.

 

Alt som kreves i første rekke er en standardisering for TV-produsentene. Å streame 1080p over internett vil være det minste problemet.

 

Cloud-computing er jo også kommet langt.

Lenke til kommentar

Er litt for mange ubesvarte spørsmål for min del.

Litt for mye hvis om dersom at.

Hvordan vilel tg bli med cloud computing?

Vil jeg kunne laste ned samtidig som jeg spiller?

Hva vill prisen på en nett tilkobling med mulighet for å takle dette komme på?

hvor mange personer i huset kan spille samtidig?

Hva kan jeg gjøre når nettet er nede eller jeg er på hytta?

hvordan vil de takle savegames?

Vil vi eie eller leie spill?

hvist man blir bannet vil man kunne spille i det hele tatt?

hvor mange spillere ville det kunne takle på en gang? 8?16?32?64?128?

 

kunne fortsette men er jo så jævli hypotetisk. Mitt største problem med tankegang om at de skal erstatte gode gamle bessy pc er problematikken med hva kan jeg bruke den til når jeg ikke har nett tilgang.

Lenke til kommentar

Det er ting som vi ikke aner noe om idag, men som vil være en selvfølge om 10 år.

 

Tenk deg utviklingen som har vært siste 10 årene så sier det seg selv at det vil være løsning på det meste du lurer på om 10 år.

Spille på hytta vil ikke være noe problem - sikkert satelitt/5G-nett der også da.

 

Med tanke på utviklingen av TV-er de siste årene ser jeg det ikke som umulig at det meste går via TV-skjermen i fremtiden. Dette forutsetter i første rekke at man blir enige om en kommunikasjonsstandard (en utfordring!) og en "platform".

Alt blir jo veldig mye enklere for forbrukeren når det ikke blir snakk om hardware (pokker - jeg har for dårlig skjermkort! etc).

Skulle vel tro at alle signaler man trenger går inn i huset via sikringsskapet eller en annen obligatorisk sentral. Regner vel egentlig også med at jeg kan bestille mat via skjerm på kjøleskapet (finnes jo idag allerede) og styre alarm/strøm/data via mobiltelefonen - som ikke er en mobil men mer som en PDA/styringsenhet...

 

Tja - hvem vet...

Lenke til kommentar

nå er det jo limitasjoner på satelitt også. Leste i et fagblad når jeg satt på "meditasjonsrummet" om at satelitt idag gir deg hd med 30mb/s mens en blue ray disk gir deg 50mb/s eller no sånt. er ganske foggy på talla, men poenget var at satelitt idag ikke kan gi deg like mye data som en fysisk medium.

 

og det hjelper lite med rask nett tilkobling etc om prisen på alle disse tjenestene bare tar over for hardware investeringene. pc til 12 tusen eller 1000 spenn i måneden på abonemang.

 

og Norge ligger alltid en teknologisk generasjon etter. Og så har du jo andre issues som prising, copyright etc. tenk deg scenarioet at du ikke kan spille mw2 (på spissen jeg vet) fordi produsenten mener nordmenn burde betale mer enn hva leverandøren er villig til å betale?

 

uhørt sier du? Det er jo det som er status quo for mange tv serier idag. Er jo en grunn til at det er umulig å få sci-fi channel i Norge idag.

Lenke til kommentar
Som en ivrig samler av collectors editions og annet rusk ser jeg en mørk fremtid for fysiske formater, med minde vi plutselig får en ny energi kilde like overflødig som olje.

 

Mayaene spådde jordens undergang i 2012, mye tyder på at oljeproduksjonen vil gå nedover da så på en måte vil det være verdens undergang :)

 

Synd, men akk hva kan man vel gjøre, brb ut en tur i Hummeren.

 

Dark Days Are Comming!

http://en.wikipedia.org/wiki/Iter

http://en.wikipedia.org/wiki/DEMO

http://en.wikipedia.org/wiki/HiPER

http://en.wikipedia.org/wiki/Joint_European_Torus

... Og mange, mange flere. Dette er kun noen av de europeiske forskningsprosjektene, USA og Japan har tilsvarende prosjekter på gang. ITER og DEMO er internasjonale prosjekter, og DEMO er den første antatt kommersielle fusjonsreaktoren. 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Fusion_power

 

Vi vil ha olje i kanskje femti til hundre år fremover, det slutter ikke i 2012.

 

Dessuten spådde ikke Maya-kalenderen en dritt, det er en jævla jordbrukskalender som idioter som ikke forstår hvordan den funker bruker for å vise verden hvor overtroiske og lettlurte de er. Mayakalenderen slutter ikke i 2012, den går inn i en ny epoke - på samme måte som den gregorianske kalenderen rullet over til 2000 for noen år siden, og vi husker vel alle hva som skjedde da.

 

Men on-topic: Jeg tror ikke at console vil dø ut, fordi produsentene har bedre kontroll på hardwaren som brukes der enn i en normal datamaskin, som gjør sikkerheten bedre for utviklerne. Jeg mistenker dog at det vil gå lenger og lenger mellom hver nye generasjon. Jeg tror at den normale PC-en vil få færre titler etterhvert (som vel har vært en svak trend i det siste) men at den er, og vil alltid være en plattform for de mer "high-end" spillende ettersom det er langt kortere mellom hver generasjon med hardware. Det pleier ikke ta lang tid før consolene ligger etter PC, og i dag ligger xbox 360 og PS3 laaaaaaangt bak selv den billigste PC hardwaren.

 

Men det er umulig å si noe om fremtiden uten å basere det på rene antakelser, så jeg stanser der. Men jeg tror at artikkelen handlet om at distributed computing ville erstatte klientens hardware, noe jeg har lite tro på, ettersom hardware er såpass billig som det er, mens en serverpark for å etterkomme kravet til millioner av brukere er såpass dyrt i forhold (for ikke å snakke om båndbredden som vil kreves)

 

Jeg tror at ting må bli urealistisk billig i fremtiden for å kunne erstatte dagens ordning.

Lenke til kommentar
nå er det jo limitasjoner på satelitt også. Leste i et fagblad når jeg satt på "meditasjonsrummet" om at satelitt idag gir deg hd med 30mb/s mens en blue ray disk gir deg 50mb/s eller no sånt. er ganske foggy på talla, men poenget var at satelitt idag ikke kan gi deg like mye data som en fysisk medium.

 

og det hjelper lite med rask nett tilkobling etc om prisen på alle disse tjenestene bare tar over for hardware investeringene. pc til 12 tusen eller 1000 spenn i måneden på abonemang.

 

og Norge ligger alltid en teknologisk generasjon etter. Og så har du jo andre issues som prising, copyright etc. tenk deg scenarioet at du ikke kan spille mw2 (på spissen jeg vet) fordi produsenten mener nordmenn burde betale mer enn hva leverandøren er villig til å betale?

 

uhørt sier du? Det er jo det som er status quo for mange tv serier idag. Er jo en grunn til at det er umulig å få sci-fi channel i Norge idag.

 

Problemet med satelitt er ikke overføringshastigheten, men forsinkelsen. Det går endel tid når signalet skal sendes såpass langt. Ifølge wiki: The signal delay can be as much as 250 milliseconds to 900 milliseconds (one way). Det betyr at tiden det tar fra du trykker på en knapp til du ser det på skjermen blir to ganger den forsinkelsen, i tillegg til andre forsinkelser. Så satelitt er nok ikke veien å gå når det gjelder det bruksområdet, men for streaming og den type tjenester er jo ikke det noe problem.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...